Gå til innhold

Gikk du tilbake til opprinnelig etternavn etter skilsmissen? Hvorfor /hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ny-skilt. Tok mannens etternavn da vi giftet oss. Nå vil jeg helst ikke ha noe som helst med han å gjøre og skulle ønske jeg kunne kvitte meg med etternavnet og ta tilbake mitt eget (som jeg har som mellomnavn). Men det er ikke så lett, rett og slett fordi vi har 4 barn som bærer hans etternavn....og jeg vil jo "se ut som" på papiret/og når jeg presenterer meg her og der, at jeg faktisk er deres mamma....men det blir jo ikke helt slik om jeg tar navnet tilbake?

Fortell...hvorfor tok du tilbake eget navn? evt hvorfor ikke? 

Anonymkode: 73b40...071

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestemte meg egentlig for å beholde navnet da vi ble skilt, for å ha samme navn som barna mine.... men, ting skjedde.  Og jeg ønsket ikke å bli forbundet med han i det hele tatt. Fjernet det et år etter skilsmissen.

Anonymkode: efb35...9a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han fant seg ny dame bare noen uker etter bruddet. Ungene har hans etternavn, men det føltes ikke naturlig for meg å fremdeles ha hans navn. Aldri angret på at jeg tok tilbake mitt navn. 

Anonymkode: 77935...a2f

• Liker 5
Skrevet

hva med å ha etternavnet hans som mellomnavn på papiret? 

Gjest Hummel34
Skrevet

Kan ungene få lagt til ditt etternavn også? Så dere begge som foreldre blir «representert» i barnas navn?

AnonymBruker
Skrevet

Beholdt det, selv om han praktisk talt flyttet rett inn til ny dame. 

Litt praktiske årsaker og litt trass. Jeg vil gjerne hete det samme som ungene og det er styrete å bytte navn. Dessuten forventet han at jeg skulle endre det, men jeg har allerede byttet navn for hans del. Gidder ikke å gjøre det to ganger...

Anonymkode: 6798a...d79

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Hummel34 skrev (3 minutter siden):

Kan ungene få lagt til ditt etternavn også? Så dere begge som foreldre blir «representert» i barnas navn?

Upraktisk for barna å drasse med seg et ekstra etternavn da. Så må de selv velge hvilket de dropper dersom de vil dele navn med partneren sin når de selv gifter seg. Ingen god løsning.

Anonymkode: 5f091...d9a

• Liker 5
Skrevet

Har ikke gjort det enda fordi jeg synes det er litt styrete med nytt pass...etc. Er bare litt lat, og har dessuten mitt eget etternavn i tillegg, så stresser ikke med det. Men skal få ordnet det snart. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man ønske å bære navnet til en familie man ikke er medlem av?

• Liker 14
Skrevet

Jeg beholdt etternavnet til eksen til tross for at han ønsket noe annet. Han fikk beskjed om å bytte etternavn selv og det gjorde han. Kommer aldri til å bytte etternavn igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har både mitt og hans etternavn, nettopp fordi jeg vil ha tilhørighet til dem gjennom navn også.

Du kan be om navneendring digitalt på barna hos folkeregisteret, så får han melding om å gå inn og godkjenne.

Anonymkode: a1a29...a84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Upraktisk for barna å drasse med seg et ekstra etternavn da. Så må de selv velge hvilket de dropper dersom de vil dele navn med partneren sin når de selv gifter seg. Ingen god løsning.

Hæ? 😂 det ene er jo mellomnavn og det andre etternavn så der naturlige er jo å føre etternavn videre, med mindre de ønsker noe annet. Veldig vanlig å ha etternavnene til både mor og far da

Anonymkode: 6ce8c...182

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok aldri hans etternavn. Barna har begges etternavn.

Anonymkode: 2f1b1...5ff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Siden mine barn er voksne kommer jeg til å ta tilbake mitt pikenavn. Hadde eks vært annerledes etter bruddet hadde jeg vurdert å ha det også videre. Men det må være opp til hver enkelt hva en gjør. Hadde barna vært små hadde jeg lagt mitt pikenavn til i tillegg i deres etternavn. 

Anonymkode: 87218...7a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det?

Jeg hadde 2 etternavn. Beholdt det sjeldneste (hadde 2 beskyttede navn) og tok hans som som det pr d.d finnes litt over 300 som bærer i Norge

Anonymkode: 7af9f...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet tilbake, orket ikke bli assosiert med han mere enn absolutt nødvendig. Har aldri angret. Tvang han til å skrive under på navneendring så mine barn fikk mitt etternavn som mellomnavn. 

Anonymkode: 31931...9c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tilbake mitt pikenavn. Orket rett og slett ikke å ha eksen sitt navn hengende fast i mitt navn resten av livet. At ungene har hans etternavn blir noe annet. Han er deres far. For meg er han bare noe jeg vil ha minst mulig å gjøre med akkurat nå. At jeg og ungene ikke har samme etternavn har ikke bydd på noe problemer.

Anonymkode: 48d0e...f32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok mitt eget tilbake. Det er helt uproblematisk å ha et annet etternavn enn barna. Forstår virkelig ikke hvorfor folk tror det er et problem. Mange familier har ulike etternavn i dag.

Anonymkode: 9df30...cef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ble skilt nå, ville jeg ikke tatt tilbake mitt pikenavn, det er alt for mange vonde minner knyttet til det navnet.

Mest sannsynlig hadde jeg beholdt mannens etternavn, et helt anonymt og vanlig "-sennavn", eller så hadde jeg tatt mammas pikenavn.

Anonymkode: bbb8e...338

Skrevet

Jeg synes folk skal slutte å bytte navn når de gifter seg. Hjemme hos oss heter ingen det samme til etternavn, og det har ingen betydning for samhørigheten vi opplever. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...