Gjest O.G. Skrevet 3. mai 2021 #61 Skrevet 3. mai 2021 Maxwell skrev (Akkurat nå): Nei, men tror du ikke at ungen skjønner dette? Og tror du at ungen i det hele tatt bryr seg om at den forelderen sender penger? De kan like gjerne la være. Hva ungen bryr seg om er ikke interessant her. Det som derimot er interessant er at vi som samfunn har noen regler og lover for hvordan oppfostringen av barna skal skje og uansett om foreldrene er sammen eller ikke, selv om foreldrene vil det eller ikke, så har ungene krav på å bli forsørget av begge foreldrene. De mennene som ikke vil ta ansvar for sine barn bør sterilisere seg siden det å trekke på seg kondomet blir for vanskelig for dem.
Gjest O.G. Skrevet 3. mai 2021 #62 Skrevet 3. mai 2021 someone_here skrev (1 time siden): Du bestemmer jo over manns kropp når du tvinger ham til å betale barnebidrag. Hvordan bestemmer man over en manns kropp når han må gjøre det som vårt samfunn krever av folk med barn, nemlig å bidra økonomisk til deres oppfostrelse?
likestilling Skrevet 3. mai 2021 #63 Skrevet 3. mai 2021 loveli skrev (2 timer siden): Han valgte å pule, så enkelt er det. Ikke pul = ikke barnebidrag. ikke pul = ikke bli gravid Ergo kan vi forby selvbestemt abort? Eller er det bare menn som skal ta ansvar? 2
Gjest loveli Skrevet 3. mai 2021 #64 Skrevet 3. mai 2021 likestilling skrev (1 minutt siden): ikke pul = ikke bli gravid Ergo kan vi forby selvbestemt abort? Eller er det bare menn som skal ta ansvar? Det blir ikke det samme, det er nemlig stor forskjell på kvinner og menn i forbindelse med graviditet.
Gjest loveli Skrevet 3. mai 2021 #65 Skrevet 3. mai 2021 Menn som ikke vil ha barn: ikke ha sex. Kvinner som ikke vil ha barn: abort.
Anocopy Skrevet 3. mai 2021 #66 Skrevet 3. mai 2021 1 minutt siden, loveli said: Det blir ikke det samme, det er nemlig stor forskjell på kvinner og menn i forbindelse med graviditet. Det er ikke det samme, men det viser hvor tynt argument det er. "Bare bli monk" er ikke et ordentlig argument rett og slett.
likestilling Skrevet 3. mai 2021 #67 Skrevet 3. mai 2021 loveli skrev (2 minutter siden): Det blir ikke det samme, det er nemlig stor forskjell på kvinner og menn i forbindelse med graviditet. loveli skrev (1 minutt siden): Menn som ikke vil ha barn: ikke ha sex. Kvinner som ikke vil ha barn: abort. Fra naturens side er det jo ingenting naturlig med selvbestemt abort. Kvinner har funnet en måte å fraskrive seg alt ansvar på og er selvfølgelig fornøyde med det, men det er ikke naturlig og det er ikke noe mer "naturbestemt" at en kvinne skal kunne ta abort, enn at en mann skal kunne tvinge henne til å ta abort om han ikke ønsker avkom, eller stikke av, eller la henne sitte med avkommet sitt. Ellers i naturen er det nådeløst og vi har ikke et menneskeskapt system som syr puter under armene på kvinner. At det ikke er det samme er ikke noe argument, en lovendring er alt som skal til for å forby abort igjen. Vi forholder oss til menneskeskapte normer og regler, ikke til naturens regler. Hva med: Menn som ikke vil ha barn: stikk av fra dama Kvinner som ikke vil ha barn: ikke ha sex ? Litt mer i tråd med det naturlige i alle fall. 2
CAPS LOCK Skrevet 3. mai 2021 #69 Skrevet 3. mai 2021 Nei. Menn tenker med hjernen akkurat som kvinner, så kjønnet spiller ingen rolle for hvem som skal kunne mene noe om provosert abort
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #70 Skrevet 3. mai 2021 Blobette skrev (18 timer siden): Du som mener menn ikke skal være med å bestemme om abortlovgivning, mener du det samme om sterile kvinner? Hva har sterile kvinner med abort å gjøre?? Det er mange kombinasjoner i livsløpet som kvinne! Er du mann eller kvinne? For et merkelig spørsmål ! Hva lurer du egentlig på ? UTENOM Å VILLE PROVOSERE ??
Anocopy Skrevet 3. mai 2021 #71 Skrevet 3. mai 2021 Just now, Skogsalv said: Hva har sterile kvinner med abort å gjøre?? Det er mange kombinasjoner i livsløpet som kvinne! Er du mann eller kvinne? For et merkelig spørsmål ! Hva lurer du egentlig på ? UTENOM Å VILLE PROVOSERE ?? Sterile kvinner kan ikke bli gravide (sier seg selv men), så de er i samme båt som menn når det gjelder abort. Altså at de visstnok ikke har noe å gjøre med saken og ikke skal ha en mening. 1
Gjest HarryDotter Skrevet 3. mai 2021 #72 Skrevet 3. mai 2021 Bølle skrev (15 timer siden): Du kan aldri bestemme over en kvinnes kropp, like lite som vi kan bestemme over en manns kropp. Ingen kan tvinge en kvinne eller jente til å bli gravid og å føde. Ingen andre har noe med det enn kvinnen selv. Hennes kropp hennes valg. Det er bare hun som føler det på kroppen. Menn vil aldri forstå hvordan det føles å bli gravid og å føde og å amme. Dere bestemmer over egen kropp, hadde dere bare tatt ansvar for sikker sex og startet der. Man blir ikke gravid sånn på måfå med tidevannet. Ta konsekvensene av seksualvanene deres! Også kommer selvsagt argumentet med at det bare er en klump med vev da, frem til uke 12. Ja for legene hevder jo dette. Det eneste som er så sabla teit med det er jo at nå prøver de å utvide grensen gang på gang. Uke 18...uke 22....en uke før fødsel? Hvor tror du grensen ender opp til slutt? At de tar livet av barnet idet det kommer ut av mors mage? Jeg tviler ikke et nanosekund på at folk vil klare å komme med en unnskyldning på hvor det og bør være greit.
herzeleid Skrevet 3. mai 2021 #73 Skrevet 3. mai 2021 O.G. skrev (3 timer siden): Den som ikke ønsker barn steriliserer seg eller trekker på kondomet når de puler kvinner de ikke vil ha barn med. Så du er blitt abortmotstander? 1
Gjest loveli Skrevet 3. mai 2021 #74 Skrevet 3. mai 2021 Anocopy skrev (35 minutter siden): Det er ikke det samme, men det viser hvor tynt argument det er. "Bare bli monk" er ikke et ordentlig argument rett og slett. Synes du.
Gjest loveli Skrevet 3. mai 2021 #75 Skrevet 3. mai 2021 (endret) likestilling skrev (35 minutter siden): Fra naturens side er det jo ingenting naturlig med selvbestemt abort. Kvinner har funnet en måte å fraskrive seg alt ansvar på og er selvfølgelig fornøyde med det, men det er ikke naturlig og det er ikke noe mer "naturbestemt" at en kvinne skal kunne ta abort, enn at en mann skal kunne tvinge henne til å ta abort om han ikke ønsker avkom, eller stikke av, eller la henne sitte med avkommet sitt. Ellers i naturen er det nådeløst og vi har ikke et menneskeskapt system som syr puter under armene på kvinner. At det ikke er det samme er ikke noe argument, en lovendring er alt som skal til for å forby abort igjen. Vi forholder oss til menneskeskapte normer og regler, ikke til naturens regler. Hva med: Menn som ikke vil ha barn: stikk av fra dama Kvinner som ikke vil ha barn: ikke ha sex ? Litt mer i tråd med det naturlige i alle fall. Jeg har aldri påstått at menn ikke stikker av, eller ikke har rett til å stikke av fra avkommet sitt. "menn som ikke vil ha barn: stikk av fra dama" er sånn det allerede er. Vanskeligere er det faktisk ikke. Har heller aldri påstått at abort er mer naturlig enn å avstå fra sex om man ikke vil gjøre en kvinne gravid. Endret 3. mai 2021 av loveli
Roci Skrevet 3. mai 2021 #76 Skrevet 3. mai 2021 (endret) Gjenferdet skrev (3 timer siden): Feil. Barnet er et eget individ, ikke din kropp. Om du definerer individ i et filosofisk perspektiv, så ja. Biologisk sett så er ikke fosteret levedyktig uten og utenfor mors kropp, så det er nesten umulig å angi et nøyaktig tidspunkt for når individualiteten begynner i tid. Spesielt hos levendefødende arter som mennesket blir fosteret gradvis levedyktig, og blir ikke helt uavhengig før (ev. lenge) etter fødselen. Endret 3. mai 2021 av Roci 3
Hedda-78 Skrevet 3. mai 2021 #77 Skrevet 3. mai 2021 Anocopy skrev (1 time siden): Ja. Staten, altså fellesskapet, kan betale bidraget. Hvis faren ikke ønsker barnet, så går det inn i systemet. Så foreldrene kan angre seg etter at barnet er født, altså? Og du betaler høyere skatt med glede for at jeg skal slippe å oppfostre barn som jeg selv har valgt å sette til verden? Genialt. Jeg har en 14 åring som begynner å bli dyr i drift. Jeg gidder ikke å fø henne lenger, jeg synes far kan betale alt. Og du, via skatteseddelen din. Jeg vil heller bruke pengene mine på hvitvin og en ny bil. 4
Anocopy Skrevet 3. mai 2021 #78 Skrevet 3. mai 2021 (endret) 16 minutter siden, Roci said: Om du definerer individ i et filosofisk perspektiv, så ja. Biologisk sett så er ikke fosteret levedyktig uten og utenfor mors kropp, så det er nesten umulig å angi et nøyaktig tidspunkt for når individualiteten begynner i tid. Spesielt hos levendefødende arter som mennesket blir fosteret gradvis levedyktig, og blir ikke helt uavhengig før (ev. lenge) etter fødselen. Jeg er ikke levedyktig uten mat, ergo er jeg ikke individuell. Jeg er avhengig av andre biologiske vesener for å overleve. Ser ikke hvordan dette argumentet om levedyktighet egentlig er så relevant. Det er mange ting som ikke er levedyktig (alene) som vi gir rettigheter uansett. Folk i koma er ikke levedyktige. Mange funksjonsnedsatte. Barn generelt er ikke særlig levedyktige og selvstendige. 13 minutter siden, Hedda-78 said: Så foreldrene kan angre seg etter at barnet er født, altså? Og du betaler høyere skatt med glede for at jeg skal slippe å oppfostre barn som jeg selv har valgt å sette til verden? Genialt. Jeg har en 14 åring som begynner å bli dyr i drift. Jeg gidder ikke å fø henne lenger, jeg synes far kan betale alt. Og du, via skatteseddelen din. Jeg vil heller bruke pengene mine på hvitvin og en ny bil. Ja, foreldre kan angre seg etter barnet er født. Det er sånn systemet er i dag i så og si alle vestlige land. Adopsjon, barnevern osv. Hva reglene for en 14-åring er aner jeg ikke. Men det er uansett ikke tema for diskusjonen. Endret 3. mai 2021 av Anocopy 1
Gjest Tamsi Skrevet 3. mai 2021 #79 Skrevet 3. mai 2021 De må gjerne mene noe, men jeg klarer ikke ta dem ikke på alvor så lenge det de gjør ikke henger sammen med det de sier. Det gir ikke mening å si at en unge "ødelegger livet mitt" om man nekter plent å bruke kondom med et (eller ti) ons. Noe norske menn dessverre er prakteksempler på. Og så er det disse gullguttene da; https://www.usnews.com/news/politics/articles/2017-10-04/pro-life-rep-tim-murphy-pressured-mistress-to-get-abortion https://m.huffpost.com/us/entry/us_1953136 Mannlige politikere som med nebb og klør kjemper MOT abort, men i skjul pusher elskerinnene sine til å ta abort. Hva er deres "mening" om abort egentlig verdt?
Gjest Skogsalv Skrevet 3. mai 2021 #80 Skrevet 3. mai 2021 Anocopy skrev (58 minutter siden): Sterile kvinner kan ikke bli gravide (sier seg selv men), så de er i samme båt som menn når det gjelder abort. Altså at de visstnok ikke har noe å gjøre med saken og ikke skal ha en mening. Ehhh nei ! Livsløp! Kvinner kan ha hatt abort,ha født og blitt - eller vært sterile perioder eller resten av veien ! Og kan såvisst ha en mening !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå