AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Jeg er en 27 år gammel kvinne som er gravid med mitt første barn. Jeg og samboer har alltid ønsket oss barn og endelig kommer vår første om rundt 2 uker. Det eneste jeg sliter med er at jeg føler jeg ikke er passende som mor.. er litt sjalu på mannen som skal inn i en farsrolle for jeg føler det er enklere rolle å fylle på en måte. En mor skal være den tryggeste og beste personen for et barn og være omsorgsfull og full av empati. ikke at jeg ikke er det, men jeg er veldig lite feminin. Jeg gamer, går i baggy hettegensere og aldri egentlig følt meg særlig kvinnelig...er redd for at jeg ikke passer som en typisk mor.. og føler at andre sikkert tenker det og. Er heller ikke så flink på klemming, stryking på andre, trøste hvis noen er nedfor.. jeg er liksom mer på den tough love. Og dette passer jo ikke som mor.. Noen andre som har følt på dette? Gikk det seg til når babyen kom? Håper jo at det ikke blir en rolle jeg skal fylle, men at det bare kommer naturlig liksom.. men er litt stresset Anonymkode: af303...d9d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Jeg er helt sikker på at du klarer å fylle din rolle som god mor på din måte. Anonymkode: 57de1...063 8
Skylines Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Jeg er ganske lik deg, og har en baby på 11 dager. Her kom alt veldig naturlig, så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd jeg er heller ingen klemmer og vil ha mye alenetid og har en grei intimsone. Men med baby var det ikke noe problem. 1
Hippogriff Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Det kommer til å gå helt fint. Ditt barn vil jo ikke kjenne til noen annen mor enn deg, vil bli vant til å forholde seg til deg på godt og vondt og vil anse deg som sin normalitet og beste mamma. Så kan vi andre konsentrere oss om våre egne barn, som på sin side må leve med våre særegenheter. 5
Blomsterpotta Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Det er stor mulighet for at du har helt andre tanker da babyen er født. Hva du går kledd i og at du gamer har ikke noe å si. Jeg jobber med ei dame som ser ut som ei skikkelig» traktorlesbe» og hun gamer også. Klær er samme som deg, men hun er en utrolig flott mamma til barna sine. Jeg syns du skal senke skuldrene og ta det som det kommer. Det går nok helt fint 😊 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 For å være mor må man være kvinne , men man må ikke være feminin. I all verden da! Anonymkode: ab782...4f5 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Jeg kjenner meg litt igjen, ja. Er ikke så feminin selv, sminker meg aldri. Synes at det kan være vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere andres barn, har aldri følt meg særlig moderlig. Men det er faktisk mange måter å være mamma på! Du må finne din måte Kanskje det kan være nyttig for deg å lese om emosjonstrening og sånt? Tough love har vel sin plass, men det er viktig å møte barnets følelser. Jeg merker at jeg har nytte av å sette meg inn i sånt i alle fall. Min er bare 2mnd men føler jeg må forberede meg. Anonymkode: 20d8c...451
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Du høres ut som min søster, og vil bare si at hun er en fantastisk mamma! Hun har 2 gutter som syns hun er den kuleste mammaen i hele verden. Og for de er hun jo akkurat det! Anonymkode: fe831...a73 5
Kontorotta Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Du kommer helt sikkert til å bli ei god mor. Ganske sannsynlig ei kul mor også. Man trenger ikke like klemming og slikt. For det som ofte er litt rart, er at når det kommer til egne barn, så endrer man seg mange ganger. Det betyr ikke at du kommer til å elske å klemme alle og en hver, men det er en stor mulighet for at du vil elske å klemme ditt barn. Og mest sannsynlig vil du få lyst til å trøste når det slår seg, er lei seg, eller bare vil ha kos. Jeg var mammaen som kjørte ungene til barnehagen på motorsykkel. Jeg er mammaen som kjøper strikkhopp i julegave, som elsker karuseller, som våkner barna for å dra ut for å se nordlyset danse, lar ungene være opp lenger, for å ligge på isen og se på stjernehimmelen. Men jeg er også mammaen med et godt fang, gode klemmer, grenser som skal følges. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Du får ta med deg at dine barn vil bli litt som deg og pappaen sin. Og om du klarer å være intim og omsorgsfull med han, vil du også klare det nære og omsorgsfulle (klemming, kosing osv) med dem. Det er ikke noe krav om at du må være spesielt feminin eller kvinnelig eller noe sånt. Ikke trenger du å være av typen "moderlig" heller. (Sånn som er "mor" til alle, og ser alles behov og elsker barn.) Du trenger å være deg. Og barna dine kommer til å elske deg for den du er. (Og så kommer de som nevnt med høy sannsynlighet til å bli litt som deg. Og dermed trives best med at dere har det som dere har det.) Vi er mange som ikke føler oss spesielt feminine eller som noen naturlig omsorgspersoner, som likevel fint klarer å ha all omsorg som trengs, for egne barn. Anonymkode: c603a...754 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er en 27 år gammel kvinne som er gravid med mitt første barn. Jeg og samboer har alltid ønsket oss barn og endelig kommer vår første om rundt 2 uker. Det eneste jeg sliter med er at jeg føler jeg ikke er passende som mor.. er litt sjalu på mannen som skal inn i en farsrolle for jeg føler det er enklere rolle å fylle på en måte. En mor skal være den tryggeste og beste personen for et barn og være omsorgsfull og full av empati. ikke at jeg ikke er det, men jeg er veldig lite feminin. Jeg gamer, går i baggy hettegensere og aldri egentlig følt meg særlig kvinnelig...er redd for at jeg ikke passer som en typisk mor.. og føler at andre sikkert tenker det og. Er heller ikke så flink på klemming, stryking på andre, trøste hvis noen er nedfor.. jeg er liksom mer på den tough love. Og dette passer jo ikke som mor.. Noen andre som har følt på dette? Gikk det seg til når babyen kom? Håper jo at det ikke blir en rolle jeg skal fylle, men at det bare kommer naturlig liksom.. men er litt stresset Anonymkode: af303...d9d Dette med klær og gaming som interesse har ingenting med å være forelder å gjøre. Men fysisk kontakt og å kunne klemme, stryke og si at du elsker barnet ditt må du øve deg på. Det er kjempeviktig for barn. Ikke bare for å føle seg trygg og ivaretatt, men også for hjernens utvikling. Hva med å melde dere begge på COSkurs på helsestasjonen? Kjenner flere som har deltatt på dette og synes det er veldig bra. Det å være feminin har ingenting med kjærlighet å gjøre, men evnen til å være en trygg og kjærlig forelder er superviktig. »Tough love» står til stryk i forskning på barn og ungdom sin psykiske helse. Det de trenger er en kombinasjon av tydelig oppdragelse, og mye kjærlighet og trygghet. Å lære seg trøsting er viktig. Men du har jo tid på deg til å lære det Det viktigste i babytiden er nærhet, at dere begge snakker sammen med babyen og at du prøver lære deg babyens signaler og bli kjent med h*ns personlighet og behov. Alle vil bli sett og hørt - akkurat som deg. Barn er ikke annerledes. Forøvrig er ikke papparollen forventet lengre å være som «forsørger», i dag tar pappaene permisjon/triller og bysser og viser like mye omsorg på samme måter som mødre. Endret 3. mai 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er en 27 år gammel kvinne som er gravid med mitt første barn. Jeg og samboer har alltid ønsket oss barn og endelig kommer vår første om rundt 2 uker. Det eneste jeg sliter med er at jeg føler jeg ikke er passende som mor.. er litt sjalu på mannen som skal inn i en farsrolle for jeg føler det er enklere rolle å fylle på en måte. En mor skal være den tryggeste og beste personen for et barn og være omsorgsfull og full av empati. ikke at jeg ikke er det, men jeg er veldig lite feminin. Jeg gamer, går i baggy hettegensere og aldri egentlig følt meg særlig kvinnelig...er redd for at jeg ikke passer som en typisk mor.. og føler at andre sikkert tenker det og. Er heller ikke så flink på klemming, stryking på andre, trøste hvis noen er nedfor.. jeg er liksom mer på den tough love. Og dette passer jo ikke som mor.. Noen andre som har følt på dette? Gikk det seg til når babyen kom? Håper jo at det ikke blir en rolle jeg skal fylle, men at det bare kommer naturlig liksom.. men er litt stresset Anonymkode: af303...d9d It takes all kinds to make a world. Du blir superbra mor, ikke tenk på det. Jeg jobber på skole og tro meg, foreldre kommet i alle varianter! Hettegensergamermor som ikke koser og stryker er kjempenormalt. Jeg har selv aldri vært verpesjuk eller spesielt feminin eller husmorete eller spesielt omsorgsfull, og jeg hater kosing og stryking og klemming, men klarer fint å være god mamma på min måte. Drit i å føle du må passe inn i noen mal Anonymkode: 2aabf...ade 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en 27 år gammel kvinne som er gravid med mitt første barn. Jeg og samboer har alltid ønsket oss barn og endelig kommer vår første om rundt 2 uker. Det eneste jeg sliter med er at jeg føler jeg ikke er passende som mor.. er litt sjalu på mannen som skal inn i en farsrolle for jeg føler det er enklere rolle å fylle på en måte. En mor skal være den tryggeste og beste personen for et barn og være omsorgsfull og full av empati. ikke at jeg ikke er det, men jeg er veldig lite feminin. Jeg gamer, går i baggy hettegensere og aldri egentlig følt meg særlig kvinnelig...er redd for at jeg ikke passer som en typisk mor.. og føler at andre sikkert tenker det og. Er heller ikke så flink på klemming, stryking på andre, trøste hvis noen er nedfor.. jeg er liksom mer på den tough love. Og dette passer jo ikke som mor.. Noen andre som har følt på dette? Gikk det seg til når babyen kom? Håper jo at det ikke blir en rolle jeg skal fylle, men at det bare kommer naturlig liksom.. men er litt stresset Anonymkode: af303...d9d Da jeg så tittelen på tråden ble jeg nesten litt irritert, fordi jeg tenkte det var rart at en forventet at en skulle måtte være feminin for å være mor. Når jeg leser innlegget ditt forstår jeg hva du mener! For min del kom det veldig mange omsorgsegenskaper jeg aldri har hatt tidligere, veldig mye varme og tålmodighet (noe jeg vanligvis IKKE har!) ovenfor barnet og ikke minst en interesse for å hjelpe barnet å utvikle seg på en bra måte (lese bøker som Hjerteforeldre, for å unngå tough love og la bøker veilede meg litt i hvordan barnet mitt kan utvikle seg best mulig emosjonelt). Uansett så får barnet de foreldrene de får, og du er du og du blir sikkert en veldig bra mamma på andre måter. Anonymkode: 9fd88...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 Så lenge ungene får høre at du er glad i dem, har en ren seng, mat hver dag, klær på ryggen og ikke blir utsatt for omsorgssvikt eller overgrep så er du safe. Vær snill med ungene - så kommer det meste av seg selv 🙂 vi er alle sykt rare, og ungene blir nå til likevel. Selvom jeg har på meg kjole hver fredag 😆. Anonymkode: 0d994...5ca 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Jeg er litt over 30. Ser feminin ut, går gjerne i kjole, men sminker meg ikke med annet enn maskara og eyeliner. Eneste jeg bruker på ansikteshuden er fuktighetskrem. Men de typisk feminine personlighetstrekkene har jeg ikke. Særlig orden i huset, støv på hjernen, peiling på innredning osv har jeg ikke. Ikke blant de som lager god mat, boller, kakao med krem og skaper lun og hyggelig stemning som jeg ser for meg at en typisk varm og god mor gjør, er ikke super vertinne ved middagsbesøk heller f.eks. Interesserer meg mer for bil og film enn planter og interiør f.eks. Jeg var i mange år usikker på om jeg ville ha barn. Har aldri drømt om bryllup, tenkt på babynavn og hatt det som for mange er et selvsagt ønske om barn osv. De fleste nære vennene mine er menn. Synes det er endel drama og fjas med endel damer. Klemming osv er ikke helt min greie heller. Bortsett fra med mann og nå barn. Ikke altfor trøstende hvis barna slår seg. Man må jo tåle en støyt. Men er ikke kald heller. Det kommer av seg selv når barnet ditt er her tenker jeg! Det finnes mange måter å være en god mor på. Anonymkode: ff9b3...b50 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 Klesstil og hobbyer har da ingenting å si! Ikke vær redd for at det ikke vil føles naturlig å klemme og stryke på baby. Det er din baby; noe helt annet enn å trøste andres barn 🙂 Anonymkode: ef49e...1b5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå