Gå til innhold

Ny film: Olsenbanden – Siste skrik!


NordicViking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han mørke passer ikke som Benny..

Anonymkode: 77cfd...80a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tipper at denne filmen aldri i verden ville klart å "stå på egne bein" altså. Hvis den hadde klart å dra inn veldig mye publikum helt på egen hånd, så ville de aldri behøvd å kalle filmen for "olsenbanden" i det hele tatt. 

Men ettersom de nå har valgt å koble denne  filmen opp mot det gamle Olsenbanden, så kommer den kanskje til å trekke en god del publikum som fremdeles har gode minner fra alle  de tidlige Olsenbanden-filmene...        

Anonymkode: a4638...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 8.11):

 

Anonymkode: 4cd59...4d9

Ser bedre ut enn originalen!👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/8/2021 at 4:26 PM, AnonymBruker said:

Jim Parsons hadde vært perfekt som mr bean

Anonymkode: 4cd59...4d9

Rowan Atkinson er den eneste som er perfekt til å spille Mr Bean. 

Anonymkode: 69909...fde

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 6/17/2022 at 8:11 AM, AnonymBruker said:

 

Anonymkode: 4cd59...4d9

Traileren ser ut som en parodi på Olsenbanden. 

Anonymkode: 69909...fde

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rowan Atkinson er den eneste som er perfekt til å spille Mr Bean. 

Anonymkode: 69909...fde

Nei

Anonymkode: 4cd59...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 Rowan Atkinson er den eneste som er perfekt til å spille Mr Bean. 

 Anonymkode: 69909...fde

som 10-åring var Mr. Bean ganske morsomt. Det var vel bare dette publikummet den karakteren der var rettet mot. 

men ingen voksne, fornuftige mennesker ler seg vel skakk av å se på Mr. Bean nå lenger? nå fremstår hele karakteren bare som en patetisk tulling, uten fnugg av humor. 

Anonymkode: a4638...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

som 10-åring var Mr. Bean ganske morsomt. Det var vel bare dette publikummet den karakteren der var rettet mot. 

men ingen voksne, fornuftige mennesker ler seg vel skakk av å se på Mr. Bean nå lenger? nå fremstår hele karakteren bare som en patetisk tulling, uten fnugg av humor. 

Anonymkode: a4638...e38

Kjekt med hjernedød humor :)

Anonymkode: 4cd59...4d9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, nei, nei.

Har både de norske og danske filmene; har sett alle, og kan forsone meg med de danske originalversjonene, men dette her blir like dumt som Asterix-filmene der man har gitt liv til tegneseriefigurene, eller de amerikanske nyinspillingene av gamle klassikere som er hundre ganger bedre; kan ikke begripe hvorfor man på liv og død må gjenskape noe andre har gjort langt bedre tidligere, og selv den dummeste filmregissøren må da kunne forstå hva som kan, og hva som ikke kan forbedres.

Greit nok at man vil fortsette å melke kua for melk, men på et eller annet tidspunkt må man kunne forsone seg med at kua er dau.

Det finnes bare én troverdig norsk utgave av Olsenbanden, og det er den klassiske utgaven; resten er som å se Vladimir Putin spille rollen som Donald Duck.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, nei, nei.

Har både de norske og danske filmene; har sett alle, og kan forsone meg med de danske originalversjonene, men dette her blir like dumt som Asterix-filmene der man har gitt liv til tegneseriefigurene, eller de amerikanske nyinspillingene av gamle klassikere som er hundre ganger bedre; kan ikke begripe hvorfor man på liv og død må gjenskape noe andre har gjort langt bedre tidligere, og selv den dummeste filmregissøren må da kunne forstå hva som kan, og hva som ikke kan forbedres.

Greit nok at man vil fortsette å melke kua for melk, men på et eller annet tidspunkt må man kunne forsone seg med at kua er dau.

Det finnes bare én troverdig norsk utgave av Olsenbanden, og det er den klassiske utgaven; resten er som å se Vladimir Putin spille rollen som Donald Duck.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

Brian?

Anonymkode: 4cd59...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Brian?

Anonymkode: 4cd59...4d9

Jepp.

On 10/30/2021 at 3:44 AM, Entern said:

Tror det blir morsomt jeg :) 

De gamle filmene var artige men ikke akkurat stor kunst for å si det sånn, folk er bare nostalgiske fordi de så dem som barn, litt som visse amerikanske tegnefilmserier ;) 

Baasmo er jo veldig god og Carew har karisma, kan godt hende jeg gjør noe jeg aldri gjør nemlig ser norsk film på kino :) 

Nei, de gamle filmene er ikke det største som har skjedd på kunstfronten, men for det første har de fine skildringer av Oslo slik byen så før i tiden og er derfor interessante for alle som setter pris på lokalhistorie - til og med bygningen der jeg bor nå, har fått sin plass i biljakten i filmen fra 1984, og i 1970-filmen kan man se nedover Maridalsveien før de bygget bygningen på hjørnet av Akersbakken ovenfor Alexander Kiellands plass; en bygning som for øvrig holder på å bli bygget i en episode av Helmer og Sigurdson. For meg som er glad i byens historie, er dette flotte opplysninger, og andre scener, som langs det gamle togsporet som i sin tid forbandt Oslo V og Oslo Ø, er også interessante å se på; alt dette er borte idag.

Og for det andre har både disse filmene og eldre norsk TV noe jeg føler er mangelvare i dagens hektiske samfunn, og det er en følelse av trygghet og ro; til tross for noen livlige scener, en etter dagens standard politisk ukorrekt sigar og dårlig humor, er oppskriften klar, og alle vet at dette kommer til å ende godt, selv om Egon kanskje får en liten ferie på statens regning, og det store kuppet må utsettes til neste gang. Med andre ord - ingen sjokkeffekter eller amerikansk vold; ingenting som kjennetegner den grove kriminaliteten som foregår i dagens samfunn; Olsenbandens verden er en trygg verden, noe som også kjennetegner norske TV-programmer fra disse årene, med roligere scener enn i dagens produksjon.

Filmene fikk ingen god mottagelse av kritikerne da de kom ut, men likevel strømmet folk til kinoene, gang på gang.

Derfor er Olsenbanden nostalgi av god, gammel årgang som burde være av interesse også for andre enn dem som så dette i samtiden - også med tanke på det rent filmtekniske; i den forbindelse vil jeg anbefale en bok som tar for seg de 14 filmene, og som er å finne på biblioteket:

https://deichman.no/utgivelse/5daa4ee0-fcc7-466e-9848-787a322940db

Så stor kunst er dette ikke, stor humor er dette definitivt ikke, men likevel er det etter min mening mye positivt man kan si om Olsenbanden-filmene, særlig med tanke på bildene fra Oslo slik byen så ut i 1970-årene, og dette er ting som er umulige å gjenskape idag; alt har sin tid.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp.

Nei, de gamle filmene er ikke det største som har skjedd på kunstfronten, men for det første har de fine skildringer av Oslo slik byen så før i tiden og er derfor interessante for alle som setter pris på lokalhistorie - til og med bygningen der jeg bor nå, har fått sin plass i biljakten i filmen fra 1984, og i 1970-filmen kan man se nedover Maridalsveien før de bygget bygningen på hjørnet av Akersbakken ovenfor Alexander Kiellands plass; en bygning som for øvrig holder på å bli bygget i en episode av Helmer og Sigurdson. For meg som er glad i byens historie, er dette flotte opplysninger, og andre scener, som langs det gamle togsporet som i sin tid forbandt Oslo V og Oslo Ø, er også interessante å se på; alt dette er borte idag.

Og for det andre har både disse filmene og eldre norsk TV noe jeg føler er mangelvare i dagens hektiske samfunn, og det er en følelse av trygghet og ro; til tross for noen livlige scener, en etter dagens standard politisk ukorrekt sigar og dårlig humor, er oppskriften klar, og alle vet at dette kommer til å ende godt, selv om Egon kanskje får en liten ferie på statens regning, og det store kuppet må utsettes til neste gang. Med andre ord - ingen sjokkeffekter eller amerikansk vold; ingenting som kjennetegner den grove kriminaliteten som foregår i dagens samfunn; Olsenbandens verden er en trygg verden, noe som også kjennetegner norske TV-programmer fra disse årene, med roligere scener enn i dagens produksjon.

Filmene fikk ingen god mottagelse av kritikerne da de kom ut, men likevel strømmet folk til kinoene, gang på gang.

Derfor er Olsenbanden nostalgi av god, gammel årgang som burde være av interesse også for andre enn dem som så dette i samtiden - også med tanke på det rent filmtekniske; i den forbindelse vil jeg anbefale en bok som tar for seg de 14 filmene, og som er å finne på biblioteket:

https://deichman.no/utgivelse/5daa4ee0-fcc7-466e-9848-787a322940db

Så stor kunst er dette ikke, stor humor er dette definitivt ikke, men likevel er det etter min mening mye positivt man kan si om Olsenbanden-filmene, særlig med tanke på bildene fra Oslo slik byen så ut i 1970-årene, og dette er ting som er umulige å gjenskape idag; alt har sin tid.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

Kan legge til at det var denne boken jeg lenket til som for alvor åpnet øynene mine for Olsenbanden-filmene i filmhistorisk sammenheng, og som fikk meg til å fatte interesse også for de danske versjonene; sammenligner man disse filmene scene for scene, blir bildet større - tidligere tenkte jeg som mange andre at "Pøh, Olsenbanden er jo bare Olsenbanden", men setter man seg inn i hvordan man utviklet de norske karakterene og gjorde Olsenbanden til et erkenorsk varemerke, får man også respekt for arbeidet som ble gjort.

De rene norske manusene til 1984- og 1999-filmen kan man ha delte meninger om, men det er ikke til å nekte for at Olsenbanden er en viktig del av norsk filmhistorie, og boken til 50-årsjubileet anbefales på det varmeste.

Olsenbanen Jr. og den nye versjonen er derimot bortkastet tid.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp.

Nei, de gamle filmene er ikke det største som har skjedd på kunstfronten, men for det første har de fine skildringer av Oslo slik byen så før i tiden og er derfor interessante for alle som setter pris på lokalhistorie - til og med bygningen der jeg bor nå, har fått sin plass i biljakten i filmen fra 1984, og i 1970-filmen kan man se nedover Maridalsveien før de bygget bygningen på hjørnet av Akersbakken ovenfor Alexander Kiellands plass; en bygning som for øvrig holder på å bli bygget i en episode av Helmer og Sigurdson. For meg som er glad i byens historie, er dette flotte opplysninger, og andre scener, som langs det gamle togsporet som i sin tid forbandt Oslo V og Oslo Ø, er også interessante å se på; alt dette er borte idag.

Og for det andre har både disse filmene og eldre norsk TV noe jeg føler er mangelvare i dagens hektiske samfunn, og det er en følelse av trygghet og ro; til tross for noen livlige scener, en etter dagens standard politisk ukorrekt sigar og dårlig humor, er oppskriften klar, og alle vet at dette kommer til å ende godt, selv om Egon kanskje får en liten ferie på statens regning, og det store kuppet må utsettes til neste gang. Med andre ord - ingen sjokkeffekter eller amerikansk vold; ingenting som kjennetegner den grove kriminaliteten som foregår i dagens samfunn; Olsenbandens verden er en trygg verden, noe som også kjennetegner norske TV-programmer fra disse årene, med roligere scener enn i dagens produksjon.

Filmene fikk ingen god mottagelse av kritikerne da de kom ut, men likevel strømmet folk til kinoene, gang på gang.

Derfor er Olsenbanden nostalgi av god, gammel årgang som burde være av interesse også for andre enn dem som så dette i samtiden - også med tanke på det rent filmtekniske; i den forbindelse vil jeg anbefale en bok som tar for seg de 14 filmene, og som er å finne på biblioteket:

https://deichman.no/utgivelse/5daa4ee0-fcc7-466e-9848-787a322940db

Så stor kunst er dette ikke, stor humor er dette definitivt ikke, men likevel er det etter min mening mye positivt man kan si om Olsenbanden-filmene, særlig med tanke på bildene fra Oslo slik byen så ut i 1970-årene, og dette er ting som er umulige å gjenskape idag; alt har sin tid.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

Har sett alle sammen unntatt den fra 99 og har slett ikke noe imot dem, særlig de aller første (og de som involverer Dynamitt-Harry) er veldig artige og ja jeg synes og det beste med dem er tidskoloritt og bygninger og steder i gamle Oslo :)  er i grunnen ganske enig med deg :) (men vil gi den nye en sjanse pga Baasmo og Frogner :))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Entern skrev (1 minutt siden):

Har sett alle sammen unntatt den fra 99 og har slett ikke noe imot dem, særlig de aller første (og de som involverer Dynamitt-Harry) er veldig artige og ja jeg synes og det beste med dem er tidskoloritt og bygninger og steder i gamle Oslo :)  er i grunnen ganske enig med deg :) (men vil gi den nye en sjanse pga Baasmo og Frogner :))

Burde se den fra 99

Anonymkode: 4cd59...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde se den fra 99

Anonymkode: 4cd59...4d9

Hmmmm🤔

Takk for tips😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Entern said:

Har sett alle sammen unntatt den fra 99 og har slett ikke noe imot dem, særlig de aller første (og de som involverer Dynamitt-Harry) er veldig artige og ja jeg synes og det beste med dem er tidskoloritt og bygninger og steder i gamle Oslo :)  er i grunnen ganske enig med deg :) (men vil gi den nye en sjanse pga Baasmo og Frogner :))

Ja, Dynamitt-Harry er en figur som har en langt større rolle i Norge enn i Danmark, og selv om Wikepedia-artikkelen ikke går så mye i dybden som boken med tanke på forskjellen på de danske og norske versjonene, forteller den litt:

- - - - -

Forskjeller fra de danske filmene

Handlingen i de norske Olsenbandenfilmene er jevnt over nærmest identisk med de danske originalfilmene – men de norske filmene kom ikke alltid ut i samme rekkefølge som de danske, og dette førte til noe forvirring i seriens kontinuitet. Den danske ekvivalenten til «Kongen og knekten» var film nummer 4, «Går amok» nummer 5, «Siste bedrifter» nummer 6, «På sporet» nummer 7, og «For full musikk» nummer 8. I Norge kom disse filmene ut i rekkefølgen 5-4-6-8-7. Dette merkes best i åpningen av «Siste bedrifter», hvor banden er i Syden uten penger – en fortsettelse fra «Går amok», hvor Benny og Kjell mister kofferten med penger rett før banden reiser til Mallorca. Tilsvarende avsluttes «Siste bedrifter» med at banden for en gangs skyld lykkes med sitt store kupp, og reiser til Syden som millionærer, og i tråd med dette åpner «På sporet» med at Olsenbanden lever herrens glade dager i en villa i Syden. Men fordi de norske filmene ikke ble spilt inn i samme rekkefølge som de danske var dette noe forvirrende for filmenes norske seere.

Det er også noen forskjeller i rollefigurene. Dynamitt-Harry var bare med i to av de danske filmene, mot sju av de norske. I «På sporet» overtar Harry i stor grad rollen til Børge (Basse) i den danske filmen, og i «Sprenger verdensbanken» tar Data-Harry rollen til en figur ved navn Georg i den danske. Kriminalbetjent Hermansen er satt sammen av to ulike figurer i de danske filmene. I de fire første filmene forfølges den danske Olsenbanden av den særdeles pliktoppfyllende kriminalbetjent Mortensen, som er besatt av tanken på å arrestere Olsenbanden. I de påfølgende filmene i Danmark ble Mortensen erstattet av den overlegne og noe forfengelige kriminalassistent Jensen, som bryr seg lite om Olsenbanden og mest av alt er opptatt av egen karriere. I Norge ble begge disse figurene spilt av Sverre Wilberg som Hermansen. I Danmark kom Holm allerede i film nr. 5. Men i Norge kommer han ikke før i film nr. 8. Den danske film nr 5 er den norske nr 4. Der blir Holm erstatta av kriminalsjefen, som bestemmer. I den 6., 7., og 13. er han erstatta av en norsk figur som kalles konstabel Blom. Han er ikke så opptatt av å fange forbrytere, som også Hermansen hater å gjøre (hvis det da ikke er Olsenbanden). Blom er mer opptatt av å hjelpe Hermansen med karrieren.

- - - - -

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde se den fra 99

Anonymkode: 4cd59...4d9

Olsenbanden mister noe vesentlig som dessverre ikke kan erstattes når Kjell ikke er med (Carsten Byhring døde i 1990), og slutten er skuffende - det er i alle fall min forsiktige mening. Arve Opsahl hadde forresten store smerter under innspillingen, hvis jeg husker riktig.

5 minutter siden, Entern said:

Hmmmm🤔

Takk for tips😅

Biblioteket har alt av Olsenbanden på DVD hvis man ikke skulle finne dette andre steder.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 59567...97b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...