AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Både forberedt del og uforberedt? Takk for svar Anonymkode: 9a08a...ade
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Følger skal ha på tirsdag 😬 Anonymkode: a6cce...1e4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Følger skal ha på tirsdag 😬 Anonymkode: a6cce...1e4 Er du godt forberedt? Tar du fag hos skole? Anonymkode: 9a08a...ade
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du godt forberedt? Tar du fag hos skole? Anonymkode: 9a08a...ade Har tatt det via Sonans ja vil si jeg er ganske godt forberedt, har lest en god del ja... men man vet jo aldri 🙈 Anonymkode: a6cce...1e4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Tema: Forestillinger om det norske Problemstilling: Hvordan kommer forestillinger om det norske fram i tekster på 1800-tallet? Du kan holde et foredrag på inntil 10 minutter der du svarer på denne problemstillingen. Ta utgangspunkt i sentrale tekster når du forklarer. Etter fremføringen så ble jeg spurt om ting som omhandlet samme periode. Vi kom litt inn på språkhistorien og Ivar Aasen (hadde snakket litt om han i fremføringen) og da gled det fort videre på Knud Knudsen og hva han drev med + diverse språkreformer. Fikk da også spørsmål om islandsk og færøysk i forhold til språkutviklingen. Fortsatte med flere spørsmål om forestillinger om det norske. Min sensor var glad i malerier så kan være greit å vite noe om det... Videre gikk vi til poetisk realisme, realisme og naturalisme. Snakket om noen kjente forfattere og ting de hadde skrevet fra denne tiden. Ble også spurt om fordypningsoppgaven, og gjorde rede for denne i veldig korte trekk. Ikke glem denne! Mister fort en hel karakter++ hvis du ikke har noe å vise til. Tiden gikk fort, og plutselig var tiden ute. Et lite tips: vær forsiktig med å nevne ting du bare kan litt om. De begynte fort å grave litt om ting jeg nevnte i besvarelsene mine. F.eks kan det være greit å la være å nevne at Knud Knudsen var opptatt av at skriftspråket skulle være ortofont dersom du ikke kan forklare hva det betyr. Aldri svar "vet ikke". 😉 Står du fast, så tenk litt høyt. Plutselig så har du formulert et greit svar allikevel. Husk at de er ute etter hva du kan! Lykke til 😀😀 Anonymkode: 11286...fd1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tema: Forestillinger om det norske Problemstilling: Hvordan kommer forestillinger om det norske fram i tekster på 1800-tallet? Du kan holde et foredrag på inntil 10 minutter der du svarer på denne problemstillingen. Ta utgangspunkt i sentrale tekster når du forklarer. Etter fremføringen så ble jeg spurt om ting som omhandlet samme periode. Vi kom litt inn på språkhistorien og Ivar Aasen (hadde snakket litt om han i fremføringen) og da gled det fort videre på Knud Knudsen og hva han drev med + diverse språkreformer. Fikk da også spørsmål om islandsk og færøysk i forhold til språkutviklingen. Fortsatte med flere spørsmål om forestillinger om det norske. Min sensor var glad i malerier så kan være greit å vite noe om det... Videre gikk vi til poetisk realisme, realisme og naturalisme. Snakket om noen kjente forfattere og ting de hadde skrevet fra denne tiden. Ble også spurt om fordypningsoppgaven, og gjorde rede for denne i veldig korte trekk. Ikke glem denne! Mister fort en hel karakter++ hvis du ikke har noe å vise til. Tiden gikk fort, og plutselig var tiden ute. Et lite tips: vær forsiktig med å nevne ting du bare kan litt om. De begynte fort å grave litt om ting jeg nevnte i besvarelsene mine. F.eks kan det være greit å la være å nevne at Knud Knudsen var opptatt av at skriftspråket skulle være ortofont dersom du ikke kan forklare hva det betyr. Aldri svar "vet ikke". 😉 Står du fast, så tenk litt høyt. Plutselig så har du formulert et greit svar allikevel. Husk at de er ute etter hva du kan! Lykke til 😀😀 Anonymkode: 11286...fd1 Oi, det var mye på uforberedt! Men høres ut som om det gikk fint for deg:) Hvilken skole var dette hos? Er så stor variasjon i oppgavene. Anonymkode: 9a08a...ade
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Jeg tok eksamen på Sandefjord videregående skole. Jeg følte egentlig at vi holdt oss greit innenfor ''samme periode''. Forestillinger om det norske, romantikken og språkhistorie på 1800-tallet er jo temaer hvor det er mye overlapping. Det sto vel på arket jeg fikk utdelt at etter presentasjon ville jeg bli spurt om ''nærliggende'' temaer. Dette er nok litt forskjellig fra skole til skole. Jeg kunne ikke ALT om alt jeg ble spurt om, men de la mye vekt på at jeg kunne svare noe på alt de spurte om. På spørsmålene hvor jeg kunne en del, så brukte jeg det for det det var verdt. Jeg hadde bare 3 uker på meg (dumme meg som tenkte at jeg hadde så god tid før datoen ble satt), så jeg kjørte en ''kunne litt om alt'' taktikk når jeg studerte. Funka det. Anonymkode: 11286...fd1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #8 Skrevet 3. mai 2021 Østfold. Husker ikke 100% hva det gikk ut på, men var en forberedt del og en trukket del. Forberedt del valgte jeg retorikk, da anbefaler jeg fokus på enkle karakterer i historien. F.eks. Trump, Hitler, Obama osv. Trukket del var språkrelatert, tror det var noe om norsk språkutvikling, nynorsk, gammelnorsk, dialekter osv. Anonymkode: 7d29c...217
adirf Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Hei! Jeg måtte analyse en tale! Retorisk analyse, og sammenligne det med en tale vi hadde på leselisten vår 🙂 Videre fikk jeg spørsmål om 4 kjente tekster fra leselista (Romantikken, Realismen, Naturalismen og Nyromantikken) Jeg måtte snakke om kjennetegn på tidsepoken, skrivestil, hva som skillet de forskjellige epokene osv! Jeg snakket også endel om samfunnet på de ulike tidene slik at det kunne settes inn i en kulturhistorisk sammenheng (viktig!) Øv på å sammenligne epokene, samt se sammenheng mellom tid og tekst - så går det fint 😄
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Jeg fikk trekk på forberedt del for å ikke ha analyse.. Anonymkode: 8110d...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå