Frk Midnattsol Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Driver å hjelper en bekjent med å få kjøpt bolig for første gang. Han har fått et finansieringsbevis fra husbanken på 2 700 000,-. Det er mest aktuelt å kjøpe borettslag, og spørsmålet blir da om hva de 2,7`skal dekke. Er det kjøpesummen OG fellesgjeld, eller er det bare kjøpesummen. Prøvde å google, men mulig jeg stille spørsmålet litt feil 😃
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Normalt sett skal det dekke all gjeld du påtar deg, altså inkludert fellesgjeld. Anonymkode: 693de...04e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Inkludert fellesgjeld. Anonymkode: 1e133...c90 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Høres rart ut at det skal dekke fellesgjeld for den er jo innbakt i fellesutgiftene. Jeg ble aldri spurt om noe finansieringsbevis. Ingen som brydde seg med å sjekke om jeg hadde penger til fellesgjelda, den betaler jeg jo på hver måned i fellesutgiftene. Så lenge jeg hadde 1.4 som leiligheten kostet ekskludert fellesgjelda så var det greit. Anonymkode: 3c6d6...b71
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Det er som regel alltid inkludert fellesgjeld, men for å være sikker burde dere sjekke med husbanken. Anonymkode: 5dfa3...fbb
Jdz Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres rart ut at det skal dekke fellesgjeld for den er jo innbakt i fellesutgiftene. Jeg ble aldri spurt om noe finansieringsbevis. Ingen som brydde seg med å sjekke om jeg hadde penger til fellesgjelda, den betaler jeg jo på hver måned i fellesutgiftene. Så lenge jeg hadde 1.4 som leiligheten kostet ekskludert fellesgjelda så var det greit. Anonymkode: 3c6d6...b71 Og hvem mener du skulle ha spurt etter finansieringsbevis? Finansieringsbeviset er bankens vurdering av din betjeningsevne. Hvis du har finansieringsbevis på for eksempel 4,5 mnok og du kjøper en andel i et borettslag hvor din andel av fellesgjelden er 500k, vil banken kun låne deg 4 mnok. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Det står vel på finansieringsbeviset? Anonymkode: d6917...939
Taluno Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Det er inkludert fellesgjeld. Fellesgjeld inngår i "maks 5x inntekt". For å sette det på spissen, om det ikke hadde vært inkludert fellesgjeld: Da kunne han kjøpt en leilighet for 2,7 mill i "innskudd", og 3 millioner i ekstra fellesgjeld, og plutselig sittet med nesten 6 millioner i gjeld... Det var dette også som gjorde at man fikk gjeldsregister, folk fikk finanseringsbevis på f.eks 2,5 mill som banken anså de kunne betjene, så tok de opp forbruksgjeld på flere millioner i tillegg for å kjøpe enda større/dyrere boliger, og kunne ikke betjene noe fordi den totale gjelden var alt for stor i forhold til inntekt.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Har vennen din lest hele vedtaket? Fikk nettopp vedtak fra husbanken selv, å det var ganske omfattende. Med tydelig beskjed om å lese alt. Hos meg måtte hvertfall all gjeld på boligen være innenfor det jeg fikk låne. Anonymkode: a5151...16f
Frk Midnattsol Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2021 Takk for svar alle sammen. Det var slikt jeg hadde tenkt det, men ble brått usikker. Min kompis har lest vedtaket, og det har jeg også, men det står ikke noe spesifikt om fellesgjeld og slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå