Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg lurer litt på om og eventuelt hvordan jeg bør gå frem. Jeg har en gutt på to måneder, dette er mitt andre barn. Jeg er blitt så bekymret for alt mulig. Er han syk, har han vondt, har han det bra? Ved hver gråt eller hoste kommer alle tankene. 

Han smiler masse, legger fint på seg, våte bleier, pludrer og henger med. 

Fra begynnelsen av har det vært ting som stresset meg, selvom alt gikk fint. 

Fødselen gikk fint, men han hadde gulsott og vi måtte kjøre frem og tilbake til sykehuset for blodprøver flere ganger i uken etter vi kom hjem. Usikkerheten på om vi måtte overnatte, om han kom til å bli syk, om hvor lenge det ville bare.. 

Så skulle han utredes for hofteleddsdysplasi.. 

Så dagen etter fødsel oppdaget vi mongolske flekker på hele baken hans. Dette satte nye bekymringer i meg og vi fikk det "registrert" asap.. 

Nå har han bleieutslett som ikke går bort, til tross for legebesøk og hos helsestasjonen. Jeg gjør alt jeg kan og følger råd. 

Samtidig har jeg jo storesøster som trenger mammaen sin. 

Pappaen er på jobb sent på dagen, så jeg er mye alene med de to og den dårlige samvittigheten for at jeg føler jeg ikke strekker til for begge.. 

Jeg tenker hele tiden på babyen. Jeg er virkelig redd for at noe er galt. Ingenting tyder på det, men jeg er likevel redd. Man kan jo ikke gå til legen fordi man et hypokonder, og sykehuset har jo gjort de undersøkelsene som følger med og gjort en fantastisk jobb med ham.. 

Med første gikk alt på skinner, og alt gikk strålende. Jeg bekymret meg ikke. 

Er det noe jeg kan gjøre for at jeg skal bli roligere? Er det noen som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 96803...d5e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj dette ble jo en bok! Okey. Les de som gidder. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med helsestasjonen!?

Anonymkode: d8001...632

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med helsestasjonen!?

Anonymkode: d8001...632

Er det innafor å ta det opp selvom alt mest sannsynlig er bra? For objektivt er det jo meg og mine frykter, men samtidig vet jeg jo ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk psykologhjelp etter vi fikk en ekstremprematur med alt som fulgte med. Det tok likevel fire år før jeg klarte å slappe av. Be om hjelp hvis dette sluker deg.

Anonymkode: f32e6...15f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk psykologhjelp etter vi fikk en ekstremprematur med alt som fulgte med. Det tok likevel fire år før jeg klarte å slappe av. Be om hjelp hvis dette sluker deg.

Anonymkode: f32e6...15f

Fikk du det automatisk eller gikk du via helsestasjonen eller fastlegen? Var det lang ventetid? 

Jeg skal på tre mnd kontroll om en tre ukers tid, kanskje jeg bør ta det opp da..? Helsesøster er veldig god på å spørre om alt går bra. Jeg har følt meg så trygg når jeg er der, at jeg har bare sagt ja,.. Men kjenner først nå at det egentlig ikke går veldig bra.. 

Skrevet

Det var mange bekymringer å slite med. Har du prøvd dette mot bleieutslett: https://www.apotek1.no/produkter/krystallfiolett-naf-05-liniment-60ml-327973p Det var det eneste som hjalp min datter.
Du skriver ikke hvor gamle dine barn er, men er de veldig tette, som mange i dag velger å få, så er det ikke rart at du føler at du ikke strekker til. Uansett hvor gamle de er, så blir det mer stress med 2 enn 1.
I tillegg tar det jo tid før kroppen din igjen er på normalt nivå med hormonene. Alt dette i tillegg til at du er mye alene med dem, gjør jo at du føler du ikke er bra nok sånn som du føler deg nå.
Heldigvis så forsvinner mongolske flekker (fødselsmerker) når barnet er 4-5 år.
Hva med å be om litt hjelp fra familie, så du får litt alenetid med den eldste og har barnevakt til den yngste. Kanskje det "bare" er å la tiden gå og se om det ikke blir lettere når det blir varmere og lysere.
Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (2 minutter siden):

Det var mange bekymringer å slite med. Har du prøvd dette mot bleieutslett: https://www.apotek1.no/produkter/krystallfiolett-naf-05-liniment-60ml-327973p Det var det eneste som hjalp min datter.
Du skriver ikke hvor gamle dine barn er, men er de veldig tette, som mange i dag velger å få, så er det ikke rart at du føler at du ikke strekker til. Uansett hvor gamle de er, så blir det mer stress med 2 enn 1.
I tillegg tar det jo tid før kroppen din igjen er på normalt nivå med hormonene. Alt dette i tillegg til at du er mye alene med dem, gjør jo at du føler du ikke er bra nok sånn som du føler deg nå.
Heldigvis så forsvinner mongolske flekker (fødselsmerker) når barnet er 4-5 år.
Hva med å be om litt hjelp fra familie, så du får litt alenetid med den eldste og har barnevakt til den yngste. Kanskje det "bare" er å la tiden gå og se om det ikke blir lettere når det blir varmere og lysere.
Lykke til!

Takk for fint svar 💕 har ikke prøvd krystallfiolett, jeg fikk daktakort av legen, og han ligger uten bleie hver gang han sover.. Har gått back to Basics med potetmel og kokosolje, og aloe vera faktisk, som gir samme bedring som salven. Så vi får se.. 

Eldste er fire år, og går igjennom en del mentalt tror jeg. Det er som å snakke med en trettenåring. Hun skriker når babyen skriker, og hun har forandret seg totalt etter babyen kom. God kombinasjon av at hun er nettop fylt fire år og blitt storesøster.. 

Det er faktisk ting jeg glemte å ta med. Dagen jeg fødte hadde jeg detti i trappa, alt gikk bra, men måtte til overvåkning. 

Dagen vi kom hjem, hadde vi besøk, og jeg fikk vite at et barn i familien mest sannsynlig har en utviklingshemming. Dette er et barn jeg ser veldig ofte. Hver dag nesten. 

Datteren min er også litt voldsom, så jeg får veldig behov for å følge med på henne som en hauk. Jeg blir redd og da blir jeg gjerne streng. Ikke veldig heldig for ei som er redd for at lillebror har tatt plassen hennes. 

Som du nevner, jeg bør kanskje bli flinkere til å be om hjelp fra familie til det løsner. De er veldig på tilbudssiden, jeg er bare for "stolt" om du skjønner.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør oppsøke psykolog.

Anonymkode: aecbd...930

AnonymBruker
Skrevet

Eg synest du bør gi deg sjølv litt tid. Det virker på meg som du er inne i ein stor omstillingsprosess og at det kanskje blir litt masse. Ta ein dag av gangen, prøv å slappa litt av.

Anonymkode: 90d11...92d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Eg synest du bør gi deg sjølv litt tid. Det virker på meg som du er inne i ein stor omstillingsprosess og at det kanskje blir litt masse. Ta ein dag av gangen, prøv å slappa litt av.

Anonymkode: 90d11...92d

Håper jeg kan "le" av dette om kort tid og at det bare er hormoner. Det er litt mye ja.. 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...