AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg var ganske så vill i tidlig 20 åra. Jeg forsto ikke alvoret med hpv virus. Det endte med celleforandringer, konisering og herpes. Jeg har ikke hatt herpes utbrudd på 5 år. Men viruset ligger jo i kroppen i dvale. Når burde man fortelle om dette til en evt ny partner? Jeg er singel nå men tenker på dette Jeg selv, ønsker jo å vite tidlig om ny partner evt har noen kjønnssykdom, da dette med celleforandringer virkelig skremte meg og satte spor i sjela. Så det rettferdige er jo at jeg også tidlig forteller om min herpes. Men hvor tidlig? Vil ikke gjøre det kleint heller, med å fortelle det for tidlig En annen side av meg tenker også at siden jeg ikke har hatt utbrudd på 5 år og viruset ligger i dvale, så er det heller ikke smittefare, og da trenger jeg ikke si ifra? Eksen min skjulte for meg at han hadde kjønnsvorter som virkelig såret meg, for han vet hvor tungt jeg tok perioden med celleforandringer Anonymkode: 523f1...ee8
Bolthorn Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Før sex. Da gir du motpart et valg. Herpes er veldig utbredt og blitt mer normalisert gjennom årene. 10
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Du er nødt til å si det før dere har noen som helst former for sex. Herpes kan smitte via hender, og du kan ha utbrudd uten at du vet det. Anonymkode: 0284f...2be 9
Drizzt Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Det er best å behandle andre slik du ønsker å bli behandlet selv. Når vil du vite at partneren har en kjønnssykdom som du kan bli smittet av ved ubeskyttet sex? Tidlig i forholdet, sent i forholdet, aldri? Du må også være obs på dette med fødsel for å ikke smitte babyen. Det er livsfarlig for nyfødte å bli smittet. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/herpes-simplexvirus-infeksjoner---v/#:~:text=sjeldent i Norge.-,Smittemåte og smitteførende periode,moren har utbrudd ved fødselen. https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/barselomsorgen/kliniske-tilstander-hos-nyfødte/infeksjoner/herpes-hos-nyfødte 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Er det herpes type 1 eller 2? Forskjellen er at type 1 i underlivet legger seg ofte i en veldig dyp dvale ala den eksisterer ikke, og den er mye mildere og vanligere enn herpes 2. Du må si det før sex. Anonymkode: 832e0...73a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det herpes type 1 eller 2? Forskjellen er at type 1 i underlivet legger seg ofte i en veldig dyp dvale ala den eksisterer ikke, og den er mye mildere og vanligere enn herpes 2. Du må si det før sex. Anonymkode: 832e0...73a Heldigvis type 1 😅 ts Anonymkode: 523f1...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Du er ikke PLIKTIG til å fortelle det, men du BØR selvsagt gjøre det. Før dere har sex. Også oralsex. Anonymkode: a4099...e93 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Fortalte det på første date, før vi hadde sex. Anonymkode: 06da0...6f1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 10.28): Fortalte det på første date, før vi hadde sex. Anonymkode: 06da0...6f1 Hvordan gikk det, hva slags reaksjon fikk du? Anonymkode: cfc7a...8fb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Jeg hadde mitt første utbrudd av herpes type 1 på munnen som 28-åring da jeg var i det tredje forholdet mitt. Ante ingenting og aner ikke hvem jeg fikk det av. Anonymkode: f04db...64a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Drizzt skrev (På 2.5.2021 den 21.54): Du må også være obs på dette med fødsel for å ikke smitte babyen. Det er livsfarlig for nyfødte å bli smittet. Skjer med 1-3% å har man hatt utbrudd før fødsel så er det nokså trygt. Legene bryr seg minimalt. Men er viktig å være klar over. Anonymkode: 0e6f9...bc4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Sa det helt casual, jeg visste ikke 100% om jeg hadde det men sa det var en mulighet. Å jammen hadde jeg det. Han tok det fint. Er veldig vanlig å ha selve viruset. Ca 75% har det i/rundt munnen , 25 ish i underlivet. De fleste vet ikke at de har det i det hele tatt så statistikken er sikkert høyere. Siden du har type 1 så er det jo svært stor sjanse for at han selv har denne typen selv en plass ,å da har han antistoffer som beskytter ham mot ny smitte. de som f.eks får herpes på munn og underliv er Max uheldig og blir smittet før de har produsert antistoffer. Anonymkode: 0e6f9...bc4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Drizzt skrev (På 2.5.2021 den 21.54): Det er best å behandle andre slik du ønsker å bli behandlet selv. Når vil du vite at partneren har en kjønnssykdom som du kan bli smittet av ved ubeskyttet sex? Tidlig i forholdet, sent i forholdet, aldri? Du må også være obs på dette med fødsel for å ikke smitte babyen. Det er livsfarlig for nyfødte å bli smittet. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/herpes-simplexvirus-infeksjoner---v/#:~:text=sjeldent i Norge.-,Smittemåte og smitteførende periode,moren har utbrudd ved fødselen. https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/barselomsorgen/kliniske-tilstander-hos-nyfødte/infeksjoner/herpes-hos-nyfødte Man kan gå på tabletter 3 uker før fødsel for å unngå eventuelle utbrudd. Anonymkode: e1f81...b78
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 21.45): Jeg var ganske så vill i tidlig 20 åra. Jeg forsto ikke alvoret med hpv virus. Det endte med celleforandringer, konisering og herpes. Jeg har ikke hatt herpes utbrudd på 5 år. Men viruset ligger jo i kroppen i dvale. Når burde man fortelle om dette til en evt ny partner? Jeg er singel nå men tenker på dette Jeg selv, ønsker jo å vite tidlig om ny partner evt har noen kjønnssykdom, da dette med celleforandringer virkelig skremte meg og satte spor i sjela. Så det rettferdige er jo at jeg også tidlig forteller om min herpes. Men hvor tidlig? Vil ikke gjøre det kleint heller, med å fortelle det for tidlig En annen side av meg tenker også at siden jeg ikke har hatt utbrudd på 5 år og viruset ligger i dvale, så er det heller ikke smittefare, og da trenger jeg ikke si ifra? Eksen min skjulte for meg at han hadde kjønnsvorter som virkelig såret meg, for han vet hvor tungt jeg tok perioden med celleforandringer Anonymkode: 523f1...ee8 Før sex, hva hadde du ønsket selv? Å slippe viruset tenker jeg. Anonymkode: 6d39d...c08
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Eksen min ga meg herpes. Første utbrudd endte med to uker med sykemelding pga så store smerter at jeg lå i fosterstilling. Hadde min eks sakt dette før vi hadde sex hadde jeg dumpet han tvert. Jeg dumpet han den dagen jeg fant ut at han ga meg det. Er det verste jeg har opplevd av smerter. Har dette skjedd to ganger på 5 år så håper det ikke skjer noe mer. Jeg informerer om dette før jeg har sex med noen. Respekterer valget hvis de sier nei. Anonymkode: b07b3...d6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå