Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kun de som har tatt herion bestemme om lovgivning rundt heroin?

Skal kun de svaksynte bestemme om briller blir gratis?

Jeg er enig i at det er kvinnens valg i hver enkelt situasjon, selv om det er fleres rettigheter det er snakk om her og jeg bbare mener at kvinnens rettigheter her må frumfe farens rettigheter og rettighetene til det mulige framtidige mennesket. Men hvordan kan man mene at selve lovene rundt dette bare kan bestemmes av kvinner? Dette er et samfunnsspørsmål og etisk spørsmål som ikke bare er noe "kvinnespørsmål".

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
hlidskjalf skrev (4 timer siden):

Barnet i magen er ikke kvinnens kropp. Det har sitt eget DNA, har hjerteslag, hjerneaktivitet osv. Abort er bare en nyere variant av å sette barn ut i skogen. 

Men det er hennes kropp det sliter på gjennom hele svangerskapet, og ikke minst den det går ut over under fødselen. Det er den som kan få permanente skader, og det er hun som eier den som må leve med det. Klart det er hun som da skal bestemme om det skal få skje eller ikke.

• Liker 18
Skrevet
Tadam skrev (9 timer siden):

Så er det vel ikke helt sånn at kvinnen får lov til å ta livet av et barn heller, men en liten klump som ligger inne i livmoren, som mannen ikke har rukket og binde noe bånd til enda. Det kunne ha blitt et barn, men det ble det ikke, det eneste man kan knytte noe bånd til er hva som kunne ha blitt. Kvinner bør selv få bestemme om de vil ta abort eller ikke, ingen bør kunne få bestemme hva en gjør med sin egen kropp. Uansett hvor trist det er for mannen 

Så hvis mannen hadde hatt siste ord og vi hadde hatt abort ved tvang, så ville en tvungen abort for kvinner være sammenlignbart med å tvinge en kvinne til å fjerne en liten celleklump (la oss si en liten godartet svulst)?

Det kunne blitt et barn, men det var bare en liten klump med celler....

Når man snakker ut fra mannens perspektiv er det en liten verdiløs celleklump hvis han ønsker å beholde og et barn han har ansvar for hvis han ikke ønsker det, og motsatt fra kvinnens perspektiv; hvis hun ikke ønsker å beholde er det en liten klump, mens om hun ikke ønsker å ta abort er det veldig forståelig siden det er utrolig traumatiserende å drepe et lite barn som vokser inni henne....

Man (kvinner) snakker om dette fosteret på vidt forskjellige måter avhengig av hva kvinnen ønsker å oppnå.

• Liker 2
Gjest Maxwell
Skrevet

Den som ønsker barnet tar ansvaret og oppdragelsen, den som ikke ønsker det bør slippe ansvar og å betale barnebidrag. Det høres enkelt ut. Men problemet der er at hvis kvinnen ikke ønsker å være gravid og å føde, kan ikke mannen nekte henne å ta abort om han ønsker barnet. 

Skrevet (endret)
Blobette skrev (2 timer siden):

Men hvordan kan man mene at selve lovene rundt dette bare kan bestemmes av kvinner? Dette er et samfunnsspørsmål og etisk spørsmål som ikke bare er noe "kvinnespørsmål".

Er det noen som mener det? Aldri hørt om. Kilde?

På individnivå er det kvinnens avgjørelse. På samfunnsnivå er det lovgivers avgjørelse. Og lovgiver er, og må være, representert med begge kjønn.

Endret av Hedda-78
  • Liker 10
Gjest O.G.
Skrevet
Gjenferdet skrev (12 timer siden):

Jeg er glad jeg ikke er mann slik som lovverket er utbygd. Det er helt hinsides at en kvinne kan velge å ta livet av deres felles barn uten at mannen har noe han skulle ha sagt til det. 

Du mener at lovverket skal åpne opp for at menn skal bestemme over kvinnekroppen? 

Gjest O.G.
Skrevet
Maxwell skrev (2 timer siden):

Den som ønsker barnet tar ansvaret og oppdragelsen, den som ikke ønsker det bør slippe ansvar og å betale barnebidrag. Det høres enkelt ut. Men problemet der er at hvis kvinnen ikke ønsker å være gravid og å føde, kan ikke mannen nekte henne å ta abort om han ønsker barnet. 

Den som ikke ønsker barn steriliserer seg eller trekker på kondomet når de puler kvinner de ikke vil ha barn med.

Skrevet
Tadam skrev (11 timer siden):

Jeg tror friheten til å bestemme over sin egen kropp er viktigere enn å kjempe for rettigheten til mennesker som enda ikke eksisterer.

Hvorfor det? Jeg mener at ethvert menneske bør ha grunnleggende rett til liv helt fra unnfangelsen.

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
Hanna! skrev (14 timer siden):

Valget om abort er et valg bare kvinner han ta. Det handler om deres kropp.

Enig, det er dessverre slik at bare mennesker med livmor kan bære frem barn. Barnet vokser inni livmoren som befinner seg inni kvinnen. Da er det ikke mulig for mannfolk å velge fysisk abort av et barn, all den tid barnet lages inne i kvinnens kropp.

Mannfolk burde heller kjempe for egne rettigheter, som prevensjon i form av hormoner eller lokale virkningsmidler for å ikke gjøre kvinner gravide og i tillegg kjempe for juridisk abort. Så lenge de bare maser om å ikke bruke kondom fordi det føles som å spise sjokolade med papiret på så får de ha det så godt.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, O.G. said:

Den som ikke ønsker barn steriliserer seg eller trekker på kondomet når de puler kvinner de ikke vil ha barn med.

Både sterilisering og kondomer kan feile. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2940206/

"In general, the failure rate for perfect use (i.e., a condom used correctly at every act of intercourse) is approximately 3%, and for typical use (condoms not used for every act of intercourse) the failure rate is 12%."

3 minutter siden, loveli said:

Mannfolk burde heller kjempe for egne rettigheter, som prevensjon i form av hormoner eller lokale virkningsmidler for å ikke gjøre kvinner gravide og i tillegg kjempe for juridisk abort. Så lenge de bare maser om å ikke bruke kondom fordi det føles som å spise sjokolade med papiret på så får de ha det så godt.

Er jo noen former for mannlig prevensjon som utvikles, men de har vært i utvikling i flere tiår og det virker som legemiddelindustrien kjemper for å stoppe dette, siden det vil påvirke salget av p-piller. jeg vil veldig gjerne ha vasalgel, men det kommer jo aldri på markedet.

Endret av Anocopy
  • Liker 1
Gjest Maxwell
Skrevet
O.G. skrev (13 minutter siden):

Hvis man er 100 % sikker på at man ikke vil ha barn, så steriliserer man seg. Det er ikke sikkert at alle er så sikre. Det er også mange unge kvinner som ikke har tenkt på sterilisering, som blir gravide og ikke ser noen annen utvei enn å ta abort. 

Skrevet

Jeg synes det er en grei fordeling slik det er: alle (kvinner og menn) bestemmer over lovverket som gir de legale rammene rundt abort. Den enkelte kvinne avgjør i det enkelte tilfelle. 

• Liker 2
Gjest someone_here
Skrevet
Tadam skrev (12 timer siden):

Det spiller ingen rolle om det har negative konsekvenser for andre enn kvinnen, kvinner må få ha valget til å bestemme over sin egen kropp. 

Hvorfor bestemmer de over menns integritet og privatliv da?

Bølle skrev (12 timer siden):

Min kropp, mitt valg. 

Tenk om samfunnet skulle bestemme over menns kropper? 

Dessuten vil aldri menn føle det båndet en kvinne føler ved å gå gravid og å føde. Det er en spesiell og traumatisk opplevelse. Menn vil alltid stå på sidelinjen. Og det er kvinner som ammer, og der kommer menn til kort igjen. 

Menn kommer mer inn i barnets liv etterhvert som det blir slutt på amming. 

Du velger, du betaler. Du skal ikke blande staten og mannen for å finansiere dine valg?  

Skrevet

Min kropp, mitt valg. 

Tenk om samfunnet skulle bestemme over menns kropper? 

Dessuten vil aldri menn føle det båndet en kvinne føler ved å gå gravid og å føde. Det er en spesiell og traumatisk opplevelse. Menn vil alltid stå på sidelinjen. Og det er kvinner som ammer, og der kommer menn til kort igjen. 

Menn kommer mer inn i barnets liv etterhvert som det blir slutt på amming. 

Feil. Barnet er et eget individ, ikke din kropp.

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet

Du kan aldri bestemme over en kvinnes kropp, like lite som vi kan bestemme over en manns kropp. Ingen kan tvinge en kvinne eller jente til å bli gravid og å føde. Ingen andre har noe med det enn kvinnen selv. Hennes kropp hennes valg. Det er bare hun som føler det på kroppen. 

Menn vil aldri forstå hvordan det føles å bli gravid og å føde og å amme.

Du bestemmer jo over manns kropp når du tvinger ham til å betale barnebidrag. 

Gjest loveli
Skrevet
Anocopy skrev (45 minutter siden):

Er jo noen former for mannlig prevensjon som utvikles, men de har vært i utvikling i flere tiår og det virker som legemiddelindustrien kjemper for å stoppe dette, siden det vil påvirke salget av p-piller. jeg vil veldig gjerne ha vasalgel, men det kommer jo aldri på markedet.

Jeg vet, men fordi det rapporteres om bivirkninger så vil de ikke tillate mannlig prevensjon enda. Lurer om om de samme folka har lest pakningsvedlegget på p-piller...

Det er nok heller markedskreftene som rår ja. Men da får menn fortsette å kjempe for sin sak. Akkurat nå virker det jo som om mannfolk ikke egentlig bryr seg om de får sin egen prevensjon... 

Gjest loveli
Skrevet
someone_here skrev (2 minutter siden):

Du bestemmer jo over manns kropp når du tvinger ham til å betale barnebidrag. 

Han valgte å pule, så enkelt er det.

Ikke pul = ikke barnebidrag.

Skrevet
Imariuz skrev (13 timer siden):

Liberale abortlover har negative konsekvenser for hele samfunnet, og er derfor en sak hele samfunnet må løse.

Det hadde vært verre hvis vi ikke hatt lov til å ta abort. Da er det over til strikkepinner eller å sette barnet fra seg i skogen.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Selvfølgelig ikke, slike forslag som SV foreslår må det være lov til å protestere mot. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, loveli said:

Han valgte å pule, så enkelt er det.

Ikke pul = ikke barnebidrag.

Vi burde forby abort med samme argument.

Ikke pul = ikke gravid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...