Gå til innhold

Kylling & kamskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg lyst på kamskjell, og mannen har lyst på kylling....

Finnes det en artig oppskrift som kan forene begges ønsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikkje noke svar på det spørsmålet.. men eg lure faktisk på ka kamskjell egentli smaka og ser ut?? :)

Skrevet

Hehe, jeg har én oppskrift med begge deler.

Havkylling

2-3 kyllingfileter

salt/sitronpepper

5 båter presset hvitløk

2 finhakkede sjalottløk

1 dl tørr hvitvin

1 laurbærblad

4 ss hakket timian

4 ss hakket estragon

1 flådd, hakket tomat

2,5 dl fløte

2 ss østerssaus

¼ ts cayennepepper

2 ts chilisaus

¼ ts paprikapulver

225 g krabbekjøtt

4-6 kamskjell

lettkokt asparges

Åpne kamskjellene med en kniv. Fjern den lille muskelen og frigjør det runde, hvite skjellkjøttet. Legg i iskaldt vann mens du lager sausen.

Fres løk og hvitløk blank. Tilsett vin og laurbærblad og la koke noen minutter. Ha i resten av ingrediensene og kok opp. Stek kyllingfiletene med salt og pepper i 3-4 minutter på hver side og la hvile like lenge.

Stek kamskjellene i litt olje ved høy temperatur i ½-1 minutt på hver side. Server kyllingfilet skåret i skiver, kamskjell, krabbekjøtt, lettkokt asparges og krabbesaus.

Skrevet
Har ikkje noke svar på det spørsmålet.. men eg lure faktisk på ka kamskjell egentli smaka og ser ut??  :)

Kamskjell ser ut som skjellet i Shell logoen. Det man spiser oftes er muskelen inne i skjellet. Den ser ut som en lang hvit pølse som man skjærer opp i små biter. ( man kan også spise rogn om man kjøper hele skjell) Muskelen har konsistens av kjøtt / muskel mer enn tradisjonel skjellklump.

Og hva det smaker.... tja ... det smaker kamskjell... Kamskjell har en helt særegen smak.

Men den er ikke noe som helst sær i hverken smak eller konsistens og burde passe de fleste ganer.

Skrevet

Takker Arkana. Det var super rakt levert! takk

Skrevet

Du kan woke grønnsaker der du woker noe med kampskjell og resten med kylling. NAM.

Skrevet

Og hva det smaker.... tja ... det smaker kamskjell... Kamskjell har en helt særegen smak.

Men den er ikke noe som helst sær i hverken smak eller konsistens og burde passe de fleste ganer.

Smaker litt søtlig syntes jeg, og er helt enig med Snuppelure - ikke sært i smak eller konsistens. (Men den er ikke lang rund pølseformet? Mer som en rund medaljong. )

• 2 måneder senere...
Skrevet

Synes nå det smaker som en veldig god fiskepudding jeg....hehe.

Skrevet (endret)
Hehe, jeg har én oppskrift med begge deler.

*bombe* :ler:

Endret av Evelina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...