Gå til innhold

Er det komplisert å ha enkeltpersonsforetak og ta regnskapet selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte opp privat nå. Jeg vet ikke hvor stor omsetning jeg vil få, så jeg er spent på dette med regnskapet. En jeg kjenner anbefalte et regnskapsprogram til 2000 kroner ( Fiken) hvor jeg bare kunne legge inn tallene mine og slippe å styre mer med det. 

Kan jeg spare de pengene tror dere? Er det komplisert å selv føre regnskap?

Anonymkode: b2c16...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Fiken er genialt og tidsbesparende. Anbefales!

Anonymkode: 5d2a2...f3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av type bransje og hvor mye du kan om merverdiavgift og skatt.

Anonymkode: f448f...e1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor mye peiling du har på føring av regnskap fra før. Anbefaler å ha regnskapsfører, så får dere heller være enige om hvem som gjør hva av regnskapet 

Anonymkode: ea5a7...e1d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fiken koster pr halvår. Du bør ha såpass greit inn om det skal lønne seg. Hvorfor ikke bare bruke regneark/excel. Flere økonomer bruker heller det.

Anonymkode: 8de6e...c0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fiken koster pr halvår. Du bør ha såpass greit inn om det skal lønne seg. Hvorfor ikke bare bruke regneark/excel. Flere økonomer bruker heller det.

Anonymkode: 8de6e...c0f

Man må ha under 600 bilag per år for å kunne fører regnskap i Excel/regneark.

• Liker 3
Skrevet

Om man spør om det er komplisert å føre regnskap bør man kanskje vurdere et skikkelig program og heller avskaffe det dersom det viser seg at man klarer det selv. Regnskap er for de fleste ikke spesielt gøy. Og tidkrevende

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs hvor mye peiling du har på føring av regnskap fra før. Anbefaler å ha regnskapsfører, så får dere heller være enige om hvem som gjør hva av regnskapet 

Anonymkode: ea5a7...e1d

Det er ingen andre enn meg som skal drifte dette 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har enk og fikser regnskapet selv. Kommer litt an på hva du driver med egentlig, hvor omfattende det blir. Jeg bruker bare et enkelt faktureringsprogram som samler alt av bilag, jeg har ingen driftskostnader og er heller ikke mva pliktig. Forskuddsskatt setter jeg av for hver betalte faktura, trekker da fra ca 39 %

Anonymkode: b97f4...d9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ingen andre enn meg som skal drifte dette 

Eh.... Nei, og hva har det med saken å gjøre? Du kan vel bli enig med regnskapsfører om hvem som skal gjøre hva av regnskapet uansett.

Anonymkode: 418bf...cb9

Skrevet

Vil anbefale å bruke de 2000kr på regnskapsprogram om du ikke selv er veldig god på regelverk, regnskap ol.  Og det regner jeg med at du gjerne ikke er når du spør.

Regnskapsfører koster mye mer, og om du gjør det selv så skal det ikke mye feil til før kostnaden glatt overgår de 2000 kronene du tenker å spare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må spørre om det vanskelig å ta regnskapet selv har du ikke nødvendig kunnskap. Ville slått til på Fiken og så kan du ta en ny vurdering om ett år når du har fått gjort unna en skattemelding og fått mer erfaring. 

Anonymkode: ee4eb...241

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du må spørre om det vanskelig å ta regnskapet selv har du ikke nødvendig kunnskap. Ville slått til på Fiken og så kan du ta en ny vurdering om ett år når du har fått gjort unna en skattemelding og fått mer erfaring. 

Anonymkode: ee4eb...241

ja som du ser, så har jeg minimalt erfaring med dette. Det jeg lurer mest på er om det er mengden tall som gjør at en anbefales ha regnskapsprogram eller revisor? Vil jeg trenge det samme om jeg får minimalt utbytte av min lille virksomhet på si? Det er snakk om 2000 kroner jeg må ut med. Litt surt om jeg ikke tjener mer enn 6000 på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man må ha under 600 bilag per år for å kunne fører regnskap i Excel/regneark.

Hæ!  Mitt excelprogram har 1048576 rader. God plass til mer enn 600 bilag.

Anonymkode: 1310f...e43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ja som du ser, så har jeg minimalt erfaring med dette. Det jeg lurer mest på er om det er mengden tall som gjør at en anbefales ha regnskapsprogram eller revisor? Vil jeg trenge det samme om jeg får minimalt utbytte av min lille virksomhet på si? Det er snakk om 2000 kroner jeg må ut med. Litt surt om jeg ikke tjener mer enn 6000 på dette.

Om du har bruttoinntekt under kr 50 000 er det ikke krav til å levere næringsoppgave. Du kan bare summere inntekter og trekke fra kostnader og putte nettoen rett inn i skattemeldinga.

Anonymkode: 9de3e...3dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner til mente at det var kjempedumt å ta risikoen ved enk (da står man med 100% ansvar, dvs at om bedriften opparbeider seg gjeld, så går det rett på personen, og en kan risikere å bli slått personlig konkurs). Han (som har en liten enmannsbedrift) mente at det var mye bedre å bli et AS så fort som mulig etter at inntjeningen tar seg opp, mye tryggere og flere rettigheter. Hva sier dere om det utsagnet?

Anonymkode: 807e0...f4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skal starte opp privat nå. Jeg vet ikke hvor stor omsetning jeg vil få, så jeg er spent på dette med regnskapet. En jeg kjenner anbefalte et regnskapsprogram til 2000 kroner ( Fiken) hvor jeg bare kunne legge inn tallene mine og slippe å styre mer med det. 

Kan jeg spare de pengene tror dere? Er det komplisert å selv føre regnskap?

Vil ikke anbefale fiken sitt program  til noen, men ellers er det enkelt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En jeg kjenner til mente at det var kjempedumt å ta risikoen ved enk (da står man med 100% ansvar, dvs at om bedriften opparbeider seg gjeld, så går det rett på personen, og en kan risikere å bli slått personlig konkurs). Han (som har en liten enmannsbedrift) mente at det var mye bedre å bli et AS så fort som mulig etter at inntjeningen tar seg opp, mye tryggere og flere rettigheter. Hva sier dere om det utsagnet?

Det stemmer AS er langt bedre enn ENK

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gjort det selv, men jeg har alltid måttet forholde meg til merverdiavgift (grunnet type bransje).

Det er litt stress, men om det er snakk om under 50 000 og ingen mva., går det helt fint.

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stor risiko har bedriften for å havne i gjeld da? 

Anonymkode: 4709a...001

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble ENK, fikk jeg tilbud om gratis kurs hos Skatteetaten. Dette var veldig nyttig.

Anonymkode: 4709a...001

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...