Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
kermit123 skrev (4 timer siden):

For å svare på TS sitt spm. Jeg tror greia er at Dr Dropin, Volvat m.fl. ikke får lov til dette da de ikke er godkjent helseforetak. Ta heller kontakt med en annen privatklinikk med Gynekologer. 

Det er ikke helt grunnen. Norge har ikke vedtatt rettningslinjene for hvordan NIPT testing skal foregå nå når det blir åpent for alle å ta testen hvis de ønsker det (gratis for de over 35, de under 35 kan få gjøre det privat). Norge kommer sansynligvis til å sette noen begrensninger på NIPT testingen, f,eks at man ikke får vite kjønnet. Frem til rettningslinjene er vedtatt har Helsedirektoratet sendt ut et skriv til alle leger og klinikker hvor de oppmodner om å ikke hjelpe til med å ta blodprøven frem til rettningslinjene  er på plass. Dette fordi det kommer til å bli noen få steder som blir "godkjendt" til å ta NIPT tester når dette blir rullet ut. Det er noen leger og privatklinikker som ser litt mellom fingrene på dette siden NIPT ble vedtatt lovlig, så det er derfor folk i denne tråden ikke skriver åpenlyst hvor du kan gå for å ta blodprøven (siden det kan få konsekvenser for klinikkene). Dessverre har det ennå ikke kommet en tidsfrist for når disse rettningslinjene kommer og pga korona er det nok nedprioritert. Frem til da må kvinnene som ønsker NIPT testing navigere seg i et vakum hvor NIPT er lovlig og det er lett å bestille fra utlandet, men mange helsepersonell er tilbakeholdne med å hjelpe til med å ta blodprøven pga skrivet fra Helsedirektoratet.

Anonymkode: 488ad...6c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig tatt blodprøve til NIPT-testen.

Hun som tok prøven visste godt hva det gjaldt og hadde tatt den for mange andre tidligere. De var oppgitte over det tungrodde norske systemet der det tar EVIGHETER å få fortgang i sakene. Hun sa også de hadde hatt et fellesmøte der de hadde gjennomgått regelverket og konkludert med at de ikke kunne bli straffet for dette.

Fikk svar på blodprøven forrige uke. Lav risiko på alt og at jeg venter en liten jente. Når man er 40+ er det utrolig godt å få vite at det er lav risiko.

Anonymkode: 10f13...664

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hun som tok prøven visste godt hva det gjaldt og hadde tatt den for mange andre tidligere. De var oppgitte over det tungrodde norske systemet der det tar EVIGHETER å få fortgang i sakene.

Skriver under på denne. Stortingsvedtaket er jo omlag et år gammelt, og helsedirektoratet hadde frist til 1. november 2020.

Anonymkode: 3b10d...363

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk nylig tatt blodprøve til NIPT-testen.

Hun som tok prøven visste godt hva det gjaldt og hadde tatt den for mange andre tidligere. De var oppgitte over det tungrodde norske systemet der det tar EVIGHETER å få fortgang i sakene. Hun sa også de hadde hatt et fellesmøte der de hadde gjennomgått regelverket og konkludert med at de ikke kunne bli straffet for dette.

Fikk svar på blodprøven forrige uke. Lav risiko på alt og at jeg venter en liten jente. Når man er 40+ er det utrolig godt å få vite at det er lav risiko.

Ja, det er et lovløst vakum  det som skjer nå. NIPT er vedtatt lovlig, men helsedirektoratet advarer mot å "hjelpe til" med å ta tester fra utlandet. Det er nok riktig at det skal mye til for å bli straffet for dette, men mange helseforetak ønsker nok ikke å balanserer på denne pinnen som NIPT testing er akkurat nå ettersom helsedirektoratet har fremmet synspunkt om at det ikke er ønskelig.

Anonymkode: 488ad...6c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man bestille dette?

Anonymkode: 9c966...937

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok blodprøven på Oslo Medisinske senter for noen uker siden:) Tok med hele kitet og hun hjalp meg pakke den. Kosta 300kr

Anonymkode: 8b52f...a75

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...