Fru Uperfekt Skrevet 4. mai 2021 #41 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da jeg ble ENK, fikk jeg tilbud om gratis kurs hos Skatteetaten. Dette var veldig nyttig. Anonymkode: 4709a...001 Alle som starter opp, og AS får det tilbudet. 1
Fru Uperfekt Skrevet 4. mai 2021 #42 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): hvis ts starter AS må h*n ha hjelp til blant annet aksjonærregister oppgaven. hvis ts skal ha ENK er det lettere å prøve å ta mesteparten selv. men ikke å anbefale ved AS. jeg anbefaler helst å ha et samarbeid med en regnskapsfører uansett. timer i kø på tlf med skatteetat, it-support mm-not worth it for me. det å rydde i feil er et ekstremt arbeid. bedre å betale å ha alt riktig fra start. heller lære underveis. Anonymkode: 396dd...eda Når ble aksjonærregister oppgaven vanskelig. Har drevet, og driver flere AS'er hvorav 2 med revisor plikt og har null problemer med å ta regnskapet selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #43 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor mye tar du i timen? Anonymkode: b2c16...ca7 Min timepris er kr 1.700. Timeprisen varierer etter utdanning, erfaring o.l. Summen skal helst bli noenlunde lik uavhengig av medarbeiderens erfaring. Anonymkode: 06f2e...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #44 Skrevet 4. mai 2021 Fru Uperfekt skrev (20 minutter siden): Når ble aksjonærregister oppgaven vanskelig. Har drevet, og driver flere AS'er hvorav 2 med revisor plikt og har null problemer med å ta regnskapet selv. med ts sitt kunnskapsnivå hørtes det ikke så aktuelt ut. ja mange tar denne oppg selv. Anonymkode: 396dd...eda 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #45 Skrevet 16. mai 2021 On 5/4/2021 at 11:05 AM, AnonymBruker said: Når man har så lite kunnskap som ts tydeligvis har, da er det kanskje ingen god idé å etablere en bedrift. Anonymkode: 418bf...cb9 On 5/4/2021 at 12:00 PM, AnonymBruker said: med ts sitt kunnskapsnivå hørtes det ikke så aktuelt ut. ja mange tar denne oppg selv. Anonymkode: 396dd...eda Alle må starte et sted! Anonymkode: 807e0...f4a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #46 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle må starte et sted! Anonymkode: 807e0...f4a Dette er kanskje ikke område man lærer seg på egenhånd uten noen som helst kunnskap på forhånd. Hvis det blir feil i oppgaver til skatteetaten kan det fort bli dyrere enn å bruke en regnskapsfører. Anonymkode: f448f...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #47 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle må starte et sted! Anonymkode: 807e0...f4a Ja alle må starte et sted, men jeg ville ikke startet med noe så kritisk som regnskapet. Det kan ble en veldig dyr lærdom. Da er det bedre å ta ting stegvis og først få firmaet opp og gå og deretter lære ting litt etter litt sammen med en regnskapsfører. Noen ganger er det greit å stikke fingeren i jorda og innse sine begrensninger og heller bruke energien og tiden på kjernevirksomheten til firmaet. Anonymkode: ee4eb...241 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #48 Skrevet 16. mai 2021 Det er faktisk en grunn til at det er en treårig bachelor + to års erfaring for å oppnå autorisasjon som regnskapsfører. Jeg ville aldri ført regnskapet selv når man har så lite erfaring som trådstarter her. Ja, man må starte et sted. Men anbefaler deg i det minste å bruke en regnskapsfører til å gjennomgå og avstemme regnskapet ditt i starten. Så kan du heller ta over gradvis selv, dersom det føles trygt etter hvert. Angående system så fungerer fiken fint for mange små selskaper, men om du skal samarbeide med en regnskapsfører ville jeg heller gått for f.eks PowerOffice GO, evt et av de nye systemene til sparebank 1 / DnB hvor det er lagt opp til god mulighet for arbeidsdeling. Anonymkode: 8fb46...304 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #49 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er faktisk en grunn til at det er en treårig bachelor + to års erfaring for å oppnå autorisasjon som regnskapsfører. Jeg ville aldri ført regnskapet selv når man har så lite erfaring som trådstarter her. Ja, man må starte et sted. Men anbefaler deg i det minste å bruke en regnskapsfører til å gjennomgå og avstemme regnskapet ditt i starten. Så kan du heller ta over gradvis selv, dersom det føles trygt etter hvert. Angående system så fungerer fiken fint for mange små selskaper, men om du skal samarbeide med en regnskapsfører ville jeg heller gått for f.eks PowerOffice GO, evt et av de nye systemene til sparebank 1 / DnB hvor det er lagt opp til god mulighet for arbeidsdeling. Anonymkode: 8fb46...304 Enig i dette. Hvis dette er en fulltidsbeskjeftgelse bør du ha en regnskapsfører. Er du mva-pliktig blir regnskapet vanskeligere og du kan fort komme til å skylde mye penger dersom ting ikke er i orden. Tjener du 10000 i året er det ikke så viktig, men med fulltidsinntekt og mva - hadde ikke tatt sjansen om du ikke har utdanning innen økonomi. Og siden du spør om regnskap wr vanskelig på KG vil jeg tro at du ikke har erfaring med dette i det hele tatt? Anonymkode: 207d4...006 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #50 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 11.22): Jeg skal starte opp privat nå. Jeg vet ikke hvor stor omsetning jeg vil få, så jeg er spent på dette med regnskapet. En jeg kjenner anbefalte et regnskapsprogram til 2000 kroner ( Fiken) hvor jeg bare kunne legge inn tallene mine og slippe å styre mer med det. Kan jeg spare de pengene tror dere? Er det komplisert å selv føre regnskap? Anonymkode: b2c16...ca7 Trenger ikke å være komplisert viktig er at du tar vare på alle bilag inn og ut og legger dette inn i system. Men kan hende det er andre regler også om hvor og hvordan regnskap føres i forhold til om det skal være synlig om du endrer på noe. Og så må du betale forskuddskatt, kontakte Kemneren om det. Og eventuelt MVA (kontakte Skatteetaten) Ganske sikker på at Skatteetaten arrangerer gratis kurs for dem som vil start selvstendig. Hadde undersøkt det. Anonymkode: 28cbd...a35 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå