Gå til innhold

Dere som trengte å gå ned en del, og klarte det med diett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken diett var det som funka for deg? Jeg har innsett at tiden er inne for å ta grep for å forlenge livet, men vet virkelig ikke helt hvor jeg skal begynne i slankejungelen. Tenker derfor at en ganske tydelig diett kan være et fint sted å starte (i tillegg til mosjon).

Anonymkode: 60074...e77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Bright Line eating/ Spis deg fri.

Fire klare linjer gjorde det lett å gå ned.

Anonymkode: b04b4...9da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen diett her. Endret kosthold og det skal vedvare livet ut:-).

Anonymkode: e2649...370

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen diett, kun lett mosjon og mindre porsjonstørrelse, samt lettprodukter (lett versjoner av smør, melk, majones, saft, brus osv). 

dietter må man følge slavisk livet ut for å ikke gå opp i vekt igjen, og det var ikke et alternativ for meg. Livsstilsendring derimot, det trengte jeg. Jeg ligger nå stabilt med en bmi på 26,2, altså bittelitt overvektig i følge bmi kalkulatoren, men det lever jeg fint me, jeg er fornøyd slik jeg er nå😃

Anonymkode: 1e866...82a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen diett, men mindre porsjoner, mindre godteri/snacks og take away. Mer frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter (yoghurt, kesam osv). 

Anonymkode: 3fed2...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke diett, men plantebasert mat laget fra bunn av med rene råvarer, litt mørk sjokolade i helgene, mye grønnsaker og vann. Utrolig mye god mat man kan lage av dette. Har gått ned 15 kilo siden februar pluss trener en del vekter så har fått mer muskler. 10 kilo igjen. 

Anonymkode: 0c376...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først: Hvor overvektig er du? Og er du overvektig i det hele tatt? Hva slags forhold har du til mat?

Dersom du vil gå ned et par kilo til bikinisesongen, er sikkert trening samt en liten innskjerping av kostholdet i form av kalorireduksjon/diett det som trengs.

Hvis du har en veldig høy BMI derimot, er diett IKKE det som trengs. Tvert imot så er det kontraproduktivt.

Anonymkode: 05dde...320

AnonymBruker
Skrevet

Se "et fett liv" på NRK, så får du kanskje et mer reflektert syn på dette med vektnedgang og dietter osv. 

Anonymkode: aca44...e63

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Endret kostholdet til lavkarbo for over 20 år siden. Fornøyd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen diett, men mindre porsjoner, mindre godteri/snacks og take away. Mer frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter (yoghurt, kesam osv). 

Anonymkode: 1f5dd...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kosthold har du nå, og hvorfor har du det kostholdet? Hvorfor tar du de valgene du tar hver dag? Hvorfor velger du ikke å spise noe annet istedet? Hvilke tanker/følelser/situasjoner får deg til å ta disse valgene? Hva skal til for at du skal ta andre valg? 

Anonymkode: 11497...e77

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid slitt med vekta. Det har vært et evighetsprosjekt for meg. Opp og ned, opp og ned. Jeg har gått på kurer og dietter, og gått ned masse. Men da hverdagen og vanlige rutiner var tilbake, da kom kiloene også tilbake.

Jeg har funnet ut at ja, jeg kan sulte meg ned i vekt. Eller ja, jeg kan trene meg ned i vekt. Dette er kortsiktig, for et spesifikt mål som feks. en bunad man må passe, et selskap man skal i som kjolen strammer for mye øl. MEN, vil jeg holde vekten der? Nei. Vil jeg ha det sånn resten av livet ? Nei. 

Jeg har måtte endre tankene mine. Jeg er ikke på diett. Jeg er på en livslang vei mot sunn og slank kropp. En vei jeg må gå resten av livet for å unngå å falle tilbake i de samme sporene jeg har vært i gjennom nesten hele livet mitt.  Jeg trener for å bli i bedre form, for når kroppen blir i bedre form gjør det ikke like vondt lengre, og da har plutselig trening blitt en glede jeg vil ha i livet. Jeg vil ha et aktivt liv nå og jeg vil ha det om 20 år. Jeg er der nå. Jeg ser hvor deilig det er å ha en kropp som liker aktivitet. 

Jeg tror det er veldig viktig å jobbe med det mentale. Skal du ned fem kilo raskest mulig og bryr deg ikke om hvordan? Da finnes det mange kurer og dietter å følge. Ønsker du å endre kosthold og treningsrutiner til noe bedre, har du en lengre vei du må tenke nøyere gjennom. Finn ut hva du egentlig ønsker :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg følger heller ingen diett, men som flere over her spiser jeg mindre porsjoner, mer grønnsaker og har kuttet ut produkter med mye sukker og fett. I tillegg spiser jeg nå veldig lite karbohydrater. 

I tillegg er jeg mer i aktivitet gjennom uka. For meg er det snakk om en livsstilendring, og ikke en slankekur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tell kalorier. Da lærer du hvor for mye du spiser og hva som tar mest av kaloriene

Anonymkode: 28c41...fc0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tell kalorier. Da lærer du hvor for mye du spiser og hva som tar mest av kaloriene

Dette er bra, men vill legge til at dette hørest langt mere ofattende ut en det faktisk er for de fleste.  Teller du bevist i to uker, så er jobben gjort. Da har du veldig god kontroll resten av livet uten å  bevist telle.

Så ikke tenk på dette som noe som gjøres livet ut når du starter.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

dietter må man følge slavisk livet ut for å ikke gå opp i vekt igjen, og det var ikke et alternativ for meg. 😃

Anonymkode: 1e866...82a

Man faktisk ikke det. Man kan begynne med en diett og når dietten er over kan man gå over til det kostholdet dere her kaller livsstilsendring. Så lenge man ikke går tilbake til den gamle livsstilen etter en diett, kan en diett funke helt fint. Nyere studier viser visstnok at folk som begynner vektnedgangen med "very low calorie"-dietter (for eksempel shakes og sånn) lykkes bedre enn de som går rett på det meget vage konseptet "endre livsstil". 

Men det er store forskjeller på folk, og det finnes derfor ingen fast mal. Jeg hadde aldri takla en diett, så på tross av studier hadde det ikke funka for meg. Men kanskje for TS? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Dere som snakker om diett som noe negativt, hva mener dere egentlig med begrepet? Er man på diett hvis man ikke spiser sukker, for eksempel? Det er enten å spise all slags dritt hver dag, eller å være på diett?

Anonymkode: d549c...342

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dere som snakker om diett som noe negativt, hva mener dere egentlig med begrepet? Er man på diett hvis man ikke spiser sukker, for eksempel? Det er enten å spise all slags dritt hver dag, eller å være på diett?

Anonymkode: d549c...342

De fleste forbinder ordet diett med slankekur, altså et type kosthold du skal ha en sett periode, men ikke resten av livet. I realiteten betyr diett bare hva ditt kostholdsmønster er (dietary pattern). Det er riktig som @Albbassier, at forskningen nå er mer positiv til VLCD, men dette fungerer oftest på de som har en relativ grei livsstil fra oppveksten, men har lagt på seg i senere tid og ikke trenger å bryte uvaner fra et veldig forstyrret spisemønster. Evt de som har feilet så mange ganger at de legger om livsstilen samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Se "et fett liv" på NRK, så får du kanskje et mer reflektert syn på dette med vektnedgang og dietter osv. 

Anonymkode: aca44...e63

Ville ikke hatt dette programmet som noen kostholdsguide. Så mye feilinformasjon at jeg får vondt i både øya og øra😵

Anonymkode: 6a1af...20d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ville ikke hatt dette programmet som noen kostholdsguide. Så mye feilinformasjon at jeg får vondt i både øya og øra😵

Anonymkode: 6a1af...20d

Enig 🙌🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...