Blobette Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Du som mener menn ikke skal være med å bestemme om abortlovgivning, mener du det samme om sterile kvinner? Endret 2. mai 2021 av Blobette Skrivefeil 8
Populært innlegg Hanna! Skrevet 2. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 2. mai 2021 Valget om abort er et valg bare kvinner han ta. Det handler om deres kropp. 52
Imariuz Skrevet 3. mai 2021 #3 Skrevet 3. mai 2021 Hanna! skrev (1 time siden): Valget om abort er et valg bare kvinner han ta. Det handler om deres kropp. Liberale abortlover har negative konsekvenser for hele samfunnet, og er derfor en sak hele samfunnet må løse. 4
Tadam Skrevet 3. mai 2021 #4 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (2 minutter siden): Liberale abortlover har negative konsekvenser for hele samfunnet, og er derfor en sak hele samfunnet må løse. Det spiller ingen rolle om det har negative konsekvenser for andre enn kvinnen, kvinner må få ha valget til å bestemme over sin egen kropp. 44
Silva Pluvialis Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Tadam skrev (4 minutter siden): Det spiller ingen rolle om det har negative konsekvenser for andre enn kvinnen, kvinner må få ha valget til å bestemme over sin egen kropp. Jeg er glad jeg ikke er mann slik som lovverket er utbygd. Det er helt hinsides at en kvinne kan velge å ta livet av deres felles barn uten at mannen har noe han skulle ha sagt til det. 17
CorvusCorax Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Så lenge man bestemmer over egen kropp er det kvinnens valg til syvende og sist. Om mannen ønsker barnet - og kvinnen går med på å adoptere det bort til mannen, så kan vel det løses? Eller om mannen ønsker abort og kvinnen vil ha barnet - så bør mannen bli strøket som far og slippe alt av ansvar. Vel, det er min mening. 9
Tadam Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Jeg er glad jeg ikke er mann slik som lovverket er utbygd. Det er helt hinsides at en kvinne kan velge å ta livet av deres felles barn uten at mannen har noe han skulle ha sagt til det. Så er det vel ikke helt sånn at kvinnen får lov til å ta livet av et barn heller, men en liten klump som ligger inne i livmoren, som mannen ikke har rukket og binde noe bånd til enda. Det kunne ha blitt et barn, men det ble det ikke, det eneste man kan knytte noe bånd til er hva som kunne ha blitt. Kvinner bør selv få bestemme om de vil ta abort eller ikke, ingen bør kunne få bestemme hva en gjør med sin egen kropp. Uansett hvor trist det er for mannen 46
Imariuz Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Tadam skrev (27 minutter siden): Det spiller ingen rolle om det har negative konsekvenser for andre enn kvinnen, kvinner må få ha valget til å bestemme over sin egen kropp. Det er ikke slik samfunn fungerer, vi lar ikke mennesker tar livet av seg selv eller andre uten å gripe inn. Man kan ikke gjøre som man vil når det har konsekvenser for andre rundt seg. 5
Meridian Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 Min kropp, mitt valg. Tenk om samfunnet skulle bestemme over menns kropper? Dessuten vil aldri menn føle det båndet en kvinne føler ved å gå gravid og å føde. Det er en spesiell og traumatisk opplevelse. Menn vil alltid stå på sidelinjen. Og det er kvinner som ammer, og der kommer menn til kort igjen. Menn kommer mer inn i barnets liv etterhvert som det blir slutt på amming. 27
Meridian Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (1 minutt siden): Det er ikke slik samfunn fungerer, vi lar ikke mennesker tar livet av seg selv eller andre uten å gripe inn. Man kan ikke gjøre som man vil når det har konsekvenser for andre rundt seg. Du kan aldri bestemme over en kvinnes kropp, like lite som vi kan bestemme over en manns kropp. Ingen kan tvinge en kvinne eller jente til å bli gravid og å føde. Ingen andre har noe med det enn kvinnen selv. Hennes kropp hennes valg. Det er bare hun som føler det på kroppen. Menn vil aldri forstå hvordan det føles å bli gravid og å føde og å amme. 20
Tadam Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (8 minutter siden): Det er ikke slik samfunn fungerer, vi lar ikke mennesker tar livet av seg selv eller andre uten å gripe inn. Man kan ikke gjøre som man vil når det har konsekvenser for andre rundt seg. Jeg synes det der er en urealistisk forklaring av situasjonen, man tar ikke livet av et menneske, man fjerner noe som kunne blitt ett menneske. Det burde ikke bli sett som mord å fjerne et foster som ikke har utviklet seg til å bli noe annet enn et foster. Det burde ikke kunne sammenlignes med å ta livet av seg selv eller andre. Man kan gjøre hva man vil med sin egen kropp, uansett om det har konsekvenser for andre rundt seg. Man kan ta sitt eget valg som kvinne om man vil beholde barnet eller ikke, uansett hvor lei seg mannen blir for det. Sånn er det bare, og på noen annen måte burde det aldri bli. Jeg tror friheten til å bestemme over sin egen kropp er viktigere enn å kjempe for rettigheten til mennesker som enda ikke eksisterer. Hva med de menneskene som lever her og nå og som har følelser HER og nå? Er det ikke viktigere å ta vare på de og deres valg til å bestemme over sin egen kropp, og ikke tvinge de til å føde barn når det ikke er det de har lyst til? 20
Imariuz Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 Bølle skrev (38 minutter siden): Du kan aldri bestemme over en kvinnes kropp, like lite som vi kan bestemme over en manns kropp. Ingen kan tvinge en kvinne eller jente til å bli gravid og å føde. Ingen andre har noe med det enn kvinnen selv. Hennes kropp hennes valg. Det er bare hun som føler det på kroppen. Ingen tvinges til å bli gravid, men har man blitt det har samfunnet rett og plikt til å gripe inn og gi barnet rettslig vern. Man lar ikke alle gjøre som man vil, samfunnet griper inn mot menn også, lovene i samfunnet gjelder alle. Tadam skrev (16 minutter siden): Jeg synes det der er en urealistisk forklaring av situasjonen, man tar ikke livet av et menneske, man fjerner noe som kunne blitt ett menneske. Det stemmer ikke, det blir et menneske, og da bør det få rettslig vern. 5
Tadam Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (10 minutter siden): Ingen tvinges til å bli gravid, men har man blitt det har samfunnet rett og plikt til å gripe inn og gi barnet rettslig vern. Man lar ikke alle gjøre som man vil, samfunnet griper inn mot menn også, lovene i samfunnet gjelder alle. Det stemmer ikke, det blir et menneske, og da bør det få rettslig vern. Det blir et menneske, det er ikke et menneske. Men det er kvinnen som er gravid 18
Meridian Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (15 minutter siden): Ingen tvinges til å bli gravid, men har man blitt det har samfunnet rett og plikt til å gripe inn og gi barnet rettslig vern. Man lar ikke alle gjøre som man vil, samfunnet griper inn mot menn også, lovene i samfunnet gjelder alle. Det stemmer ikke, det blir et menneske, og da bør det få rettslig vern. Men om en kvinne må ta abort, uansett grunn, har hun all sin rett til det. Dessuten er det ingen kvinner som tar lett på det. Kvinner er veldig sårbare fordi det er de som kan bli gravide og som får merke det på kroppen både psykisk og fysisk. Mannen slipper dette. 15
Babypus Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Imariuz skrev (1 time siden): Liberale abortlover har negative konsekvenser for hele samfunnet, og er derfor en sak hele samfunnet må løse. Er du mann? Isåfall så helt utrolig at du er så veldig for å få barn og kjemper for det ufødte foster/babyen. Er ikke mange menn som er eller hadde gjort det, iallfall ingen jeg har møtt. De menn jeg kjenner ville heller kjempet for at abort skulle blitt lov uansett hvem uke man er (satt på spissen og overdrevet litt men du skjønner) 4
Anocopy Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Selvsagt burde ikke kun kvinner bestemme eller påvirke mest i noen som helst kategori for lovgivning - abort inkludert. Og ja, hvis menn ikke skal mene noe om det, så må det også gjelde sterile kvinner. Men dette burde ikke være en diskusjon engang, i et likestilt samfunn kan vi ikke ha noen saker som et kjønn ikke skal uttale seg om. Eller skal vi danne to regjeringer da, for å behandle kvinne- og mannesaker ulikt? For hvis jeg ikke skal ha noen stemme i kvinnesaker, så synes ikke jeg kvinner skal ha noen stemme i mine saker. 6
Babypus Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Anocopy skrev (7 minutter siden): Selvsagt burde ikke kun kvinner bestemme eller påvirke mest i noen som helst kategori for lovgivning - abort inkludert. Og ja, hvis menn ikke skal mene noe om det, så må det også gjelde sterile kvinner. Men dette burde ikke være en diskusjon engang, i et likestilt samfunn kan vi ikke ha noen saker som et kjønn ikke skal uttale seg om. Eller skal vi danne to regjeringer da, for å behandle kvinne- og mannesaker ulikt? For hvis jeg ikke skal ha noen stemme i kvinnesaker, så synes ikke jeg kvinner skal ha noen stemme i mine saker. Men kvinner har vel ingen stemmer i dine saker som gjelder din/menn sin kropp fra før av uansett? 😅 Neida men jeg skjønte godt hva du mente og er ganske enig i det 😊 5
hlidskjalf Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 Barnet i magen er ikke kvinnens kropp. Det har sitt eget DNA, har hjerteslag, hjerneaktivitet osv. Abort er bare en nyere variant av å sette barn ut i skogen. 4
linsejesus Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 Denne tråden er et godt eksempel på hvordan diskusjoner om abort nesten alltid sklir ut og blir helt usaklige. TS: "Skal bare kvinner kunne mene noe om abort?" KG: "Nei, menn kan ikke bestemme over kvinnens kropp!" Ser dere selv at dere svarer på noe helt annet enn det trådstarter spør om? Dette skjer stort sett hver gang noen stiller et spørsmål som har å gjøre med abort. 13
herzeleid Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 Bølle skrev (4 timer siden): Du kan aldri bestemme over en kvinnes kropp, like lite som vi kan bestemme over en manns kropp. Ingen kan tvinge en kvinne eller jente til å bli gravid og å føde. Ingen andre har noe med det enn kvinnen selv. Hennes kropp hennes valg. Det er bare hun som føler det på kroppen. Menn vil aldri forstå hvordan det føles å bli gravid og å føde og å amme. Vi bestemmer da over kvinnens kropp i dag, gitt at lovverket begrenser når en kvinne får lov til å ta abort. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå