Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pruting er en uting!

Jeg synes det er sylfrekt å prute på varer som legges ut, må man virkelig skrive fast pris?

Har lagt ut to gjenstander for salg den seneste tiden og folk pruter i hytt og pine og bruker opp min dyrebare tid på å diskutere hit og dit. En spurte før hen kom om prisen var fast, noe jeg bekreftet, for så å dukke opp med 1k mindre med kontanter i en konvolutt. Og kunne "dessverre" heller ikke frakte varen selv og mente da at ved leie av henger måtte jeg vertfall gå ned i pris!

Skjærpings, dette er irriterende!

Anonymkode: 49dd3...386

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Folk prøver seg, sånn er det bare. 

Jeg svarer enten "nei takk" eller svarer ikke i det hele tatt til de som pruter. 

Anonymkode: 97e24...e89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg la ut noe skrev jeg jeg at pruting ikke var vits i og at det ikke ble besvart. Var noen få, men synes det hjalp

Anonymkode: 2332b...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nødvendig å skrive at prisen er fast, "ferdig prutet" eller tilsvarende.

Det er også nødvendig å være helt spesifikk på hvem som skal stå for frakt, og hvilke alternativer den kan foregå på.

Godt du skrev "hen" forresten, så vi ikke kunne forstå hvem denne kunden var.

Anonymkode: b951c...cee

• Liker 14
Skrevet

Bare å skrive at prisen er satt og varen må hentes selv. Meldinger med pruting og forespørsel om frakt vil ikke bli besvart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt du skrev "hen" forresten, så vi ikke kunne forstå hvem denne kunden var.

Anonymkode: b951c...cee

😂😂😂

• Liker 7
Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

For min del kommer det litt an på. På enkelte ting kan jeg vurdere det, men jo lavere de går, jo mindre er jeg villig til å diskutere det. 

Ville selv ikke ha prutet på ting om det ikke stod at det var åpning for det. 

Jeg har en ting ute nå som ikke er særlig brukt og jeg gikk ned 1000 kroner av det jeg betalte for den, men folk pruter på den. Det er vel bare en jeg har vurdert, men da er da snakk om 300 kroner mindre enn jeg har bedt om. 

Endret av TheCatLady
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle kjøpe noe som koster 500 nytt, lå på finn i mitt område til 350, alle andre steder i landet fra 2-300 kr. Så jeg spurte om jeg kunne få kjøpe for 300. Fikk et litt spydig svar tilbake om at hun håpet at jeg fikk fatt i noe til den prisen. 

Vel, jeg fikk en nesten helt ny gratis. Følte jo egentlig 300 var for mye og, men butikkene var stengt og jeg trengte det da. 

Noen setter prisene på ting urimelig høyt, da tenker jeg faktisk at pruting er innafor. 

Anonymkode: 20205...042

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Din verdifulle tid ... så vanskelig kan det vel ikke være å skrive ordet nei i en mld . 

Anonymkode: 80b5e...0a6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp og salg er en pris kjøper og selger blir enige om. Om alle pruter, så er nok prisen for høy. Ellers ville du raskt fått salg på prisforlangende. Ikke noe hokus pokus med kjøp og salg. Og rart med alle som skal ha nypris eller oppunder nypris på finn.no. Når samme vare kan kjøpes ny, med garanti og fraktfritt fra leverandøren når som helst. 

Men frakt er kjøpers ansvar, ikke noe selger skal spleise på med mindre det er avtalt som en del av salget. 

Handler mye på finn.no, pruter på det meste og får stort sett tilslag også. Har også solgt en del ting, også der ser jeg på opp mot 20% slingringsmonn som normalen.

Kjøpers tid er like dyrebar som din. Orker du ikke diskutere med kjøpere, la være å selge. 

Anonymkode: 65789...e9c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er helt greit å spørre. Jeg hadde noe jeg skulle selge til fastpris. Fikk da spørsmål om jeg var villig til å selge til en student til noen hundrelapper mindre enn jeg spurte. Jeg hadde selvfølgelig hatt godt av de ekstra hundrelappene, men jeg omrokkerte bare litt på utgiftene, så klarte meg likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at nesten alle selgere overvurderer hva brukte ting er verdt. Hva du betalte da du kjøpte tingen for fire år siden er helt uinteressant. 

Anonymkode: d0900...320

• Liker 12
Skrevet

I 9/10 tilfeller opplever jeg pruting på finn. Kommer litt an på hva jeg skal selge, og sjekker alltid ut hva tilsvarende produkt koster brukt/nytt. Har begynt å skrive fastpris på noen ting, spesielt det som et ubrukt. Fikk fortsatt bud på 1/8 av prisen jeg hadde lagt den ut for. Da vet man ikke om man skal le eller grine.

Ble forresten solgt til prisen jeg la den ut for. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gidder sjelden å prute, men dropper da også en del ting jeg ville ha kjøpt for markedspris. Og jeg ser at det ikke blir solgt. Jeg bor på Vestlandet, og ser at folk legger ut ting alt for høyt her. På Østlandet er man mer bevisst på konkurransen, så da blir prisene ofte mer realistiske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ut ting til ganske høy bruktpris, men det blir likevel solgt til det jeg ber om innen noen uker. Veldig sjeldent at noen pruter, men om noen gjør det blir de veldig irritert og snurt om de ikke får det slik de vil.

Om man prøver å være hyggelig blir de enda mer irritert, solgte en vårdress med fint mønster som gikk ut for noen år siden til 450 kroner - var ei som ville kjøpe til 250 og jeg sa nei. Da begynte hun å argumentere med at det er ofte slike dresser ute for 250 og jeg ville ikke få solgt min. Ga beskjed om at da bør hun heller kjøpe en av de andre, fordi jeg ønsket prisen i annonsen. Fikk så tre nye meldinger om at min er overpriset, hun ønsket ikke betale frakt så var enklere for henne om hun fikk kjøpe min til vanlig pris og deretter "Nei vel". To dager senere kom en mann med samme etternavn som hun første for å kjøpe den til oppgitt pris.

Har også hatt noen som tok kontakt på en annonse med noen litt dyrere samleobjekt til 750kr stykket (tenk type mummikopp men mye mindre kjent), hun ønsket 2 stykker og spurte om hun kunne få det billigere om hun kjøpte 2. Jeg sa hun kunne få 200kr avslag om hun skulle ha de. Fikk deretter spørsmål om hva jeg skulle ha for alle 4, sa da jeg kunne selge de for 2500 samlet. Da ble hun sur og sa hun var så lei av at alle skulle ha så mye for gamle brukte ting, og at hun kunne tenke seg og betale 500 for alt samlet, eventuelt strekke seg til 750...Hun sendte meldinger over flere dager, blokkerte henne til slutt.

Pruter ikke så ofte selv, synes det er litt frekt - men har spurt et par ganger om de ønsker bud eller kan spandere frakt om jeg slår til med en gang.

Anonymkode: f6536...940

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig med pruting på Finn, og jeg synes ikke det er frekt med mindre de kommer med et veldig lavt bud. Jeg sender bare en kort melding om at det ikke er aktuelt og lar det være med det. Går ikke inn i videre diskusjoner hvis de ikke går opp i pris 🙂 

Anonymkode: fdf96...981

• Liker 5
Skrevet

Det hender jeg pruter ja, da først og fremst på ting som jeg ser har ligget ute på finn.no litt, og som typisk er priset lavere av andre. 

Folk må gjerne prute på det jeg legger ut, jeg har som regel bestemt meg for en minimumspris før jeg legger ut. Det jeg kanskje syns er mest irriterende er de som pruter noe voldsomt to sekunder etter at annonsen er lagt ut. Mulig det ofte fører frem altså, men jeg gidder ikke å gå ned i pris SÅ fort, jeg vil jo først se om noen er interessert til den prisen som er lagt ut.

Jeg solgte for eksempel ikke bilen min til halv pris av det som var oppgitt på finn.no, bare for å få solgt den samme kveld som jeg la ut annonsen.

• Liker 3
Skrevet

Det er nesten alltid sånn at man får prute-forespørsler på alt man legger ut på Finn.no. Eksen min pleide å si han priset tingene sine alltid 500-1000 kr høyere enn hva han er villig til å selge for egentlig, sånn at folk som prutet skulle tro de fikk viljen sin og greide å prute. Han var litt av en kremmer også, og kjøpte og solgte ting på Finn med fortjeneste hele tiden. Kjøpte en ting litt billig (prutet...), kjørte og hentet det, kom hjem og vasket det og la det så ut på Finn for en høyere sum. Endte som regel alltid med fortjeneste for han. 

Jeg pleier å legge meg litt i laveste sjiktet når det kommer til pris, for jeg føler liksom at det er frekt av meg å kreve "for mye". Men likevel, selv om jeg alltid legger meg lavt, så er det noen som skal prute og prøver seg på skambud, som f.eks. en fjerdedel av annonsert pris. Skylder på at de er "fattig familie" eller lignende. Ofte veldig dårlig norsk i en del sånne prutemeldinger også.

Vanligvis sier jeg bare nei. Kan hende jeg jenker meg LITT i pris, hvis jeg veldig gjerne vil bli ferdig med greia, men de verste pruterne skal ha det nesten gratis, ellers får det være. Sleipe faen...

Skrevet

Selger og kjøper mye rart på Finn - i den rimelige enden.  Da blir det ofte pruting, både ved kjøp og salg.  Typisk en vare til 400,- byr jeg 300,- og kan hente og betale med en gang.   Ting her jeg bor er ofte lagt ut til nær nypris eller ikke tatt hensyn til at flere år gamle varer gjerne faller litt i verdi. 

En uting jeg har opplevd i det siste er brukere som sletter annonsen i stedet for å svare.  Også på annonser hvor jeg brukte hurtigknappen at jeg ønsker å kjøpe med en gang, til annonsert pris, trenger bare tid det passer å hente.  Da blir det merkelig å slette annonsen i stedet for å svare.  Synd det ikke er noen måte å klage på sånne selgere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Priser gjenstandene jeg selger fornuftig/lavt for å bli kvitt de, og svarer ikke de som forsøker å prute. Kan evt. sende de en tommel ned dersom jeg gidder å ta meg tid til det. 

Anonymkode: 4c0da...2bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...