AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Hvordan kan jeg snakke med mannen min om avgjørelser? Jeg synes han er vanskelig å snakke med. Feks vi trenger ny bilstol til ungen, og vi trenger en ny komfyr. Jeg har foreslått induksjon fordi det er tryggere (vi har to barn) , og en ny bilstol som egner seg bedre til forovervendt. Han blir med en gang sur og sier "nei", "vi trenger ikke", "det går bra sier jeg". I dag spurte jeg ham om vi kunne snakke om dette på en ordentlig måte, fordi jeg synes det er urettferdig at en avgjørelse bare skal bli avfeid slik. Han sier han ikke tror noe på at fempunktssele er farlig forovervendt. Jeg forteller ham da at det er det, og spurte om han hadde skrudd på airbagen om ungen satt foran om en sier det går bra. Han svarer meg med at "det er tåpelig, alle vet jo at det ikke er lov". Jeg blir litt satt ut og svarer med at "nettop, og nå vet du dette og". Han mente at det bare var tull, selv når jeg fortalte hvor jeg har det fra. Vi har liksom blitt enige om at vi baserer avgjørelser på opplysninger vi har.. Men det er tydelig at kildekritikk ikke er en av hans sterkeste sider. Så dro han på jobb uten å si hadet. Hva skal jeg si til han? Jeg har sikkert tråkket på egoet hans og det er derfor han er sur. Jeg er syk i dag og orker ikke smiske. (PS, bør jeg kjøpe cybex som er best i test som kan festes med isofix, eller kan man kjøpe en fra biltema? Jeg kommer i hvertfall til å kjøpe en ny til MIN bil). Anonymkode: 248b1...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Dere må endre måten dere kommuniserer om dette på. Sett dere ned når dere har god tid (og gjerne har barnevakt). Ikke ta slike samtaler under frokosten mens alle er stressa. Ta opp én ting av gangen Legg frem årsakene til at du mener det er behov for å kjøpe nytt, og forklar hvorfor du mener den modellen du ønsker å kjøpe er best for dere. Kom gjerne med et par alternativer. Gi ham tid til å lese seg opp, og gi ham tid til å tenke seg godt om. Lytt til ham når han kommer med motargumentet. Gi hverandre tid til å snakke uten å avbryte. Alternativt kan dere forsøke skriftlig kommunikasjon. Anonymkode: 66be6...649 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere må endre måten dere kommuniserer om dette på. Sett dere ned når dere har god tid (og gjerne har barnevakt). Ikke ta slike samtaler under frokosten mens alle er stressa. Ta opp én ting av gangen Legg frem årsakene til at du mener det er behov for å kjøpe nytt, og forklar hvorfor du mener den modellen du ønsker å kjøpe er best for dere. Kom gjerne med et par alternativer. Gi ham tid til å lese seg opp, og gi ham tid til å tenke seg godt om. Lytt til ham når han kommer med motargumentet. Gi hverandre tid til å snakke uten å avbryte. Alternativt kan dere forsøke skriftlig kommunikasjon. Anonymkode: 66be6...649 Vi hadde god tid, eldste er i barnehage og yngste sover. Og jeg mener jo at jeg la det frem ganske rolig.. Men det var kanskje ikke riktig tidspunkt. Han hadde jo også misforstått først, og da jeg forklarte ble han enda surere. Han har jo ingen argumenter utenom seg sjøl.. Skriftlig er kanskje bedre. 😊 Anonymkode: 248b1...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Sikkerhet er ikke noe å gi seg på, i alle fall. Og det er flere fornuftige kilder du kan henvise til og understreke at det ikke er din synsing mot hans, men evidensbasert. Er den fra Biltema kollisjonstestet? Er han morgengretten eller blir det alltid sånn? Anonymkode: 58362...84d
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Ingen diskusjon nødvendig. Ordne sjøl ! You can't fix stupid 😉
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sikkerhet er ikke noe å gi seg på, i alle fall. Og det er flere fornuftige kilder du kan henvise til og understreke at det ikke er din synsing mot hans, men evidensbasert. Er den fra Biltema kollisjonstestet? Er han morgengretten eller blir det alltid sånn? Anonymkode: 58362...84d Det er nettop det, for det er ikke min synsing. Jeg forklarte ham tryggtrafikk og vegvesenet og hele den pakka, men han mener jo seriøst de er dritt sekker som ikke bryr seg og bare skal tjene penger 🙄 jeg veit ikke om den er kollisjonstestet, hvordan finner man ut det? Skogsalv skrev (3 minutter siden): Ingen diskusjon nødvendig. Ordne sjøl ! You can't fix stupid 😉 Joda, jeg kan jo i prinsippet det, men erfaringsmessig risikerer jeg en sur mann som ikke vil snakke med meg før JEG sier unnskyld. Anonymkode: 248b1...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nettop det, for det er ikke min synsing. Jeg forklarte ham tryggtrafikk og vegvesenet og hele den pakka, men han mener jo seriøst de er dritt sekker som ikke bryr seg og bare skal tjene penger 🙄 jeg veit ikke om den er kollisjonstestet, hvordan finner man ut det? Anonymkode: 248b1...b9d Ja, det stemmer jo det? Det er stort sett liten forskjell på dyrt og billig. Anonymkode: 2ffdb...b7d
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er nettop det, for det er ikke min synsing. Jeg forklarte ham tryggtrafikk og vegvesenet og hele den pakka, men han mener jo seriøst de er dritt sekker som ikke bryr seg og bare skal tjene penger 🙄 jeg veit ikke om den er kollisjonstestet, hvordan finner man ut det? Joda, jeg kan jo i prinsippet det, men erfaringsmessig risikerer jeg en sur mann som ikke vil snakke med meg før JEG sier unnskyld. Anonymkode: 248b1...b9d Og så ?? Barnets sikkerhet går vel foran det? Han er en know it all, som forventer at du sier UNNSKYLD for at han engang skal snakke med deg?? Når DU har rett !🥶 Dette er et forhold som ikke er bra. Han vil heller ha rett, enn å sikre barnet! Og tråkker på deg i prosessen .... litt av en far og ektemann 😪
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Skogsalv skrev (1 minutt siden): Og så ?? Barnets sikkerhet går vel foran det? Han er en know it all, som forventer at du sier UNNSKYLD for at han engang skal snakke med deg?? Når DU har rett !🥶 Dette er et forhold som ikke er bra. Han vil heller ha rett, enn å sikre barnet! Og tråkker på deg i prosessen .... litt av en far og ektemann 😪 Eniigg.. Det er slitsomt 😭 induksjonsovn skal han i hverfall ikke ha, og det pga prinsipp (mamma som foreslo det i en samtale han overhørte) . Nå var eldste ganske enkel å ha med å gjøre, men nå tør jeg ikke ta risikoen lenger. Hun har begynt å lage mat på kjøkkenet nemlig 🙃 uten at vi vet det. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det stemmer jo det? Det er stort sett liten forskjell på dyrt og billig. Anonymkode: 2ffdb...b7d Ja, altså kan fint kjøpe et billig barnesete så lenge det er et bra et. Han mener tryggtrafikk osv.. 😊 Anonymkode: 248b1...b9d 1
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Du tør å kjøpe bilstol til barnet uten hans " samtykke " vel ?? Jeg får en litt uggen magefølelse...correct me if I'm wrong ❤
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 Skogsalv skrev (Akkurat nå): Du tør å kjøpe bilstol til barnet uten hans " samtykke " vel ?? Jeg får en litt uggen magefølelse...correct me if I'm wrong ❤ Jeg kommer til å gjøre det ja. Lettere å be om tilgivelse enn tillatelse 😂😂 Vi har slitt litt, jeg stresser mye og han slapper av litt for mye. Så fin kombinasjon. Han mener kanskje dette er enda et unødvendig stressmoment 😐 Anonymkode: 248b1...b9d
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Om du vil ha induksjonstopp, så skal han ikke ha det,,,fordi svigermor anbefalte det ???
Gjest loveli Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Han er ekstremt barnslig. Funker denne teknikken hans for å få et som han vil? Isåfall må du begynne å sette hardt mot hardt og ikke gi deg når du VET du har rett og kan bevise det. Hadde aldri orket å bli behandlet sånn, fy faen jeg hadde blitt så provosert! Selvfølgelig kjøper man induksjon!! Med mindre han er kokk og trenger åpen flamme så er det en no brainer. Endret 3. mai 2021 av loveli
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer til å gjøre det ja. Lettere å be om tilgivelse enn tillatelse 😂😂 Vi har slitt litt, jeg stresser mye og han slapper av litt for mye. Så fin kombinasjon. Han mener kanskje dette er enda et unødvendig stressmoment 😐 Anonymkode: 248b1...b9d Ok 🤣 Ifht barns sikkerhet i bil ,så følger du mammahjertet! Skulle det skje noe,så skal du hvertfall ikke ha DET på samvittigheten❤ Og ifht ovnen ,- lager han majoriteten av middagene??? Ditt domene om du gjør det 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nettop det, for det er ikke min synsing. Jeg forklarte ham tryggtrafikk og vegvesenet og hele den pakka, men han mener jo seriøst de er dritt sekker som ikke bryr seg og bare skal tjene penger 🙄 jeg veit ikke om den er kollisjonstestet, hvordan finner man ut det? Men de aktørene tjener jo ikke noe på om du kjøper det eller det setet🤦♀️ Selvfølgelig skal man lese leverandørens påstander med kritiske briller, men Trygg Trafikk er jo en uavhengig interesseorganisasjon. Jeg ville funnet navn på setet og googlet "crash test" eller noe sånt, kanskje det dukker opp noe nyttig Anonymkode: 58362...84d 2
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Pass på deg selv TS ❤ Du skal aldri måtte si UNNSKYLD for at noen skal snakke med deg ,minst av alt en ektemann og far til felles barn . Tror du har bein i nesa ! 🌿
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå