Gå til innhold

Myndighetene (i motsetning til andre land) gir ingen info om når vi kan reise igjen. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor visste vi langt mer. Land ble inndelt i flotte farger og grønt ble den nye favoritten. Norge er i år tause og hemmelighetsfulle. Danmark og England har planene klare. Er det ingen med familie i utlandet, helseproblemer eller annet som krever en slags visshet? Vi er nå i mai, flere reisemål tilbyr forsikring og sulter etter turister.  

Uavhengig av hva du personlig måtte mene om reise, hvorfor er Norge nå annerledesland? I fjor var vi nokså frie, men mange utsatte reisen til "neste år" (som de fleste her inne ba oss om). Hvorfor rødmaler vi ikke land som India og Pakistan, men åpner opp for gule og/eller Europa? Og fortsatt ingen inndeling i regioner utenfor Norden. Det trodde jeg vi skulle få til i år. Det er tydelig at viljen ikke er tilstede. 

Skal vi "fengsles"? Føler det ligger økonomiske motiv bak. Eller er det slik at alle må svi for likhetsprinsippet (for å forhindre at innvandrere reiser til land i Asia)?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi Norge skal være låst ned i flere år til, både grensene og internt i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig å være sååå opptatt av denne reisingen??  Seriøst

• Liker 6
Skrevet
Miss perfect skrev (7 minutter siden):

Det er veldig enkelt for folk som ikke har familie i utlandet å komme med en slik kommentar. 

• Liker 17
Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (1 time siden):

I fjor visste vi langt mer. Land ble inndelt i flotte farger og grønt ble den nye favoritten. Norge er i år tause og hemmelighetsfulle. Danmark og England har planene klare. Er det ingen med familie i utlandet, helseproblemer eller annet som krever en slags visshet? Vi er nå i mai, flere reisemål tilbyr forsikring og sulter etter turister.  

Uavhengig av hva du personlig måtte mene om reise, hvorfor er Norge nå annerledesland? I fjor var vi nokså frie, men mange utsatte reisen til "neste år" (som de fleste her inne ba oss om). Hvorfor rødmaler vi ikke land som India og Pakistan, men åpner opp for gule og/eller Europa? Og fortsatt ingen inndeling i regioner utenfor Norden. Det trodde jeg vi skulle få til i år. Det er tydelig at viljen ikke er tilstede. 

Skal vi "fengsles"? Føler det ligger økonomiske motiv bak. Eller er det slik at alle må svi for likhetsprinsippet (for å forhindre at innvandrere reiser til land i Asia)?

Vel India, Pakistan, Irak, Nepal Bangladesh er rødmalte - så rødmalte at selv nødvendige reiser vil medføre tvunget karanteneplikt på karantenehotell. 

Når det gjelder Europa så vil sikkert dette åpne i løpet av juni, når både coronapass er klart i EU og Schengen. Og nå har både EU-kommisjonen og EU-parlamentet vedtatt at de som har coronapass skal fritt bevege seg innen EU uten karantene, de som ikke har coronapass vil få karantene ved innreise. Det som gjenstår er et vedtak i EUs ministerråd i neste uke. Norge kommer til å følge EU. 

Og det er absolutt ingen i Norge som nekter deg å reise ut av landet - det ville være brudd på paragraf 106 i Grunnloven. Men ved innreise, så er det heller ingen som nekter deg som er statsborger eller folkeregistrert i Norge å reise inn i landet - du må bare gjennomføre en 10-dager karantene(enten på karantenehotell eller hjemme). Når coronapasset kommer, så vil man slippe karantene (her har Norge sagt at man følger reglene til EU - det må Danmark også gjøre som EU-medlem. UK kan gi fan i EU, da de ikke lengre er medlem av EU eller EØS - men briter må vise coronapass ved innreise til EU - selv om UK sier at de ikke vil innføre coronapass - altså får de karantene. 

Skrevet
Rocka69 skrev (Akkurat nå):

Vel India, Pakistan, Irak, Nepal Bangladesh er rødmalte - så rødmalte at selv nødvendige reiser vil medføre tvunget karanteneplikt på karantenehotell. 

Når det gjelder Europa så vil sikkert dette åpne i løpet av juni, når både coronapass er klart i EU og Schengen. Og nå har både EU-kommisjonen og EU-parlamentet vedtatt at de som har coronapass skal fritt bevege seg innen EU uten karantene, de som ikke har coronapass vil få karantene ved innreise. Det som gjenstår er et vedtak i EUs ministerråd i neste uke. Norge kommer til å følge EU. 

Og det er absolutt ingen i Norge som nekter deg å reise ut av landet - det ville være brudd på paragraf 106 i Grunnloven. Men ved innreise, så er det heller ingen som nekter deg som er statsborger eller folkeregistrert i Norge å reise inn i landet - du må bare gjennomføre en 10-dager karantene(enten på karantenehotell eller hjemme). Når coronapasset kommer, så vil man slippe karantene (her har Norge sagt at man følger reglene til EU - det må Danmark også gjøre som EU-medlem. UK kan gi fan i EU, da de ikke lengre er medlem av EU eller EØS - men briter må vise coronapass ved innreise til EU - selv om UK sier at de ikke vil innføre coronapass - altså får de karantene. 

Hvem har råd til karantene på et kanskje smittefarlig hotell (istedenfor hjemme)? Ikke jeg. Så allerede der blir det forskjell på fattig og rik. 

Dette med corona-pass: Alt jeg leser viser til at man kan reise med negativ test. Men det jeg leser her inne er at man må være vaksinert. Hva stemmer? Og hvor mye skal de ta betalt for disse testene? Når man først skal gripe inn i menneskets rettighet til fri bevegelse, bør slike tester være gratis. Sist jeg sjekket kostet de ca. kr. 1000,- inkl. reisedokument en vei. I England snakker de om å gjøre slike tester gratis.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Blålin said:

Hvem har råd til karantene på et kanskje smittefarlig hotell (istedenfor hjemme)? Ikke jeg. Så allerede der blir det forskjell på fattig og rik. 

Dette med corona-pass: Alt jeg leser viser til at man kan reise med negativ test. Men det jeg leser her inne er at man må være vaksinert. Hva stemmer? Og hvor mye skal de ta betalt for disse testene? Når man først skal gripe inn i menneskets rettighet til fri bevegelse, bør slike tester være gratis. Sist jeg sjekket kostet de ca. kr. 1000,- inkl. reisedokument en vei. I England snakker de om å gjøre slike tester gratis.

Jeg kan ikke svare for hele landet, men koronatest er gratis ved Oslo kommunes teststasjoner:

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/testing-og-provesvar/#gref

• Liker 1
Skrevet
Miss perfect skrev (23 minutter siden):

Ja. For noen er et liv kun i Norge like ukjent som et liv i utlandet er for deg. Vi har aldri levd på denne måten. Politikere og andre globaliserte verden (særlig Europa) med fri flyt av mennesker og arbeidskraft. Jeg kjenner få som ikke har noen av sine, eller gode venner, i andre land. For ikke å snakke om alle med egen feriebolig i andre land eller pensjonister på såkalt langtidsferie (vinterhalvåret i varme strøk). Helsereiser har også vært viktige for mange, så viktige at slike ble sponset av staten.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Blålin said:

Men gjelder dette test med reisedokument? Det er dokumentet som koster. Tror jeg.

Au da, nå ser jeg at kommunen ikke tilbyr testing til det formålet. De anbefaler deg å kontakte fastlegen eller en privat aktør. Det betyr sikkert også at prisene varierer ganske mye.

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (1 minutt siden):

Hvis Norge faktisk følger EU sine regler (som trolig blir vedtatt i neste uke av Ministerrådet) så vil et coronapass som skannes gi grønn lys hvis du har hatt Covid-19 i løpet av de siste 6 månedene, er fullvaksinert eller har en fersk negativ test. 

Det utvikles to apper, 1 for som Coronapass og 1 for å skanne Coronapass - IT selskapet Netcompany har fått kontrakten på utvikle disse to appene.

I Norge så vil disse testene mot Covid-19 være gratis de nærmeste årene. Mot andre smittsomme sykdommer som f.eks. dengue-feber eller gulfeber så er det en annen sak, da må du betale for vaksiner. Men tester ved retur er gratis.

Men i noen land, så må du betale for tester - det vil si at for å holde status som negativ så må man teste seg jevnlig for at du skal være grønn. Og i noen land, så kan dette bety 1000 kroner per person ja, men ikke Norge.

Problemet med coronapass, er ved innreise når en har vært på tur - for du må ta jevnlige tester i utlandet mens du er der. Og disse må sendes til FHI fra utenlandsk myndighet for at coronapasset skal fremdeles vise grønt når du kommer tilbake til Norge. Det samme gjelder motsatt vei, når en tysker kommer til Norge på tur - så må han også teste seg for å holde det tyske coronapasset grønt. Og da skal testdataene sendes fra FHI til Robert Koch instituttet i Tyskland.

Og det ikke verken EU eller Norge har tenkt på, at datasystemene for testing i de ulike landene ikke nødvendigvis utveksler data. 

Ergo så vil defacto det være et coronapass for de som har hatt covid-19 eller er fullvaksinerte, men dette er ikke på grunn av motvilje fra myndighetene verken i enkeltland eller EU, men rent teknisk fordi datasystemene ikke kan utveksle data direkte. Da må det først utvikles et felles standard format, deretter må det konverteres fra interne format til dette standardformatet, og deretter sendes til personens hjemland - så må dataene standardformatet konverteres til de interne formatene i hjemlandet - og da lyser coronapasset grønt igjen. Dette får en ikke til før sommeren, kanskje ikke før til sommeren 2022 (trolig ikke før i 2023). Herregud bare å få datasystemer mellom to avdelinger på et norsk sykehus kan være svært vanskelig, enda verre mellom to ulike sykehus - og nå snakker vi på tvers av landegrenser. Og her vi også huske på at det er ikke alle land i EU som er like digitalisert som i Norge, verken med SysVak, MSIS eller testrapporteringssystemer - de er på PAPIR!! Norge har hatt disse systemene i mer enn 25 år. Så Norge kunne ha laget vaksinepass allerede 90-tallet. Det er disse systemene Coronapass-appen kobler seg opp mot via en QR-kode.

Arbeidet er underveis, men er trolig ikke ferdig før rundt 2030 - dessverre - ting tar tid - men noen land har lengre vei å gå enn Norge - de må digitalisere sine hjemlige systemer først.

Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (33 minutter siden):

Men gjelder dette test med reisedokument? Det er dokumentet som koster. Tror jeg.

Når coronapasset kommer fra FHI/HelseDir/HelseDep - så vil tester være innrapportert til MSIS(som de er allerede) - og da vil appen hente dataene fra MSIS - Appen vil hente info om du har hatt Covid-19 eller er testet negativ fra MSIS. Vaksinasjon vil hentes i fra datasystemet SysVak. Begge systemene administreres av FHI. Vaksinasjon kan du hente ut selv allerede fra Helsenorge.no (som er koblet opp mot SysVak - men ikke MSIS. 

I tillegg til APPen, så skal man også kunne skrive ut et coronapass fra Helsenorge - som har en QR kode for autensiering og som kan skannes av en leserapp for coronapass.

Utskrift fra HelseNorge.no eller coronapass - app blir gratis for alle. Tester er også gratis, men skal du ha et reisedokument nå får det er klart så kan det koste penger hos fastlege eller leger med spesiallisens for vaksinepass. 

Gjest Villfisker
Skrevet

Er vel for å gjøre restriksjonene så kjipe, at folk til slutt går med på nesten hva som helst.

Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (49 minutter siden):

Du har rettighet til å bevege deg fritt i Norge som borger i Norge. Ingen kan nekte deg å reise fra landet, men landet du reiser til (hvis du ikke er statsborger i det landet) kan nekte deg innreise. Og det kan de med FNs Menneskerettskonvensjon i hånden. Og ja du kan tilnærmet bevege deg fritt i EØS-området, men her peker EØS-landene på Force Majeur - som gjør at bevegelsesfriheten er begrenset.

Skrevet

Vi har nær familie i utlandet, som vi ikke har sett på over et år. Det er kjipt.

Jeg personlig ser allikevel på reising frem og tilbake over landegrensene som unødvendig. 

Jeg forstår ikke hvorfor folk driver å farter som de gjør. Tror flere utbrudd hadde vært unngått om folk holdt seg mer i ro. Tenker også vi hadde unngått å få de mer alvorlige mutasjonene inn til landet om folk holdt seg i ro. 

Tenker vi må få våre lokalsamfunn, våre kommuner og vårt land så smittefritt vi bare kan. Slik at vi kan leve så tilnærmet normalt som mulig. Få unger og ungdom tilbake i skikkelig skolegang hadde ikke vært så dumt. 

Ser ut for meg som at folk driver å reiser i hytt og pine, uten skikkelig karantene, og det ødelegger for resten av oss. Skikkelig lite solidarisk.

• Liker 2
Skrevet

Du får trøste deg med at du ikke bor i Australia. Om du tilfeldigvis er i India og vil reise hjem til Australia venter opp til 5 års fengsel.

• Liker 1
  • Opprett ny...