Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man flytter inn i en bolig hvor det er komfyr og den ikke virker på mer en en plate og ikke kan bruke stekeovnen pga ødelagt. Er det da slik at man kan kreve ny ovn?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: f641e...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står i kontrakten at det er inkl hvitevarer så skal de jo virke. Om det ikke er inkludert men du fikk tilbud om å beholde den som sto der hadde jeg skaffet en ny ( brukt) og satt den gamle tilbake når jeg flyttet

Anonymkode: 6410c...ff0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

"

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det."

(Husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_2)

Anonymkode: bec51...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei.

Skal hun tenne bål i stuen da? 🤷‍♀️

Anonymkode: ba1d8...27e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei.

Hvis man leier bolig ink hvitevarer skal hvitevarene fungere og det er utleier sitt ansvar. Det hele avhenger av hvilken avtale TS har skrevet under.

Anonymkode: a66e2...d92

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man leier bolig ink hvitevarer skal hvitevarene fungere og det er utleier sitt ansvar. Det hele avhenger av hvilken avtale TS har skrevet under.

Jeg måtte sjekke kontrakten og det står umøblert i kontrakten  . Da de spurte han om det var  hvitevarer der da de skulle ut å handle hvis det ikke var svarte han at det står komfyr, mikro og kjøleskap men de må ut i dag å handle dette da tilstanden var så om så

AnonymBruker
Skrevet
gmail skrev (18 minutter siden):

Jeg måtte sjekke kontrakten og det står umøblert i kontrakten  . Da de spurte han om det var  hvitevarer der da de skulle ut å handle hvis det ikke var svarte han at det står komfyr, mikro og kjøleskap men de må ut i dag å handle dette da tilstanden var så om så

Ja, men forskjell på "hvitevarer fra forrige leietakere eller fra da eieren benyttet den selv står igjen" og "hvitevarer inkludert i leien". Det må nok fremgå av kontrakten for at man har en god sak, hvis det kun står "umøblert" uten noe om hvitevarer kan det tolkes til at det nok ikke er inkludert. Ergo er det som regel noe man må skaffe selv. 

Anonymkode: 86b15...4f6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, men forskjell på "hvitevarer fra forrige leietakere eller fra da eieren benyttet den selv står igjen" og "hvitevarer inkludert i leien". Det må nok fremgå av kontrakten for at man har en god sak, hvis det kun står "umøblert" uten noe om hvitevarer kan det tolkes til at det nok ikke er inkludert. Ergo er det som regel noe man må skaffe selv. 

Han sa at det var hans( utleiers ) altså men i kontrakten står det ikke , de har i dag vært å handlet inn selv det de trenger og gitt besked til huseier at de har satt vekk det gamle for når de flytter om noen år setter da det gamle hans tilbake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
gmail skrev (6 minutter siden):

Han sa at det var hans( utleiers ) altså men i kontrakten står det ikke , de har i dag vært å handlet inn selv det de trenger og gitt besked til huseier at de har satt vekk det gamle for når de flytter om noen år setter da det gamle hans tilbake. 

Høres jo ut som en grei løsning det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de godt med oppbevaringsplass, da? Dersom jeg hadde flyttet inn et sted der hvitevarer ikke var inkludert i kontrakten, men det sto defekt utstyr i leiligheten, ville jeg bedt utleier fjerne det.

Anonymkode: 5d124...b2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
gmail skrev (2 timer siden):

Jeg måtte sjekke kontrakten og det står umøblert i kontrakten

Da har ikke utleier noe ansvar for at hvitevarene skal fungere, men du kan kreve at utleier kommer og rydder bort de defekte apparatene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har de godt med oppbevaringsplass, da? Dersom jeg hadde flyttet inn et sted der hvitevarer ikke var inkludert i kontrakten, men det sto defekt utstyr i leiligheten, ville jeg bedt utleier fjerne det.

Anonymkode: 5d124...b2e

Jepp. De er 3 stykk og 8 soverom + kjeller med boder så ja de har plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...