AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Vår datter på 10 blir veldig raskt sur og fornærmet på vennene sine. Det viser hun veldig tydelig med kroppsspråk og «sladring» til voksne. Selvfølgelig blir vennene hennes nokså oppgitte og leie. Samtidig så er det en konfliktfylt alder, og noen ganger er det situasjoner med utestenging og baksnakking som jeg skjønner gjør vondt. Noen råd til hvordan vi kan gå frem til å gjøre henne mere robust og skille mellom situasjoner som ikke er så farlige og de som man bør reagere på? Anonymkode: bed12...385
Kenelz Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Du kan jo alltid komme med eksempler til henne som er «greit» og ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår datter på 10 blir veldig raskt sur og fornærmet på vennene sine. Det viser hun veldig tydelig med kroppsspråk og «sladring» til voksne. Selvfølgelig blir vennene hennes nokså oppgitte og leie. Samtidig så er det en konfliktfylt alder, og noen ganger er det situasjoner med utestenging og baksnakking som jeg skjønner gjør vondt. Noen råd til hvordan vi kan gå frem til å gjøre henne mere robust og skille mellom situasjoner som ikke er så farlige og de som man bør reagere på? Anonymkode: bed12...385 Vel, hvorfor sladrer hun? Hva sladrer hun om? Og hvem har hun problemer med? Anonymkode: b7b23...3bc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Hva hvis hun sladrer å du hører hva hun sier først, å så svarer at hun må prøve å ordne opp selv (alt etter situasjon ) Anonymkode: 5a66d...bc3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Du kan jo begynne med å forklare at folk er forskjellige og sånn vil det være hele livet. Det er ikke sikkert at de hun oppfatter som krenkende var ment å være det. Det kommer veldig an på hvordan mottaker tar imot ting og tang. Og sist men ikke minst, ikke noe dulle dalle med henne fordi hun er datteren din. Ta henne heller med deg til disse barna og hør begge sider av saken. Barn er også flinke til å overdrive og blir de aldri tatt for det, så vil de la seg krenkes i alle år. Anonymkode: 0513a...363
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Hva slags type ting blir hun sur og fornærmet for? Ofte er den type irritasjon (hos både barn og voksne) et tegn på at man ha litt dårlig selvfølelse selv, kanskje føler hun seg utrygg i vennskapet og det skal lite til at hun reagerer på noe hun oppfatter som negativt. Anonymkode: afe0c...9b4
Årolilja Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Hvem sladrer hun til? Hvis det hovedsaklig er dere foreldre, tenker jeg egentlig at det er fint at hun er åpen med dere. Kanskje dere kunne tatt i bruk noen av strategiene fra boken "Hjerteforeldre"? Lytt, anerkjenn, still åpne spørsmål. Spør hva hun tenker å gjøre med det? Gi tilbakemeldinger om mulige utfall ved strategiene. Snakk om hva andre kan oppfattet av situasjonen, og hvilke intensjoner de eventuelt kan ha hatt. Gi støtte og veiledning, men ikke grip inn og "fiks" det for henne (med mindre det er noe som behøver voksenhjelp). Poenget mitt er at det går fint an å tenke på det som betroelser fremfor sladring, og reagere deretter. Gi henne verktøy, men ikke grip inn automatisk. Kanskje hun etterhvert vil finne lure måter å reagere på selv. Endret 2. mai 2021 av Årolilja 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Min etter på 9 år er HELT lik! Jeg prøvde fortelle rett ut at om du skal bli sur for dette kommer du til å miste vennene dine, de kommer ikke til å ta på deg med silkehansker pg behandle deg som at du ikke tåler noen ting. Du kan ikke bli sur og fornærmet av "ingenting" Dette skjønte hun selvsagt lite av, og jeg prøver å finne ut hvorfor hun blir fornærmet. Det er en del misforståelser da hun er noe mindre språklig flink. Vet ikke hvordan ditt barn er språklig? Anonymkode: 93c06...e0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå