AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Altså. Vi har vært flinke hele veien. Alltid hørt på både anbefalinger og krav, relatert til sammenkomster og har nå i over et år levd med disse. I likhet med alle andre selvsagt. Nå kommer 17.mai, igjen. Ikke bare til datoen og nasjonal feiring, men også som familiebegivenhet. Ila de siste 10-15 årene så har vi gjort russefeiring til en stor familiebegivenhet. Kake og gaver til "ungen" i familien. Feirer på en måte Graduation. Rett etter kake og gaver så reiser russen tilbake til vennene for videre feiring med vennene. Ifjor ble det ikke noen 18-års feiring og i år så ligger russefeiring dårlig an, hos oss. Så hvis vi likevel møtes, hvor ligger de nasjonale retningslinjer? Alt i alt så er vi 9 personer som kommer utenom russens husholdning. Russen selv forstår at det er litt spesielle tider, men synes jo at det er ekstra trist. For å være ærlig så er vi redde for er psyken til denne straks 19-åringen. Det er 4stk i egen husholdning og med våre 9, så blir vi i alt 13 personer inkl en baby. Så hva gjør dere, for vår del så føler jeg 20% at vi likevel møtes fordi det er anbefaling og ikke pålegg, og vi har gjort det myndighetene har sagt HELE VEIEN. Nå må vi faktisk "skeie ut" og gjøre det til en god dag for russen i familien. 80% føles det som at det kan vi ikke. At selv om det ikke er krav så er det likevel feil. Kjenner det i magen at det føles feil. Så det ender nok med at vi holder oss hjemme. Så hva tenker og gjør dere, med familie-sammenkomster. Hvordan blir deres 17.mai, utenom det vanlige? Altså hvordan er deres 17.mai til vanlig, og hvordan var det ifjor/blir i år? Det jeg altså til syvende og sist spør om er, hvordan dere har måttet endre på tradisjoner. Hvordan kan vi gjøre det "godt" igjen, i ettertid? Hvordan kan vi ivareta ungdommen oppi det hele? Anonymkode: 02cf0...156
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Restriksjonene er der av en grunn. Du mener dere har god grunn til å gi blaffen i dem, men det mener veldig mange andre også og vipps har vi massevis av ansamlinger her og der og smitten øker. Russen din er en voksen person og i stand til å forstå at her er det en pandemi på gang og at det dessverre går ut over feiringer også, sånn er det faktisk bare. Det er alles utskeielser og egne vurderinger om at "akkurat VI har god grunn til å ikke følge reglene" som gjør at vi har mye smitte og at restriksjonene er nødvendige. Innlegget ditt viser veldig godt at folk flest ikke er i stand til å ta gode avgjørelser selv. Enten må dere velge bort noen slik at færre inviteres eller rett og slett dele opp gjestene og feire over to dager. Det er ikke akkurat krise med feiring både 17. og 18. mai. Her må dere være løsningsorienterte og ha fokus på det som betyr mest nå. Jeg håper alle i Norge feirer innenfor gjeldende restriksjoner og forstår at å holde smitten nede er det viktigste akkurat nå. Anonymkode: 52c29...4d5 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Det at dere har vært flinke så langt, er dessverre ingen unnskyldning for plutselig å slutte. 17. mai blir annerledes for oss alle i dag, og vi har alle hatt enten én eller to bursdager i løpet av pandemien. Jeg skjønner at det suger, men det eneste riktige er å fortsette å følge reglene. Anonymkode: 37d65...00b 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Er det snakk om familieselskap med 13 deltakere? Det er vel 3 for mange. Kan dere være utendørs? Eller dele opp på to dager? Anonymkode: f9354...fae
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Restriksjonene er der av en grunn. Du mener dere har god grunn til å gi blaffen i dem, men det mener veldig mange andre også og vipps har vi massevis av ansamlinger her og der og smitten øker. Russen din er en voksen person og i stand til å forstå at her er det en pandemi på gang og at det dessverre går ut over feiringer også, sånn er det faktisk bare. Det er alles utskeielser og egne vurderinger om at "akkurat VI har god grunn til å ikke følge reglene" som gjør at vi har mye smitte og at restriksjonene er nødvendige. Innlegget ditt viser veldig godt at folk flest ikke er i stand til å ta gode avgjørelser selv. Enten må dere velge bort noen slik at færre inviteres eller rett og slett dele opp gjestene og feire over to dager. Det er ikke akkurat krise med feiring både 17. og 18. mai. Her må dere være løsningsorienterte og ha fokus på det som betyr mest nå. Jeg håper alle i Norge feirer innenfor gjeldende restriksjoner og forstår at å holde smitten nede er det viktigste akkurat nå. Anonymkode: 52c29...4d5 Det er ikke min russ. Min russ er ikke russ før om 4-5 år. Vi er en stor gruppe på 9 (to husholdninger) og russens egen husholdning er på 4 stk. Så alt i alt er vi 13. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det at dere har vært flinke så langt, er dessverre ingen unnskyldning for plutselig å slutte. 17. mai blir annerledes for oss alle i dag, og vi har alle hatt enten én eller to bursdager i løpet av pandemien. Jeg skjønner at det suger, men det eneste riktige er å fortsette å følge reglene. Anonymkode: 37d65...00b Alle Bursdagene siden ifjor har vært på video-konferanse. Ja, jeg vet, vi har veldig lyst til å være med for russen i familien, men det frister allikevel å takke nei. Samvittigheten sier at vi får ta det igjen senere. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det snakk om familieselskap med 13 deltakere? Det er vel 3 for mange. Kan dere være utendørs? Eller dele opp på to dager? Anonymkode: f9354...fae Ja, det er familieselskap. Russens egen husholdning er 4, og gjestene blir ev 9. Det er 7-8 timers kjøring, så det blir i så fall ikke "bare en svipptur". Nei. Dere har rett, vi (alle i Norge) bør holde oss til gjeldende regler. Selv om det er "dumt". Anonymkode: 02cf0...156 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Ja, det virker som du vet selv at det beste her er å utebli, så det ikke blir flere enn 10 totalt. Alle kan komme med sine unnskyldninger og forklaringer på hvorfor akkurat de bør kunne unngå restriksjonene, men realiteten er at dette bare kommer til å bli verre igjen hvis alle tenker sånn, og bare gjør som de vil. Jeg ville tatt dette igjen senere. Anonymkode: f2ca7...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Lillesøsteren min er russ i år, så familien samles ikke som normalt på 17 mai. Enig i at litt russefeiring kan hjelpe på psyken til ungdommen. Ofrer gjerne en 17 mai for det. Men hos oss blir det sånn at foreldrene våre som bor med henne kommer til å feire 17. mai alene slik at hun får en fin russetid uten at de risikerer å spre smitte videre. Både jeg og søskene mine med våre familier tenker ikke å feire sammen. Det blir litt merkelig når foreldrene våre sitter alene. Det blir nok en rolig feiring hjemme i år da. Men kan jo bli fin likevel. Anonymkode: 64fe4...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå