Gå til innhold

Valp til tenåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på far (meg), datter og stemor + stebarn. Min biologiske datter har ytret ønske om å kjøpe hund, og i utgangspunktet stilte jeg meg negativ til det. Men hun har vist seg som ansvarlig gjennom mange ting: toppkarakterer på skolen, alltid pliktoppfyllende, prøver full score, gjør det bra i idrett ++, og i tillegg sliter hun litt sosialt / forholder seg enklere til dyr. Hun har slitt med depresjon og angst, og jeg har sett at hunden vi har passet har hjulpet mye.

Hun skal begynne å studere til neste år, så jeg er usikker på hvor god den kombinasjonen er. Hun har brukt hele det siste året på å passe og ivareta en hund, stor, så hun vet hva det vil tilsi med aktivisering og oppmerksomhet av hund. Tatt alle turer uten klaging og aldri prøvd å dytte ansvar over på noen andre.

Likevel er jeg redd for at hunden blir "glemt" fordi hun må studere til prøver, plutselig får seg kjæreste... har student tid til hund på fulltid? Jeg er positivt innstilt til hund og resten av familien vil gjerne ha det, men datteren min må ha hovedansvaret ettersom jeg og stemor jobber 8 - 6 (overtid) og har to andre barn som er yngre og krever sitt i hverdagen. Jeg kan ta med meg hunden på jobb og lufte den i ny og ne, selvsagt. 

Hva tenker dere? Hvor godt går studier med hund?

Anonymkode: 2c613...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvilken rase dere får, og hvor mye trening dere legger inn i valpeperioden. Skal hun bo hjemme mens hun studerer? 

Personlig er jeg imot at foreldre sier seg enig i å skaffe kjæledyr, men legger hovedansvaret over på barna. De voksne er de som skal ha hovedansvaret, alltid. Nå høres det jo ut som om hun er rundt 17-19 år, og ikke et lite barn?

Det dere bør snakke om er, hvordan ser hun for seg livet de neste 12-15 årene? Skal hun bo i kollektiv? Skal hun ut og reise? Om hun plutselig finner ut at hun vil til utlandet i 3 måneder, så blir dere sittende med alt ansvar for hunden. Hun må forstå at når man har ansvar for en hund, så kan man ikke bo hvor som helst, leie hvor som helst eller reise hvor som helst. Om dere ikke vil ha hovedansvaret, så må dere være klar på at om hun skal ut og reise, så må hun selv betale for hundepensjonat (med mindre dere har tenkt å stille opp). Hvem skal betale forsikring? Hvem skal betale om hunden blir syk? 

Jeg ventet til jeg var 29år før jeg fikk meg hund. Først da passet en hund inn i livet mitt, siden jeg hadde fått egen bolig og en jobb jeg kunne gjøre hjemmefra. 

Anonymkode: 155c8...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på hvilken rase dere får, og hvor mye trening dere legger inn i valpeperioden. Skal hun bo hjemme mens hun studerer? 

Personlig er jeg imot at foreldre sier seg enig i å skaffe kjæledyr, men legger hovedansvaret over på barna. De voksne er de som skal ha hovedansvaret, alltid. Nå høres det jo ut som om hun er rundt 17-19 år, og ikke et lite barn?

Det dere bør snakke om er, hvordan ser hun for seg livet de neste 12-15 årene? Skal hun bo i kollektiv? Skal hun ut og reise? Om hun plutselig finner ut at hun vil til utlandet i 3 måneder, så blir dere sittende med alt ansvar for hunden. Hun må forstå at når man har ansvar for en hund, så kan man ikke bo hvor som helst, leie hvor som helst eller reise hvor som helst. Om dere ikke vil ha hovedansvaret, så må dere være klar på at om hun skal ut og reise, så må hun selv betale for hundepensjonat (med mindre dere har tenkt å stille opp). Hvem skal betale forsikring? Hvem skal betale om hunden blir syk? 

Jeg ventet til jeg var 29år før jeg fikk meg hund. Først da passet en hund inn i livet mitt, siden jeg hadde fått egen bolig og en jobb jeg kunne gjøre hjemmefra. 

Anonymkode: 155c8...ec9

Ja, hun er rett i slutten av tenårene :)

Vi har ikke bestemt oss 100 % for rase enda, det vingler litt mellom Golden Retriever og Lagotto. 

Hun skal studere de første årene hjemmefra, og deretter flytte i kollektiv. Nå er planlagt studier på over 10 år, så hun vil være student mesteparten av hundens liv. Selvfølgelig etter første studie vil hun nok flytte for seg selv, og ta neste studie i en annen by. Hun sier hun ønsker å bo i utlandet i et par år etter studiene, men at hunden blir med. Hun er veldig arbeidsom og har jobbet helger siden dagen hun fylte 16, omtrent :)

Studiebygningen er 40 minutter unna. Jeg tenker mer rundt studier, hvordan man kombinerer et studie med eventuell hund (lufting, oppmerksomhet o.l). 

AnonymBruker
Skrevet

Har solgt til ungdommer i hennes alder. Snakker ALLTID med foreldre for å forsikre meg om at det er en voksen som kan overta dyret, spesielt hvis det er noen som er i alder rett før de skal studere, for å sikre at det er noen som tar hånd om dyret av overnevnte grunner. Uten unntak, har dyret tilfalt husstanden "eier" bodde i før studiet.

Det finnes studenter som får det til og tar med seg dyret, men ofte er det ikke tilfellet. Det er langt fra en selvfølge å finne bolig å leie der huseier godtar dyr. Med mindre du har tenkt å kjøpe leilighet til henne, anta at du kan ende opp med å måtte overta ansvaret.

Hun er sikkert flink til å ta hånd om hunden, men det er en del økonomiske og praktiske realiteter rundt det å ha hund unge mennesker ikke bestanding tar i betraktning. Hvordan vil forsikring av hund passe i ett studentbudsjett ?

Du kommer omtrent ikke utenom å involvere deg på ett eller annet vis, og sannsynligvis blir dere sittende med hund i huset.

Anonymkode: 4fcfc...cc1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte valp da jeg var 19. Gikk da første året på universitetet, og fikk valpen på våren. Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine og sparte alt jeg kunne til egen bolig. Å få valp på dette tidspunktet tenkte jeg kom til å bli midt i blinken, for vi hadde skoledager fra 9-12 og jeg ville få all verdens tid til denne lille valpen. 

Det viste seg raskt å være en svært usikker valp, og jeg var livredd for at hun skulle utvikle seprasjonsangst. Så det ble ikke flere forelesninger det året 😅 Leste hjemme og det gikk ganske greit. På høsten var hun derimot klar til å være noen timer alene. Tenker dette er viktig å ha med i tankene - du vet ikke hvordan valpen blir. 

Ellers må jeg si at det var et veldig fint tidspunkt å få valp på, for jeg hadde jo faktisk mulighet til å drive hjemmeskole for meg selv. Jeg har aldri vært noe glad i festing og egentlig aldri drømt om noe annet enn A4 livet. Siden jeg bodde hjemme hadde jeg også mulighet til å jobbe ved siden av studiene, og hun var lite alene hjemme de årene jeg studerte. Flyttet i egen leilighet da jeg fikk bachelorgraden og hunden er fremdeles med meg som min beste venn ❤️

Anonymkode: 3e30b...f0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beskrivelsen av datteren din høres mye ut som min. Hun ønsket seg også en hund og lovte å ta hele ansvaret selv. Hun passet hunder hele tiden og var veldig flink med de.

Så fikk hun hund, omplasseingshund og alt var så fint i begynnelsen.

Så ble hun invitert på en fest, en hyttetur, måtte lese til prøver etc etc og hvem trur du hadde hunden da? Jo, det var jeg. 

Til slutt måtte jeg sette ett ultimatum, enten kvitter hun seg med hunden eller tar ansvar selv. Det gikk litt pø om pø og det var helt greit da hun flyttet ut sammen med hunden etterhvert.

Det høres nesten ut som jeg hatet den hunden, men jeg hadde mer enn nok med jobb og det siste jeg ønsket etter er kveldsvakt var å gå tur med en svært aktiv hund i minimum 30 min i kulde, regn og glatt føre.

Anonymkode: 4a212...6d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har solgt til ungdommer i hennes alder. Snakker ALLTID med foreldre for å forsikre meg om at det er en voksen som kan overta dyret, spesielt hvis det er noen som er i alder rett før de skal studere, for å sikre at det er noen som tar hånd om dyret av overnevnte grunner. Uten unntak, har dyret tilfalt husstanden "eier" bodde i før studiet.

Det finnes studenter som får det til og tar med seg dyret, men ofte er det ikke tilfellet. Det er langt fra en selvfølge å finne bolig å leie der huseier godtar dyr. Med mindre du har tenkt å kjøpe leilighet til henne, anta at du kan ende opp med å måtte overta ansvaret.

Hun er sikkert flink til å ta hånd om hunden, men det er en del økonomiske og praktiske realiteter rundt det å ha hund unge mennesker ikke bestanding tar i betraktning. Hvordan vil forsikring av hund passe i ett studentbudsjett ?

Du kommer omtrent ikke utenom å involvere deg på ett eller annet vis, og sannsynligvis blir dere sittende med hund i huset.

Jeg forsikret egentlig aldri hunden jeg eide før/når datteren min var liten... 

Jeg tenker jo mitt med tanke på at hun vil studere medisin, men samtidig så tenker jeg også at en hund er midt i blinken for henne. Hun fester ikke, er ikke sammen med så mange mennesker, og holder seg veldig for seg selv. Naturlig tilbaketrukken person.

Hun får 8.000,- per mnd fra egen sparing hun har samlet opp (og deretter sprer utover studietiden) og tenker å ha en fast hundepasser når studietiden er som verst. Siden hun helst vil bo i kollektiv, så vil heller ikke hunden være så mye alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beskrivelsen av datteren din høres mye ut som min. Hun ønsket seg også en hund og lovte å ta hele ansvaret selv. Hun passet hunder hele tiden og var veldig flink med de.

Så fikk hun hund, omplasseingshund og alt var så fint i begynnelsen.

Så ble hun invitert på en fest, en hyttetur, måtte lese til prøver etc etc og hvem trur du hadde hunden da? Jo, det var jeg. 

Til slutt måtte jeg sette ett ultimatum, enten kvitter hun seg med hunden eller tar ansvar selv. Det gikk litt pø om pø og det var helt greit da hun flyttet ut sammen med hunden etterhvert.

Det høres nesten ut som jeg hatet den hunden, men jeg hadde mer enn nok med jobb og det siste jeg ønsket etter er kveldsvakt var å gå tur med en svært aktiv hund i minimum 30 min i kulde, regn og glatt føre.

Anonymkode: 4a212...6d0

Hvorfor ikke bare en hundepasser / hundebarnehage?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studie går over 10 år?

Anonymkode: 7d20b...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk valp når jeg var 18 og bodde hjemme, det endte med at foreldrene mine tok hånd om han. Prøvde å ta han med når jeg flytta for meg selv, men han hadde separasjonsangst og jeg fikk klager av naboene så han måtte flytte hjem til mor.

Jeg har dårlig samvittighet for det, men mamma var nok klar over at det kom til å skje når hun sa ja til hund. 

Anonymkode: d382a...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker jo mitt med tanke på at hun vil studere medisin, men samtidig så tenker jeg også at en hund er midt i blinken for henne. Hun fester ikke, er ikke sammen med så mange mennesker, og holder seg veldig for seg selv. Naturlig tilbaketrukken person.

Hun får 8.000,- per mnd fra egen sparing hun har samlet opp (og deretter sprer utover studietiden) og tenker å ha en fast hundepasser når studietiden er som verst. Siden hun helst vil bo i kollektiv, så vil heller ikke hunden være så mye alene.

Det kan være vanskelig å finne ett kollektiv hvor det er lov med hund, det bør hun forberede seg på 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe jeg ville gått med tanke på hundens velvære og liv. Dyr er ikke pakker.

Anonymkode: d5e56...555

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også en naturlig tilbaketrukken person som ikke festet eller drakk alkohol før jeg fylte 18. Det betyr ikke at jeg ikke festet noe i tjueårene. Stor forskjell på å bo hjemme med foreldre og å flytte ut for første gang. Man vet ikke med sikkerhet hvordan det kommer til å bli.

Tenker også at det kan bli vanskelig å finne kollektiv hvor det er tillatt med hund. Det begrenser utvalget veldig.

Anonymkode: 8e1d6...38f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere får en hund i huset, må dere anta at den ikke blir med henne når hun studerer. 

Hun kan alltids skaffe seg hund selv når hun er ferdig med studiene sine. 

Anonymkode: a453c...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være vanskelig å finne ett kollektiv hvor det er lov med hund, det bør hun forberede seg på 

Finne 1 huseier som vil ha hund 2 studentkollektiv som ikke fester. Hva om hunden ikke takler kollektivet ? Skjønner at dere ønsker at hun skal ha hund, og at det hadde vært bra for henne med en kompis. Men dere må ha realistiske forventninger, og ikke miste bakkekontakten totalt.

Hund i kollektiv er en horribel ide, hvis det i det hele tatt er mulig å finne en plass hun får flytte inn med hund. Det er en ting at folk ikke vil ha dyr i utleieboliger, i kollektiv ekskluderer det også potensielle leietakere på grunn av allergi. Eller at hun ikke kan bo ett sted fordi noen som bor der er allergiker.

Du som er voksen, vet at de 8000,- kommer hun ikke langt med i den store helhet når hun skal begynne å betale for seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk valp når jeg var 18 og bodde hjemme, det endte med at foreldrene mine tok hånd om han. Prøvde å ta han med når jeg flytta for meg selv, men han hadde separasjonsangst og jeg fikk klager av naboene så han måtte flytte hjem til mor.

Jeg har dårlig samvittighet for det, men mamma var nok klar over at det kom til å skje når hun sa ja til hund. 

Fornuftig mor 😊

Å anskaffe hund er noe hele familien må være med på. Mtp din datters helse ville jeg strukket meg langt. Men dere kan ikke gjøre det om dere andre absolutt ikke vil gå tur i all slags vær, overta hunden osv...

Anonymkode: 6bfe1...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første, det å skulle etterhvert flytte til kollektiv og ta med hunden "da er jo ikke hunden så mye alene" er en ønskedrøm.
De flestre kollektiver godtar ikke dyr, og det er uansett hennes ansvar 100% og hun kan på ingen måte forvente at hun både får lov til å ha hund i kollektiv og at roomies skal aktivisere hunden! Det er hennes jobb.
Hun kan selvfølgelig være heldig å finne ett kollektiv hvor hunden kan være med og roomies deltar i aktivisering, men det kan hun ikke gå ut i fra.

De medisinstudentene jeg kjenner satt ofte 10-12 timer på skolen hver dag og festet mye, men dette kan hun selvfølgelig justere selv. Hun kan lufte hunden om morgen, dra på forelesninger, hjem for å lufte hunden, og så endten lese hjemme eller dra tilbake til lesesalen. Hun må også finne seg studiegrupper/kollokvier som godtar at hun drar hjem etter forelesningene hver dag for å lufte hunden, og ikke kan sitte å jobbe sammen med de utover kveldene.
Hun må også legge en plan for hvordan løse det med hunden under praksisperioder som ikke nødvendigvis er i nærområdet. (det vil si at dere nok må forberede dere på å ha hunden på fulltid når hun har praksis).

Det er fint mulig å kombinere tidkrevende dyr med studier, men da må man være villig til å gi slipp på mye sosialt, man må finne seg studiekamerater som aksepterer at man har forpliktelser, man må være strukturert og klare lese godt hjemmefra istedet for lesesal. Man risikerer miste mye av den verdifulle sosialiseringen i studietiden.
Og som andre sier, at hun ikke fester nå som tenåring har lite å si for hva hun kommer til å gjøre som student. Medisinstudenter er ofte også kjent for høyt nivå av festing, de var definitivt studieretningen som hadde de villeste festene når jeg studerte ingeniør for noen få år siden.

Sjansene er nok store for at dere blir sittende med det fulle ansvaret for hunden etterhvert.

Anonymkode: f6ec5...f37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finne 1 huseier som vil ha hund 2 studentkollektiv som ikke fester. Hva om hunden ikke takler kollektivet ? Skjønner at dere ønsker at hun skal ha hund, og at det hadde vært bra for henne med en kompis. Men dere må ha realistiske forventninger, og ikke miste bakkekontakten totalt.

Hund i kollektiv er en horribel ide, hvis det i det hele tatt er mulig å finne en plass hun får flytte inn med hund. Det er en ting at folk ikke vil ha dyr i utleieboliger, i kollektiv ekskluderer det også potensielle leietakere på grunn av allergi. Eller at hun ikke kan bo ett sted fordi noen som bor der er allergiker.

Du som er voksen, vet at de 8000,- kommer hun ikke langt med i den store helhet når hun skal begynne å betale for seg selv.

Hun skal jo selvsagt jobbe på siden også, da!

Det er også mulig for henne å bo hjemme - vi bor relativt nært studieplassen, så hun kan reise dit hver dag om hun vil (omtrent 40 min). Poenget med hybel/kollektiv er jo at hun har mange muligheter rundt akkurat dét.

Biologisk mor kan også passe hunden, eier 2 stk selv. Stemor har også to barn som gjerne vil gå tur med hunden i ny og ne. 

De største utfordringene blir i så fall utveksling og ferie. Her tenker jeg at hun enten må finne en passer, eller ta hunden med seg.

Skrevet

Nei, ikke om man ikke er villig til å ta over ansvaret hvis/om/men..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For det første, det å skulle etterhvert flytte til kollektiv og ta med hunden "da er jo ikke hunden så mye alene" er en ønskedrøm.
De flestre kollektiver godtar ikke dyr, og det er uansett hennes ansvar 100% og hun kan på ingen måte forvente at hun både får lov til å ha hund i kollektiv og at roomies skal aktivisere hunden! Det er hennes jobb.
Hun kan selvfølgelig være heldig å finne ett kollektiv hvor hunden kan være med og roomies deltar i aktivisering, men det kan hun ikke gå ut i fra.

De medisinstudentene jeg kjenner satt ofte 10-12 timer på skolen hver dag og festet mye, men dette kan hun selvfølgelig justere selv. Hun kan lufte hunden om morgen, dra på forelesninger, hjem for å lufte hunden, og så endten lese hjemme eller dra tilbake til lesesalen. Hun må også finne seg studiegrupper/kollokvier som godtar at hun drar hjem etter forelesningene hver dag for å lufte hunden, og ikke kan sitte å jobbe sammen med de utover kveldene.
Hun må også legge en plan for hvordan løse det med hunden under praksisperioder som ikke nødvendigvis er i nærområdet. (det vil si at dere nok må forberede dere på å ha hunden på fulltid når hun har praksis).

Det er fint mulig å kombinere tidkrevende dyr med studier, men da må man være villig til å gi slipp på mye sosialt, man må finne seg studiekamerater som aksepterer at man har forpliktelser, man må være strukturert og klare lese godt hjemmefra istedet for lesesal. Man risikerer miste mye av den verdifulle sosialiseringen i studietiden.
Og som andre sier, at hun ikke fester nå som tenåring har lite å si for hva hun kommer til å gjøre som student. Medisinstudenter er ofte også kjent for høyt nivå av festing, de var definitivt studieretningen som hadde de villeste festene når jeg studerte ingeniør for noen få år siden.

Sjansene er nok store for at dere blir sittende med det fulle ansvaret for hunden etterhvert.

Anonymkode: f6ec5...f37

Jeg vokste opp et veldig tett og stille sted, så disse "ville festene" er nytt for meg. Ville ikke tro at 6er elever driver på sånn. Da ser jeg heller at hun tar vare på et dyr og får godt utbytte av det, enn å drikke seg full og være borte hele natta for en runde på fylla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...