Gå til innhold

Ansvar ved etablering av lekeplass i nabolaget


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er et nabolag med masse dugnadsånden som ønsker å få til mye fint i nabolaget. Nå har vi fått disponere en eiendom som det ikke kan bygges på og vi har fått midler fra lokale aktører til å sette i stand området og kjøpe inn lekestativ og huskestativ. 

Men brått blir vi gjort oppmerksom på at noen må være ansvarlig. Per i dag er det altså styret, siden det er vi som har fått "leid/lånt" tomta. Vi har i utgangspunktet ikke noe problem med å stå ansvarlig. Vi kan ha gjevnlig inspeksjoner av utstyret og underlaget er godkjent. Men av det lille vi lese på lovdata stiller det haugevis av krav til hva vi ska ha på plass sånn på den byråkratiske delen. 

Et lite utdrag:

 "sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig

sørge for at de sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringerlover og forskrifter i helse-, miljø- og..... 

sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes

fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet.... "

Og mange av disse kravene skal dokumenteres

Og dette er bare en liten del. Om det er meningen at skal holde styr på alt dette er det bare å skrinlegge hele lekeplassen. Er det sånn vi vil ha det i  Norge? At gode lokale intativ blir drept av byråkratiet? 

Andre som har vært gjennom en lignene prosess og vil dele hvordan de gikk frem? 

 

 

Endret av Nordilandet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Nordilandet skrev (1 time siden):

Vi er et nabolag med masse dugnadsånden som ønsker å få til mye fint i nabolaget. Nå har vi fått disponere en eiendom som det ikke kan bygges på og vi har fått midler fra lokale aktører til å sette i stand området og kjøpe inn lekestativ og huskestativ. 

Men brått blir vi gjort oppmerksom på at noen må være ansvarlig. Per i dag er det altså styret, siden det er vi som har fått "leid/lånt" tomta. Vi har i utgangspunktet ikke noe problem med å stå ansvarlig. Vi kan ha gjevnlig inspeksjoner av utstyret og underlaget er godkjent. Men av det lille vi lese på lovdata stiller det haugevis av krav til hva vi ska ha på plass sånn på den byråkratiske delen. 

Et lite utdrag:

 "sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig

sørge for at de sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringerlover og forskrifter i helse-, miljø- og..... 

sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes

fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet.... "

Og mange av disse kravene skal dokumenteres

Og dette er bare en liten del. Om det er meningen at skal holde styr på alt dette er det bare å skrinlegge hele lekeplassen. Er det sånn vi vil ha det i  Norge? At gode lokale intativ blir drept av byråkratiet? 

Andre som har vært gjennom en lignene prosess og vil dele hvordan de gikk frem? 

 

 

Lykke til, det er mye pes ja...

Anonymkode: 12452...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...