Gå til innhold

Hvordan ville du reagert hvis noen spredte aske der du gikk på tur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å begraves, men vil heller ha asken min spredd på en fjelltopp. Jeg har lest meg frem til at man kan spre aske i naturen, så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Jeg har flere fjelltopper jeg liker å gå på, men har sett meg ut to. Både fordi jeg går der ofte, kan se hjemmet mitt derfra, og barna mine går tur der med jevne mellomrom. Men det gjør også andre. Har aldri vært på toppen uten å ha truffet på minst en annen turgåer.

Selv tror jeg at jeg ville synes det var fint om noen spredde asken til sin kjære der avdøde likte å gå tur. Hvordan ville du ha reagert?

Anonymkode: a015c...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det ble spredt midt på dagen i "høysesong" ville jeg nok tenkt at det var unødvendig, rett og slett fordi da kunne man puste inn asken (eller iallefall tenke at man gjorde det). 

Om jeg bare visste at det hadde blitt spredt aske der hadde jeg ikke brydd meg noe om det på en negativ måte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (1 minutt siden):

Om det ble spredt midt på dagen i "høysesong" ville jeg nok tenkt at det var unødvendig, rett og slett fordi da kunne man puste inn asken (eller iallefall tenke at man gjorde det). 

Om jeg bare visste at det hadde blitt spredt aske der hadde jeg ikke brydd meg noe om det på en negativ måte. 

Ja, ser den. Stor forskjell på om man sprer det midt på dagen en søndag med flott vær og mange folk, eller tidlig eller sent på dag en hverdag. Etterlatte må selvsagt bruke sunn fornuft. Tenker også at å velge en rolig tid på dagen, vil gi ro til å ta avskjed.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge jeg ikke får det i ansiktet så hadde jeg ikke brydd meg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En onsdag i normal arbeidstid, utenfor ferier, ser jeg ingen problem med. Da vil det også være større mulighet for at de sørgende får være litt i fred ❤

Anonymkode: 9be1b...146

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aske er jo helt rent, men det er mange sterke følelser rundt det, så det må bli gjort et skjermet sted og ikke komme overaskende på utenforstående. Høres ut som du har valgt et fint sted der alle blir tatt hensyn til, og jeg synes tanken er vakker 😊 Hadde jeg blitt fortalt dette hadde jeg tenkt at det var fint.

Anonymkode: 8aaa1...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at alle er positive. Var litt spent på reaksjonen på dette, siden dette kanskje ikke er helt "normalt" i Norge. Jeg har vurdert fellesgrav, men er så glad i fjellet og naturen, og ville synes det var en god ting å vite at jeg skulle få fortsette å være der også etter min død.

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke likt. Et turområde hvor man ikke kan gå uten å møte andre mennesker er neppe øde nok til å egne seg for askespredning.

Anonymkode: ccb94...378

• Liker 1
Gjest Rosendahl
Skrevet (endret)

Du må søke om å få spre aske hos statsforvalteren. Om stedet er mye besøkt tviler jeg på at de godkjenner. 

Endret av Rosendahl
Endret stavefeil
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg det fnugg. Synes det bare er flott at andre tenker over sitt eget etter en's død og tar den beste bestelstemmelsen ut i frå både ønsker og lover. Synes selv det kanskje er for strengt i forhold til hvor en kan spre Aske.

AnonymBruker
Skrevet
Rosendahl skrev (1 time siden):

Du må søke om å få spre aske hos statsforvalteren. Om stedet er mye besøkt tviler jeg på at de godkjenner. 

Som at noen gidder dette.. Bare å kjøre på! 

Anonymkode: 1210c...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefint og overhodet ikke det minste problem for meg. Syntes det var en veldig god ide, ts og noe jeg kunne tenke meg selv. Kan noen forklare hvorfor man må søke om det? Det kan da ikke påvirke i noen negativ forstand? For min det blir det som å søke om å bygge sandslott eller sparke i grusen. 

Anonymkode: d48e7...68a

• Liker 1
Gjest Rosendahl
Skrevet

Ehm. Du kan faktisk ikke spre asken etter noen hvor som helst....

https://no.wikipedia.org/wiki/Askespredning 

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke sjenert meg.

Anonymkode: 34410...00f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Aske er aske.

Anonymkode: 6b420...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som at noen gidder dette.. Bare å kjøre på! 

Anonymkode: 1210c...55e

Du må nok søke for å få utlevert asken. En annen sak er hvor folk faktisk sprer asken. Når man først har fått den, er det ingen som passer på hva du gjør med den. Så for de fleste går det nok greit å spre den et annet sted så lenge man ikke støter andre. Sprer man fra Prekestolen eller Galdhøpiggen en fin dag i ferien, blir man nok anmeldt av en sart skjel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ønsker ikke å begraves, men vil heller ha asken min spredd på en fjelltopp. Jeg har lest meg frem til at man kan spre aske i naturen, så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Jeg har flere fjelltopper jeg liker å gå på, men har sett meg ut to. Både fordi jeg går der ofte, kan se hjemmet mitt derfra, og barna mine går tur der med jevne mellomrom. Men det gjør også andre. Har aldri vært på toppen uten å ha truffet på minst en annen turgåer.

Selv tror jeg at jeg ville synes det var fint om noen spredde asken til sin kjære der avdøde likte å gå tur. Hvordan ville du ha reagert?

Jeg ville tenkt at det var tullete. Du er død når du er aske. Og døde folk bryr seg ikke om hvor restene av dem havner. Det blir som folk som tilhører sekter og organisasjoner som fabler om et liv etter døden. Litt sånn eventyr for voksne. Ja, livet kan med hell inneholde magisk realisme. Nei, myten om liv etter døden er ikke den sjarmerende typen myte.

I og med at mennesker er farlig avfall burde det være lovpålagt å kremere alle for så å deponere asken på dertil egnet sted med ordentlig sikring mot avrenning til natur etc. 

Anonymkode: 32409...e03

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville tenkt at det var tullete. Du er død når du er aske. Og døde folk bryr seg ikke om hvor restene av dem havner. Det blir som folk som tilhører sekter og organisasjoner som fabler om et liv etter døden. Litt sånn eventyr for voksne. Ja, livet kan med hell inneholde magisk realisme. Nei, myten om liv etter døden er ikke den sjarmerende typen myte.

I og med at mennesker er farlig avfall burde det være lovpålagt å kremere alle for så å deponere asken på dertil egnet sted med ordentlig sikring mot avrenning til natur etc. 

Anonymkode: 32409...e03

Om ett menneske som var veldig glad i sjøen ønsket å bli kremert og spredt til havs, og der familien også likte godt å være på sjøen tenker jeg det må være mye mer naturlig å tenke på og minnes denne personen ved å være på/ved havet enn å minnes det ved en grav på en kirkegård. Og sånn blir det jo også med en som setter pris på fjellet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...