Yasmin28 Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Hei Jeg har en nydelig gutt på 3 uker og fullammer. Jeg må amme minst hver 2.time både dag og natt. Jeg blir veldig sliten og brystene får ikke hvile. Jeg har slitt med sterke smerter ved amming siden fødsel. Er veldig sår og det gjør ekstremt vondt. Dette skaper stor frustrasjon og mye tårer da jeg vil så gjerne amme 😔 Pga ammingen klarer jeg ikke å kjenne på gleden. Jeg gruer meg til å amme og gråter ofte pga smertene. Hittil har jeg brukt purelan flere ganger daglig og lufter etter hver amming. Men ingenting hjelper. Når blir det bedre med ammingen? Og hva kan jeg gjøre for å gjøre livet enklere? Det er mitt første barn og jeg er usikker angående pumping, mme osv. Veldig takknemlig for alle råd ☺️
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Om du ønsker å amme; gi det et par uker til iallefall. De første ukene er vanskelige, men det bør snart gå seg til. Det er MYE amming i begynnelsen, med eldste satt jeg klistret i sofaen iallefall første måneden fordi han lå på puppen hele tiden. Er det vondt gjennom hele ammingen eller i begynnelsen? Er du sår med skorper eller er det «bare» ømt? Kan hende du bør ta kontakt med helsestasjonen eller ammehjelpen for å få noen til å se på teknikken. Anonymkode: 71bbc...c79
Malursk Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Siden du har sterke smerter og sår så skjønner jeg godt at du sliter! Men, har du lært riktig ammeteknikk? Altså om hvordan du skal få riktig teknikk ,slik at du ikke får sår? Jeg slet noe helt forferdelig med eldstemann.. Gråt mellom hver amming osv. Men, så kom det en eldre dame på besøk, som fortalte meg hva jeg gjorde "feil". Jeg kunne ha forgylt damen!! (Hun var godt over 80 år, og en nabo som bare kom for å se på babyen 😉 ) . Hun lærte meg at "hele" brystvorten skulle brukes liksom.. Ta kontakt med ammehjelpen der du bor, ev. helsestasjonen. (Jeg endte med å amme ungen til han var stor, og da jeg fikk nr to gikk amming som en drøm ❤️ )
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Be om ammeveiledning på helsestasjonen, les "hele" ammehjelpen.no, og pump og gi flaske for å avlaste brystene. Det blir bedre, men samtidig skal det ikke være så vondt at du gruer deg! Søk hjelp! Anonymkode: c64f9...97c
Gjest Albbas Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Kontakt ammehjelpen ja, du bør få noen til å se på dietaket.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Jeg vet ikke om det er tilbud nå pga korona, men da jeg fikk andremann i 2018 fikk jeg hjelp med ammeteknikk på barselavdelingen 2 uker etter fødsel. Baby gapte ikke stort nok før han fikk puppen. Det skal se ut som baby prøver å gape over en stor hamburger før du skal føre babyens hode mot puppen. Jeg hadde store smerter i fem uker før all smerte forsvant over natten. Så noen ganger kan det ta litt tid. Men hvis du virkelig ønsker å amme, så hold ut litt til. Oppsøk ammehjelpen, spør sykehuset, spør helsestasjonen. På ammehjelpen sine sider tror jeg de har noen fine filmer som forklarer ammeteknikk også. Anonymkode: 34864...844 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Kan det være at du har trøske? Jeg har hatt det og det var svært smertefullt. Blir ofte forvekslet med feil ammeteknikk, så det er verdt å skjekke ut. Anonymkode: 7591a...5c0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Anbefaler ammehjelpen, tror også de har en Facebook side. Jeg har supplert med mme siden min jente var tilnærmet nyfødt (jeg har ikke nok melk). Men har likevel ammet frem til hun ble 8 måneder. Så du kan få litt avlastning med mme uten at alt er ødelagt. Men be om hjelp, det høres ut som du har litt vel mye vondt. Håper det ordner seg:) Anonymkode: 0f496...3bc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Hold ut, det er fremdeles tidlig og du er ikke alene om å ha det sånn og ikke vær redd for å få hjelp av helsesykepleier eller ammeveileder Jeg hadde trøske og måtte ha en kur fra legen. Purelan hjalp ingenting. Jeg pumpet og brukte ammeskjold fra uke 2-5 ca, og pappaen ga flaske. Det er lurt å få litt avlastning Anonymkode: b66fe...0bc 1
Yasmin28 Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2021 Takk for alle svar. Det er mest vondt de første sekundene, men er ubehagelig gjennom hele ammingen. Jeg teller ned minutter ved hver amming og bare håper at han blir fort ferdig fordi det gjør så vondt. Jeg skal kontakte ammehjelpen og få veiledning. Jeg tenker å kjøpe pumpe og begynne med det. Bør jeg da gi annenhver måltid på flaske for å avlaste? Og hvilken elektrisk pumpe er anbefalt?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #11 Skrevet 3. mai 2021 Yasmin28 skrev (2 timer siden): Takk for alle svar. Det er mest vondt de første sekundene, men er ubehagelig gjennom hele ammingen. Jeg teller ned minutter ved hver amming og bare håper at han blir fort ferdig fordi det gjør så vondt. Jeg skal kontakte ammehjelpen og få veiledning. Jeg tenker å kjøpe pumpe og begynne med det. Bør jeg da gi annenhver måltid på flaske for å avlaste? Og hvilken elektrisk pumpe er anbefalt? Få deg syntocinon nesespray. Da kommer utdrivningsrefleksen i gang før du legger til babyen. Det hjalp utrolig mye for meg. Anonymkode: cb29a...716
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #12 Skrevet 3. mai 2021 Yasmin28 skrev (11 timer siden): Hei Jeg har en nydelig gutt på 3 uker og fullammer. Jeg må amme minst hver 2.time både dag og natt. Jeg blir veldig sliten og brystene får ikke hvile. Jeg har slitt med sterke smerter ved amming siden fødsel. Er veldig sår og det gjør ekstremt vondt. Dette skaper stor frustrasjon og mye tårer da jeg vil så gjerne amme 😔 Pga ammingen klarer jeg ikke å kjenne på gleden. Jeg gruer meg til å amme og gråter ofte pga smertene. Hittil har jeg brukt purelan flere ganger daglig og lufter etter hver amming. Men ingenting hjelper. Når blir det bedre med ammingen? Og hva kan jeg gjøre for å gjøre livet enklere? Det er mitt første barn og jeg er usikker angående pumping, mme osv. Veldig takknemlig for alle råd ☺️ Dette med såre bryst blir bedre. Bare beskytt dem og smør dem mellom ammingene. Ene min amma jeg hver 1,5time døgnet rundt i 8mnd. ❤️ Hvis du blir sår hele tida så kan det tyde på at dere har vendt dere til feil sugetak. Hvis baby får "smilehull" når han suger er det ikke rett sugetak. Haka skal inn i puppen og han skal gape over hele sullamitten. Anonymkode: ddbef...073 1
jaromei Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Jeg måtte bruke brystskjold bare en kort periode når poden min drev og vendte seg til amming. Jeg slet med å få ham til å ta ordentlig tak, vi fikk liksom ikke helt teknikken til. Men det hjalp seg jo større han ble. Brystskjoldet hjalp meg å ikke gi opp pga smerter. Så prøvde jeg så ofte jeg orket å legge til uten brystskjold. Kikket på masse videoer og leste gjennom hele ammehjelpen for å finne ut av ting. Helsestasjon kan også hjelpe deg Masse lykke til. Det med amming er søren meg ikke så lett som det ser ut som på film! 1
Yasmin28 Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 3. mai 2021 Tusen takk, det var betryggende å lese svarene. Jeg har ikke lyst til å gi opp amming, så jeg håper det blir bedre ganske så snart.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 De første to ukene var grusomme her å. Jeg gruet meg når jeg så det begynte å nærme seg amming, og en kveld så ga jeg faktisk mme .. Altså, det rant tårer i det han tok tak for å suge, det var så vondt. Jeg kjente det helt ut i tærne .. Men nå har vi bikket uke 3, på vei inn i uke 4 og det er MYE bedre. Teknikken måtte litt på plass her Leste mye på ammehjelpen, fant mine måter der det føltes best å amme, feks i senga fungerer veldig fint her. Ammer jeg i sofaen er god støtte viktig, ammepute eller puter under babyen så man får slappet ordentlig av. Viktig at babyen gaper ordentlig og at ikke bare brystvorten er i munnen, men en del av området rundt å. Det er enklere å få til når man ammer før det sprenger. Lykke til, du klarer det ❤️ Anonymkode: dd531...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Yasmin28 skrev (15 timer siden): Hei Jeg har en nydelig gutt på 3 uker og fullammer. Jeg må amme minst hver 2.time både dag og natt. Jeg blir veldig sliten og brystene får ikke hvile. Jeg har slitt med sterke smerter ved amming siden fødsel. Er veldig sår og det gjør ekstremt vondt. Dette skaper stor frustrasjon og mye tårer da jeg vil så gjerne amme 😔 Pga ammingen klarer jeg ikke å kjenne på gleden. Jeg gruer meg til å amme og gråter ofte pga smertene. Hittil har jeg brukt purelan flere ganger daglig og lufter etter hver amming. Men ingenting hjelper. Når blir det bedre med ammingen? Og hva kan jeg gjøre for å gjøre livet enklere? Det er mitt første barn og jeg er usikker angående pumping, mme osv. Veldig takknemlig for alle råd ☺️ Hei! Jeg gikk gjennom det samme som deg. Jeg gråt da jeg ammet i starten, pga sårene var det så smertefullt. Etter en måned var det mye bedre og jeg og barnet var amme-proffer. Men vi måtte gjennom den fasen med vonde og såre brystvorter frem til barnets munn hadde vokst seg stort nok til at det fikk ordentlig tak. Har man først fått sår som man gjerne får i starten, så er det smertefullt en stund. Jeg ville prøvd ammeskjold, angrer på at jeg ikke gjorde det for å lindre smertene litt. Hold ut! Det blir bedre! Anonymkode: 92bde...027
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Yasmin28 skrev (6 timer siden): Takk for alle svar. Det er mest vondt de første sekundene, men er ubehagelig gjennom hele ammingen. Jeg teller ned minutter ved hver amming og bare håper at han blir fort ferdig fordi det gjør så vondt. Jeg skal kontakte ammehjelpen og få veiledning. Jeg tenker å kjøpe pumpe og begynne med det. Bør jeg da gi annenhver måltid på flaske for å avlaste? Og hvilken elektrisk pumpe er anbefalt? Det skal ikke gjøre vondt gjennom hele ammingen, er du sikker på at barnet ligger høyt nok oppe? Har du nok puter under armen? Så på bilder selv fra nyfødtperioden at jeg hadde barnet alt for langt ned og ble ikke så forundret over at det kunne være ekstra vondt. Anonymkode: 92bde...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå