Gå til innhold

Er det normalt at sykepleiere misbruker preparater mens de er på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere opplevd at en sykepleier på et sykehus jeg var på, virket så rar i formen. Hun skjalv, og øynene var litt... spesielle? (De så ruset ut). Og har fått hørt at noen misbruker medisiner på jobb. Har noen av dere opplevd dette? Og hvorfor gjør de dette? Og hva tar de?

Anonymkode: acb4d...7aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svært, svært sjeldent. Men sykepleiere er mennesker de også. Alle kan bli misbrukere. Da jeg var gravid virket jeg ruset på jobb, men det var pga svangerskapskvalme så jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. En av pasientene reagerte og rapporterte. Ble tatt alvorlig, men ble kjapt sjekket ut av saken. 

Anonymkode: ded47...05f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Vi går og forsyner oss fritt av a-preparater :ironi:

Anonymkode: 124bc...05a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig, men det skjer selvsagt.

Anonymkode: f855d...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehus i 17 år og i løpet av de årene har det blitt tatt ca 10-20 stykker, det er riktignok på hele sykehuset med 1000 ansatte, og de jeg vet om. Synes det er ganske mange når man kan tenke seg at ikke alle blir tatt. Av de jeg jobbet med så var 3 av de noen vi mistenkte over tid og som ble fulgt nøye med over år før de ble tatt. Et par stykker ble man veldig sjokkert over, og noen man aldri i sin villeste fantasi hadde trodd det om. Men ingen av de virket åpenbart ruset på jobb, det var ikke derfor de ble tatt.

Anonymkode: 3be03...36a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Normalt er det selvfølgelig ikke. Men det forekommer jo, selv om det er sjeldent. Man er lovpålagt å føre narkotikaregnskap, så det kan oppdages hvem det er som har tatt da man kan se hvem som har brukt nøkkelkort i tidsrommet det er forsvunnet.

Anonymkode: cdaba...d13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Normalt er det selvfølgelig ikke. Men det forekommer jo, selv om det er sjeldent. Man er lovpålagt å føre narkotikaregnskap, så det kan oppdages hvem det er som har tatt da man kan se hvem som har brukt nøkkelkort i tidsrommet det er forsvunnet.

Anonymkode: cdaba...d13

Det som er/var problemet der jeg jobbet (På en medisinsk avdeling), var at det var ett stort medisinrom som ble brukt av 2 avdelinger, ergo det var noen inne på det medisinrommet hele tiden. Pluss at B-preparater ikke blir ført i narkoregnskap så for noen som er avhengig var det som å slippe de inn i en godtebutikk med vival, paralgin forte, tramadol etc i hauger i hyllene. Utrolig vanskelig å avdekke misbruk, og lederne brukte årevis på å klare bevise misbruk hos den ene sykepleieren som til slutt ble tatt.

Anonymkode: 3be03...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Statens helsetilsyn og antall autorisasjoner de tar hvert år begrunnet i rusmiddelmisbruk. Mange av de sakene gjelder at helsepersonell både har stjålet legemidler på jobb og møtt rusmiddelpåvirket på jobb. Skremmende. 

Anonymkode: cc3f4...887

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så uvanlig. Jeg har hatt to kolleger som har blitt tatt, riktignok med flere år i mellom. 

Anonymkode: 52802...90b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange like tråder skal du lage om dette?

Anonymkode: 4da46...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kollega som ble tatt ut av tjeneste, men det er ingen direkte bevis annet enn at hun har signert ut mye mer enn oss andre, samt forfalsket signaturen til tre av oss andre. Dette nekter kollega for. Det er vanvittig ubehagelig og være midt oppi dette. Skjønner ikke at folk tør, men som det nevnes, sykepleiere er også bare mennesker og når det er sagt kan jeg forstå at man kan falle for fristelsen. 

Anonymkode: 37e68...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...