AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg er alene med nyfødt og en toåring da pappaen reiser på jobb en måneds tid. Toåringen sliter med å godta at det er en til baby i huset som trenger oppmerksomhet, og er derfor selv veldig oppmerksomhetssyk og vil sitte på fanget, kose, leke etc... Han blir veldig sint hvis jeg ammer eller må bruke tiden på babyen litt. Ved legging så bruker toåringen over en time på å sovne, og da må jeg ligge i sengen med han. Problemet er at babyen har stort behov for nærhet og skriker en del, noe som gjør legging til et lite mareritt.. Hvordan skal jeg løse dette? Blir så stressa på tanken om å være helt alene i en måned... Anonymkode: beae5...416
Rotemor Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Du må amme imens du gjør andre ting.. Verre er det ikke!
Gjest Fnuggolina Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 (endret) MÅ barnefar reise bort rett etter fødsel før amming er etablert? Sånn type pålagt/får ikke tilrettelegging? Høres umiddelbart ut som verdens dårligste planlegging av ham og arbeidsgiver. Men for å svare praktisk: høres ut som du kanskje burde spørre om litt praktisk hjelp av familie om mulig? Eller amme 30 min før legging - ha baby i bæresjal ved legging? Om babyen aksepterer det, da. Og hørselvern på deg 🤷♀️🙈 Men det blir jo vanskelig å få største til å sovne om lille gråter/styrer. Med mindre far er eneste livreddende kirurg som skal redde døende barn i krigssone for Leger uten grenser tror jeg muligens jeg hadde kverket vedkommende. Eller først tatt ut skilsmisse, SÅ kverket. Endret 2. mai 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Det er stor nok overgang for toåringen å få et søsken i hus. Så skal du være alene med begge to over så lang tid i tillegg. Ser ikke lyst på at toåringen får den oppfølgingen og tilstedeværelsen som kreves. Anonymkode: 526ee...810 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Rotemor skrev (3 minutter siden): Du må amme imens du gjør andre ting.. Verre er det ikke! Hva for en sløkt kommentar er dette? "Verre er det ikke?" Her i gården er det ikke snakk om å gjøre andre ting mens jeg ammer - puppen detter ut, babyen får ikke ro. Hilsen fru hengepupp. Anonymkode: 8a9ee...193 11
Djækklåsst Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Da jeg var alene med tvillingene da de var babyer, og en toåring i tillegg, så satte jeg toåringen fastspent i barnestol da jeg la tvillingene.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Du kan sitte og lese en bok med toåringen samtidig med du ammer. Anonymkode: 03790...009 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Heisann! Har vært i akkurat samle posisjon selv, da pappaen jobber 6/6 turnus. Heldigvis er minstejenta 1år nå, så ting har blitt litt lettere. Jeg måtte bare prøve meg fram, selvom det absolutt ikke var lett. Måtte alltid ligge sammen med hun første for å få hun til å sovne, men dette gikk rett og slett ikke når nr.2 kom i hus. Det som funket best for oss var å sitte i en stol rett vedsiden av sengen hennes, og ha på lydbok til hun sovnet. Sørget for at mini var trøtt, sånn at hun sovnet i armene mine mens jeg ammet. Dette gikk greit, men var såklart noen kvelder da storesøster hoppet i sengen og var helt vill, mens jeg var stuck med lillesøster i armene. Er absolutt en prøvelse 😅 Ihvertfall når rutinene endrer seg så fort mens de er små. Prøvde også å lese og amme samtidig, men syns det funka ganske dårlig. Prøvde også å ligge alle sammen, men da bare pirka hun borti lillesøsteren sånn hun våkna. Men du må nesten bare se hva som funker for dere. Ønsker deg masse lykke til! Husker hvor oppgitt jeg var selv i den perioden, men det går seg heldigvis til ❤ Anonymkode: e1468...28d 3
Rotemor Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva for en sløkt kommentar er dette? "Verre er det ikke?" Her i gården er det ikke snakk om å gjøre andre ting mens jeg ammer - puppen detter ut, babyen får ikke ro. Hilsen fru hengepupp. Anonymkode: 8a9ee...193 Jeg har fire barn. Av og til måtte den ene ammes mens en annen ble sunget for, satt i badekaret eller lignende. Hva slags problematiserende hverdag du har slapt deg fordi du ikke evner å multitaske sier ingenting om meg. 1
Sinsiew Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 Rotemor skrev (5 minutter siden): Jeg har fire barn. Av og til måtte den ene ammes mens en annen ble sunget for, satt i badekaret eller lignende. Hva slags problematiserende hverdag du har slapt deg fordi du ikke evner å multitaske sier ingenting om meg. Spar deg.. At du klarer å amme mens du gjør andre ting, betyr ikke at alle andre klarer det. Det har ingen ting med hvilken problemer man har skapt seg i hverdagen. Unødvendig kommentarer fra deg. Så fryktelig ufin. 17
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Ammet når eldstemann spiste kveldsmat, så hadde jeg minste i bæresjal ved legging. Av og til fikk baby ligge i sengen når vi leste, hvis humøret stemte. Det var kjempestas for eldste. Hvis legging tar en time er det kanskje noe annet som kan endres og? Slutte med dagsoving? Legge senere? Tidligere? Men sånn ellers så kan det være veldig hardt å være alene med to små. Kan du få litt avlastning innimellom? Noen som kan trille baby ved legging el? Anonymkode: d10c3...900 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): MÅ barnefar reise bort rett etter fødsel før amming er etablert? Sånn type pålagt/får ikke tilrettelegging? Høres umiddelbart ut som verdens dårligste planlegging av ham og arbeidsgiver. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er stor nok overgang for toåringen å få et søsken i hus. Så skal du være alene med begge to over så lang tid i tillegg. Ser ikke lyst på at toåringen får den oppfølgingen og tilstedeværelsen som kreves. Anonymkode: 526ee...810 Mannen må jobbe for han har ikke permisjon enda. Denne jobbreisen er veldig viktig og har vært planlagt lenge så jeg vil ikke si nei til han. Jeg ønsker at toåringen skal få dekket sitt behov, men det er en kabal å få til å gå opp med to stk som krever sitt. Anonymkode: beae5...416
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 Djækklåsst skrev (1 time siden): Da jeg var alene med tvillingene da de var babyer, og en toåring i tillegg, så satte jeg toåringen fastspent i barnestol da jeg la tvillingene. Det er mer at det er et problem å legge toåringen mens babyen skriker for den vil bysses/bæres/ammes.. Har prøvd å sitte i en stol ved siden av men da er det full krise og skriking i to timer eller hopping i senga fordi jeg ikke ligger der å holder rundt han. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan sitte og lese en bok med toåringen samtidig med du ammer. Anonymkode: 03790...009 Amming tar en time ca, så han har ikke helt tålmodighet til det. Har sett litt YouTube videoer men det varer ikke lenge før han er lei. Anonymkode: beae5...416
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann! Har vært i akkurat samle posisjon selv, da pappaen jobber 6/6 turnus. Heldigvis er minstejenta 1år nå, så ting har blitt litt lettere. Jeg måtte bare prøve meg fram, selvom det absolutt ikke var lett. Måtte alltid ligge sammen med hun første for å få hun til å sovne, men dette gikk rett og slett ikke når nr.2 kom i hus. Det som funket best for oss var å sitte i en stol rett vedsiden av sengen hennes, og ha på lydbok til hun sovnet. Sørget for at mini var trøtt, sånn at hun sovnet i armene mine mens jeg ammet. Dette gikk greit, men var såklart noen kvelder da storesøster hoppet i sengen og var helt vill, mens jeg var stuck med lillesøster i armene. Er absolutt en prøvelse 😅 Ihvertfall når rutinene endrer seg så fort mens de er små. Prøvde også å lese og amme samtidig, men syns det funka ganske dårlig. Prøvde også å ligge alle sammen, men da bare pirka hun borti lillesøsteren sånn hun våkna. Men du må nesten bare se hva som funker for dere. Ønsker deg masse lykke til! Husker hvor oppgitt jeg var selv i den perioden, men det går seg heldigvis til ❤ Anonymkode: e1468...28d Takk for godt svar♥️ Er greit å høre at det er andre som også synes det har vært tøft å vær alene med to små. Man må bare finne ut hva som funker ja, men til nå så har ingenting funka. Føler jeg blir revet i to og fremdeles ikke klarer å innfri begges ønsker. Anonymkode: beae5...416
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #15 Skrevet 2. mai 2021 Det kommer til å bli lettere, du kommer til å finne deres rutiner som funker hos dere ❤️ Jeg var i samme situasjon, og de to første turene til mannen hadde jeg så dårlig samvittighet for både babyen og eldste, og følte jeg ikke strakk til. Det ble veldig mye bedre. Jeg tror det som hjalp meg mest, var å ta en dag, en legging, en natt av gangen. Og når det ble helt ille, tenke at sånn er det nå, men det kommer ikke til å være sånn for alltid. Ikke at jeg alltid fikk til å tenke det, altså. Og særlig ikke da lillesøster var nyfødt. Hormonendringene man har som fersk barselkvinne, og den eldstes reaksjoner på den store endringen det er å få et lillesøsken, er ingen enkel kombinasjon! Jeg har både ammet gående med babyen i armene og den eldste i bæresele på ryggen, vugget babyen i bilstolen med foten mens jeg hadde eldste på fanget inne på hennes soverom, dratt madrassen på min og mannens seng ned på gulvet og ligget på den med et gråtende barn på hver arm. Men etter hvert fikk vi en rutine på at jeg satt i den eldstes seng og hun lå delvis på fanget mitt mens jeg ammet babyen og sang for dem. Anonymkode: 4d032...727 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #16 Skrevet 2. mai 2021 ......og defor bør man unngå to tette. Anonymkode: 560c5...bef 1
Rotemor Skrevet 2. mai 2021 #17 Skrevet 2. mai 2021 Sinsiew skrev (1 time siden): Spar deg.. At du klarer å amme mens du gjør andre ting, betyr ikke at alle andre klarer det. Det har ingen ting med hvilken problemer man har skapt seg i hverdagen. Unødvendig kommentarer fra deg. Så fryktelig ufin. Det var ikke TS jeg svarte. Men nå jeg blir bjeffet på fordi jeg prøver å se lettere på det enn alle de fuckings rutineavhengige nevrotikerne av noen mødre jeg ser her så får de svar! Man må gjøre så godt man kan. Hvis det betyr å legge et barn med en hengende på puppen så betyr det det!
Kenelz Skrevet 2. mai 2021 #18 Skrevet 2. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: ......og defor bør man unngå to tette. Anonymkode: 560c5...bef ...... og den kommentaren hjalp skikkelig! 🙄 TS: mulig å involvere 2-åringen? At han er med på å «hjelpe» deg med babyen? ☺️ Få han føle seg skikkelig inkludert og få masse ros/skryt for å vær en god storebror. Eller: «Nå skal babyen lalle natta, hva skal vi gjøre? Skal du ligge alene i sengen din og vente på at babyen har sovnet eller skal jeg og baby ligge sammen med deg?» Få 2 åringen til å føle at han får «bestemme» og gi han valg. 3
Sinsiew Skrevet 2. mai 2021 #19 Skrevet 2. mai 2021 Rotemor skrev (23 minutter siden): Det var ikke TS jeg svarte. Men nå jeg blir bjeffet på fordi jeg prøver å se lettere på det enn alle de fuckings rutineavhengige nevrotikerne av noen mødre jeg ser her så får de svar! Man må gjøre så godt man kan. Hvis det betyr å legge et barn med en hengende på puppen så betyr det det! Assa, nå får du roe deg. Å bli ufin, det er bare dumt. Du svarte unødvendig ufint allerede i første innlegg. Ikke rart du møter motbør. Hadde du svart som det siste du skriver i første innlegget ditt, så hadde det vært bedre. Det er ikke alle som har så lett for å amme mens man gjør andre ting. Da er det ikke til nytte å skrive "verre er det ikke". Sånn funker ikke for alle og enhver. Det kommer helt an på babyens evne til å die, og det har ikke ts fortalt noe om. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #20 Skrevet 3. mai 2021 Legg dere alle sammen i dobbelt senga! Fortell eventyr til eldste mens du ammer! Senk lista. Gjør amming til en kosestund for storesøsken, slik at det er noen hen ser frem til for da er det enevtyr kanskje noe saft😊 lykke til Anonymkode: 60305...1f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå