Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har egentlig valgt og ikke gå på aap, og vært på bare sosial pga det lønner seg økonomisk. Nå derimot har min samboer også mulighet for og komme over på aap. Som jeg har lest ligger cirka minste lønn på aap på 14.000 ish. Som vil si hvis begge går på aap vil vi ha 28.000 til sammen i mnd? Er dette riktig, eller går det utover noe om vi er samboere?  

Anonymkode: a231d...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg har egentlig valgt og ikke gå på aap, og vært på bare sosial pga det lønner seg økonomisk. Nå derimot har min samboer også mulighet for og komme over på aap. Som jeg har lest ligger cirka minste lønn på aap på 14.000 ish. Som vil si hvis begge går på aap vil vi ha 28.000 til sammen i mnd? Er dette riktig, eller går det utover noe om vi er samboere?  

Det har ikke noe å si på den enkeltes aap at dere er samboere. 

Anonymkode: 0356b...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Aap påvirkes ikke av samboers inntekt.

Anonymkode: 18ba3...c36

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (18 minutter siden):

Det er riktig det.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har ikke noe å si på den enkeltes aap at dere er samboere. 

Anonymkode: 0356b...cc5

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Aap påvirkes ikke av samboers inntekt.

Anonymkode: 18ba3...c36

Takk for svar! :) Har jeg regna cirka ut riktig med tanke på minstesats på aap? Burde ligge på rundt 14 etter skatt? :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for svar! :) Har jeg regna cirka ut riktig med tanke på minstesats på aap? Burde ligge på rundt 14 etter skatt? :)

Det kommer jo helt an på skattetrekket ditt 

Anonymkode: 4827f...5bd

AnonymBruker
Skrevet

For det første, aap er det samme med og uten samboer, sosialstønad tar hensyn til personer i husstanden.

Minstesatsen er 2G pr år for de over 25 år, og 2/3 av 2G for de under. Om du har regnet rett er vanskelig å si uten å vite alder og skattetrekk, hva hans inntekt var før aap og om dere har 100% redusert arbeidsevne. 

Anonymkode: c861f...f52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får vel 12.500 i mnd på minstesats etter skattetrekket jeg har. 

Anonymkode: 59d35...43a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan man "velge" å motta sosialstønad fordi det lønner seg økonomisk? Da syns jeg man er en utspekulert Naver og utnytter systemet. Tror du nå at du uten videre kan "velge" å gå over på AAP? Er det virkelig sånn det fungerer? Jeg blir lettere sjokkert.

Anonymkode: d5d60...4d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ca 12500 utbetalt på minstesats

Anonymkode: 83a9f...d57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man "velge" å motta sosialstønad fordi det lønner seg økonomisk? Da syns jeg man er en utspekulert Naver og utnytter systemet. Tror du nå at du uten videre kan "velge" å gå over på AAP? Er det virkelig sånn det fungerer? Jeg blir lettere sjokkert.

Det er jo bare å ikke søke om AAP det. At noen ønsker å ikke bli avklart mot jobb/ufør skjønner ikke jeg, men for all del. 

Anonymkode: 93cbf...a65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke utnytting, nav er jo 100% enig og i første omgang anbefalte meg og ha sosial, da minstesatsen for meg er så lav at jeg måtte søkt sosial ved siden av uansett. 

Og slapp av, vi har vært i mellom mange samtaler med navn, siden det er viktig og gå i mellom hva jeg har krav på. Så aap har jeg krav på 😊 Og sosial er langt i fra noe drøm, der de skal ha nye søknader med total oversikt over hele kontoen din 3mnd tilbake i tid. Hver eneste mnd. Du må søke om alt, satsene er lave, og man lever ikke veldig godt. Men når man er kronisk syk, hjelper det en del når helseutgifter blir dekket. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo bare å ikke søke om AAP det. At noen ønsker å ikke bli avklart mot jobb/ufør skjønner ikke jeg, men for all del. 

Anonymkode: 93cbf...a65

Jeg blir avklart mens jeg er på sosialen, aap er ikke en nødvendig sats for og bli avklart. Men det er en bedre sats for de som er over 25 år, eller har hatt tidligere inntekt mens de venter på avklaring i forhol til arbeidsuførhet. Så man må ikke 😊

Så får jeg unnskylde for dårlig skriving, ikke kjempe god i norsk skriftlig, ikke er jeg heller 100% våken heller akkurat nå 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...