Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bli sykepleier fordi jeg ville jobbe med akuttmedisin og reise ut i verden for å hjelpe mennesker i krigssoner. Det har jeg gjort. Jeg innrømmer at jeg liker spenningen, selv om jeg selvsagt er omsorgsfull og empatisk når jeg jobber med pasienter. Jeg liker å hjelpe folk også. Har ikke angret en dag, og synes det er morsomt at mange tenker på sykepleie som et trygt og kjedelig yrke. Det trenger det slett ikke være😉

Anonymkode: f5667...d10

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å bli lege, må man ha realfagrealfagene Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2 ), Fysikk 1, og Kjemi 1 og 2 i tillegg til generell studiekompetanse.  

For å komme inn på medisinmedisinstudiet, må man ha minst 60.0 poeng i førstegangskvote (en da mer i Oslo). 

På sykepleien fant jeg en skole hvor alle kvalifiserte i fjor (dvs at om du har bestått med 2'er i alle fag unntatt norsk og matte, der må man ha 3), så kommer du inn. Neste på stigen var 37.10 poeng i førstegangskvote. 

Sykepleie er treårig bachelor. Medisinstudiet er 6 år. 

Så nei, det er ikke bare å velge det andre. 

Anonymkode: 69f91...2e3

Snittet for å komme inn på sykepleien der jeg gikk var høyt. Hadde vært interessant å vite hvilke byer som har så lavt snitt for å komme inn.

Anonymkode: 31d1b...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet på sykehus en periode, og oppdaget at det stort sett ikke finnes pene damer uten sminke. Alle damene så jo ut som anonyme plain-janes.

Anonymkode: 204a1...6cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har også undret på hvorfor en del ønsker å bli sykepleiere. Det som overrasker meg mest er at de vet hva dem går til når det gjelder yrket og lønnen, men likevel klager de kontinuerlig.

Jeg har jobbet på sykehus og i hjemmesykepleien og det jeg har sett er at mange sykepleiere har høye tanker om seg selv og utdannelsen deres. På sykehus opplevde jeg ofte at sykepleiere ikke ville gjøre enkelte (mange) arbeidsoppgaver fordi dem mente at det var ikke noe dem skulle gjøre etter tre års bachelorstudier.  Oppgavene mente dem hjelpepleierne burde gjøre, for dem hadde ikke like lang utdannelse og var lenger nede i hiarikiet.  Eksemplene jeg kan komme med er mange. Dette med lønn gikk også på repeat hele tiden. Jeg synes ikke 500 000 kr + er dårlig lønn for en treårig utdannelse.

I hjemmesykepleien var det få sykepleiere på vakt med resten av oss andre. Enkelte så nærmest på seg selv som guder som vi burde tilbe. Vi andre kunne løpe oss ihjel på vaktene, mens sykepleier på vakt satt på kontoret og lagde klar dosetter til neste uke. Gikk det alarmer hos personer vi hadde på vår arbeidsliste, fikk vi beskjed om å gå innom dem igjen, selv om vi hadde 20 andre vi skulle rekke i løpet av vakten.

Jeg har også sykepleiere i nær relasjon og jeg synes det er interessant å høre hvordan dem opphøyer seg selv fordi dem er sykepleiere. 

Anonymkode: 4f4ea...058

Veldig merkelig at du mener du har så voldsomt mye erfaring med sykepleiere som "opphøyer seg selv" når jeg ikke kjenner noen som er slik du beskriver, synes du ikke? 

Anonymkode: 05611...451

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det en ting jeg alltid har lurt på så er det hvorfor så mange velger å bli sykepleiere. Mtp ryktet om at det er SÅ stressende, dårlig arbeidsmiljø og «dårlig lønn» ifht arbeidsmengde. Når dere først er i gang med et studie som uansett krever mye hard jobbing, hvorfor ikke velge å bli feks lege? Eller noe annet som ikke gir en «slave»jobb? 

er det noen her som har utdannet seg til sykepleier fordi de har fått inspirasjon av greys anatomy? Eller faktisk bare har blitt sykepleier fordi man håper å kunne gifte seg med en av legene der? 

Anonymkode: d727e...601

Hvis du tror leger har det bedre, så tar du feil.

Anonymkode: f2652...b6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men lege har blitt et typisk kvinneyrke. Det har vært stort flertall av kvinnelige medisinstudenter i mange år, og de blir gjerne sammen med de relativt få mannlige medisinstudentene. Så lege-sykepleier par finnes nesten ikke lenger. 

Nå er det jo også flere og flere menn som blir sykepleiere. Så at lege-sykepleier par ikke lenger finnes er jo helt ulogisk.

Anonymkode: 3834f...f70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det jo også flere og flere menn som blir sykepleiere. Så at lege-sykepleier par ikke lenger finnes er jo helt ulogisk.

Anonymkode: 3834f...f70

Joda, men de fleste mannlige legene blir fortsatt snappet opp av kvinnelige leger. Mannlige sykepleiere får seg stort sett sykepleierkjærester. Det finnes selvsagt lege-sykepleier par, men det er uvanlig i 2021. Leger virker mest interessert i hverandre, tror det er lavstatus for dem å bli sammen med en sykepleier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det var det som passet med livssituasjonen jeg var i når jeg skulle velge utdannelse. Hadde ikke valgt det igjen for å si det sånn. Jobber innen akuttmedisin nå og det er forsåvidt greit, så skal vel holde ut de siste 25 årene i arbeidslivet.

Anonymkode: df617...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du tror leger har det bedre, så tar du feil.

Anonymkode: f2652...b6b

Leger har det bedre i den forstand at de slipper å pleie folk, de slipper å gi medisiner og gjøre alt stellet og medisinske prosedyrer. De slipper det fysisk og psykisk tunge arbeidet det er å jobbe på gulvet på post og på sykehjem osv. legene står ikke på førstelinjen og blir skånet for en god del. I tillegg har legene mye bedre lønn, og de kan spesialisere seg, jobbe mer uforstyrret, forske osv.

Men for all del, å være lege er ekstremt krevende på sin måte og man har stort ansvar, og de kan gå tøffe vakter i blant. Det sier sitt at leger kan jobbe 100% til pensjonsalder og vel så det, men det er det så og si ingen sykepleiere som gjør, de jobber deltid eller blir uføre.

Anonymkode: 0d046...244

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Likte at bacheloren ga så mange muligheter! Men nå har jeg studert i et år, og innser at det dessverre ikke passer meg helt likevel. Skal bytte studie.

Anonymkode: c2eb9...0e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk ikke et godt svar til deg, for jeg lurer litt på hvorfor jeg også.. angrer på utdanningen og vurderer å omskolere meg. 

Anonymkode: 95d75...44e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har også undret på hvorfor en del ønsker å bli sykepleiere. Det som overrasker meg mest er at de vet hva dem går til når det gjelder yrket og lønnen, men likevel klager de kontinuerlig.

Jeg har jobbet på sykehus og i hjemmesykepleien og det jeg har sett er at mange sykepleiere har høye tanker om seg selv og utdannelsen deres. På sykehus opplevde jeg ofte at sykepleiere ikke ville gjøre enkelte (mange) arbeidsoppgaver fordi dem mente at det var ikke noe dem skulle gjøre etter tre års bachelorstudier.  Oppgavene mente dem hjelpepleierne burde gjøre, for dem hadde ikke like lang utdannelse og var lenger nede i hiarikiet.  Eksemplene jeg kan komme med er mange. Dette med lønn gikk også på repeat hele tiden. Jeg synes ikke 500 000 kr + er dårlig lønn for en treårig utdannelse.

I hjemmesykepleien var det få sykepleiere på vakt med resten av oss andre. Enkelte så nærmest på seg selv som guder som vi burde tilbe. Vi andre kunne løpe oss ihjel på vaktene, mens sykepleier på vakt satt på kontoret og lagde klar dosetter til neste uke. Gikk det alarmer hos personer vi hadde på vår arbeidsliste, fikk vi beskjed om å gå innom dem igjen, selv om vi hadde 20 andre vi skulle rekke i løpet av vakten.

Jeg har også sykepleiere i nær relasjon og jeg synes det er interessant å høre hvordan dem opphøyer seg selv fordi dem er sykepleiere. 

Litt sjalu kanskje 😂😂?

Anonymkode: 2ce04...14f

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg sykepleier eller jobber innfor omsorg eller helse, men når jeg skulle søke meg inn på VGS, så skulle kanskje 7 av 10 inn på helse og omsorg. Jeg husker hva «alle» sa var grunnen til at de valgte den veien og det var fordi «de ville gjøre en forskjell i andres liv» noe som er en fin sentiment. Men som 16-åring hørte jeg et mentalt snøft i hodet fordi jeg tvilte på at noen på trinnet inkludert meg selv kunne forstå dybden av det utsagnet. Dessuten var det veldig idealistisk tenkt. Ja det er viktig, livsviktig og potensielt givende, men innsikten stopper liksom der. Man må overveie alle yrker på positivt og negativt. Uansett, kort sagt. Jeg TROR mange går inn i sykepleien naiv.

Skrevet

Ble sykepleier pga dårlig fantasi. Valgte det samme som "alle andre". Helt greit, men hadde ikke gjort samme valg i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, slik er det. «Gudene» på kontoret, og «slavene» (hjelpepleiere, assistenter, vernepleiere) i felten. Jeg syns også det er interessant. 

Jeg valgte et annet helseyrke (av ren naivitet), men har omskolert meg og jobber nå med noe annet. 

Anonymkode: d193b...555

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke hva jeg skulle bli, så valgte bare det flere av de andre jentene i klassen gikk for. 

Anonymkode: da5c7...4b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var naiv og visste ikke hva jeg gikk til. Skulle egentlig bli bioingeniør, men så mente noen som da stod meg nær at jeg heller burde bli sykepleier. Dum som jeg var gjorde jeg det. Har angret hver dag siden ..

Anonymkode: 0d046...244

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 22.51):

Jeg ville bli sykepleier fordi jeg ville jobbe med akuttmedisin og reise ut i verden for å hjelpe mennesker i krigssoner. Det har jeg gjort. Jeg innrømmer at jeg liker spenningen, selv om jeg selvsagt er omsorgsfull og empatisk når jeg jobber med pasienter. Jeg liker å hjelpe folk også. Har ikke angret en dag, og synes det er morsomt at mange tenker på sykepleie som et trygt og kjedelig yrke. Det trenger det slett ikke være😉

Er det alltid så travelt som man får inntrykk av å jobbe i akuttmed eller er noen dager veldig rolige og? 

Til ts. Mange ble sykepleiere før arbeidsforholdene ble så dårlige og før boligprisene ble så høye at sykepleiere ikke har råd til et sted å bo selv om de jobber overtid så ofte de kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...