Gå til innhold

Spørsmål om ultraprosessert mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Ja, jeg tror man kan lage det meste og få veldig sunt og godt uten problemer. Men så er det noe med den tiden man har til rådighet, alene med barn, 100 % jobb, hund som må på tur, og hus å rengjøre 🙈 Jeg skulle gjerne spist så rent som mulig, men så er det noe med hva man faktisk kan få til også. Gjør det beste man kan :)

Anonymkode: 03b60...aa4

Ja, det var den tiden ja. Skjønner deg veldig godt at ikke det er så enkelt, særlig hvis man er alene med både barn, hund og hjem 🥰 men uansett så gjør du noe positivt for deg selv og barnet selv med litt brød og pasta i hverdagen ☺️

Anonymkode: e71b1...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk! Ja, jeg tror man kan lage det meste og få veldig sunt og godt uten problemer. Men så er det noe med den tiden man har til rådighet, alene med barn, 100 % jobb, hund som må på tur, og hus å rengjøre 🙈 Jeg skulle gjerne spist så rent som mulig, men så er det noe med hva man faktisk kan få til også. Gjør det beste man kan :)

Det trenger ikke å være så komplisert. Det finnes også ferdigmat som ikke er ultraprosessert. Dessuten kan jo middagen bestå av kjøtt/fisk + grønnsaker, eller omelett med grønnsaker og rester av kjøtt, eller pasta med (helt enkel, hjemmelaget) kjøttsaus og salat. Eller f.eks. stekt kyllingbryst med en enkel couscous-salat, eller ferdigkjøpte fiskekaker av god kvalitet (mye fisk, veldig få, om noen, tilsetningsstoffer) og råkostsalat.

Kjøp råvarer. Og de gangene du kjøper noe annet, les innholdsfortegnelser, og kjøp bare mat som har en ingrediensliste som ligner på en oppskrift som du kunne brukt hjemme på kjøkkenet.

Anonymkode: 7db02...c01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda et middagstips:

Pølsa Ring-1 fra "Metervare"

Ingredienser: svinekjøtt(94%), potetmel, salt, bakt hvitøk, kanel, muskatnøtt, timian, sort pepper, nellik og importert fåretarm.

Frossen "Nora hjemmelaget potetstappe". Du trenger bare å tilsette melk/fløte og meierismør

Ingredienser: potet, pluss det du tilsetter selv.

Enten frosne grønnsaker med litt smør på, eller ferdig råkostsalat fra Bama, med litt sitron, salt og olje på.

Dette måltidet er laaaaangt unna ultraprosessert. Det har omtrent samme kvalitet som om du skulle kvernet kjøttet og laget og stappet pølsene selv, kokt og most potetene selv, og skjært opp/raspet grønnsakene selv. Det regnes altså som "hjemmelaget" mat.

Og tvert imot, et ultraprosessert måltid:

"Vanlige" pølser fra butikken (eller enda verre: lettpølser), Mills potetmos fra pose, pluss grønnsaker med margarin eller ferdigdressing. Dette måltidet er ultraprosessert og av betydelig dårligere kvalitet enn det øverste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler ikke først og fremst om laget fra bunnen vs. ferdigmat. Det handler derimot først og fremst om måten maten er laget på, enten det er du som har laget den 100%, eller om den er helt eller delvis laget av industrien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mye litt hverdagslig om prosessert mat. Ting er ikke farlig fordi det har ingredienser. Endel naturlige ting inneholder også mye ingredienser hvis man skal dele det opp (tenk planter med sukker, stivelse, naturlig konserveringsmidler, fargestoffer etc). Såklart bør man tenke litt over hva av dette man spiser, men det er lite belegg for at vi legger på oss av enkle og ofte naturlige tilsetningsstoffer.

Mel er jo derimot en av verstingene tror man, fordi man har tatt stoffer man typisk får fra planteceller, og trekker det ut som rent næringsstoff uten rester av cellene igjen. Altså på nivå med posepotetmos. Og det er slik mat man mistenker at man blir feit av (i tillegg til de fleste andre veldig bearbeidede matvarer- der pulverisert mat inkl rent sukker anses som verst, fordi det trolig er for lett fordøyelig).

Ikke at man vet alt om dette ennå, men om man prøver å holde seg unna ultraprosessert mat, så er det mel, sukker og pulver-mat i alle former man skal ligge unna. Altså spise mat med så naturlig tekstur som mulig. Brød med mest mulig hele korn osv. 

Anonymkode: 7c0ec...733

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og tvert imot, et ultraprosessert måltid:

"Vanlige" pølser fra butikken (eller enda verre: lettpølser), Mills potetmos fra pose, pluss grønnsaker med margarin eller ferdigdressing.

Grillpølser fra Gilde:

Kjøtt (51 %) av svin og storfe, vann, hodekjøtt (7 %) av storfe og svin, potetmel, salt, løk, krydder, dekstrose, røykaroma, stabilisator e451, antioksidant e315, konserveringsmiddel e261, e326, e250.

Mills potetmos:

Potet (98 %), naturlig aroma, emulgator (mono- og
diglyserider av fettsyrer), stabilisator (dinatriumdifosfat),
antioksidant (askorbylpalmitat, askorbinsyre,
natriumsulfitt), solsikkeolje, salt, surhetsregulerende
middel (sitronsyre), sukker

Pluss det du tilsetter: I framgangsmåten står det 1 ss margarin og 2 dl melk

Om man her bruker Vita Hjertego' lett, inneholder den:

Vann, solsikkeolje (15,5 %), rapsolje (15,5 %), sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, stabilisator (pektin), emulgator (monoglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma

Så, om man bruker ferdigdressing, kan dette f.eks. være Idun Thousand Island, som inneholder:

Vann, rapsolje, sukker, eddik, fortykningsmiddel (modifisert stivelse, xantangummi, natriumalginat), salt, tomatpuré, eggepulver, sennepsfrø, paprika, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (sitronsyre, trinatriumsitrat), krydder, aroma.

Det er en helt enorm forskjell mellom disse to måltidene når det gjelder sunnhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Grillpølser fra Gilde:

Kjøtt (51 %) av svin og storfe, vann, hodekjøtt (7 %) av storfe og svin, potetmel, salt, løk, krydder, dekstrose, røykaroma, stabilisator e451, antioksidant e315, konserveringsmiddel e261, e326, e250.

Mills potetmos:

Vann, solsikkeolje (15,5 %), rapsolje (15,5 %), sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, stabilisator (pektin), emulgator (monoglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma

Så, om man bruker ferdigdressing, kan dette f.eks. være Idun Thousand Island, som inneholder:

Vann, rapsolje, sukker, eddik, fortykningsmiddel (modifisert stivelse, xantangummi, natriumalginat), salt, tomatpuré, eggepulver, sennepsfrø, paprika, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (sitronsyre, trinatriumsitrat), krydder, aroma.

Det er en helt enorm forskjell mellom disse to måltidene når det gjelder sunnhet.

Det begynner å bli veldig klart for meg hvilke grep jeg må ta for å forbedre kostholdet etter denne tråden. Det ble absolutt klarere for meg! Jeg må tydeligvis bytte ut smøret på brødskiva og 😅

Tusen tusen takk til alle som har bidratt, setter sånn pris på dere ❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Grillpølser fra Gilde:

Mills potetmos:

Er vita hjertego lett usunt da?

Anonymkode: 79b07...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det begynner å bli veldig klart for meg hvilke grep jeg må ta for å forbedre kostholdet etter denne tråden. Det ble absolutt klarere for meg! Jeg må tydeligvis bytte ut smøret på brødskiva og 😅

Tusen tusen takk til alle som har bidratt, setter sånn pris på dere ❤

Så bra! :)

Det handler aller mest om bevissthet og om de valgene man gjør i butikken, og det trenger ikke nødvendigvis å innebære mer tid på kjøkkenet, om man ikke har mulighet for det.

Så lenge man stort sett spiser mat som er laget på en "hjemmelaget" måte, så spiser man sunt.

Og så er det heller ikke enten-eller, men bare om å være bevisst på å velge det som er best for kroppen (som etter min oppfatning er mat som er laget på den måten som verdens oldemødre gjorde det). Om man en sjelden gang spiser en (ultraprosessert) pølse på bensinstasjon, eller tar seg en cola dagen etter en fest, er ikke det krise i det hele tatt.

Det er helheten, og det store bildet, som teller.

Sånn har i hvert fall min filosofi vært hele livet, og jeg nærmer meg 50, og har vært slank hele livet. (Og jada, jeg skjønner at man ikke kan generalisere bare ut fra et enkelttilfelle, men jeg har en sterk tro på at mat som ikke er altfor forandret fra da den ble høstet/fisket/slaktet, er det som er best for oss i det lange løp).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn jeg har forstått det så er ultraprossesert mat der hvor man må tilsette noe for å få dwt til å se ut på en spesiell måte eller smake noe spesielt. 

f.eks er yoghurt tilsatt jordbærjuice for at den skal smake jordbær. Da er den ultraprossesert. Naturell yoghurt er ikke det (tror jeg).

Anonymkode: 72fc6...eb5

Vanlig youghurt med smak er ultraprossesert og det inneholder mye sukker. Yoghurt naturell er "kun" prossesert og er uten sukker. 

Anonymkode: 064b1...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tenker du selv når du ser ingredienslisten? Vi er dyr, og er dermed biologisk tilpasset å spise mat som ikke er altfor forandret fra det som finnes i naturen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det handler jo litt om mengde også. Om kostholdet ditt er hovedsakelig minimalt prosessert så skader det ikke med 20g vita hjertego. 

Anonymkode: c5782...672

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler jo litt om mengde også. Om kostholdet ditt er hovedsakelig minimalt prosessert så skader det ikke med 20g vita hjertego. 

Absolutt enig i at alt handler om mengde. Så om noen synes at denne margarinen er det beste de vet i hele verden, og at de blir glade av å spise det, så må de for all del gjøre det.

Meierismør, for eksempel fra Rørosmeieriet, er imidlertid veldig mye sunnere, så det ville vært bra å ha det som "dagligsmør", og så kunne de kose seg litt med Vita Hjertego' lett bare sånn helt unntaksvis. For i det store bildet spiller ikke det særlig rolle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det kan du ha rett i. Tror heller ikke yoghurt naturell er ultraprosessert, ettersom i hvert fall TINE sin bare har tre ingredienser. Mens jordbæryoghurten hadde flere.

ernæringsmamma på instagram hadde faktisk en story om yoghurt og ultraprosserert i dag. Jeg så det rett etter jeg hadde postet her. Hun er veldig opphengt i ultraprossesert mat, så det kan være en ide å følge henne. Jeg synes hun forklarer på en enkel måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

ernæringsmamma på instagram hadde faktisk en story om yoghurt og ultraprosserert i dag. Jeg så det rett etter jeg hadde postet her. Hun er veldig opphengt i ultraprossesert mat, så det kan være en ide å følge henne. Jeg synes hun forklarer på en enkel måte. 

Takk for tipset! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grillpølser fra Gilde:

Mills potetmos:

Er Vita hjertego lett usunn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men er det altså ultraprosessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er soleklart ultraprosessert. Ser du for eksempel for deg en familie for 100 år siden som har dette på bordet<<<<+

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, men all ultraprosessert mat er ikke like i sunnhet. En Grandiosa og en Yoplait double 0 er begge ultraprosessert, men yoghurten er mye bedre å inkludere i kostholdet enn frossenpizzaen. Ikke heng deg opp i smådetaljer. Vita hjertego lett har en så liten plass i et kosthold at det utgjør ikke så mye verken den ene eller andre veien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men all ultraprosessert mat er ikke like i sunnhet. En Grandiosa og en Yoplait double 0 er begge ultraprosessert, men yoghurten er mye bedre å inkludere i kostholdet enn frossenpizzaen. Ikke heng deg opp i smådetaljer. Vita hjertego lett har en så liten plass i et kosthold at det utgjør ikke så mye verken den ene eller andre veien. 

Du har misset poenget fullstendig.

Begge er forferdelig dårlige.

Det kroppen vår er tilpasset å spise, er vanlig mat basert på råvarer, og ikke noe som er ekstremt prosessert i en fabrikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...