AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Skrevet 3. mai 2021 Har du forståelse for at du kan være til fare både for deg selv og andre, og at du hindrer smidighet og framkommelighet for de rundt deg? Jeg kjenner at det blir større og større frustrasjon å ferdes i Oslo enten på sykkel, joggende eller i bil. Alle steder er det mennesker som vimer rundt midt i veien/stien/fortauet med musikk på øret - uten tanke for at det er andre som også er ute, og som kanskje beveger seg litt raskere. Skal du på død og liv høre på musikk (heller enn fuglekvitter - noe som for meg også er ganske uforståelig), hold godt til siden slik at andre kan passere trygt. Kast et lite blikk over skuldra for å se om det kommer noen før du endrer retning. Og ta hensyn. Takk. Anonymkode: 77d56...de8 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Skrevet 3. mai 2021 Jeg hører alltid på musikk når jeg er ute og ferdes alene og kunne ikke brydd meg om jeg var i veien for syklister, barnevogner og andre forbipasserende. Jeg har all rett til å høre på musikk mens jeg går helt uavhengig om det passer deg. Nå skal det sies at jeg er nøye med å ferdes rundt biltrafikk, går kun på grønn mann og stopper som regel foran fotgjengerfelt for å forsikre meg om at bilførere har sett meg. Forbausende mange kjører over fotgjengerfeltet når jeg er på vei inn/ut i det. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Men så bor jeg ikke i Oslo heller, så det kryr ikke av folk, syklister, bilister, elsparkesykler overalt. Gudskjelov. Anonymkode: e4ea3...064 40
axillea Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Tror ikke problemet her er at folk hører på musikk, men at mange mangler god folkeskikk når det kommer til å bevege seg ute uavhengig av om man hører på noe eller ikke. Det er mer enn nok av folk i Oslo som ikke hører på noe, som likevel går og soser midt på fortauet og blokkerer veien for alt og alle. 27
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hører alltid på musikk når jeg er ute og ferdes alene og kunne ikke brydd meg om jeg var i veien for syklister, barnevogner og andre forbipasserende. Jeg har all rett til å høre på musikk mens jeg går helt uavhengig om det passer deg. Nå skal det sies at jeg er nøye med å ferdes rundt biltrafikk, går kun på grønn mann og stopper som regel foran fotgjengerfelt for å forsikre meg om at bilførere har sett meg. Forbausende mange kjører over fotgjengerfeltet når jeg er på vei inn/ut i det. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Men så bor jeg ikke i Oslo heller, så det kryr ikke av folk, syklister, bilister, elsparkesykler overalt. Gudskjelov. Anonymkode: e4ea3...064 Nei, hvis det ikke finnes folk der du ferdes, så snakker jeg heller ikke til deg. Men uansett slår jeg et slag for å ta hensyn til sine medmennesker sånn generelt sett, og ikke bare når det gjelder egen sikkerhet. Anonymkode: 77d56...de8 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 RosaSokk skrev (1 minutt siden): Tror ikke problemet her er at folk hører på musikk, men at mange mangler god folkeskikk når det kommer til å bevege seg ute uavhengig av om man hører på noe eller ikke. Det er mer enn nok av folk i Oslo som ikke hører på noe, som likevel går og soser midt på fortauet og blokkerer veien for alt og alle. Joda, ikke uenig i det, men de reagerer som oftest når de hører det kommer noen bak dem. De med musikk på øret hører jo ingenting av det som skjer rundt dem. Anonymkode: 77d56...de8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, hvis det ikke finnes folk der du ferdes, så snakker jeg heller ikke til deg. Men uansett slår jeg et slag for å ta hensyn til sine medmennesker sånn generelt sett, og ikke bare når det gjelder egen sikkerhet. Anonymkode: 77d56...de8 Klart det er folk her, men jeg bor ikke i Oslo. Husk at andre, uavhengig om de hører på musikk, har like stor rett til å ferdes i det offentlige rom som deg. Ingen skylder deg noe som helst. Dersom du til stadighet opplever at folk er i veien når du sykler, kjører bil eller whatnot, så kan det faktisk være at du må lære deg å observere og tilpasse deg bevegelsesmønsteret der du faktisk er. Anonymkode: e4ea3...064 16
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klart det er folk her, men jeg bor ikke i Oslo. Husk at andre, uavhengig om de hører på musikk, har like stor rett til å ferdes i det offentlige rom som deg. Ingen skylder deg noe som helst. Dersom du til stadighet opplever at folk er i veien når du sykler, kjører bil eller whatnot, så kan det faktisk være at du må lære deg å observere og tilpasse deg bevegelsesmønsteret der du faktisk er. Anonymkode: e4ea3...064 Men kjære deg, jeg har da ikke sagt med et ord at de ikke har lov til å ferdes der, jeg ber om at de tar hensyn til andre medtrafikanter der de ferdes. Jeg observerer og tilpasser meg, jeg, men det fordrer at folk oppfører seg forutsigbart. Den mentaliteten du fremviser i innleggene dine er for meg forklaringen på hvorfor samfunnet i dag er så ræva. Alle er mer opptatt av egne rettigheter og egen egoisme heller enn å forstå at hvis verden skal være et OK sted for alle, så må alle ta hensyn til hverandre. Det er så enkelt som at når man er på tur, så hold til siden. Står du i rulletrappa, stå til siden. Kjører du bil, så bruk blinklys. Det er bare snakk om å være litt oppmerksom mot andre. Er det så mye forlangt? Anonymkode: 77d56...de8 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klart det er folk her, men jeg bor ikke i Oslo. Husk at andre, uavhengig om de hører på musikk, har like stor rett til å ferdes i det offentlige rom som deg. Ingen skylder deg noe som helst. Dersom du til stadighet opplever at folk er i veien når du sykler, kjører bil eller whatnot, så kan det faktisk være at du må lære deg å observere og tilpasse deg bevegelsesmønsteret der du faktisk er. Anonymkode: e4ea3...064 Ja, andre har rett til ditt og datt. Og andre må sånn og sånn. Men om man ferdes i det offentlige, har man også plikt til å se seg rundt, og ikke være til hinder for andre. Det har mange glemt nå, inkludert deg? Anonymkode: 8eb26...916 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men kjære deg, jeg har da ikke sagt med et ord at de ikke har lov til å ferdes der, jeg ber om at de tar hensyn til andre medtrafikanter der de ferdes. Jeg observerer og tilpasser meg, jeg, men det fordrer at folk oppfører seg forutsigbart. Den mentaliteten du fremviser i innleggene dine er for meg forklaringen på hvorfor samfunnet i dag er så ræva. Alle er mer opptatt av egne rettigheter og egen egoisme heller enn å forstå at hvis verden skal være et OK sted for alle, så må alle ta hensyn til hverandre. Det er så enkelt som at når man er på tur, så hold til siden. Står du i rulletrappa, stå til siden. Kjører du bil, så bruk blinklys. Det er bare snakk om å være litt oppmerksom mot andre. Er det så mye forlangt? Anonymkode: 77d56...de8 Nei, at jeg hører på musikk når jeg ferdes ute er ikke tegn på egoisme ei heller årsaken til forfallet i samfunnet for øvrig. Du forventer at andre skal rette seg etter deg i det offentlige rom og da bør du får beskjed. Og som jeg skriver i innlegget mitt så er jeg oppmerksom mot andre. F.eks. så går jeg ikke ut i et fotgjengerfelt før jeg har forsikret meg om bilister har sett meg. Da står jeg der og venter på at de skal stoppe, istedet for å kaste meg ut i feltet og tvinge noen til bråbrems. Jeg kunne gjort det for fotgjengere har prioritet også når de er på vei inn i et fotgjengerfelt, jf. forskrift til vegtrafikkloven. Nettopp fordi jeg hører på musikk, er jeg ekstra hensynsfull i akkurat den sammenhengen. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, andre har rett til ditt og datt. Og andre må sånn og sånn. Men om man ferdes i det offentlige, har man også plikt til å se seg rundt, og ikke være til hinder for andre. Det har mange glemt nå, inkludert deg? Anonymkode: 8eb26...916 Hvorfor kan ikke ts se seg rundt? Er det virkelig en menneskerett å dure frem i full fart på elsparkesykkel og sykkel i gangfelt? Må man løpe i byen der det er mest folk? Selvsagt kan jeg ta hensyn, men ikke påberop deg å få sette premissene for ferdsel i offentlig rom. Da må du heller vurdere om du har noe der å gjøre. Anonymkode: e4ea3...064 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, at jeg hører på musikk når jeg ferdes ute er ikke tegn på egoisme ei heller årsaken til forfallet i samfunnet for øvrig. Du forventer at andre skal rette seg etter deg i det offentlige rom og da bør du får beskjed. Og som jeg skriver i innlegget mitt så er jeg oppmerksom mot andre. F.eks. så går jeg ikke ut i et fotgjengerfelt før jeg har forsikret meg om bilister har sett meg. Da står jeg der og venter på at de skal stoppe, istedet for å kaste meg ut i feltet og tvinge noen til bråbrems. Jeg kunne gjort det for fotgjengere har prioritet også når de er på vei inn i et fotgjengerfelt, jf. forskrift til vegtrafikkloven. Nettopp fordi jeg hører på musikk, er jeg ekstra hensynsfull i akkurat den sammenhengen. Hvorfor kan ikke ts se seg rundt? Er det virkelig en menneskerett å dure frem i full fart på elsparkesykkel og sykkel i gangfelt? Må man løpe i byen der det er mest folk? Selvsagt kan jeg ta hensyn, men ikke påberop deg å få sette premissene for ferdsel i offentlig rom. Da må du heller vurdere om du har noe der å gjøre. Anonymkode: e4ea3...064 Altså. Det var så mange rasjonelle brister i dette innlegget at jeg tror jeg må legge meg nedpå litt. Det som er uthevet bekrefter jo bare poenget jeg prøver å få fram her. Du utviser ren egoisme og en meg, meg, meg-holdning. Problemet er altså ikke at jeg ikke ser meg rundt, men at det er så mange andre som ikke gjør det. Jeg forventer heller ikke at alle skal innrette seg etter meg, men jeg forventer at man skal innrette seg etter hverandre. Litt overraskende at et innlegg med en bønn om at alle skal ta hensyn til hverandre er så provoserende. Og jo - det er et bevis på samfunnets forfall. Virkelig. Anonymkode: 77d56...de8 5
Fiffig Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 Det kan jo være direkte trafikkfarlig. Man hører ikke utrykningskjøretøy, rop eller advarsler, og setter seg i en nokså sårbar situasjon av den grunn. MEN det går fint an å løse dette; jeg hører på musikk i det ene øret og har det andre alltid ledig sånn at jeg ikke uvitende setter meg i noen farlige situasjoner. Lærte det på den tøffe måten etter at en dame forsøkte å advare meg mot lommetyver mens jeg hadde musikk i begge ørene, og jeg endte opp med å bli frastjålet mobilen. Never again. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså. Det var så mange rasjonelle brister i dette innlegget at jeg tror jeg må legge meg nedpå litt. Det som er uthevet bekrefter jo bare poenget jeg prøver å få fram her. Du utviser ren egoisme og en meg, meg, meg-holdning. Problemet er altså ikke at jeg ikke ser meg rundt, men at det er så mange andre som ikke gjør det. Jeg forventer heller ikke at alle skal innrette seg etter meg, men jeg forventer at man skal innrette seg etter hverandre. Litt overraskende at et innlegg med en bønn om at alle skal ta hensyn til hverandre er så provoserende. Og jo - det er et bevis på samfunnets forfall. Virkelig. Anonymkode: 77d56...de8 Gå heller å legg deg. Jeg uttaler meg på vegne av meg selv for det er simpelthen det eneste jeg kan gjøre. Skjønner du ikke det er det like greit at du tar natta. Anonymkode: e4ea3...064 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 RosaSokk skrev (37 minutter siden): Tror ikke problemet her er at folk hører på musikk, men at mange mangler god folkeskikk når det kommer til å bevege seg ute uavhengig av om man hører på noe eller ikke. Det er mer enn nok av folk i Oslo som ikke hører på noe, som likevel går og soser midt på fortauet og blokkerer veien for alt og alle. Dette. Problemet er ikke at folk hører på ting, men at de ikke tenker på andre enn seg selv når de er ute og ferdes. Man bør som hovedregel holde seg til siden, spesielt om man ikke kan høre folk som kommer bakfra. Anonymkode: 16d97...218 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 At sykler og elsparkesykler har noe på fortau å gjøre er jo helt sykt, og nokså unikt for Norge. Ut i veien med dem! På fortau skal de uansett holde «tilnærmet gangfart», men det gjør de jo ikke, så de skaper stort sett problemene selv, ikke vi fotgjengere. Og nei, jeg har ikke musikk på øret når jeg går, men jeg nekter å snike meg helt inntil husveggene som en katt, bare for at du skal frese forbi i 30 km/t på det lydløse, elektriske framkomstmiddelet ditt. Bruk gata om du har det travelt! Anonymkode: 1c612...15c 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At sykler og elsparkesykler har noe på fortau å gjøre er jo helt sykt, og nokså unikt for Norge. Ut i veien med dem! På fortau skal de uansett holde «tilnærmet gangfart», men det gjør de jo ikke, så de skaper stort sett problemene selv, ikke vi fotgjengere. Og nei, jeg har ikke musikk på øret når jeg går, men jeg nekter å snike meg helt inntil husveggene som en katt, bare for at du skal frese forbi i 30 km/t på det lydløse, elektriske framkomstmiddelet ditt. Bruk gata om du har det travelt! Anonymkode: 1c612...15c Nettopp! Og det burde TS innse også istedet for å kjempe en tapt kamp om førsteretten til ferdsel i offentlig rom. Anonymkode: e4ea3...064 3
Daria Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Folk som ser ut til å være uvitende om at de ikke er alene om å ferdes utendørs er irriterende, men det er sjelden det at de har musikk på øret som er hovedproblemet. Man kan være oppmerksom på sine omgivelser også om man hører på musikk, og man kan være fullstendig blind for sine omgivelser selv om man tilsynelatende både ser og hører. Og ikke minst - kommer du bakfra i høyere fart (og særlig når du sykler blant fotgjengere) er det ditt ansvar å unngå andre. Jeg har fysiske utfordringer med å gå og kan ikke flytte meg fort uansett hvor mye jeg hører at det er noe(n) bak meg - du kan ikke forvente at alle skal vike unna for deg og din fart. Endret 3. mai 2021 av Daria 9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Daria skrev (2 minutter siden): Folk som ser ut til å være uvitende om at de ikke er alene om å ferdes utendørs er irriterende, men det er sjelden det at de har musikk på øret som er hovedproblemet. Man kan være oppmerksom på sine omgivelser også om man hører på musikk, og man kan være fullstendig blind for sine omgivelser selv om man tilsynelatende både ser og hører. Og ikke minst - kommer du bakfra i høyere fart (og særlig når du sykler blant fotgjengere) er det ditt ansvar å unngå andre. Jeg har fysiske utfordringer med å gå og kan ikke flytte meg fort uansett hvor mye jeg hører at det er noe(n) bak meg - du kan ikke forvente at alle skal vike unna for deg og din fart. Jeg skal ta et eksakt eksempel fra gårsdagens sykkeltur før det spekuleres mer i min ferdsel og min fart (men et eksempel som slett ikke er unikt): Jeg syklet på en gang- og sykkelvei i Oslo Nord/Lørenskog - et område som ikke akkurat er sterkt befolket. Jeg kom bak en kvinne på en strekning som det drives vedlikehold, og hvor det var fysisk sperring på sidene. Jeg lå en stund bak denne kvinnen mens jeg ropte "unnskyld" flere ganger uten at hun reagerte. Men så trakk hun til høyre, og jeg tenkte at jeg var registrert, og da jeg var på tur forbi - fortsatt i det som kan kalles gangfart - begynte hun å skjene til venstre igjen og var på på tur rett i siden på meg. Hun skvatt og ropte høyt - så det var tydelig at hun ikke var obs på meg. Jeg tar alltid hensyn når jeg ferdes ute. Jeg passer alltid på å holde godt til siden, fordi jeg vet at andre kanskje skal forbi. Jeg er også obs på smittehensyn i disse dager, og passer på at andre kan passere meg med god avstand. Sykler jeg har jeg alltid begge hender på bremsene, jeg sykler i gangfart forbi barn og dyr. Mitt innlegg er helt uavhengig om jeg ferdes på sykkel, gående, joggende eller i bil. Skal man ha musikk på ørene kreves det at man er mer oppmerksom, siden det er en sans som utgår når man skal orientere seg i trafikken. Og jeg kjenner jeg blir så ekstremt lei av alle på KG som skal lese og dikte opp ikke reelle situasjoner inn i innlegg. Slutt med det. Anonymkode: 77d56...de8 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nettopp! Og det burde TS innse også istedet for å kjempe en tapt kamp om førsteretten til ferdsel i offentlig rom. Anonymkode: e4ea3...064 Hvis du tror det er kampen min, så har du virkelig ikke forstått hovedinnlegget. Anonymkode: 77d56...de8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 Det er ikke alle som har musikk på ørene. Jeg går med noise cancelling headset eller små propper fordi jeg ikke tåler lyd så bra. Men jeg følger da med på trafikken rundt meg. Jeg kan ikke gå uten rett og slett, det er ikke alle som kan velge av ulike grunner TS Noen har sosial angst og trenger musikk, noen har problemer med støy og må kansellere den ut. Mange gjør det for å kose seg, og det er helt i orden. Anonymkode: 1188f...739 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): At sykler og elsparkesykler har noe på fortau å gjøre er jo helt sykt, og nokså unikt for Norge. Ut i veien med dem! På fortau skal de uansett holde «tilnærmet gangfart», men det gjør de jo ikke, så de skaper stort sett problemene selv, ikke vi fotgjengere. Og nei, jeg har ikke musikk på øret når jeg går, men jeg nekter å snike meg helt inntil husveggene som en katt, bare for at du skal frese forbi i 30 km/t på det lydløse, elektriske framkomstmiddelet ditt. Bruk gata om du har det travelt! Anonymkode: 1c612...15c Men nå er det ikke så mye dette saken dreier seg om heller. Det er faktisk de som ferdes raskere enn andre til fots på fortauet også, men som sliter med å komme forbi, fordi de som er mer saktegående insisterer på å gå midt på fortauet i stedet for å holde til siden. Anonymkode: 77d56...de8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå