AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Er det virkelig slik at om du har barn i småskolen som også er på Sfo, så må en av foreldrene jobbe redusert for å få gjort alle lekser i løpet av en uke,? Vi har begge jobb i offentlig sektor med fast arb.tid 8-16. Begge har 25 min kjøretid en vei på jobb. Lever barnet 0730 på Sfo, henter 1625 hver dag. Lekser gjøres etter mat, ca 1730. Hodet til 3.klassingen er ganske slitent etter lange dager, og det er tungt med lekser. Hver uke er det inntil 3 sider norsk lesing, med skriftlige oppgaver ved siden av, engelsk leselekse med gloseprøve hver fredag, inntil 2 a4 sider med matteoppgaver, og minst 15 min lesing hver dag som dokumenteres på skjema. Vi har kuttet den ene fritidsaktivitet vi hadde, for å spre leksene over en dag til. Etter en drøy time må vi gi oss, da er barnet for slitent. Bor 5 km unna skolen, så å gå hjem selv på trafikkfarlig vei er ikke er alternativ.... Er virkelig ikke dagens skole lagt opp til at foreldre kan jobbe fullt? Anonymkode: 10fdf...6cd 12
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Har tre barn i småskolen og vi jobber begge fullt. Ungene tar buss, så lang skolevei her også. Vi har flere fritidsaktiviteter, er ute hver ettermiddag til en eller flere treninger. Vi får gjort leksene på 10-15 min hver dag. Evt. lesing på sengen på kvelden. De dagene vi ikke har trening velger de gjerne å gjøre litt flere lekser for å slippe neste dag, men det er frivillig. Det høres ut til at dere har altfor stort fokus på leksene, ville aldri droppet en trening eller det sosiale for leksene når de er så små. Dere burde snakke med lærer for å kunne få mindre lekser, evt. mer tilrettelagt om barnet ikke henger med. Mine gjør lekser selv, yngste går i 2. klasse og har selv ansvar for at det blir gjort. De klarer også seg uten sfo i 4. klasse, da får de også ekstra tid når de kommer hjem til å sette seg ned med leksene før man kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 739c4...6fe 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har kuttet den ene fritidsaktivitet vi hadde, for å spre leksene over en dag til. Etter en drøy time må vi gi oss, da er barnet for slitent. Anonymkode: 10fdf...6cd Barn skal ikke gjøre lekser en time, da er det altfor mye! Snakk med læreren og få tilpasset mengden. Kanskje barnet bare skal ha leselekse en periode for eksempel. Hilsen lærer Anonymkode: 06bce...2c1 32
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Hvis det tar så lang tid er det kanskje litt mye lekser? Hør med lærer og hør gjerne med andre foreldre i klassen om hvor lang tid deres barn bruker (for å få litt pekepinn om deres barn trenger tilrettelegging, dere er for omstendelige/nøye eller annet) Hvorfor må dere gjøre alle lekser sammen med barnet? Det er jo meningen at de skal klare leksene selv i hovedsak? Ville øvd litt på å klare å gjøre leksene selv feks mens dere lager middag. Husker mamma alltid hørte meg i gloser osv mens hun laget mat. Kan barna gjøre noe lekser på SFO? Anonymkode: a3d01...bc6 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Har i huset har vi en 30 mins grense på lekser. Har dialog med lærer om dette. Helt uaktuelt å bruke den lille tiden man har på ettermiddagen på bare lekser. Anonymkode: 6cd97...50e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Hvis barnet ikke blir bilsykt kan det jo gjøre leseleksen i bilen på vei hjem fra SFO Enten lese for seg selv eller høyt for dere. Anonymkode: a3d01...bc6 3
Blomsterpotta Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Hør om de kan gjøre litt lekser på sfo. Mine fikk gjort en god del hver dag. Da satte de slle som ville gjøre lekser på ert bord og det fikk hjelp om de trengte det også. 4
Rotemor Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Man kan be skolen gi færre lekser. Det forslaget kommer altfor sjeldent her... 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Nå bor vi i Sverige, og eldste går i 7 klasse (6 klasse her), de har studiestöd 2 ganger i uka hvor de gjør leksene/leser til prøver. Så forslaget om å kunne gjøre lekser på Sfo synes jeg høres bra ut, jeg hadde absolutt fremmet forslaget for læreren. Ellers synes jeg én time med skolearbeid etter skolen hver eneste dag er altfor mye, spesielt når de kommer hjem så sent som de gjør. Anonymkode: a9fed...e96 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 7.30 til 16.25 er veldig lange dager 😕 ingenting dere kan gjøre for å korte det ned? Snakk med lærer ang. lekser.. Her droppet vi SFO på ettermiddagen. Han tar bussen hjem. Da spiser han litt, ser på TV og slapper av to timer før jeg kommer hjem. Da er han klar til lekser og fritidsaktiviteter på ettermiddagen. Han elsker å være alene hjemme da. Går i 2. klasse. Anonymkode: 5b479...b2d 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Har dere naboer som har barn på samme skole, sånn at barnet deres kan sitte på med dem hjem fra skolen? Eventuelt om dere har en pensjonist-nabo som kan være liksom-bestemor og hente på skolen og spise ettermiddagsmat sammen? Så slipper barnet de uvirksomme timene på SFO, og kan heller slappe av hjemme og kanskje begynne litt på leksene før dere kommer hjem. Anonymkode: 101a9...a57 3
Gjest Trynefaktor Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det virkelig slik at om du har barn i småskolen som også er på Sfo, så må en av foreldrene jobbe redusert for å få gjort alle lekser i løpet av en uke,? Vi har begge jobb i offentlig sektor med fast arb.tid 8-16. Begge har 25 min kjøretid en vei på jobb. Lever barnet 0730 på Sfo, henter 1625 hver dag. Lekser gjøres etter mat, ca 1730. Hodet til 3.klassingen er ganske slitent etter lange dager, og det er tungt med lekser. Hver uke er det inntil 3 sider norsk lesing, med skriftlige oppgaver ved siden av, engelsk leselekse med gloseprøve hver fredag, inntil 2 a4 sider med matteoppgaver, og minst 15 min lesing hver dag som dokumenteres på skjema. Vi har kuttet den ene fritidsaktivitet vi hadde, for å spre leksene over en dag til. Etter en drøy time må vi gi oss, da er barnet for slitent. Bor 5 km unna skolen, så å gå hjem selv på trafikkfarlig vei er ikke er alternativ.... Er virkelig ikke dagens skole lagt opp til at foreldre kan jobbe fullt? Anonymkode: 10fdf...6cd Neida, det går fint det. Bruker ikke så lang tid på leksene, men vi måtte planlegge godt da ungene var små og trengte mer hjelp. Om barna bruker en time på leksene og enda ikke er ferdige, hadde jeg sagt fra til lærer om at det ble for mye.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 Det blir veldig lange dager når barnet må være på morgen-sfo, skole og så sfo igjen. 9 timer. Det er ikke rart barnet er slitent når det kommer hjem. Har en 3.klassing med omtrent samme leksemengde. Dere kan jo spre leksene utover uka og ikke gjøre alt på en dag. Her er det ingen 3. klassinger som er på morgen-sfo, og de flestd går hjem seinest 15.30. Anonymkode: 3d55f...655 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 Hvorfor går barnet i det hele tatt på SFO? Her er det ingen tredjeklassinger som går på SFO. I alle fall ikke både før og etter skolen. Hvordan hadde du følt det da, om du måtte være på jobb fra 07.30 til 16.30, for så å jobbe en time til når du kom hjem? Anonymkode: e037c...d7a 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor går barnet i det hele tatt på SFO? Her er det ingen tredjeklassinger som går på SFO. I alle fall ikke både før og etter skolen. Hvordan hadde du følt det da, om du måtte være på jobb fra 07.30 til 16.30, for så å jobbe en time til når du kom hjem? Anonymkode: e037c...d7a Barnet må på Sfo da det blir for lenge å være alene hjemme i 2 timer hver dag. Skolen begynner 0830, må som sagt kjøres grunnet trafikkfarlig vei....barnet elsker Sfo, mange iså klassen som går der(de er på sykkelturer, lager morsomme ting , drar på overnatting, har temadager, (pysjfest f.eks,)...vi bor 2 km unna nærmeste barnefamilie, så mye av barnets sosiale tid er på Sfo. Anonymkode: 10fdf...6cd 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Trynefaktor skrev (4 timer siden): Neida, det går fint det. Bruker ikke så lang tid på leksene, men vi måtte planlegge godt da ungene var små og trengte mer hjelp. Om barna bruker en time på leksene og enda ikke er ferdige, hadde jeg sagt fra til lærer om at det ble for mye. Vi har vært i dialog med lærer om lekser. Fordeler litt hver dag. Mengden er etter hva jeg skjønner (sjekket med andre lærere p,å samme trinn,) ikke så mye. Barnet gjør leksene pp egenhånd, vi sjekker og hjelper til.. Anonymkode: 10fdf...6cd
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har vært i dialog med lærer om lekser. Fordeler litt hver dag. Mengden er etter hva jeg skjønner (sjekket med andre lærere p,å samme trinn,) ikke så mye. Barnet gjør leksene pp egenhånd, vi sjekker og hjelper til.. Anonymkode: 10fdf...6cd Kan hende mengden er ok, men bruker alle i klassen 1 time hver dag? Jeg synes det høres mye ut. Har barnet behov for leksehjelp fra skolen? Anonymkode: 41558...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #18 Skrevet 3. mai 2021 SFO er jo kjempe bra for det sosiale, det er veldig stor forskjell på skole og SFO, så fremt de andre i klassen også går så klart. Jeg har jobbet på SFO så mine skal gå på SFO så lenge de har noen å leke med der! Anonymkode: f85d9...0e3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #19 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan hende mengden er ok, men bruker alle i klassen 1 time hver dag? Jeg synes det høres mye ut. Har barnet behov for leksehjelp fra skolen? Anonymkode: 41558...bc1 Ingen leksehjelp, de har ikke mulighet for det på skole før på mellomtrinnet. Har snakket med flere foreldre(men de har aldri hatt behov for Sfo, ,).der bruker barnet 45 min 1 ettermiddag, så ferdig. Vet ikke hvilke tilbakemeldinger lærer gir.. Anonymkode: 10fdf...6cd
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 Har en andreklassing. Her skal de lese ti minutter hver dag, i tillegg har han fire sider i matteboka og fire sider i norsk skriveboka hver uke. Lesingen tar vi på sengekanten. Det andre fordeler vi to sider hver dag, og det tar han 10-15 minutter om dagen. Han har lærevansker, men likevel bruker han ikke en time på det. Så den mengden du oppgir føler jeg ikke stemmer overens med lengden du sier det tar å gjennomføre det. Da må dere kanskje følge med tettere, for tror ikke barnet jobber effektivt da. Vi sitter sammen med han hver dag med leksene. Ellers bare tuller han rundt i stedet for å gjøre det han skal. Anonymkode: 8aa67...5d9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå