AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #1 Del Skrevet 3. mai 2021 Jeg synes dette med å gå ned i vekt kun ved å stort sett unngå ultraprosessert mat er litt interessant. Jeg liker å trene og røre på meg, men synes kaloritelling er pyton. Jeg har gått ned 35 kilo med denne måten tidligere (styrke- og kondisjonstrening og minimalt med mat), men må bare innse at dette er ca. ti år siden og nå har jeg barn og betydelig mindre overskudd og tid til sånt. Jeg har helst 15 kilo å gå ned, men er fornøyd med 10 og Men tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å innføre mer ikke-ultraprosessert mat i kostholdet. Tror jeg kommer til å få mer igjen på å bruke tid på dette, enn kaloritelling. Særlig for helsa til både meg og barnet mitt. Men tar gjerne vektnedgang som bivirkning hvis det skulle skje 😛 Synes imidlertid det er vanskelig å forstå helt hvilke matvarer som går inn under ultraprosessert mat. Jeg skjønner at hamburger, pølse, kjøpte brød, pommes frites, smøreost, osv. er ultraprosessert. Men hva med kjøttdeig? Salami? Knekkebrød? Jeg ser Wasa husman knekkebrød består av fullkornsrugmel, gjær og salt. Det er vel ikke ultraprosessert da, selv om de påstår kjøpte brød er det? Salami har jo en mengde forskjellige typer kjøtt i seg, så det vil jeg tro er ultraprosessert? I tillegg sier noen at yoghurt er ultraprosessert, mens noen mener yoghurt ikke er det. Blir jo helt matt av dette. Er det noen som har peiling på sånt? Anonymkode: 03b60...aa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #2 Del Skrevet 3. mai 2021 Overhode ikke peiling. Men salami absolutt i feil kategori. Tenk på alt det er tilsatt. Jeg har hørt at mat skal være gjenkjennelig for våre forfedre. Så frukt og grønt, nøtter og bær, fisk,egg og kjøtt. Melk er sikkert greit det også. Yoghurt er ofte tilsatt litt av hvert. Samme med ost. Men man trenger jo ikke å være helt hysterisk heller. Jeg antar at frokostblanding gjør ut, men havregryn er greit. Det er forskjeller både blant knekkebrød og blant brød, så antar det sikkert er noe som er greit. Men pasta og hvit ris er nok utelukket. Anonymkode: ecfa7...1c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #3 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Overhode ikke peiling. Men salami absolutt i feil kategori. Tenk på alt det er tilsatt. Jeg har hørt at mat skal være gjenkjennelig for våre forfedre. Så frukt og grønt, nøtter og bær, fisk,egg og kjøtt. Melk er sikkert greit det også. Yoghurt er ofte tilsatt litt av hvert. Samme med ost. Men man trenger jo ikke å være helt hysterisk heller. Jeg antar at frokostblanding gjør ut, men havregryn er greit. Det er forskjeller både blant knekkebrød og blant brød, så antar det sikkert er noe som er greit. Men pasta og hvit ris er nok utelukket. Anonymkode: ecfa7...1c8 Men pasta er jo bare vann mel? Hvordan kan det være ultraprosessert? Jeg blir smårar av dette, tenkte først det skulle være så enkelt. På diverse nettsider finner jeg at både ris og pasta ikke er ultraprosessert. Så vet da søren jeg. Men takk for svar 😄 Anonymkode: 03b60...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #4 Del Skrevet 3. mai 2021 https://www.vektklubb.no/artikkel/helse/K3glkG/dette-er-ultraprossesert-mat-og-derfor-tror-forskere-det-kan-ha-negat Jeg synes dette er en god forklaring. Allikevel synes jeg man må velge og vrake litt, for syrnede melkeprodukter er teknisk sett ultra prosessert mat, men det er også veldig positivt for tarmhelsen. Anonymkode: c5782...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #5 Del Skrevet 3. mai 2021 Matvarene skal enkelt sagt ha færrest mulig ingredienser. Er det færre enn fem så er det ganske safe for å unngå ultraprosessert mat. Kjøttdeig er dermed ok, knekkebrød er ok, yoghurt er litt skjønn men tviler på du spiser 1 liter om dagen? Jeg ble tvunget til å spise slik pga IBS i flere år (måtte unngå matvarer som gluten, laktose, løk/hvitløk som er smakstilsetning i det meste). Raste ned 8-9 kg på et par mnd når jeg endret slik. Ikke noe jeg gjør frivillig igjen, men greit å tenke litt over at det meste i kostholdet bør komme fra rene råvarer Den dag i dag spiser jeg f.eks heller en neve Sørlandschips med salt (3-4 ingredienser) enn masse sjokolade. Anonymkode: 873e2...1a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Del Skrevet 3. mai 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hørt at mat skal være gjenkjennelig for våre forfedre. Så frukt og grønt, nøtter og bær, fisk,egg og kjøtt. Melk er sikkert greit det også. Yoghurt er ofte tilsatt litt av hvert. Samme med ost. Men man trenger jo ikke å være helt hysterisk heller. Anonymkode: ecfa7...1c8 Dette er nok det beste tipset for å spise sunt. Det er lite realistisk å spise helt likt vårt opprinnelige kosthold, men du kan komme ganske nær, alt etter hvor strengt du vil gjøre det. Noe mange ikke tenker på er at våre forfedre ikke hadde i nærheten av den tilgangen på stor og søt frukt som vi har i dag. Anonymkode: 75e1d...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Matvarene skal enkelt sagt ha færrest mulig ingredienser. Er det færre enn fem så er det ganske safe for å unngå ultraprosessert mat. Kjøttdeig er dermed ok, knekkebrød er ok, yoghurt er litt skjønn men tviler på du spiser 1 liter om dagen? Jeg ble tvunget til å spise slik pga IBS i flere år (måtte unngå matvarer som gluten, laktose, løk/hvitløk som er smakstilsetning i det meste). Raste ned 8-9 kg på et par mnd når jeg endret slik. Ikke noe jeg gjør frivillig igjen, men greit å tenke litt over at det meste i kostholdet bør komme fra rene råvarer Den dag i dag spiser jeg f.eks heller en neve Sørlandschips med salt (3-4 ingredienser) enn masse sjokolade. Anonymkode: 873e2...1a1 Takk, det var en veldig god forklaring! Jeg sliter også med IBS, så det er sikkert også bra for magen å kutte ut mest ultraprosessert mat ja. Jeg tenker i utgangspunktet at det sikkert er vanskelig å kutte helt ut ultraprosessert mat, men å justere inntaket veldig slik at det bare blir av og til-mat i stedet for noe man bruker daglig. Det er jo veldig lettvint å ty til posesuppe, potetmos på pose, kjøpt brød, hamburgere osv. i en travel hverdag. Men det er jo ikke bra. Anonymkode: 03b60...aa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 3. mai 2021 #8 Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) Kutt alt som har mel, sukker/søtning i seg så er du der. Altså spis mat som er ingredienser og ikke spis mat som har ingredienser. Endret 3. mai 2021 av LadyGrey 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Del Skrevet 3. mai 2021 LadyGrey skrev (8 minutter siden): Kutt alt som har mel, sukker/søtning i seg så er du der. Altså spis mat som er ingredienser og ikke spis mat som har ingredienser. Jeg synes det er en ganske drastisk omveltning, å kun spise "rent" altså kutte ut brød og knekkebrød f.eks. Og brød og knekkebrød kan være innenfor dersom man kutter ultraprosessert mat, så lenge man velger riktig/baker eget brød osv. Det er også veldig dyrt å aldri spise noen karbohydrater som pasta, brød osv. I tillegg vil jeg ikke ha annet kosthold enn sønnen min, han skal se at mamma spiser det samme som ham. Sukker/søtning er OK, det er jo ikke bra for noen. Annet enn frukt, det mener jeg er helt innafor. Man blir ikke feit av å spise frukt (selv om man sikkert kan si at man kan bli tykk av bananer i nok mengder, men ingen spiser så mye bananer). Anonymkode: 03b60...aa4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, det var en veldig god forklaring! Jeg sliter også med IBS, så det er sikkert også bra for magen å kutte ut mest ultraprosessert mat ja. Jeg tenker i utgangspunktet at det sikkert er vanskelig å kutte helt ut ultraprosessert mat, men å justere inntaket veldig slik at det bare blir av og til-mat i stedet for noe man bruker daglig. Det er jo veldig lettvint å ty til posesuppe, potetmos på pose, kjøpt brød, hamburgere osv. i en travel hverdag. Men det er jo ikke bra. Anonymkode: 03b60...aa4 Bare hyggelig Det jeg gjorde var å spise "rent" si 5 dager i uka. Jeg valgte f.eks havregryn med banan til frokost eller knekkebrød med gulost, noe av det samme til lunsj, og til middag hadde jeg en del grønt, en proteinkilde (ren fisk, kylling, kjøtt - altså uten f.eks tilsatt smak eller lignende), og så en karbohydratkilde som ris, quinoa, pasta. Pasta for meg var glutenfri pasta, og den har mange ingredienser, så det begrenset jeg til en dag i uka. De fleste chips og sjokolader tålte jeg ikke, det begrenset seg naturlig der også, men som sagt salte chips kan være ok, eller laktosefri is. Poenget er bare å spise mer ren mat enn mat med lange ingredienser Jeg kunne fint lage potetmos eller ha en grillpølse iblant, men det var ikke i hverdagsrotasjonen på middager. Og der ligger forskjellen I dag kan jeg spise hva jeg vil igjen så lenge jeg ikke er stresset, og det er jeg glad for. Jeg spiser mer prosessert mat, men jeg foretrekker enda ren mat over det meste prosesserte. Supper er veldig greie å lage fra bunnen av, og du kan lage store porsjoner som kan fryses. Jeg lager brød på 6 ingredienser (hvetemel, sammalt mel, olje, salt, vann og gjær). Godteri holder jeg til helgene, og begrenser mengdene. Du bør rett og slett bare ha en plan over hverdagsmiddager som er raske og kjekke å spise. Det går fort å steke en laksefilet og koke ris, og kutte opp grønt til. Du kan lage en stor salat annenhver dag som står klar i kjøleskapet. Du kan lage lasagne i helga fra bunn av med masse grønt oppi, og fryse ned til ukedager. Mulighetene er mange, du må bare endre vanene litt og finne noe som er overkommelig for deg og din hverdag. Anonymkode: 873e2...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Del Skrevet 3. mai 2021 LadyGrey skrev (1 time siden): Kutt alt som har mel, sukker/søtning i seg så er du der. Altså spis mat som er ingredienser og ikke spis mat som har ingredienser. Jeg er enig i å kutte kraftig i sukker, men ikke mel. Mel er ikke farlig med mindre du har cøliaki eller IBS (og med IBS er det "bare" veldig ubehagelig). Mel er en billig og grei ingrediens, poenget er bare å ikke spise brød til hvert måltid og pasta til hver middag. Kutter man bare ned så får man en god effekt, men å kutte noe fullstendig ut av kostholdet uten medisinsk årsak er ganske dumt. Anonymkode: 873e2...1a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er en ganske drastisk omveltning, å kun spise "rent" altså kutte ut brød og knekkebrød f.eks. Og brød og knekkebrød kan være innenfor dersom man kutter ultraprosessert mat, så lenge man velger riktig/baker eget brød osv. Det er også veldig dyrt å aldri spise noen karbohydrater som pasta, brød osv. I tillegg vil jeg ikke ha annet kosthold enn sønnen min, han skal se at mamma spiser det samme som ham. Sukker/søtning er OK, det er jo ikke bra for noen. Annet enn frukt, det mener jeg er helt innafor. Man blir ikke feit av å spise frukt (selv om man sikkert kan si at man kan bli tykk av bananer i nok mengder, men ingen spiser så mye bananer). Anonymkode: 03b60...aa4 Bare noen tips hvis du vil ha lurt andre alternativer - man kan lage både brød og knekkebrød uten mel som smaker veldig godt. Når man skal spise pasta kan man f.eks velge linsepasta som man får på Rema 1000 ☺️ Anonymkode: e71b1...42d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Del Skrevet 3. mai 2021 Hvis du er interessert I dette anbefaler jeg deg sterkt å sjekke ut Marit Kolby Zinocker sin Instagram konto. Der får du alt du trenger å vite om råvarer, prosessert og ultraprossesert mat. Anonymkode: d405c...008 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er interessert I dette anbefaler jeg deg sterkt å sjekke ut Marit Kolby Zinocker sin Instagram konto. Der får du alt du trenger å vite om råvarer, prosessert og ultraprossesert mat. Anonymkode: d405c...008 Ja, det var hun som gjorde at jeg ble interessert i dette. Hørte henne som gjest i en eller annen podcast, og begynte å følge henne på instagram. Det er kjempeinteressant og jeg tror hun har mye rett i det hun sier. Jeg synes bare det er så vanskelig å plukke ut hvilke enkeltmatvarer som går under ultraprosessert mat og hvilke som er ok å spise. Skulle gjerne hatt henne tilgjengelig hele tida så jeg kunne spurt 😅 Anonymkode: 03b60...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Del Skrevet 3. mai 2021 Sånn jeg har forstått det så er ultraprossesert mat der hvor man må tilsette noe for å få dwt til å se ut på en spesiell måte eller smake noe spesielt. f.eks er yoghurt tilsatt jordbærjuice for at den skal smake jordbær. Da er den ultraprossesert. Naturell yoghurt er ikke det (tror jeg). Anonymkode: 72fc6...eb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du er interessert I dette anbefaler jeg deg sterkt å sjekke ut Marit Kolby Zinocker sin Instagram konto. Der får du alt du trenger å vite om råvarer, prosessert og ultraprossesert mat. Anonymkode: d405c...008 Støtter denne. Hun er og gjest i flere podcaster som gir fine innføringer. Anonymkode: c791b...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bare noen tips hvis du vil ha lurt andre alternativer - man kan lage både brød og knekkebrød uten mel som smaker veldig godt. Når man skal spise pasta kan man f.eks velge linsepasta som man får på Rema 1000 ☺️ Anonymkode: e71b1...42d Takk! Ja, jeg tror man kan lage det meste og få veldig sunt og godt uten problemer. Men så er det noe med den tiden man har til rådighet, alene med barn, 100 % jobb, hund som må på tur, og hus å rengjøre 🙈 Jeg skulle gjerne spist så rent som mulig, men så er det noe med hva man faktisk kan få til også. Gjør det beste man kan Anonymkode: 03b60...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Del Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn jeg har forstått det så er ultraprossesert mat der hvor man må tilsette noe for å få dwt til å se ut på en spesiell måte eller smake noe spesielt. f.eks er yoghurt tilsatt jordbærjuice for at den skal smake jordbær. Da er den ultraprossesert. Naturell yoghurt er ikke det (tror jeg). Anonymkode: 72fc6...eb5 Ja, det kan du ha rett i. Tror heller ikke yoghurt naturell er ultraprosessert, ettersom i hvert fall TINE sin bare har tre ingredienser. Mens jordbæryoghurten hadde flere. Anonymkode: 03b60...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #19 Del Skrevet 3. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det var hun som gjorde at jeg ble interessert i dette. Hørte henne som gjest i en eller annen podcast, og begynte å følge henne på instagram. Det er kjempeinteressant og jeg tror hun har mye rett i det hun sier. Jeg synes bare det er så vanskelig å plukke ut hvilke enkeltmatvarer som går under ultraprosessert mat og hvilke som er ok å spise. Skulle gjerne hatt henne tilgjengelig hele tida så jeg kunne spurt 😅 Anonymkode: 03b60...aa4 Skjønner! Ja, det er ikke så enkelt. F.eks er yoghurt naturell og ost prosesserte varer, fordi de er bearbeidet fra melk som er råvaren. Yoghurt med smak og tubeost er derimot ultraprossesert. Det er jo ikke helt klare linjer her, det går en skala. Men om man tenker man har råvarer som grønnsaker, hel frukt, hele korn, rent kjøtt og fisk, nøtter, frø, bønner, linser. Så har du prosseserte varer som er varer som det er gjort noe med f.eks en gjæringsprosses, tilsatt en kultur, det er kvernet kjøtt o.l. Dette er ting man kan lage hjemme på kjøkkenet selv om man tar seg tid. Og så har du ultraprosesserte varer. De består gjerne av mange ingredienser, varene har vært gjennom flere prosesser, og det er vanskelig å se hva de er laget av. De er gjerne i pulverform, eller har en lang ingredienser. Mel av alle typer er ganske mye prossesert og hvis noe inneholder mel, søtningsmiddel eller sukker så er det gjerne i kategorien ultraprossesert. Hvis tallerkenen din f.eks er halvt full med hele grønnsaker, har et rent kjøttstykke/fiskestykke og har hele korn som f.eks byggryn, med smør/olje/fullfett rømme som festbilder, da har du et svært lite prosessert måltid. Anonymkode: d405c...008 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Del Skrevet 3. mai 2021 Det er ikke vanskelig Du kan for eksempel forestille deg mat som kunne stått på bordet for 100 år siden, enten her, eller i andre land. Det er altså hjemmelaget mat det er snakk om. Den trenger ikke nødvendigvis å være hjemmelaget i bokstavelig forstand, også ferdigmat som er laget som man lager den hjemme, er ikke-ultraprosessert. Dette gjelder for eksempel noen av middagsrettene til Fjordland, pølser fra noen få produsenter, all maten fra Grønne Folk, noen ferdigsupper, osv. Prosessert mat er all mat som det er gjort noe med etter at den er høstet/fisket/slaktet. Det er ikke noe problem. Ultraprosessert mat, derimot, har gått gjennom ekstreme prosesser i industrien, noe som har ødelagt kvaliteten på maten. Når det gjelder brød, er alt som kommer fra håndverksbakerier som bruker god tid, av høy kvalitet og ikke ultraprosessert. Syrnede og fermenterte meieriprodukter som yoghurt, rømme, ost, smør og kefir er ikke ultraprosessert. Leverpostei fra butikken som er laget omtrent slik man gjør det hjemme (finnes nesten ikke, dessverre), er heller ikke ultraprosessert, og heller ikke ost, makrell i tomat, noen få skinkemerker (Kolonihagen, f.eks), osv., osv, Det er altså "hjemmelaget", enten den er laget hjemme eller i en fabrikk, som er hovedpoenget. Jeg har levd slik hele livet. Jeg har vokst opp sånn, og det er noe jeg har fortsatt med hele livet, helt uten å tenke meg opp, det er det som er naturlig for meg. Og jeg ser at mine voksne barn er helt likedan. (Ikke at vi noen gang har vært bevisst uttrykket ultraprosessering, det har bare vært helt naturlig å spise mat som er basert på råvarer og ikke på pulver, halvfabrikata, ferdigmat, osv.) Anonymkode: 7db02...c01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå