Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mann i hus er så fryktelig fornuftig.

Jobber som vikar. Vikariat går ut  september. Hadde det vært han, ville han ikke tatt ut ferie i sommer. For jeg trekkes i lønn for hver dag jeg tar fri. Økonomisk sett klarer vi oss om jeg går ledig ei stund før jeg får ny jobb, men det vil jo gå litt utover mitt bidrag til fellesutgiftene. Men ingen stor fare for at økonomien vil krasje, samt at jeg alltid velger felles utgifter, fremfor "lommepenger" til meg selv. 

Ser jeg på meg selv, trenger jeg vanligvis minst tre uker ferie sammenhengende for å føle at jeg har ferie og koble av. I overgangen mellom denne og forrige jobb, var det snakk om 14 dager, hvor tiden gikk til å søknader, intervjuer, samt vanlige huslige sysler, barn, bikkje og mann. Altså ingen ferie.

Venter jeg til oktober med å ta fri, er det jo hverdag for alle andre. Unger som skal på skole, klær som skal vaskes, mat som skal lages, bikkje som skal luftes, jobbsøknader, forpliktelser i forhold til NAV. Altså ingen ferie.

Men, han har jo rett. Det mest fornuftige er jo å jobbe gjennom sommeren. Spare feriepengene fra forrige jobb til trangere stunder.

Eneste motargumentet jeg kanskje klarer å finne nå, er at han ikke kan reise på sin vanlige 9 dagers guttetur i sommer, i og med at han da bør være hjemme med barn og bikkje, mens jeg er på jobb... I fjor hadde jeg et annet vikariat, men som varte litt lenger. Både for å hjelpe til på jobben, litt for egen del og litt for mannens del, delte jeg opp ferie min i to puljer. Da klarte mann i huset å få til en dag hvor han tok med seg barn på overnattingstur.

Men det er jo ikke bare i ferier jeg sliter med å argumentere for mine ønsker. Vi bor ganske så nært et flott turområde. Går jeg en km enten til høyre eller venstre, så er jeg i skogen og på vei opp til fjellet. Perfekt. Men av og til blir jeg så lei. Jeg må sette meg i bilen og kjøre et annet sted. Se noen nye stier, gå på noen nye topper. Men, hvorfor kjøre, når man har så flott terreng rett utenfor døra.

Eller så er det jo kjempebortkastet å kjøre den km for å gå tur fra parkeringen. Ser fornuften, men kjenner også at det er dørgende kjedelig å gå på asfalt. Og vil heller gå en km ekstra innover i skogen, Hvert fall de gangene vi skal ha med oss barn på tur. Men, jeg ser at det er lite fornuftig med tanke på miljø, slitasje bil, økonomi. 

Føler meg rett og slett som en bortskjemt drittunge, er det sikkert også, men samtidig.... må man være fornuftig hele tiden?

Anonymkode: 69cdd...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha minst ei uke fri på sommeren. 

Anonymkode: 0975a...c53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har råd, så burde det Hilde at du trenger ferien.

De andre eksemplene: Fordi jeg har LYST 🙂

Ta en prat med mannen din, må være ganske trøttende å skulle måtte argumentere for alt mulig man har lyst til å gjøre, du er ikke et barn.

Anonymkode: db3a5...e9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sin vanlige 9 dagens guttetur.

Hva hadde han sagt om du ønsket en 9 dagers jentetur som tradisjon?

Anonymkode: 15ebc...1bd

• Liker 10
Gjest Skogsalv
Skrevet

Du trenger skog, med nye stier ❣ ( uavhengig av de ( u) fornuftige argumentene som fremlegges her 🙂 Hilsen Skogsalv! 

Gjest Alterego666
Skrevet

Han er fornuftig fordi noen må være det, og den personen er ikke TS.

Gjest byråkrati
Skrevet (endret)

Mennesker er ikke 100% logiske og fornuftige vesener, vi er drevet av følelser. Det vil si at når vi skal bestemme hva som er et bra liv, så har følelser mye å si. Du kan ikke leve et bra liv der følelser ikke er en viktig del

Å leve et bra liv kan være et regnestykke. Å trene på treningssenter koster penger ja, men for noen så får de mer treningsglede og motivasjon ut av å gå dit. Så pengene man bruker kan være "sløsing" rasjonelt sett. Men emosjonelt sett er det positivt da man gjør noe for psyken og helse

Men så kommer det an på økonomi. Man kan ikke ta seg økonomiske friheter om man ikke har penger. Da må man gjør det beste ut av det man har. 

Så det kommer an på livet ditt. Har du god råd kan det være verdt bruke penger på ting og opplevelser man ikke trenger bruke. Er du fattigere og lever fra krone til krone må du velge bort det som koster, selv om det føles tungt. 

Hvor du havner kan ikke vi vite. Kanskje har dere råd til å bruke litt penger på å leve, kanskje må dere leve på minimum 

Endret av byråkrati
AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (15 timer siden):

Mennesker er ikke 100% logiske og fornuftige vesener, vi er drevet av følelser. Det vil si at når vi skal bestemme hva som er et bra liv, så har følelser mye å si. Du kan ikke leve et bra liv der følelser ikke er en viktig del

Å leve et bra liv kan være et regnestykke. Å trene på treningssenter koster penger ja, men for noen så får de mer treningsglede og motivasjon ut av å gå dit. Så pengene man bruker kan være "sløsing" rasjonelt sett. Men emosjonelt sett er det positivt da man gjør noe for psyken og helse

Men så kommer det an på økonomi. Man kan ikke ta seg økonomiske friheter om man ikke har penger. Da må man gjør det beste ut av det man har. 

Så det kommer an på livet ditt. Har du god råd kan det være verdt bruke penger på ting og opplevelser man ikke trenger bruke. Er du fattigere og lever fra krone til krone må du velge bort det som koster, selv om det føles tungt. 

Hvor du havner kan ikke vi vite. Kanskje har dere råd til å bruke litt penger på å leve, kanskje må dere leve på minimum 

TS her.

Mange fornuftige ord. Jeg er veldig enig med deg. 

Når jeg nå ser på ferien, tar jeg en dag av ganga. Prøver egentlig ikke å tenke på den. 

Sånn rent økonomisk sett, så sitter vi egentlig veldig fint i det. Om vi ønsker det, kan vi bli gjeldfrie i løpet av 4 år med det nedbetalingstempoet vi har nå. Så om jeg hadde gått ledig noen få mnd, med kun arbeidsledighetstrygd, ville det ikke gjort så mye med vår totale økonomi. Personlig ville jeg merket det, da jeg så klart ikke ville "tatt ut like mye lommepenger" som nå. For jeg ville så klart hatt prioritet på våre fellesutgifter. Det er også en grunn til at jeg ikke ser på det å være arbeidsledig som ferie. Jeg ville aldri i livet tatt ut penger fra felleskonto til å reise på ferie med. Og sånn rent personlig, kunne jeg ikke gått ledig og slappet av. Jeg trives med å jobbe. 

Så ei som jobber med å råde folk om personlig økonomi, hadde et innlegg om gaven man ikke fikk. Om vennskapet hvor man var fornuftige og hadde blitt enige om hvor dumt det er å bytte gaver. For man bytter jo bare penger. Følelsen hun da satt med, da denne vennen fikk en gave av noen andre. En gave de mente venninnen fortjente, fordi hun var den hun var og de hadde lagt sin sjel i å finne en gave som passet henne. Rådgiveren satt igjen med en litt rar følelse. For dette var jo en gave gitt av følelser, ikke fornuft. Hun kjente på at hun ikke hadde fått en slik gave, grunnet fornuften. 

Jeg er ingen sløser. Om jeg ikke har råd til noe, så kjøper jeg ikke, eller jeg sparer til. Samtidig er jeg en som elsker å gi. Og å oppleve. 

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (16 timer siden):

Han er fornuftig fordi noen må være det, og den personen er ikke TS.

TS her. 

🙂

AnonymBruker
Skrevet
Skogsalv skrev (20 timer siden):

Du trenger skog, med nye stier ❣ ( uavhengig av de ( u) fornuftige argumentene som fremlegges her 🙂 Hilsen Skogsalv! 

TS her.

Nye stier, er viktig.... for meg. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Å måtte argumentere for å kjøre min egen bil (familiens..) hvor som helst fordi jeg hadde lyst selvom det ikke var tvingende nødvendig, det hadde jeg ikke orket. Det ville jeg ikke argumentert mot, jeg ville bare smilt, sagt" Du har rett, men jeg vil kjøre dit", og selvfølgelig kjørt. 

Ferie, det spørs. Siden dere har barn, bør dere jo prioritere noe ferie sammen som familie. Sørg for at det ikke blir i løpet av hans "9-dagers"-guttetur, det går jo ikke. Han høres noe gnien ut. 

Anonymkode: be793...f92

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg mistet jobben i oktober, hadde jeg helt klart arbeidet frem til det uten ferie.  

Anonymkode: ce505...a51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal ikke ha ferie sammen med barna?

Og du får ikke "lov" til å kjøre et stykke for å gå tur et annet sted uten at mannen blir sur? (regner med at du gjør det uansett?? 🤔)

Han er da ikke faren din??

Anonymkode: 877e3...ed0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere skal ikke ha ferie sammen med barna?

Og du får ikke "lov" til å kjøre et stykke for å gå tur et annet sted uten at mannen blir sur? (regner med at du gjør det uansett?? 🤔)

Han er da ikke faren din??

Jeg trodde vi skulle ha ferie sammen, men så kom han med disse meningene om hvor ufornuftig det var å ta ferie, om man ikke visste om man hadde jobb etter oktober. Jeg ser fornuften, men...

Et av argumentene mine, er da at han må bruke sin ferie på barna og finne på noe med dem, og ikke ha muligheten til å reise på sin vanlige 9 dagers tur.

Vanligvis reiser vi ei uke og besøker min familie på en annen kant av landet. Det er da barna får treffe tanten sin, søskenbarn og utvidet familie. I fjor hadde vi ei uke sammen, hvor vi dro til hjemstedet mitt. Så hadde vi ei uke hvor vi hadde fri sammen, men han dro på gutteturen, mens jeg fant på ting med barna. Da han skulle finne på ting med barna, ble det snakk om ei overnatting i varebil, noe som var artig og spennende, men samtidig kom de veldig raskt hjem igjen. 

Jeg kjører av sted av og til for å gå på tur, men samtidig blir jeg leg av disse stikkene om kaldstart av bil, at jeg ikke bryr meg om hva det koster, at vi har fin natur rett utenfor døra, hvor bortkastet det er å kjøre, at en km er jo bare 5 min å gå...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Å måtte argumentere for å kjøre min egen bil (familiens..) hvor som helst fordi jeg hadde lyst selvom det ikke var tvingende nødvendig, det hadde jeg ikke orket. Det ville jeg ikke argumentert mot, jeg ville bare smilt, sagt" Du har rett, men jeg vil kjøre dit", og selvfølgelig kjørt. 

Ferie, det spørs. Siden dere har barn, bør dere jo prioritere noe ferie sammen som familie. Sørg for at det ikke blir i løpet av hans "9-dagers"-guttetur, det går jo ikke. Han høres noe gnien ut. 

Anonymkode: be793...f92

Jeg blir sliten av å argumentere. Av og til kjører jeg, men av og til gir jeg litt opp også.

Når det gjaldt ferie, så trodde jeg jo at vi skulle dra på litt ferie sammen. Pleier å ha ei uke ferie hos noe av min familie. Det er som regel den eneste ganga barna treffer tante og får tilbrakt tid med henne, søskenbarn og utvidet familie. Han vil nok være kjempefornøyd med å bare være på hytta 20 min unna huset. Noe som er praktisk, og som gjør at vi bruker den hele året, så og si hver helg og dermed tidligere har kunnet reise bort ei uke med god samvittighet. I tillegg begynner barna bli så store at hytta er ikke så veldig gøy, om vi ikke har med venner av dem da. 🙂

Viss jeg tenker på barna, så bør de ha noe ferie sammen med oss foreldre, og om ikke jeg kan ta ut ferie, så tenker jeg at han må være hos dem mest mulig av sin ferie. Det blir ikke riktig at bestemor i underetasjen skal se til dem alle dagene i skoleferien deres. Derfor tenker jeg jo at hans 9 dagers tur bør utgå.

Han er gnien på noen områder. Raus på andre. Og det er jo som regel de som er litt gjerrige som faktisk sitter med litt penger på bok. 

AnonymBruker
Skrevet

Diskusjon om ferien synes jeg er viktig, når man er i din posisjon. Jeg er enig i at man ikke har luksusen til å ta seg full sommerferie når man går i kortvarige vikariat. Men det må avveies mot behovet for å ha fri innimellom. En fornuftig løsning kan være å ta en uke, og å også planlegge noe hyggelig i oktober, det finnes muligheter selv om man har barn i skolealder. Uansett utgår også gutteturen, ferien deres er felles, når du jobber får han ta hus og barn. 

Kommentarer om det å kjøre til turområder/treningssenter hadde jeg bare oversett, og eller/ sagt at vi får være enige om å være uenige, og at gnåling om dette bare vil føre til dårlig stemning. 

Anonymkode: 19c57...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ikke ut som en familie. Ihverfall ikke at han ønsker at dere alle skal være en familie sammen! Dere har penger nok. Da burde dere jo prioritere å ha tid SAMMEN! Feriere sammen! Og slutte med den klagingen og kveruleringen på turgåingen din. Kos deg på tur du, og prøv å koble ut den sutringen hans ihvertfall, så lenge han ikke nekter deg. Jeg vet det ikke er lett. Jeg er skilt, og nå fortsatt 4 år etter, hører jeg fortsatt den gneldrete stemmen hans hver gang jeg "gjør noe galt" 😄 Han skulle ha full kontroll på mobildataen min. Nå har jeg abonnement med "uendelig data", og jeg kjøper den beste kjøttdeigen i butikken på pur bare fordi jeg fikk sånn kjeft hvis jeg ikke kjøpte den billigste, osv 😄 Huff...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 15.11):

Sin vanlige 9 dagens guttetur.

Hva hadde han sagt om du ønsket en 9 dagers jentetur som tradisjon?

Anonymkode: 15ebc...1bd

TS her.

9 dager jentetur. Jeg tror faktisk det hadde gått veldig fint. 

Han har flere gutteturer i løpet av året, og det gjør meg ikke noe. Men jeg synes han bør være hjemme med barna, slik at de hvert fall får tre uker sammen med en forelder i sommer.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Er han like fornuftig når det er han det gjelder? Eller er det bare deg han ikke unner noe?

Anonymkode: ca873...a38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...