Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bruker disse vitaminene.

Er de ok å bruke?

Ser det ikke er omega3 i multi total.

1619983407139341461458008124690.jpg

Endret av Anonymous 91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet??

Gjest Tenk positivt
Skrevet

Folat? Hør med legen ♥️

Skrevet (endret)
Tenk positivt skrev (1 time siden):

Folat? Hør med legen ♥️

Biofolin er folat, men det var ikke spørsmålet mitt.

Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke de som er på bildet.

Endret av Anonymous 91
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ingenting galt i å bruke vanlige multivitaminer. 

Anonymkode: a1d41...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ikke ha MER enn 400 mikrogram folat og det får du når du kombinerer disse to.

Anonymkode: 1e2ca...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er ingenting galt i å bruke vanlige multivitaminer. 

Takk. Endelig en som kunne svare på det jeg lurte på

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, du skal ikke ha MER enn 400 mikrogram folat og det får du når du kombinerer disse to.

Collett multi total inneholder 200mg folat :)

Gravide anbefales 400mg. Det er dumt å kaste penger ut av vinduet og ta mer enn nødvendig, men det ikke farlig å ta litt ekstra en periode :) Folsyre er vannløselig, så man tisser ut det ikke kroppen kan ta opp :) Det anbefales ikke å ta mer enn 800-1000 mg over tid, men selv da er bivirkninger sjeldne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Collett multi total inneholder 200mg folat :)

Gravide anbefales 400mg. Det er dumt å kaste penger ut av vinduet og ta mer enn nødvendig, men det ikke farlig å ta litt ekstra en periode :) Folsyre er vannløselig, så man tisser ut det ikke kroppen kan ta opp :) Det anbefales ikke å ta mer enn 800-1000 mg over tid, men selv da er bivirkninger sjeldne. 

Den ene har 400 mg og den andre 200. Totalt får hun i seg 600. https://forskning.no/barn-og-ungdom-vitaminer-forebyggende-helse/fant-kobling-mellom-for-mye-folat-og-autisme/419504

Anonymous 91 skrev (41 minutter siden):

Det er heller ikke svar på spørsmålet mitt. 

Det er jo det når spørsmålet ditt kun er «er det OK å ta disse»? Nei, det er det ikke, de skal ikke tas sammen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den ene har 400 mg og den andre 200. Totalt får hun i seg 600. https://forskning.no/barn-og-ungdom-vitaminer-forebyggende-helse/fant-kobling-mellom-for-mye-folat-og-autisme/419504

Det er jo det når spørsmålet ditt kun er «er det OK å ta disse»? Nei, det er det ikke, de skal ikke tas sammen.

Har du i det hele tatt lest igjennom studien du linker til? Du burde ikke linke til ting du ikke helt forstår, er jo masse tvil i teksten, det stilles kritikk til den, det er lite kvinner med i studien , den er ikke publisert på tidspunktet artikkelen ble laget...

Anonymkode: cce96...296

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei... spørsmålet mitt er om disse er ok i graviditeten. Jeg har ikke nevnt noe om at de skal taes sammen.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vet utmerket godt at den ene inneholder 400 mg og den andre 200mg og om du leser det jeg skriver så er ikke 600mg folsyre særlig problematisk å ta i en periode :) Det er ikke spesielt mye og ikke nok til å gi overdose. B-vitamin er vannløselig og skilles ut i urin. 

Ikke skrem folk helt. Om man vanligvis tar multivitaminer er det ikke så farlig å ta ekstra folsyre i tillegg i den korte perioden man anbefales å ta ekstra folsyre i forbindelse med graviditet. Er man veldig nervøs er det jo bare å ta ekstra folsyre annenhver dag. 

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle gravide skal ikke bruke vitaminer :) Det skader jo ikke å ta multivitaminer om man er usikker på om man spise godt og variert, men man må ikke automatisk fordi man er gravid.  

Folat er i utgangspunktet det eneste alle gravide bør ta mer av i første trimester, og da anbefales altså 400mg. Utover det kan det fint være du får dekket behov fra kostholdet ditt.

Gravide tar blodprøver på svangerskapskontroller og der vil det avdekkes om det er behov for noe ekstra tilskudd :) For eksempel har jeg behov for ekstra jern og magnesium da jeg har for lave verdier på det, men hadde fine verdier på andre ting :) Så jeg tar kun tilskudd av jern og magnesium. 

Endret av Vintermorgen
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle gravide skal bruke vitaminer :) Det skader jo ikke å ta multivitaminer om man er usikker på om man spise godt og variert, men man må ikke automatisk fordi man er gravid.  

Folat er i utgangspunktet det eneste alle gravide bør ta mer av i første trimester, og da anbefales altså 400mg. Utover det kan det fint være du får dekket behov fra kostholdet ditt.

Gravide tar blodprøver på svangerskapskontroller og der vil det avdekkes om det er behov for noe ekstra tilskudd :) For eksempel har jeg behov for ekstra jern og magnesium da jeg har for lave verdier på det, men hadde fine verdier på andre ting :) Så jeg tar kun tilskudd av jern og magnesium. 

Snek seg med en ikke for mye 😄

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for avsporinger, brukerangrep og svar til dette.

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gravide tar blodprøver på svangerskapskontroller og der vil det avdekkes om det er behov for noe ekstra tilskudd

Tja ikke ofte det, har tatt en blodprøve + en fingersprøve.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja ikke ofte det, har tatt en blodprøve + en fingersprøve.

Et blodprøveglass kan testes for veldig mange ting! Jeg har vært gravid to ganger og begge ganger ble det tatt blodprøver helt rutinemessig som sjekket typiske ting gravide kan få mangler på :) Om ikke din lege har gjort det kan du bare be om det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et blodprøveglass kan testes for veldig mange ting! Jeg har vært gravid to ganger og begge ganger ble det tatt blodprøver helt rutinemessig som sjekket typiske ting gravide kan få mangler på :) Om ikke din lege har gjort det kan du bare be om det :)

Poenget mitt var at jeg eller noen jeg kjenner har tatt blodprøve flere ganger i graviditeten av «rutinemessig» årsaker, da i svangerskapsoppfølgingen så er det bare lagt opp 1 blodprøve å det er på første svangerskapskontroll. Så klart kan man bestille mer om man ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget mitt var at jeg eller noen jeg kjenner har tatt blodprøve flere ganger i graviditeten av «rutinemessig» årsaker, da i svangerskapsoppfølgingen så er det bare lagt opp 1 blodprøve å det er på første svangerskapskontroll. Så klart kan man bestille mer om man ønsker.

Og på den blodprøven som tas på første kontroll så sjekker de opp status på feks jern, b-vit, d-vit osv og man får beskjed om det er noe spesielt man må være obs på, eller kan sjekke selv :)

Med nr 2 nylig ble jeg faktisk også tatt blodprøve igjen av på en senere kontroll for å sjekke status, det var visst vanlig nå i følge jordmor. 🤷 Oppfølging blir tydeligvis bedre, og det er jo bra! 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ja, du kan ta disse vitaminene. Du får i deg folat tilsvarende 400mg daglig hvis du tar multivitaminer hver dag, og folat-tablettene annenhver dag. Slik har i hvert fall jeg løst det. Ville tatt omega-3-tabletter i tillegg da, spesielt hvis du ikke spiser mye fisk :-) 

Anonymkode: f2608...518

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...