Gå til innhold

Hvorfor valgte dere å bli sykepleiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det en ting jeg alltid har lurt på så er det hvorfor så mange velger å bli sykepleiere. Mtp ryktet om at det er SÅ stressende, dårlig arbeidsmiljø og «dårlig lønn» ifht arbeidsmengde. Når dere først er i gang med et studie som uansett krever mye hard jobbing, hvorfor ikke velge å bli feks lege? Eller noe annet som ikke gir en «slave»jobb? 

er det noen her som har utdannet seg til sykepleier fordi de har fått inspirasjon av greys anatomy? Eller faktisk bare har blitt sykepleier fordi man håper å kunne gifte seg med en av legene der? 

Anonymkode: d727e...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi jeg var 19 år, ung og dum. Skulle bli jordmor eller helsesøster. Som de fleste andre 😅 kom inn på jordmor, men på det tidspunktet ble flytting 8 timer unna vanskelig av div grunner. Jobber med psykisk helse da, er veldig spennende. Kommer aldri til å jobbe i somatikken på sykehus/sykehjem igjen. 

Anonymkode: e0265...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er veldig stressende til tider, men det er alle yrker innen helsevesenet (og selvfølgelig mange yrker utenfor helsevesenet også). Det er utrolig godt arbeidsmiljø der jeg jobber, og de aller fleste pasientene er jo bare helt fantastiske. Jeg ble ikke lege fordi jeg var interessert i å jobbe enda tettere på folk, og fordi det var en spesialsykepleierutdannelse jeg hadde sett meg ut før jeg begynte på grunnutdanningen. Jeg ble interessert i et litt annet fagfelt underveis dog, så nå har jeg snart master i dette, og vurderer ph.d. Jeg var også alvorlig syk da jeg gikk på VGS, og selv om jeg fikk overraskende gode karakterer til tross for at jeg nesten aldri var på skolen, så hadde jeg måtte tatt opp fag om jeg skulle studert medisin. Men jeg ønsket ikke å studere medisin, så det var ikke et problem uansett. 

Anonymkode: 05611...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få applauser.

giphy.gif?cid=790b7611d33390c6066814e65f

Anonymkode: 8a350...efc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få jobb langt utpå bygda, og ha en jobb som gir mening. 

Anonymkode: 2ce04...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort utdannelse for bra lønn, lave inngangskrav, enkelt studie.

Anonymkode: 039ab...70b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å kunne få jobb overalt i Norge, fra by til den minste utkanten av norge

Anonymkode: 938f0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kort utdannelse for bra lønn, lave inngangskrav, enkelt studie.

Anonymkode: 039ab...70b

Særlig 😂😂😂

Anonymkode: 2ce04...14f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker stresset i jobben. Dagene flyr av sted! 

Ønsket å bli sykepleier allerede i barnehagen. Da lekte vi sykestue i bhg og jeg syns det var så koselig! Det var ikke så romantisk som jeg trodde da jeg startet på det, men jeg hadde et genuint ønske om å bli det. Ble hjelpepleier først, også likte jeg det veldig godt og fortsatte drømmen om å bli sykepleier. Aldri angret, Eller noen ganger, når det er min tur å jobbe julaften, men det gir mye glede å jobbe med andre mennesker. 

Superglad for at jeg passer til det og har et motto og det er å gjøre hver eneste dag på jobb godt for andre mennesker, og være den beste versjonen av meg selv. Hvordan jeg har det den dagen skal IKKE gå utover pasientene mine. 

Jeg gikk videre og ble kreftsykepleier, og det gir meg så mye. Få lov å jobbe med denne pasientgruppen jeg brenner så mye for. 

Anonymkode: 308d4...f4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jobbe overalt, mange muligheter for videreutdanning, helt ok lønn, ønsket å jobbe med mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes leger er sexy og hadde et ønske om å dra i land en lege. 

Anonymkode: 950d8...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et ønske om å hjelpe de svakeste og syke i samfunnet og i tillegg få god lønn.

Anonymkode: 9bda4...546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sommerjobb på sykehjem da jeg var 18. Så at det var et behov, at det var noe jeg kunne få til.

Hadde uansett bestemt meg for at jeg måtte gjøre noe samfunnsnyttig, og det passet jo sånn sett. Veldig greit at man er på jobb når man er på jobb, og har helt fri når man har fri - lite av ting som ligger og venter til jeg kommer tilbake, begrenset med muligheter til å utsette oppgaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes leger er sexy og hadde et ønske om å dra i land en lege. 

Anonymkode: 950d8...48e

Mener du det? Eller tuller du? For jeg mistenker mange jenter blir sykepleiere mest for å kapre seg en lege, eller bare være rundt de? Meget spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin tråd!

Kan svare på hvorfor jeg har søkt sykepleien i år tross all medieoppstyret rundt denne gruppen.

1. Jobbgaranti uansett bosted

2. Turnus. Jeg er forholdsvis ung enda og setter faktisk pris på å ikke ha 8-16 jobb. Har en drøm om master, dette åpner opp for dagjobb senere. Selv om jeg måtte få barn er jeg sikker på at fri midt i uka er tiltrengt.

3. Artig å bli omtalt som et samfunnskritikk yrke. Dette gjelder for flere grupper, men sykepleiere står uten tvil i bresjen!

4. Stor yrkesgruppe. Blir som en utvidet familie. 

Anonymkode: 1be07...a37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også undret på hvorfor en del ønsker å bli sykepleiere. Det som overrasker meg mest er at de vet hva dem går til når det gjelder yrket og lønnen, men likevel klager de kontinuerlig.

Jeg har jobbet på sykehus og i hjemmesykepleien og det jeg har sett er at mange sykepleiere har høye tanker om seg selv og utdannelsen deres. På sykehus opplevde jeg ofte at sykepleiere ikke ville gjøre enkelte (mange) arbeidsoppgaver fordi dem mente at det var ikke noe dem skulle gjøre etter tre års bachelorstudier.  Oppgavene mente dem hjelpepleierne burde gjøre, for dem hadde ikke like lang utdannelse og var lenger nede i hiarikiet.  Eksemplene jeg kan komme med er mange. Dette med lønn gikk også på repeat hele tiden. Jeg synes ikke 500 000 kr + er dårlig lønn for en treårig utdannelse.

I hjemmesykepleien var det få sykepleiere på vakt med resten av oss andre. Enkelte så nærmest på seg selv som guder som vi burde tilbe. Vi andre kunne løpe oss ihjel på vaktene, mens sykepleier på vakt satt på kontoret og lagde klar dosetter til neste uke. Gikk det alarmer hos personer vi hadde på vår arbeidsliste, fikk vi beskjed om å gå innom dem igjen, selv om vi hadde 20 andre vi skulle rekke i løpet av vakten.

Jeg har også sykepleiere i nær relasjon og jeg synes det er interessant å høre hvordan dem opphøyer seg selv fordi dem er sykepleiere. 

Anonymkode: 4f4ea...058

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er ikke sykepleier, men vernepleier. Går vel kanskje unna samme greia? :) Jobber på et sted uten andre vernepleiere, og gjør akkurat det samme som sykepleierne.

Først og fremst valgte jeg den utdanningen fordi jeg syntes det er givende og hjelpe andre. Jeg syntes det føles godt å gjøre mitt for at andre skal få en best mulig hverdag og liv. Jeg stortrives!

Hadde ikke klart en jobb der jeg jobbet man-fredag. Vil ha fri i ukedagene også. Jeg går også lange vakter innimellom og har opptil 7 dager fri i 100% stilling.

Alltid sikret jobb og inntekt. Så og si aldri noen som blir permittert/sagt opp (med mindre det er en god grunn til det da). Jeg er fornøyd med lønna. :)

Anonymkode: 8a188...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du det? Eller tuller du? For jeg mistenker mange jenter blir sykepleiere mest for å kapre seg en lege, eller bare være rundt de? Meget spesielt.

Men lege har blitt et typisk kvinneyrke. Det har vært stort flertall av kvinnelige medisinstudenter i mange år, og de blir gjerne sammen med de relativt få mannlige medisinstudentene. Så lege-sykepleier par finnes nesten ikke lenger. 

Anonymkode: f5667...d10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også undret på hvorfor en del ønsker å bli sykepleiere. Det som overrasker meg mest er at de vet hva dem går til når det gjelder yrket og lønnen, men likevel klager de kontinuerlig.

Jeg har jobbet på sykehus og i hjemmesykepleien og det jeg har sett er at mange sykepleiere har høye tanker om seg selv og utdannelsen deres. På sykehus opplevde jeg ofte at sykepleiere ikke ville gjøre enkelte (mange) arbeidsoppgaver fordi dem mente at det var ikke noe dem skulle gjøre etter tre års bachelorstudier.  Oppgavene mente dem hjelpepleierne burde gjøre, for dem hadde ikke like lang utdannelse og var lenger nede i hiarikiet.  Eksemplene jeg kan komme med er mange. Dette med lønn gikk også på repeat hele tiden. Jeg synes ikke 500 000 kr + er dårlig lønn for en treårig utdannelse.

I hjemmesykepleien var det få sykepleiere på vakt med resten av oss andre. Enkelte så nærmest på seg selv som guder som vi burde tilbe. Vi andre kunne løpe oss ihjel på vaktene, mens sykepleier på vakt satt på kontoret og lagde klar dosetter til neste uke. Gikk det alarmer hos personer vi hadde på vår arbeidsliste, fikk vi beskjed om å gå innom dem igjen, selv om vi hadde 20 andre vi skulle rekke i løpet av vakten.

Jeg har også sykepleiere i nær relasjon og jeg synes det er interessant å høre hvordan dem opphøyer seg selv fordi dem er sykepleiere. 

Anonymkode: 4f4ea...058

Jeg har jobbet som sykepleier i 9 år og har aldri opplevd det du beskriver her. 

Anonymkode: 2b82a...2db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Når dere først er i gang med et studie som uansett krever mye hard jobbing, hvorfor ikke velge å bli feks lege? Eller noe annet som ikke gir en «slave»jobb? 

er det noen her som har utdannet seg til sykepleier fordi de har fått inspirasjon av greys anatomy? Eller faktisk bare har blitt sykepleier fordi man håper å kunne gifte seg med en av legene der? 

For å bli lege, må man ha realfagrealfagene Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2 ), Fysikk 1, og Kjemi 1 og 2 i tillegg til generell studiekompetanse.  

For å komme inn på medisinmedisinstudiet, må man ha minst 60.0 poeng i førstegangskvote (en da mer i Oslo). 

På sykepleien fant jeg en skole hvor alle kvalifiserte i fjor (dvs at om du har bestått med 2'er i alle fag unntatt norsk og matte, der må man ha 3), så kommer du inn. Neste på stigen var 37.10 poeng i førstegangskvote. 

Sykepleie er treårig bachelor. Medisinstudiet er 6 år. 

Så nei, det er ikke bare å velge det andre. 

Anonymkode: 69f91...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...