Gå til innhold

Ny film: Olsenbanden – Siste skrik!

NordicViking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg såg klipp av den når jeg sist var på kino. Virker utrolig morsom så skal ha med ungene og se den.

Anonymkode: c113e...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, Dynamitt-Harry er en figur som har en langt større rolle i Norge enn i Danmark, og selv om Wikepedia-artikkelen ikke går så mye i dybden som boken med tanke på forskjellen på de danske og norske versjonene, forteller den litt:

- - - - -

Forskjeller fra de danske filmene

Handlingen i de norske Olsenbandenfilmene er jevnt over nærmest identisk med de danske originalfilmene – men de norske filmene kom ikke alltid ut i samme rekkefølge som de danske, og dette førte til noe forvirring i seriens kontinuitet. Den danske ekvivalenten til «Kongen og knekten» var film nummer 4, «Går amok» nummer 5, «Siste bedrifter» nummer 6, «På sporet» nummer 7, og «For full musikk» nummer 8. I Norge kom disse filmene ut i rekkefølgen 5-4-6-8-7. Dette merkes best i åpningen av «Siste bedrifter», hvor banden er i Syden uten penger – en fortsettelse fra «Går amok», hvor Benny og Kjell mister kofferten med penger rett før banden reiser til Mallorca. Tilsvarende avsluttes «Siste bedrifter» med at banden for en gangs skyld lykkes med sitt store kupp, og reiser til Syden som millionærer, og i tråd med dette åpner «På sporet» med at Olsenbanden lever herrens glade dager i en villa i Syden. Men fordi de norske filmene ikke ble spilt inn i samme rekkefølge som de danske var dette noe forvirrende for filmenes norske seere.

Det er også noen forskjeller i rollefigurene. Dynamitt-Harry var bare med i to av de danske filmene, mot sju av de norske. I «På sporet» overtar Harry i stor grad rollen til Børge (Basse) i den danske filmen, og i «Sprenger verdensbanken» tar Data-Harry rollen til en figur ved navn Georg i den danske. Kriminalbetjent Hermansen er satt sammen av to ulike figurer i de danske filmene. I de fire første filmene forfølges den danske Olsenbanden av den særdeles pliktoppfyllende kriminalbetjent Mortensen, som er besatt av tanken på å arrestere Olsenbanden. I de påfølgende filmene i Danmark ble Mortensen erstattet av den overlegne og noe forfengelige kriminalassistent Jensen, som bryr seg lite om Olsenbanden og mest av alt er opptatt av egen karriere. I Norge ble begge disse figurene spilt av Sverre Wilberg som Hermansen. I Danmark kom Holm allerede i film nr. 5. Men i Norge kommer han ikke før i film nr. 8. Den danske film nr 5 er den norske nr 4. Der blir Holm erstatta av kriminalsjefen, som bestemmer. I den 6., 7., og 13. er han erstatta av en norsk figur som kalles konstabel Blom. Han er ikke så opptatt av å fange forbrytere, som også Hermansen hater å gjøre (hvis det da ikke er Olsenbanden). Blom er mer opptatt av å hjelpe Hermansen med karrieren.

- - - - -

Olsenbanden mister noe vesentlig som dessverre ikke kan erstattes når Kjell ikke er med (Carsten Byhring døde i 1990), og slutten er skuffende - det er i alle fall min forsiktige mening. Arve Opsahl hadde forresten store smerter under innspillingen, hvis jeg husker riktig.

Biblioteket har alt av Olsenbanden på DVD hvis man ikke skulle finne dette andre steder.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

De burde heller laget filmen i 89 og heller feiret 20 årsjubileet 

Anonymkode: 4cd59...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

De burde heller laget filmen i 89 og heller feiret 20 årsjubileet 

Ja, så absolutt.

Problemet var at jeg vil gjette på at interessen for å se Olsenbanden var rimelig laber i slutten av 1980-årene med inntoget av videoutleie der man kunne se alt man ville, slik at det kunne blitt store problemer med finansieringen.

Egon er liksom Egon og Benny er bare Benny; tror det er flere enn meg som har stor sans for rollefiguren og familiemannen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, så absolutt.

Problemet var at jeg vil gjette på at interessen for å se Olsenbanden var rimelig laber i slutten av 1980-årene med inntoget av videoutleie der man kunne se alt man ville, slik at det kunne blitt store problemer med finansieringen.

Egon er liksom Egon og Benny er bare Benny; tror det er flere enn meg som har stor sans for rollefiguren og familiemannen Kjell.

Hva syntes du om jr versjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Olsenbanden mister noe vesentlig som dessverre ikke kan erstattes når Kjell ikke er med (Carsten Byhring døde i 1990), og slutten er skuffende - det er i alle fall min forsiktige mening. Arve Opsahl hadde forresten store smerter under innspillingen, hvis jeg husker riktig.

Det stemmer. 

Anonymkode: 0a8e8...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth

De har ødelagt Olsenbanden for lengst med det teite Olsenbanden jr. greiene,så hvorfor ikke bare fortsette å ødelegge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rævstad skrev (10 minutter siden):

De har ødelagt Olsenbanden for lengst med det teite Olsenbanden jr. greiene,så hvorfor ikke bare fortsette å ødelegge det. 

Jr var ganske bra, med de første barna i hvert fall 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje morsom for de aller minste, men det var ikke en serie for voksne. 

Anonymkode: 69909...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje morsom for de aller minste, men det var ikke en serie for voksne. 

Anonymkode: 69909...fde

Joda liker den som voksen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det var det ikke. Jeg var 12 år når Olsenbanden jr. julekalenderen ble sendt på tv for første gang, og likte den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rævstad skrev (Akkurat nå):

Nei, det var det ikke. Jeg var 12 år når Olsenbanden jr. julekalenderen ble sendt på tv for første gang, og likte den ikke.

Det gjorde jeg 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rævstad skrev (1 minutt siden):

Javel...

Smak og behag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg orket ikke se hele traileren en gang, ble helt flau over hvor dårlig den var! Hun som spiller Valborg virket så påtatt også, hun når ikke Aud Schønemann til anklene en gang! Jeg digger de gamle Olsenbanden-filmene, men denne gidder jeg ikke å se. Er sikkert like woke og kjedelig politisk korrekt som alt annet i disse dager. 

Anonymkode: 67ae9...172

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg orket ikke se hele traileren en gang, ble helt flau over hvor dårlig den var! Hun som spiller Valborg virket så påtatt også, hun når ikke Aud Schønemann til anklene en gang! Jeg digger de gamle Olsenbanden-filmene, men denne gidder jeg ikke å se. Er sikkert like woke og kjedelig politisk korrekt som alt annet i disse dager. 

Jeg er veldig, veldig glad i Aud Schønemann, nydelig og fantastisk dame og Norges koseligste skuespiller gjennom tidene💚

Men Charlotte Frogner er en bedre skuespiller. Av kvinnelige norske skuespillere under 50 er hun blant de aller beste. Hun er fabelaktig. Hun klarte tilmed å få meg til å like Jon Fosse!!🤯🤯🤯

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rævstad skrev (15 minutter siden):

Da var du nok for gammel for Olsenbanden Jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Moth-Ear-Earth
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var du nok for gammel for Olsenbanden Jr.

Mange av de andre jentene i klassen var forelsket i han som spilte Benny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (10 minutter siden):

Jeg er veldig, veldig glad i Aud Schønemann, nydelig og fantastisk dame og Norges koseligste skuespiller gjennom tidene💚

Men Charlotte Frogner er en bedre skuespiller. Av kvinnelige norske skuespillere under 50 er hun blant de aller beste. Hun er fabelaktig. Hun klarte tilmed å få meg til å like Jon Fosse!!🤯🤯🤯

Ja, Aud Schønemann var herlig. Ble så trist da hun døde. Elsket henne i rollen som Margit i Fredrikssons fabrikk også. Elsket den serien da jeg var liten.

Jeg kjenner ikke så godt til Charlotte Frogner, men hun er sikkert en god skuespiller. Mente bare at rollen som Valborg virket veldig påtatt i traileren. Ikke som gamle Valborg. Men sikkert bare jeg som er litt for opphengt i det gamle og ikke liker nye versjoner :ler:  Jeg gadd aldri se Olsenbanden junior heller.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, Aud Schønemann var herlig. Ble så trist da hun døde. Elsket henne i rollen som Margit i Fredrikssons fabrikk også. Elsket den serien da jeg var liten.

Jeg kjenner ikke så godt til Charlotte Frogner, men hun er sikkert en god skuespiller. Mente bare at rollen som Valborg virket veldig påtatt i traileren. Ikke som gamle Valborg. Men sikkert bare jeg som er litt for opphengt i det gamle og ikke liker nye versjoner :ler:  Jeg gadd aldri se Olsenbanden junior heller.

Hun var med i Hvaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har egentlig likt Schønemann i absolutt alt hun har vært i, hun var nok en av de aller beste av sin generasjon norske skuespillere tror jeg. Jeg var også veldig glad i Fredrikssons Fabrikk («stakkars Fredriksson!!»😆) og hun var jo også fantastisk som Moderen i Fleksnes 😊

Frogner er vel hovedgrunnen til at jeg innimellom ser Side Om Side 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...