AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Av ulike årsaker har jeg ikke klart å fylle den første Bsu-kontoen. Det klarer jeg heller ikke før jeg fyller 34, når bsu-konto blir stengt. Kan maks sette inn 27.500 hvert år! Og fylle den opp til 300.000 kr, før man kan åpne ny Bsu og spare mer.. Så hva gjør jeg da, når jeg i en alder av 34 kun kommer til å ha 140.000 på Bsu? Skal jeg åpne fondskonto, i tillegg til å spare på vanlig sparekonto nå? Men man må vel skatte mye av pengene om man tar ut penger om kanskje 5 år fra fond? Anonymkode: 60397...de1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Spar så mye du klarer på BSU, og så må du finne et annet alternativ når du blir for gammel for BSU, ja. Hva som er det beste alternativet da, er avhengig av sparehorisonten din. Hvis du skal bruke pengene innen 5 år, er ikke aksjefond noen god idé, men det kan hende andre typer fond, som pengemarkedsfond, kan være lurt. Det bør du lese deg litt opp på, og finne ut hva som er mest hensiktsmessig i ditt spesifikke tilfelle. Jeg anbefaler også podcasten "pengerådet". Der ligger det masse både korte og lange episoder som tar for seg nesten alle former for sparing du kan tenke deg. Der kan du lære mye Anonymkode: 6b262...62f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men man må vel skatte mye av pengene om man tar ut penger om kanskje 5 år fra fond? Du betaler skatt på avkastningen. Aksjer har litt høyere skatt enn renteinntekter fra banksparing, men avkastningen er normalt høyere på aksjer, så det vil normalt sett uansett lønne seg. Anonymkode: 03f5a...fda
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Hva skjer med pengene på bsu når man fyller 34? Ringer banken og spør hva jeg ønsker å gjøre med pengene? Eller bare overfører de pengene til en annen konto? Eller blir kontoen gjort om til en vanlig konto? Anonymkode: eadab...819
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skjer med pengene på bsu når man fyller 34? Ringer banken og spør hva jeg ønsker å gjøre med pengene? Eller bare overfører de pengene til en annen konto? Eller blir kontoen gjort om til en vanlig konto? Anonymkode: eadab...819 Du må fremdeles bruke pengene til boligformål, men du får ikke lengre de godene man får ved BSU. Anonymkode: 4ef68...77c 1
Nuith Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva skjer med pengene på bsu når man fyller 34? Ringer banken og spør hva jeg ønsker å gjøre med pengene? Eller bare overfører de pengene til en annen konto? Eller blir kontoen gjort om til en vanlig konto? Anonymkode: eadab...819 Pengene står låst på BSU frem til du melder til banken at du ønsker å benytte dem som nedbetaling ved et boligkjøp. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva skjer med pengene på bsu når man fyller 34? Ringer banken og spør hva jeg ønsker å gjøre med pengene? Eller bare overfører de pengene til en annen konto? Eller blir kontoen gjort om til en vanlig konto? Anonymkode: eadab...819 pengene blir stående på kontoen, men sansynligvis blir renten redusert. Det står i betingelsene til kontoen. Anonymkode: 03f5a...fda
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva skjer med pengene på bsu når man fyller 34? Ringer banken og spør hva jeg ønsker å gjøre med pengene? Eller bare overfører de pengene til en annen konto? Eller blir kontoen gjort om til en vanlig konto? Anonymkode: eadab...819 Kontoen blir stående som den er, men du får ikke skattefradrag lenger, og det er mulig renten blir dårligere (dette må du sjekke med banken din). Men kontoen blir altså stående til du bruker pengene på bolig, så det er bare positivt å fylle den opp så mye som mulig. Anonymkode: 6b262...62f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå