Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin om 3 dager. Venter barn nr 2. Eldste er 2.5 år gammel. Vi ville sende han på bhg da han ble 2. Men så kjøpte vi nytt hus og flyttet til et helt annet sted. Så har ikke bhg plass før i august. Det betyr at frem til aug har jeg begge barna hjemme.

Jeg tenker ofte på det at hvordan dagene kommer til å gå med 2 små. Mannen jobber mye. Går hjemme fra rundt 8 og kommer tilbake 19/20 tida. Så jeg er stortsett aleine med begge barna bortsett fra søndager.

Er det noen flere som har hatt 2 barn hjemme samtidig? Hvordan så dagene deres ut? Hva var rutinene deres? Var dere mye ute? Er heldig at det er sommer nå men kan kanskje være litt vanskelig å være ute med en nyfødt baby med tanke på amming og sånt.

Kan dere komme med forslag eller fortelle hvordan dere hadde det?

Anonymkode: 57ccb...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har termin om 3 dager. Venter barn nr 2. Eldste er 2.5 år gammel. Vi ville sende han på bhg da han ble 2. Men så kjøpte vi nytt hus og flyttet til et helt annet sted. Så har ikke bhg plass før i august. Det betyr at frem til aug har jeg begge barna hjemme.

Jeg tenker ofte på det at hvordan dagene kommer til å gå med 2 små. Mannen jobber mye. Går hjemme fra rundt 8 og kommer tilbake 19/20 tida. Så jeg er stortsett aleine med begge barna bortsett fra søndager.

Er det noen flere som har hatt 2 barn hjemme samtidig? Hvordan så dagene deres ut? Hva var rutinene deres? Var dere mye ute? Er heldig at det er sommer nå men kan kanskje være litt vanskelig å være ute med en nyfødt baby med tanke på amming og sånt.

Nå går dere en fin tid i møte og hvis været er fint kan dere jo være en del ute. Gå turer, være på lekeplass. Finne på noe utendørs og innendørs om været er dritt. 
En baby kan mates overalt, skiftes på også.

Jeg fikk mine på denne tiden med 1 år i mellom og det gikk veldig fint. Jeg lot de sove samtidig på dagen og enten sov jeg littt selv eller gjorde noe husarbeid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville:

sjekket om det er ledig plass nå, i den bhg eldste skal begynne i. Mannen måtte i så fall tatt tilvenningen. Du vet ikke hvilken baby du får, og det kan bli krevende å skulle følge opp og aktivisere en 2,5 åring på potensielt altfor lite søvn, der du skulle ha slappet av mens baby sov. 
Snakket med mannen om prioriteringer og behov for at han deltar mer i familielivet fremover. Hvorfor jobber han så lange dager?
Hatt ukentlig vaskehjelp.
Fått avlastning fra familie om dere har det i nærheten. 
Gått i åpen bhg slik at eldste får sosialisere seg, om den ordinære bhg ikke har ledig per nå. Det er noe strengere regler i disse koronatider, men mange er fortsatt (delvis) åpne. 
Kjøpt inn aktivitetsleker til eldste, som kun tas frem når du trenger en halvtime for deg selv. 
Sjekket grupper på fb eller lignende for andre mødre i permisjon med et større barn, kan være gull verdt både for deg og den eldste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjekk/hør om det er ledig plass nå. Hvis ikke vær mye ute! Ifjor var jo eldste hjemme og jeghadde baby og mannen på jobb lista var lav og vi var ute. Enkle måltider og vi surra rundt. Var selvfølgelig sliten men husker det som en veldig fin tid. Slippe å stresse med bhg hente levere, matpakker osv. så syntes det var en fin og rolig tid.

nå bor vi på landet så eldste (da 18mnd) kunne bare løpe ute fritt (mens jeg var rundt selvfølgelig men ikke noe biler eller andre ting) så det hjelper jo

Anonymkode: a3abe...9da

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Får du en lett baby kan du ha eldste mye hjemme etterhvert. Jeg ville sjekket ledige plasser i barnehager og/eller få far til å ta litt ulønnet fri den første tiden. 

Anonymkode: 3905c...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Legg lista lavt. Erklær unntakstilstand og ikke stress med rydding, matlaging osv, gjør et minimum så har du mer tid og lavere stressnivå

Anonymkode: 75170...5e4

Skrevet

Ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Mine babyer har begge hatt kolikk og vert mye urolige. Det hadde bare ikke fungert her. Mener ikke å svartmale, men husk at du ikke vet hvilken baby du får. Mine har heller ikke likt vogn før vi gikk over til sportsdel så å være mye ute i starten var ikke lett. Da måtte jeg i tilfelle være i bevegelse konstant med baby i bæresele.

Anonymkode: 2e739...f29

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...