AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Hei! Jeg fant ut idag at jeg er gravid. Fredag som var tok jeg hepaitt A og B vaksine(kombi). Noen her som vet om det er farlig? Eller som har vaksinert seg mens de var gravide og det gikk greit? Skal selvfølgelig snakke med helsepersonellet som satt vaksinen på meg, men de er ikke tilgjengelig idag - og jeg har litt noia her. Anonymkode: 84a30...b38
MiaHI Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Du kan lese her: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-gravide-og-ammende/ Sånn jeg leser det så er det ikke optimalt å vaksineres mot hep A og B i svangerskapet på grunn av at man vet for lite om effekten, og de helst ikke vaksinerer gravide i 1. trimester. Det er ikke funnet økt forekomst av fostermissdannelser for hep A og B vaksine, og gravide kan vaksineres hvis risikoen ved sykdom er større enn risikoen ved vaksinering. På denne siden står det at inaktiverte vaksiner er trygge for gravide. Jeg vet ikke om det finnes flere typer av denne vaksinen, eller om det bare finnes inaktiverte. Den de setter for Hep A og B er inaktivert: https://vaksineklinikken.no/reiserad/gravid-pa-reise/ Tror det kommer til å gå helt fint, men ville hørt med de som vaksinerte deg. Endret 3. mai 2021 av MiaHI
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Snakk med den som vaksinerte deg, men tror det går fint. Hvis det er Twinrix du har fått står følgende i felleskatalogen; Graviditet: Data fra dyrestudier samt data fra et begrenset antall vaksinerte gravide indikerer ingen skadelige effekter på svangerskapet eller på helsen til fosteret/det nyfødte barnet. Selv om ingen skadelige effekter er forventet, anbefales utsettelse av vaksineringen til etter fødsel, med mindre det er spesielt viktig å beskytte moren mot hepatitt B-infeksjon. Anonymkode: 27fb0...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå