AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Hva skjer med et barn om faren er psykisk og fysisk voldelig gjennom hele oppveksten, mens mammaen er kjærlig og ikke-voldelig? Hvordan utvikler barnet seg som voksen? Anonymkode: 32fc0...762
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Barnet lærer seg at det er den måten foreldrene har et forhold som er den måten man skal ha et forhold. Altså, stor sjanse for at de havner i et voldelig forhold selv som voksen. Anonymkode: a316b...fdd 18 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Jeg kjenner en som har opplevd dette hele barndommen. Vedkommende fungerer tilsynelatende normalt, men har problemer med nærhet og lukker følelsene inne. Også dem som har opplevd at den ene forelderen er psykisk og fysisk voldelig deler av barndommen. Kjenner en som utviklet ptsd. Anonymkode: 511b1...3cf 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Jeg vokste opp i et sånt hjem. Jeg ble så kjekk så 😂 det er nok dog heller på tross av, enn på grunn av. Anonymkode: 4d39b...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Er barnet en gutt, kan det hende han vokser opp med den innbilningen at menn har rett til å være voldelige og brutale mot kvinner, at det er normalt. Han ser det jo nesten hver dag hjemme i årevis, så kanskje han blir sånn selv mot sine egne kjærester som voksen? Er barnet en jente, kan det hende hun føyer seg inn i mønsteret og godtar å bli dårlig behandlet av menn som voksen. Hun lærte i oppveksten at det var normalen, kvinner skal tåle sånt i alle år. Mishandling blir en del av hverdagen også som voksen. Anonymkode: 9e30e...4ac 13 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er barnet en gutt, kan det hende han vokser opp med den innbilningen at menn har rett til å være voldelige og brutale mot kvinner, at det er normalt. Han ser det jo nesten hver dag hjemme i årevis, så kanskje han blir sånn selv mot sine egne kjærester som voksen? Er barnet en jente, kan det hende hun føyer seg inn i mønsteret og godtar å bli dårlig behandlet av menn som voksen. Hun lærte i oppveksten at det var normalen, kvinner skal tåle sånt i alle år. Mishandling blir en del av hverdagen også som voksen. Anonymkode: 9e30e...4ac Står ikke noe om at far er voldelig mot mor..ref din gutteteori. Anonymkode: 4d39b...4e5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner en som har opplevd dette hele barndommen. Vedkommende fungerer tilsynelatende normalt, men har problemer med nærhet og lukker følelsene inne. Også dem som har opplevd at den ene forelderen er psykisk og fysisk voldelig deler av barndommen. Kjenner en som utviklet ptsd. Anonymkode: 511b1...3cf Utviklert ptsd, hvordan da? Liksom hvordan påvirker det hverdagene? Noen eksempler? Anonymkode: 32fc0...762
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utviklert ptsd, hvordan da? Liksom hvordan påvirker det hverdagene? Noen eksempler? Anonymkode: 32fc0...762 Moren ble nesten drept. Anonymkode: 511b1...3cf
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Det er jo litt sånn enkelte religiøse fundamentalister er. Mishandler deg, men det er jo fordi de er glade i deg og vil redde din evige sjel. Anonymkode: ce18d...d33
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Moren ble nesten drept. Anonymkode: 511b1...3cf Sendte før jeg hadde skrevet ferdig. Enkelte lyder, lukter, situasjoner, osv. minner om voldelige hendelser og vedkommende reagerer med ptsd-symptomer som flashbacks, panikkanfall osv. Anonymkode: 511b1...3cf
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Moren ble nesten drept. Anonymkode: 511b1...3cf Eh hæ? Dattera/sønnen prøvde å drepe moren? Skjønner ingenting Anonymkode: 32fc0...762
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sendte før jeg hadde skrevet ferdig. Enkelte lyder, lukter, situasjoner, osv. minner om voldelige hendelser og vedkommende reagerer med ptsd-symptomer som flashbacks, panikkanfall osv. Anonymkode: 511b1...3cf Jeg skriver dette for å se om jeg kjenner meg igjen i noe av det dere skriver, for denne historien er meg. Og jeg kan si at ja, jeg kjenner meg igjen i nesten alt! Trodde jeg var normal og var et løvetannbarn, men jo eldre jeg blir, jo mer ser jeg at min oppførsel og personlighet ikke er normalt. Eller, jeg er normal blant folk, men følelsene mine og selvtilliten er overhode ikke normalt. Anonymkode: 32fc0...762 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eh hæ? Dattera/sønnen prøvde å drepe moren? Skjønner ingenting Anonymkode: 32fc0...762 Tittelen til tråden er voldelig far og kjærlig mor. Anonymkode: 511b1...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skriver dette for å se om jeg kjenner meg igjen i noe av det dere skriver, for denne historien er meg. Og jeg kan si at ja, jeg kjenner meg igjen i nesten alt! Trodde jeg var normal og var et løvetannbarn, men jo eldre jeg blir, jo mer ser jeg at min oppførsel og personlighet ikke er normalt. Eller, jeg er normal blant folk, men følelsene mine og selvtilliten er overhode ikke normalt. Anonymkode: 32fc0...762 Du kan ikke gi deg selv diagnosen. Jeg synes de fleste hadde hatt godt av terapi. Alle sliter med noe av varierende grad. Det kan være bra med veiledning. Anonymkode: 511b1...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Har vokst opp med voldelig mor og utilgjengelig far. Jeg fungerer godt, men gir veldig mye til andre og er dårlig på personlige grenser. Anonymkode: cbbac...53b 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Fikk diagnosene PTSD, unnvikende/engstelig og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelser, manisk depressiv og sosialangst og agorafobi i ung alder. Har traumer fra langt, langt tilbake. Godt medisinert den dag i dag, men ufør. Ting blir for ustabilt/stressende for meg med jobb, selv en enkel og rutinert en. To barn. Jeg er den milde og forsiktige (overraskende nok med EUPF, vil noen kanskje si), mannen den strenge (IKKE voldelig av noe slag). Jeg vil aldri kunne valgt en "myk" mann, jeg trenger en som er tydelig og bestemt, det vil si: omvendt av meg. Jeg har måttet jobbe veldig hardt for å gjenkjenne følelser. Jeg fikk aldri lov til å føle som barn. Jeg klarer ikke å sette grenser for meg selv, eller si ifra med mindre jeg er trygg nok. Det har vært en utrolig hard og lang vei å gå. Heldigvis får barna mine en helt annen oppvekst 💗 Anonymkode: 263a2...b65 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har vokst opp med voldelig mor og utilgjengelig far. Jeg fungerer godt, men gir veldig mye til andre og er dårlig på personlige grenser. Anonymkode: cbbac...53b Motsatt her. Voldelig far (psyk og fysisk), men kjærlig mor (dog lite grenser). Har det helt likt som deg. Ingen traumer etc. Har mye å gi, men klarer ikke og stå opp for meg selv/sette grenser. Før klarte jeg ikke og si nei heller, men det har jeg lært meg til. Anonymkode: 1d6a4...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 13.02): Hva skjer med et barn om faren er psykisk og fysisk voldelig gjennom hele oppveksten, mens mammaen er kjærlig og ikke-voldelig? Hvordan utvikler barnet seg som voksen? Anonymkode: 32fc0...762 Forskning viser at å være vitne til vold, er ofte mer skadelig enn å være utsatt for vold. Så barnet kan lett bli svært skadet. Å la et barn vokse opp slik, er faktisk grov barnemishandling Anonymkode: 0817e...aa2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Forskning viser at å være vitne til vold, er ofte mer skadelig enn å være utsatt for vold. Så barnet kan lett bli svært skadet. Å la et barn vokse opp slik, er faktisk grov barnemishandling Anonymkode: 0817e...aa2 Ikke mer, men like skadelig. Å være vitne til vold defineres som å bli utsatt for vold. Det kan gå helt fint med barnet, det er en forhøyet risiko for at barnet skal bli skadet, men kan også gå bra. Det du kan gjøre er å ta grep nå. Flytt fra far dersom dere bor sammen, søk hjelp fra barnevernet og anmeld far dersom han utsetter deg eller barnet for vold. Anonymkode: 0c545...d37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå