Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Hadde haste keisersnitt for en uke siden. Har ett eldre søsken i tillegg til den nyfødte. 

Hvordan har dere som har vert i lignende situasjon løst de første uken i permisjon i forhold til levering i barnehage o.l.? 

Det har alltid vert jeg som har levert i barnehagen. Barnehagen er nå på rødt nivå og med kun to leveringtidspunkt på morgenen. Disse passer overhode ikke med fars jobb. 

Men hvordan skal jeg kunne levere i barnehagen når jeg ikke kan løfte storesøster ut av sprinkelsengen, opp på stellebordet o.l.? 

Noen som har noen gode løsninger på dette? Eller er eneste alternativet at far går ned i stillingsprosent? 

Anonymkode: 0d28d...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far tar morgenstellet før han drar. Eventuelt sover barnet et annet sted enn sprinkelseng. Hvis du MÅ ta morgenstellet selv, kan du gjøre det i sofaen, istedet for på stellebordet. Eventuelt få til en krakk eller noe for at barnet kan klatre opp selv. Må bare tilpasse alt rundt 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke far to ukers permisjon ved fødsel?

Anonymkode: b0437...a65

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Far må ta ferie eller ulønnet permisjon. 

Anonymkode: f496d...de6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvem sier at han ikke har det? Anbefalingen om å ikke løfte tungt gjelder gjerne i seks uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år pluss en baby på 11 dager som ble tatt med keisersnitt. Men jeg hadde planlagt keisersnitt så jeg fikk brukt litt tid på å trene på ting, som for eks så sitter jeg på en stol og hjelper storebror med å klatre ut av sprinkelsenga uten å løfte på han, jeg passer bare på at han ikke ramler. Vi tar bleieskift enten i sofaen hvor han selv legger seg ned, eller på gulvet på håndkle på badet eller stående. Vi har en krakk slik at han kommer seg opp på do selv og til å vaske hender. Han klatrer selv inn og ut av bilstolen i bilen, og har en stol ved kjøkkenbordet han også kommer seg opp i på egenhånd. 

Det jeg egentlig syntes er verst er jo å ikke kunne plukke han opp for trøst osv, alt utenom funker egentlig greit, men han har funnet ut at jeg ikke klarer å springe etter han lenger så utfordringen ligger rett og slett i at han utfordrer meg. Jeg har vært heldig første uken med at mamma og søsteren min kom å leverte på morgen, andre dager har far gjort. Men jeg har hentet slik at han ikke har fått så lange dager i bhg. Da har jeg hatt baby i sjal slik at jeg har hatt hendene fri. Men det er styrete ja.. 

Anonymkode: 8be14...dc3

• Liker 1
Skrevet
La Luna skrev (26 minutter siden):

Far tar morgenstellet før han drar. Eventuelt sover barnet et annet sted enn sprinkelseng. Hvis du MÅ ta morgenstellet selv, kan du gjøre det i sofaen, istedet for på stellebordet. Eventuelt få til en krakk eller noe for at barnet kan klatre opp selv. Må bare tilpasse alt rundt 😊

Veldig gode tips, tror dessverre det blir vanskelig å få til.  Far drar 2 timer før storesøster normalt står opp. Skal han bidra med morgenstell må hun stå opp 2,5 time før normalt, det blir nok litt vell tidlig. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han har to uker, men jeg kan ikke løfte storesøster på 6 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Far bør søke permisjon uten lønn (70 % stilling burde være tilstrekkelig?), med dette som begrunnelse. Eventuelt ta ut ferie nå.

Hva med sykt barn-dager? Barnepasser er jo syk. Vi får lov å dele opp dagene i timer nå pga. korona.

Anonymkode: 0b306...a69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Skorpion91 skrev (2 minutter siden):

Han har to uker, men jeg kan ikke løfte storesøster på 6 uker. 

Hvor gammel er storesøster? Er hun stor nok til at du kan trene på ting slik jeg skrev lenger opp? 

Anonymkode: 8be14...dc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løftet jeg, hadde ingen annen mulighet.

Anonymkode: a6917...716

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far bør søke permisjon uten lønn (70 % stilling burde være tilstrekkelig?), med dette som begrunnelse. Eventuelt ta ut ferie nå.

Hva med sykt barn-dager? Barnepasser er jo syk. Vi får lov å dele opp dagene i timer nå pga. korona.

Anonymkode: 0b306...a69

Kan selvfølgelig ikke bruke omsorgsdager (sykt barn) på dette. Mor er ikke syk, hun skal unngå løft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg løftet jeg, hadde ingen annen mulighet.

Anonymkode: a6917...716

Godt du ikke ødela deg for livet. Hva skulle ungene dine gjort da? Idiotisk kommentar. Ts bør ikke ødelegge seg når mannen fint kan ta ulønnet permisjon. 

• Liker 6
Skrevet
Skorpion91 skrev (1 time siden):

Veldig gode tips, tror dessverre det blir vanskelig å få til.  Far drar 2 timer før storesøster normalt står opp. Skal han bidra med morgenstell må hun stå opp 2,5 time før normalt, det blir nok litt vell tidlig. 

Med mindre hun står opp kl 9 til vanlig, og dermed fint kan begynne å stå opp 6.30 en periode, så skjønner jeg det 😆 men da gjenstår det å tilpasse alt rundt. Som sagt, enten lære henne/hjelpe henne å komme ut av sprinkelsenga selv, finne en annen seng til henne, eller at pappaen bærer henne inn til deg når han drar. Og som sagt med stellebordet: sette op en krakk, eller ta stellet et annet sted. Det er snakk om kun fire uker, dette klarer du uten at pappaen må ta ulønnet permisjon 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kan fars arbeidsgiver virkelig ikke tilpasse litt i fire uker? Har han forklart situasjonen? 

Anonymkode: 55c65...8bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan selvfølgelig ikke bruke omsorgsdager (sykt barn) på dette. Mor er ikke syk, hun skal unngå løft. 

Mor er nyoperert og kan ikke løfte. Når den som vanligvis har omsorgen for barnet er sykt, kan far ta ut omsorgsdager. Mor er syk - hun ville vært sykemeldt hvis hun ikke hadde vært i permisjon. Far har rett til omsorgsdager. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alenemødre greier seg de også altså. 

Anonymkode: 0e6fe...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv hatt akutt KS og fikk beskjed om å ikke bære den eldste. Jeg spurte så om hvordan det skulle gå etter de 2 ukene med far hjemme og da fikk jeg beskjed om at de 2 første ukene var viktigst. Etter det bæres det kun ved høyst nødvendighet. 

Er jo en drøss av mødre som må klare seg selv uten hjelp, så du klarer det du også hvis du vil.

Anonymkode: 20b1b...0bd

• Liker 1
Skrevet

Så mange frekke svar du har fått 😱 Om du er dårlig kan du få sykepenger, og far kan søke om å ta over permisjonen din fordi du er for syk til å ta deg av barnet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har selv hatt akutt KS og fikk beskjed om å ikke bære den eldste. Jeg spurte så om hvordan det skulle gå etter de 2 ukene med far hjemme og da fikk jeg beskjed om at de 2 første ukene var viktigst. Etter det bæres det kun ved høyst nødvendighet. 

Er jo en drøss av mødre som må klare seg selv uten hjelp, så du klarer det du også hvis du vil.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: f5492...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: f5492...57f

Bare slå deg i panna du, men hva skulle hun gjort om hun var enslig mor? Skulle det eldste klart seg selv i disse ukene? Det tar 3 sekunder å løfte ett barn ut av senga, like kort tid opp på stellebord eller på sofaen. Det går veldig bra

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...