Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Googler, leter og leser men er like forvirret som da jeg startet et år siden.

Hvilken fagskole gir faktisk jobb?

Har studiekompetanse, men ikke bra karakterer, så kommer nok ikke inn på annet enn fagskole.

Må være i Oslo/Lillestrøm

Jeg vet ikke hva jeg vil gjøre, bare at jeg vil gå på en skole. Så ser først hva som et tilgjengelig og vurderer deretter hver og en.

Anonymkode: ec32f...060

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fagskole er høyere utdanning som bygger på fagbrev. Om du bare har studiekompetanse kan du forsøke å søke deg inn med realkompetanse - dog krever det 5 års relevant praksis. Det vil være vanskelig å få jobb da du ikke har noe «fag» i bunn. 

Anonymkode: 71bdd...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo mange studier uten krav til karaktersnitt?

Anonymkode: 5c655...475

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Sandefjord, og her har vi "Gokstadakademiet" som sier de er en fagskole. Det er noen få retninger der, 2-årsstudier som gir 120 stp, innen IT og markedsføring.

Kan ikke se at det "bygger på fagbrev" som posten over påstår. Er det feil at de kaller seg fagskole? 

Anonymkode: 055c6...89d

AnonymBruker
Skrevet

Fagskole er som regel jalla og leder ikke til jobb. Noen unntak: Hvis du f.eks. allerede har en bachelor som UX-designer og så tar fagskole for å bli frontendutvikler, da er du attraktiv på arbeidsmarkedet.

Du sier du har studiekompetanse, men ikke bra karakterer. Har du faktisk undersøkt hvilke studier du kan komme inn på? Snakket med karriereveileder? For dersom du er motivert finnes det mange studier med lave/ingen krav til karakterer.

Anonymkode: f2768...354

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes jo mange studier uten krav til karaktersnitt?

Anonymkode: 5c655...475

Har du noen eksempler? Jeg drukner i all info når jeg leter rundt.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fagskole er som regel jalla og leder ikke til jobb. Noen unntak: Hvis du f.eks. allerede har en bachelor som UX-designer og så tar fagskole for å bli frontendutvikler, da er du attraktiv på arbeidsmarkedet.

Du sier du har studiekompetanse, men ikke bra karakterer. Har du faktisk undersøkt hvilke studier du kan komme inn på? Snakket med karriereveileder? For dersom du er motivert finnes det mange studier med lave/ingen krav til karakterer.

Frontend utvikler er en av rettningene jeg har sett på og vurderer. Men har ikke noe bachelor i grunn.

Vurderer også grafisk designer, men er redd jobbmarkedet er mer mettet der.

Har ikke snakket med noen karriereveileder. Er ekstremt motivert til å studere, og har etter at jeg ble voksen løst koden for å bli en god student. Så dårlige karakterer på videregående er ikke ensbetydende med at jeg vil gjøre det dårlig nå også. Derfor jeg leter som besatt nå.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken retning kunne du tenke deg å studere?

Anonymkode: 61faf...a88

AnonymBruker
Skrevet

Plan B kan være å ta opp igjen noen fag samtidig som du jobber ved siden av. Burde være grei skuring å få gode karakterer på vdg pensum som voksen.

Anonymkode: 61faf...a88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har du noen eksempler? Jeg drukner i all info når jeg leter rundt.

TS

Jeg googlet "studier med lavt snitt" og fikk opp mange relevante artikler, f.eks. denne fra noen år tilbake:

https://www.byas.no/aktuelt/i/8mWo1G/sjansen-er-stor-for-at-du-kommer-inn-paa-disse-studiene-uansett-karak

Du finner sikkert nyere artikler, inkludert fra 2020-opptaket, hvis du googler i to minutter.

Er du helt sikker på at du er studieklar? 

Skrevet

Du kan jo sende en mail til Fagskolen I Oslo og Viken og spørre dem hvilken studie som de fleste kommer ut i jobb i 

AnonymBruker
Skrevet
MannTjueFem skrev (50 minutter siden):

Du kan jo sende en mail til Fagskolen I Oslo og Viken og spørre dem hvilken studie som de fleste kommer ut i jobb i 

Så du tror de vil svare ærlig på det?

For når jeg leser hva de skriver så virker det som alle får kastet jobb etter seg på alle studier. Skjønner jo at det ikke stemmer 😅

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...