AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Hei Nå i det siste har jeg fått en kjip turnusvakt. Jeg får fri to dager i uka men må jobbe helg. Så deretter jobber jeg fem dager og får helg fri. Jeg har 37.5 t arbeidsuke. Jeg blir helt utslitt av å jobbe helg og deretter jobbe 5 dager i strekk før jeg får fri. Som egentlig betyr at jeg jobber 7-8 dager i strekk. Det jeg synes er rart er hvorfor jeg ikke har fri mandag eller tirsdag etter turnus uka? Burde det ikke være sånn? Jeg har også hørt at man har krav på 35.5 t arbeidsuke hvis man jobber turnus. Er dette sant? Jeg er lærling og jobber på en bensinstasjon. Hva tenker dere om dette? Setter stor pris på svar og takker for hjelpen. Anonymkode: 943ee...2ec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Du bør organisere deg og ta kontakt med dem Anonymkode: 46439...db2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Vi gikk fra dagvakter over til sen og nattvakter. Gikk da fra 37.5 til 35.5t uke, dette i offentlig sektor. Anonymkode: cbc5f...b2b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei Nå i det siste har jeg fått en kjip turnusvakt. Jeg får fri to dager i uka men må jobbe helg. Så deretter jobber jeg fem dager og får helg fri. Jeg har 37.5 t arbeidsuke. Jeg blir helt utslitt av å jobbe helg og deretter jobbe 5 dager i strekk før jeg får fri. Som egentlig betyr at jeg jobber 7-8 dager i strekk. Det jeg synes er rart er hvorfor jeg ikke har fri mandag eller tirsdag etter turnus uka? Burde det ikke være sånn? Jeg har også hørt at man har krav på 35.5 t arbeidsuke hvis man jobber turnus. Er dette sant? Jeg er lærling og jobber på en bensinstasjon. Hva tenker dere om dette? Setter stor pris på svar og takker for hjelpen. Anonymkode: 943ee...2ec Den turnusen du har er faktisk helt normalt. Turnusen må ikke overstige mer enn 45 timer pr. kalenderuke, og hver mandag starter en ny uke. Herav kan du fort ende opp med 7-8 dager i strekk. Har jobbet slik i mange år i en statlig etat, som er regulert ut ifra lovverket. Angående 35,5 timer arbeidsuke så stemmer ikke det. Du har fortsatt 37,5 timer pr. uke, men nattetimer teller 1,25 time pr. time. Altså 1 time på natt tilsvarer 1 time og 1 kvarter med arbeidstid. Herav vil du havne rundt 35 timer i gjennomsnitt pr. uke. Men dette er i det offentlige som er regulert gjennom strenge tariffavtaler. Vet ikke hvordan det er i det private. MEn så er spørsmålet? Jobber du natt? Det kom ikke helt fram. Hvis du ikke gjør det, så må du forholde deg til 37,5 timer pr. uke. Anonymkode: e158a...607 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Ingen uvanlig turnus det. Er mange som jobber 7 dager i strekk inkl. helg. Du starter vel ikke samme tid under hele perioden på 7 dager? Anonymkode: 8c23d...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Ellers så tenker jeg at du jobber på feil sted i feil turnus hvis du ikke takler det. Kanskje du bør anstrenge deg med å finne noe mer passende. Du vil mest sannsynlig ikke klare å endre turnusen du går i, og det blir neppe bedre med tiden ettersom du allerede har begynt å kjenne på det. Turnus er ikke for alle, og det er helt greit å innse det. Mange gjør det. Jeg gjorde også det, selv i en statlig jobb med 700.000,- i lønn. Jeg måtte gi meg tilslutt. Pga. turnusen. Anonymkode: e158a...607 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Hvis du er lærling er du vel ung? Da er det spesielt å bli utslitt av å jobbe ei uke i strekk, med mindre du ikke er frisk selvsagt. Anonymkode: da77b...b96 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Du kan jo spørre sjefen om du kan flytte en av de to fridagene til uken etter jobbhelg. Men du har dessverre ikke noe krav på det. Anonymkode: 67a68...c15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Jeg tror ikke det er og, mener det står noe i arbeidsmiljøloven om at innefor en gitt periode skal man ha et visst antall timer med fri. Anonymkode: c96cc...30e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 Jobber i media. Jobber fem dager + helgevakt, så jobb fem dager og fri lørdag, søndag, mandag. Går deretter noen uker før neste helgevakt. Ergo jobber vi 12 dager i strekk når vi har helgevakt. Synes det er helt uproblematisk. Anonymkode: 2bd9b...a1e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Vet ikke om du jobber natt, men hos oss jobbet vi 5 dager på, og 5 dager av. De som jobbet dagtid jobbet nåde dag, kveld, helg, og det som var. Var ofte jeg møtte hun ene etter at hun hadde jobbet både 12 og 16 timer å skift. Men der jeg jobbet var det null kontroll, og sjefen drev fullstendig rovdrift av de unge ansatte. Anonymkode: 48f85...f5e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Nå i det siste har jeg fått en kjip turnusvakt. Jeg får fri to dager i uka men må jobbe helg. Så deretter jobber jeg fem dager og får helg fri. Jeg har 37.5 t arbeidsuke. Jeg blir helt utslitt av å jobbe helg og deretter jobbe 5 dager i strekk før jeg får fri. Som egentlig betyr at jeg jobber 7-8 dager i strekk. Det jeg synes er rart er hvorfor jeg ikke har fri mandag eller tirsdag etter turnus uka? Burde det ikke være sånn? Jeg har også hørt at man har krav på 35.5 t arbeidsuke hvis man jobber turnus. Er dette sant? Jeg er lærling og jobber på en bensinstasjon. Hva tenker dere om dette? Setter stor pris på svar og takker for hjelpen. Anonymkode: 943ee...2ec Ny uke starter på mandager, så din turnus er ikke ulovlig, enkelt og greit. Anonymkode: 35ba3...e24
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Helt lovlig og veldig vanlig i turnusyrker. Har jobbet sånn i årevis. Uproblematisk. Anonymkode: 28b30...4ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå