Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I pandemien har vi fått servert et bilde av en befolkning i krise. Massearbeidsløshet og bedrifter som går konkurs. Det er tegnet et bilde av en nasjon nærmest i krigstilstand.

Men sannheten er at Norge går så det griner. Og har gjort det under hele pandemien. Noen få flere arbeidsledige, men ikke totalt av antall folk i arbeidsfør aldere er det forsvinnende lite. Og antall bedrifter som går dårlig er knapt nok verre enn i et normalår.

Det er selvsagt trist for de få det gjelder med dårlig økonomi. Men folk flest i Norge har mye penger mellom hendene og de fleste bedrifter går  Det skal vi ikke glemme.

De få som har fått det dårligere er gjerne de som allerede hadde det ganske dårlig. Men det viktigste er at de er svært få. Såpass få at jeg mener samfunnet har feilaktig har tegnet et bilde av en nasjon i krise. Det er uansvarlig og uærlig.

Anonymkode: b8c15...78a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig.

Anonymkode: 35883...738

Skrevet

Jeg synes også det. Her på kg, som ellers, er det dessuten det å ikke klare seg bra økonomisk som det er lov å gi uttrykk for. Man kalles rett og slett ufin dersom man påpeker at oftest er det dårlige økonomiske valg og dårlig økonomistyring som fører til vedvarende dårlig økonomi. 

Nei da er man arrogant, og ignorant i forhold til hvor vanskelig mange har det. Slem og ufin!

Det hjelper ikke at man selv har hatt trang økonomi i årevis, og kommet seg ut av det ved å ta kloke valg, og styre økonomi slik at det ble mulig å komme seg ovenpå til slutt. 

I tråder og diskusjoner om økonomi er selv de som klarer seg på lite og de som klarte seg på lite i så langt tid at de kom seg ovenpå "idioter" som ikke forstår hvor vanskelig det er å ha lite penger. Selv om de faktisk er dem som tar og har tatt nødvendige kloke valg.

Neida, det er de som ikke klarer å leve etter evne som har talerett. De som klarer seg økonomisk, også ved tilsvarende stram økonomi, er arrogante, ignorante idioter. 

Forstå det den som kan!

"Ikke min skyld!" er veldig utbredt blant dem som har dårlig økonomi, år etter år. 

Joda, mange har det tøft økonomisk, men det er også mange som likevel klarer å styre en trang økonomi, og mange som har klart å komme seg ovenpå etter mange år med klok økonomisk styring på trang økonomi. 

At det er de som mestrer å styre selv trang økonomi som er ignorante idioter er utrolig merkelig. 

Vedvarende dårlig økonomi er veldig ofte selvforskyldt. Dårlig økonomistyring og dårlige valg.

Det er det visst ikke lov å si, men slik er det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært veldig fint om dere som snakker om at det er «få» eller at det er de «aller fleste» -kunne vise til noen tall?! Hvordan vet man at «de aller fleste» med dårlig økonomi har kjørt sik egen økonomi i grøfta helt selvforskyldt og hvordan vet man at det er «få» som har lidd økonomisk eller fått det verre under pandemien?! 

Anonymkode: cafd9...a57

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den reelle sannheten er at folk flest har fått bedre økonomi og bedre tid. Bedre tid er ikke nødvendigvis en gode, men for mange er det nok det. 

Anonymkode: ce8f7...63b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I pandemien har vi fått servert et bilde av en befolkning i krise. Massearbeidsløshet og bedrifter som går konkurs. Det er tegnet et bilde av en nasjon nærmest i krigstilstand.

Men sannheten er at Norge går så det griner. Og har gjort det under hele pandemien. Noen få flere arbeidsledige, men ikke totalt av antall folk i arbeidsfør aldere er det forsvinnende lite. Og antall bedrifter som går dårlig er knapt nok verre enn i et normalår.

Det er selvsagt trist for de få det gjelder med dårlig økonomi. Men folk flest i Norge har mye penger mellom hendene og de fleste bedrifter går  Det skal vi ikke glemme.

De få som har fått det dårligere er gjerne de som allerede hadde det ganske dårlig. Men det viktigste er at de er svært få. Såpass få at jeg mener samfunnet har feilaktig har tegnet et bilde av en nasjon i krise. Det er uansvarlig og uærlig.

Jeg syntes det er fint med fokus på de som har fått det dårligere er de som allerede har hatt det ganske dårlig, for hvorfor er det sånn?! Vi behøver ikke syntes det er greit at de som sliter skal slite ennå mer?! Vi må jo ha fokus på problemene og det som ikke fungerer for å få det til å fungere bedre for de som har det aller værst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke noen få flere. Mange flere. Hundretusenvis er ikke noen få. Det var også litt krise i utgangspunktet. Så det er ikke helt riktig det du skriver her altså 🤗det skulle vært satt fokus på før.

For som du ser så var problemet der før pandemien. Vi har bare ikke giddet å gjøre noe med det. Det er litt enklere når pandemien dukker opp å skylde på den bare. Får håpe det skjer noe konstruktivt for dem fremover da. 

Anonymkode: f5e91...e2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke noen få flere. Mange flere. Hundretusenvis er ikke noen få. Det var også litt krise i utgangspunktet. Så det er ikke helt riktig det du skriver her altså 🤗det skulle vært satt fokus på før.

For som du ser så var problemet der før pandemien. Vi har bare ikke giddet å gjøre noe med det. Det er litt enklere når pandemien dukker opp å skylde på den bare. Får håpe det skjer noe konstruktivt for dem fremover da. 

Anonymkode: f5e91...e2f

I et normalt år er 100 000 arbeidsledige, mot ca 2,6 millioner i arbeid.

Under en kort periode i fjor var det på det meste 400 000 ledie. De fleste av disse var permitterte. Ettersom myndighetene fikk mer oversikt kom de aller fleste tilbake i jobb.

I dag er det omtrent 200 000 arbeidsledige. De fleste av disse er permitterte. Altså er det meningen at de skal tilbake på arbeidsplassen sin når det åpner igjen.

200 000 er mange i antall personer. Men med 2,5 millioner i arbeid er neppe grunnlag for å male det dystopiske bildet mediene, politikerne og andre har gjort.

Anonymkode: 5efc7...b9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en av de som er permittert, og jeg kommer til å være permittert helt til folk får mulighet til å reise ut av landet igjen. Og ja, min personlige økonomi er jo i krise nå, og krisen blir større for hver dag som går. 
Men hadde egentlig likt at du hadde noen kilder på at "Norge går som det griner". Reiselivsbransjen, utelivsbransjen, kantiner og renhold, musikere, festivaler, restauranter og til dels butikker har blitt hardt rammet for å nevne noen. 

Og ja, XXL, IKEA, Power og alle disse butikkene går som det gren i fjor, og kanskje til dels i år også, men så har alle kjøpt ny pc til hjemmekontoret, nytt skiutstyr, pusset opp hjemme. Og det vil ta mange år før folk bruker penger igjen i Norge, vi såg jo allerede tendensene på Q1 rapporten til XXL.
Og når grensene åpner så kommer alle til å strømme til utlandet og pengene vil forsvinne ut av landet som aldri før.
Så min arbeidsplass kommer nok til å tjene penger som aldri før, så fort det lar seg gjøre. Mens de som har tjent gode penger det siste året har mange dårlige år i vente.
Mark my words. 

Anonymkode: ee1dc...aa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det er ingen i Norge som er fattige. Har noen blitt hjemløse og vært nødt til å flytte på gata som følge av pandemien? 

Jeg bor i utlandet. HER er det krise. Venner av oss, som hadde godt betalte jobber før korona, er nå hjemløse. Her er det ikke snakk om dagpenger, kompensasjon eller sosialhjelp. 

Ja, jeg skjønner at det er surt å være permittert. Men 99,9% av Norges befolkning har ingenting å klage over. 

Anonymkode: 7867c...c53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde vært veldig fint om dere som snakker om at det er «få» eller at det er de «aller fleste» -kunne vise til noen tall?! Hvordan vet man at «de aller fleste» med dårlig økonomi har kjørt sik egen økonomi i grøfta helt selvforskyldt og hvordan vet man at det er «få» som har lidd økonomisk eller fått det verre under pandemien?! 

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange som har fått dårlig økonomi på grunn av pandemien. Jeg antar at det er en god del. Mange. 

At det er svært mange som har kjørt sin egen økonomi i grøfta, og holder den der på grunn av vedvarende dårlig økonomistyring har jeg to holdepunkter for å mene.

Det ene er at jeg har sett at det ofte er årsaken til slikt. Vedvarende dårlige valg som gir vedvarende dårlig økonomi. I det ene øyeblikket er det økonomisk krise, i det neste sløses det, og slik fortsetter det. Uten vilje til å slutte med de valgene som opprettholder problemet. 

Det andre er hvordan råd og erfaringer fra dem som klarer seg og har klart seg bra til tross for trang økonomi hånes og latterliggjøres om de/vi forsøker å gi råd angående at det er mulig å klare seg bra med svært trang økonomi. 

Jeg har stort sett sluttet med å delta i tråder om økonomi. Sluttet å tro på at de som strever økonomisk ønsker oppmuntring, råd og eksempler på at det er mulig å leve greit på trang økonomi, og til og med komme seg ut av å ha det varig vanskelig. Det jeg har opplevd ved å prøve å fortelle om min vei ut av det blir hånet og latterliggjort. Som tilsvarende fra andre som forteller om sine erfaringer med å klare det blir. 

Det er at det er umulig som hylles. Hvordan det er og var mulig vil sørgelig få i slik situasjon høre. Det gjør dem forbanna, fordi vi som har klart det og klarer det er som røde kluter. Vi er ikke gode eksempler på at det var/er mulig, vi er lykt på det mange ikke vil vedkjenne seg og late som ikke finnes. Dårlige valg. 

Angrep blir da beste forsvar for mange, og de som våger å påpeke "tabuet" i at dårlig økonomistyring ofte er årsaken til dårlig økonomi, og at veien gjennom og ut av det er forsakelser, blir latterliggjort. 

Ok, jeg forstår at det er kjipt å vedkjenne seg dårlige valg, og også kjipt å forsake ting man ønsker, men når råd og oppmuntring til å klare seg på trang økonomi møtes med ren aggressivitet er det ganske tydelig for min del at det er mye uvilje mot å ta nødvendig ansvar for både å være i en slik situasjon og å komme seg ut av det. 

Nå sparer jeg slike råd til dem som midlertidig er i vanskelig økonomisk situasjon, og er fast bestemt på å komme seg ut av det. Har viljen til det. Jeg gidder ikke lenger å bli halshugget for å ikke være med på å hylle og hevde det er umulig å klare seg bra på trang økonomi. 

• Liker 2
Gjest Tenk positivt
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, jeg har selv klart meg på dårlig råd i årevis før. Det handler om å prioritere det nødvendigste, jeg var alene og barnløs da og var glad jeg klarte akkurat leie og mat og regninger, null til overs. Jeg lærte mye av denne erfaringen ang økonomi når jeg selv stiftet familie, og venner har spurt meg om råd. Selvfølgelig er det ulike grunner til at folk jar dårlig økonomi, det siste jeg vl er å dømme. Men vi må lære å bruke penger våre riktig. 

Skrevet

Virkelig? 
Det er ikke bare noen få. Det er utrolig mange! Ja vi bor i et flott og fint land, men ærlig talt. Det er utrolig mange som sliter heftig økonomisk i disse dager. I byen jeg bor i vet jeg om mange selvstendig næringsdrivende og servicearbeidere som får minste dagpengepakka og henter ut nødpenger hver uke. Jeg skjønner at for dere som ikke kjenner problemstillingen så er det «irriterende» å lese om. Men tenk så irriterende det må være å la NAV ha fullt innsyn på kontoen din. Eller å måtte flytte fra hjemmet sitt fordi man ikke kan betjene utgiftene.

• Liker 3
Gjest Tenk positivt
Skrevet
Lush Lips skrev (3 minutter siden):

Virkelig? 
Det er ikke bare noen få. Det er utrolig mange! Ja vi bor i et flott og fint land, men ærlig talt. Det er utrolig mange som sliter heftig økonomisk i disse dager. I byen jeg bor i vet jeg om mange selvstendig næringsdrivende og servicearbeidere som får minste dagpengepakka og henter ut nødpenger hver uke. Jeg skjønner at for dere som ikke kjenner problemstillingen så er det «irriterende» å lese om. Men tenk så irriterende det må være å la NAV ha fullt innsyn på kontoen din. Eller å måtte flytte fra hjemmet sitt fordi man ikke kan betjene utgiftene.

Vil tilføye at jeg aldri har blitt irritert av å lese om dette, jeg har dyp medfølelse for disse og har tenkt mye på dette spesielt i corona tider 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Det er ingen i Norge som er fattige. Har noen blitt hjemløse og vært nødt til å flytte på gata som følge av pandemien? 

Jeg bor i utlandet. HER er det krise. Venner av oss, som hadde godt betalte jobber før korona, er nå hjemløse. Her er det ikke snakk om dagpenger, kompensasjon eller sosialhjelp. 

Ja, jeg skjønner at det er surt å være permittert. Men 99,9% av Norges befolkning har ingenting å klage over. 

Anonymkode: 7867c...c53

Jo jeg er fattig, tjener kun 18 tusen i mnd så hvis du tror det er å være rik så rar du feil! Det er på fartsgrensa så det holder

Anonymkode: 64cf7...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk klarer jeg meg bra, men jeg leier og slitere med å komme med inn på boligmarkedet. Hadde jeg sluppet å leie og heller kunnet spare det jeg må betale i leie, hadde jeg kunne kjøpt for lenge siden. 

Anonymkode: b4a83...a42

AnonymBruker
Skrevet
Tenk positivt skrev (29 minutter siden):

Jeg er veldig enig med deg, jeg har selv klart meg på dårlig råd i årevis før. Det handler om å prioritere det nødvendigste, jeg var alene og barnløs da og var glad jeg klarte akkurat leie og mat og regninger, null til overs. Jeg lærte mye av denne erfaringen ang økonomi når jeg selv stiftet familie, og venner har spurt meg om råd. Selvfølgelig er det ulike grunner til at folk jar dårlig økonomi, det siste jeg vl er å dømme. Men vi må lære å bruke penger våre riktig. 

Har du noen råd til meg?
Tjener kun 18 000 i mnd og sitter igjen med null og niks hver mnd. Utgifter jeg MÅ betale som mobilbruk og for Internett er tilsammen 4000,- og det er kun de faste trekkene i mnd som jeg har. Bruker mye penger på engergi drikke og alkohol men nesten ingenting på mat . Så hva skal jeg gjøre? Bruker også linder som koster 3500,- for 6 mnd i tillegg til øyedråper som kommer på 300,- på 6 mnd. I tillegg til at jeg må bruke ca 6000,- på tannlege månedelig

Så har du noen tips?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen råd til meg?
Tjener kun 18 000 i mnd og sitter igjen med null og niks hver mnd. Utgifter jeg MÅ betale som mobilbruk og for Internett er tilsammen 4000,- og det er kun de faste trekkene i mnd som jeg har. Bruker mye penger på engergi drikke og alkohol men nesten ingenting på mat . Så hva skal jeg gjøre? Bruker også linder som koster 3500,- for 6 mnd i tillegg til øyedråper som kommer på 300,- på 6 mnd. I tillegg til at jeg må bruke ca 6000,- på tannlege månedelig

Så har du noen tips?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Økonomisk klarer jeg meg bra, men jeg leier og slitere med å komme med inn på boligmarkedet. Hadde jeg sluppet å leie og heller kunnet spare det jeg må betale i leie, hadde jeg kunne kjøpt for lenge siden. 

Anonymkode: b4a83...a42

Hvor mye tjener dere siden dere klarer dere då bra? Det må da MINST være 30 tusen dere får utbetalt? 

Gjest Tenk positivt
Skrevet

Har du et alkoholproblem? Om så er det nok lurt å få hjelp ♥️frelsesarmeen deler de ut mat der du bor? Eller andre org? Vanskelig å gi råd når jeg ikke vet om du sliter med alkohol ogeller evt psykisk, er bare godt ment ♥️kanskje du kan snakke med nav om økonomisk rådgivning.. Du har kanskje rett pp å få dekket tannlege via nav, dette bær du sjekke ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du noen råd til meg?

Så har du noen tips?

Internet og mobil til 4000 kr mnd? Energidrikk og alkohol?

Du bør begynne med bedre prioriteringer. Åpenbart. 

Anonymkode: 9172d...c0f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...