AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Dersom man er på en bilvei, uten fortau så skal man gå MOT kjøreretningen, altså på venstre side, sant? I det siste når jeg har gått tur har jeg møtt flere dimlinger (oftest menn i 50-årene) som kjefter på meg når de kommer gående mot meg. Altså de går med trafikken og på det jeg mener er feil side. Hvem har rett? Anonymkode: d0fa4...f81 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Du har rett. Du skal gå MOT trafikken, og sykle MED trafikken. Anonymkode: 44bdb...fca 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Du får henvise til: «§ 19.Særlige bestemmelser for gående 1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane. Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.» https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/§19 Anonymkode: 79f44...556 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Venstre der biler kjører, høyre på fortau og skogsvei Anonymkode: 9e8b4...97a 3
stan Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 13.28): Du får henvise til: «§ 19.Særlige bestemmelser for gående 1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane. Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.» https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/§19 Anonymkode: 79f44...556 Dette er det mange som ikke vet. Det som forundrer meg er at de vet det når de kjører bil, men ikke når de er gående...
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 Det forundrer meg stadig at så mange ikke vet dette. Jeg husker godt hvor godt vi barna ble opplær it at vi alltid skulle gå på venstre siden av bilveien. Det har brent seg fast helt siden jeg var veldig liten. Anonymkode: 8f488...beb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 Du har møtt flere menn i 50-åra i det siste som har kjefta på deg for å ha gått på venstre side av veien? Må si det høres litt usannsynlig ut Anonymkode: 07008...604 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 Jeg pleier gå der jeg ser trafikken best og jeg vet at bilene ser meg best. Slik at jeg ikke går og lurer i en knapp sving osv. Ikke mye smart å gå der man går "rett" men ikke synes Anonymkode: f03b0...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 18.12): Venstre der biler kjører, høyre på fortau og skogsvei Anonymkode: 9e8b4...97a Eller som Trygg trafikk sier - gå alltid til venstre, både på vei, fortau og skogsvei. Jeg syns det er rart det ikke er mer fokus på trafikkopplæring. Før var det en stor del av oppdragelsen og undervisningen å lære trafikkreglene. Nå ser det ikke ut til at det noe fokus på det i det hele tatt, folk skvetter rundt alle steder, og jeg kjører med hjertet i halsen. Anonymkode: a62cf...17b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg pleier gå der jeg ser trafikken best og jeg vet at bilene ser meg best. Slik at jeg ikke går og lurer i en knapp sving osv. Ikke mye smart å gå der man går "rett" men ikke synes Anonymkode: f03b0...0b9 Det er sant, i skarpe svinger bør man skifte side. Det lærte jeg også da jeg var barn. Anonymkode: a62cf...17b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Det kommer an på hvordan veien og sikten er. Hovedregelen er at man skal gå på venstre side. Men om det betyr at bilene ikke ser deg, skal du gå på høyre. Jeg bor langs fjorden, og det er livsfarlig å gå på innsiden av veien. Fjellveggen sperrer sikten i samtlige svinger, og dem er det mange av.. Så her må man gå på fjordsiden, uansett hvilken retning man går i. Anonymkode: 07df7...b32 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Eller som Trygg trafikk sier - gå alltid til venstre, både på vei, fortau og skogsvei. Jeg syns det er rart det ikke er mer fokus på trafikkopplæring. Før var det en stor del av oppdragelsen og undervisningen å lære trafikkreglene. Nå ser det ikke ut til at det noe fokus på det i det hele tatt, folk skvetter rundt alle steder, og jeg kjører med hjertet i halsen. Anonymkode: a62cf...17b Henger ikke på greip når man skal sykle til høyre. Da vil jo man kræsje i hverandre på fortau etc da. Anonymkode: 9e8b4...97a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Henger ikke på greip når man skal sykle til høyre. Da vil jo man kræsje i hverandre på fortau etc da. Anonymkode: 9e8b4...97a Det er veldig få som følger venstre/høyre regelen på fortau. Men generelt har syklistene vikeplikt for fotgjengere., Det er ikke verre enn å sykle til venstre til man har passert hverandre. Anonymkode: 8f488...beb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er veldig få som følger venstre/høyre regelen på fortau. Men generelt har syklistene vikeplikt for fotgjengere., Det er ikke verre enn å sykle til venstre til man har passert hverandre. Anonymkode: 8f488...beb Joda, er enig i det, men er jo mest fornuftig at man holder seg på samme side i allefall! Anonymkode: 9e8b4...97a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, er enig i det, men er jo mest fornuftig at man holder seg på samme side i allefall! Anonymkode: 9e8b4...97a For min del synes jeg det er best at man sykler på høyre og går til venstre. Jeg er døv som både sykler og går mye. Jeg føler meg tryggere når jeg kan få øyekontakt med dem som kommer i mot meg på samme side. Synes det blir enklere å forutse hvordan de skal oppføre seg, om de ser meg og viker for meg, osv. Anonymkode: 8f488...beb 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 Man går på venstre side. Det var noe av det første vi lærte på barneskolen. Anonymkode: 5ed4f...d3c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 En annen ting angående side man skal holde på fortau er at førerhunder blir lært opp til å gå på venstre side, og dette må man huske å ta hensyn til når man møter på dem. Anonymkode: 34041...773 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå