Gå til innhold

Tipse noen om karantenebrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

*

Endret av MissCoverdale
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet
MissCoverdale skrev (Akkurat nå):

En bekjent av meg har kommet hjem fra USA for to dager siden, og oppfører seg som normalt. Går på butikken, tar kollektivtransport, osv. Kan jeg melde det inn en plass? Er det politiet i så fall? Det virker litt drastisk. Vedkommende er ikke vaksinert, og var ikke på en nødvendig reise. 

Kommunelegen ev politiet

Skrevet

Hvis han ikke var på en nødvendig reise må han vel ha hatt karantenen på karantenehotell før han kom hjem?

• Liker 3
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (2 minutter siden):

Hvis han ikke var på en nødvendig reise må han vel ha hatt karantenen på karantenehotell før han kom hjem?

Vedkommende har et barn å ta seg av hjemme, tenker det kan ha vært et smutthull av et slag.

• Liker 1
Skrevet

Du skal ringe politiet. Det der er ikke greit.

• Liker 6
Skrevet
MissCoverdale skrev (7 timer siden):

En bekjent av meg har kommet hjem fra USA for to dager siden, og oppfører seg som normalt. Går på butikken, tar kollektivtransport, osv. Kan jeg melde det inn en plass? Er det politiet i så fall? Det virker litt drastisk. Vedkommende er ikke vaksinert, og var ikke på en nødvendig reise. 

Å gå på nødvendig ærend til butikk eller apotek er lov. Kollektivt nei. Om vedkommende er vaksinert eller ikke har ikke noe å si. 

Barnet var ikke med til USA? Hvem tok seg av barnet mens hun eller han var borte? Dette høres merkelig ut.

• Liker 3
Skrevet

Den personen må jo ha sittet på karantenehotell og da har han lov å ferdes fritt etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Angiveri har fotfeste i Norge. Akkurat som gamle øst-tyskland. 

• Liker 8
Skrevet
Blomsterpotta skrev (1 time siden):

Den personen må jo ha sittet på karantenehotell og da har han lov å ferdes fritt etterpå.

Det som anmeldes, er jo bare en mistanke om karantenebrudd. Slik mistanke skal alltid politianmeldes. Politiet finner ut om det har foreligget et brudd på smittevernloven eller ei.

• Liker 3
Skrevet

De har jo tydeligvis godkjent dette som en nødvendig reise på flyplassen?

Hvis du er HELT sikker i din sak, så gjør som du vil. Personlig tenker jeg alltid med bekjente at det er ting jeg ikke vet om, og at jeg ikke kjenner hele historia. Jeg kan for eks ikke si med sikkerhet om mine bekjente har eller ikke har fått vaksine siden sist jeg snakka med dem. 

Skrevet (endret)

Selv om det sikkert oppleves som dårlig gjort å sladre, så er det skikkelig dårlig gjort å bryte karantene. Konsekvensene kan være så store. Vi har klart å stoppe et par tilfeller av mutasjoner fordi de smittede har holdt innreisekarantene. Fremmedarbeidere har testet negativt på begge sider av grensen, for å å teste positivt på dag 7 en rekke ganger. Det er jo ikke uten grunn vi har gjeldende regler. Det har tvunget seg fram av nødvendighet pga korona selv om alle inkludert politikerne gjerne skulle ønske noe annet.

Ta en telefon til politi eventuelt kommunelegen og forhør deg. Det kan jo hende det er en ikke-sak. 

Det er forskjell på angiveri og varsling.

Endret av 2ro
  • Liker 2
Gjest Nala79
Skrevet

Herregud.. snakker vi sladre-høner og angiveri. 

Skrevet
Nala79 skrev (37 minutter siden):

Herregud.. snakker vi sladre-høner og angiveri. 

Ja, egentlig. Jeg jobber direkte med koronapasienter og er utslitt. Blir bra irritert over folk som reiser på ferier og gjør som de vil mens jeg ser hvor ufattelig syke folk kan bli av dette her. Attpåtil latterliggjør de oss "regelryttere".

• Liker 4
Skrevet (endret)
zemer skrev (4 timer siden):

Å gå på nødvendig ærend til butikk eller apotek er lov. Kollektivt nei. Om vedkommende er vaksinert eller ikke har ikke noe å si. 

Barnet var ikke med til USA? Hvem tok seg av barnet mens hun eller han var borte? Dette høres merkelig ut.

Er man i karantene er det IKKE LOV å gå selv "nødvendige" ærend på butikk eller apotek. Man får enten bruke venner/naboer eller bestille via nett.

Dette bør absolutt anmeldes. Leste nettopp om et par som fikk 20.000 kr i bot hver seg. Fordi de droppet karantenehotell etter spaniatur.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kjetil E said:

Er man i karantene er det IKKE LOV å gå selv "nødvendige" ærend på butikk eller apotek. Man får enten bruke venner/naboer eller bestille via nett.

Man skiller mellom karantene og isolasjon. I karantene kan man gå på butikken og apotek så lenge man tar forholdsregler for å hindre smitte. I isolasjon er det ikke lov å gå utenfor eiendommen. 

• Liker 3
Skrevet
Ulven skrev (21 minutter siden):

Man skiller mellom karantene og isolasjon. I karantene kan man gå på butikken og apotek så lenge man tar forholdsregler for å hindre smitte. I isolasjon er det ikke lov å gå utenfor eiendommen. 

Ser du har rett, har faktisk oppfattet det slik at du ikke kan gå på butikken når du er i karantene. (Har ikke selv vært i karantene). Men ser nå på video fra FHI med Line Vold at hvis du ikke kan få andre til å gå får deg og lignende Så kan du gå selv, for å handle helt nødvendige ting.

Men uansett TS bør anmelde naboen, så får politiet avgjøre om det faktisk har skjedd brudd på reglene eller ikke.

Skrevet

Man kan fint gå på butikken i karantene TS, men ikke kollektivtransport (annet enn å komme seg fra flyplass og hjem hvis man ikke kjører selv). Det finnes vel fortsatt enkelte unntak, som at man som nøkkelperson ikke har karantene i arbeidstiden, men dette er vel ganske snevert nå. 

Istedet for å angi vedkommende, ville jeg kanskje tatt en prat hvis det var noen jeg kjenner.  

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg ville ikke blandet meg.

89F4F175-0533-4CF8-99A6-E63877563032.jpeg

Skrevet
Kjetil E skrev (9 timer siden):

Dette bør absolutt anmeldes. Leste nettopp om et par som fikk 20.000 kr i bot hver seg. Fordi de droppet karantenehotell etter spaniatur.

Feil. Det du beskriver er isolasjon.  Hva er ellers forskjellen? Har selv sittet flere ganger i karantene og de på smittesporingsteamet sier selv at det er lov med nødvendig ærend.

• Liker 1
  • Opprett ny...