Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er gravid i uke 11 og har bestilt NIPT test fra ultralydklinikken.dk. 

Bestilte time hos Dr Dropin for å få tatt blodprøvene som skal sendes for analyse. Men, Dr. Dropin nekter å ta blodprøven da NIPT ikke er kommet enda. Må si jeg er ganske skuffet, at NIPT skal kunne tas fra alle gravide er jo fattet av stortinget, i fjor! Men uansett, tips til hva jeg kan gjøre? Bare prøve en annen klinikk? Lyve? Finne en sykepleier? 

Anonymkode: 3b10d...363

• Liker 4

Fortsetter under...

Du kan be om å få ta en blodprøve hos fastlegen din? Du trenger ikke si hva det er til. Men jeg vet om fastleger som har tillatt det også vel vitende om at det er til NIPT, meg bekjent er det ingen lov som sier at man ikke får medvirke til at en NIPT-test blir sendt til utlandet. 

• Liker 3
AnonymBruker

Det synes jeg er dårlig service. Du betaler jo full pris for å ta den blodprøven, og de utfører ikke selve NIPT-testingen. De bryter derfor ikke noe regelverk. Tidligere var det direkte ulovlig å ta NIPT, så da kan man jo skjønne at mange ikke ville medvirke til det heller. Men det er altså ikke tilfellet nå. Siden testingen ikke har kommet i gang i Norge enda, så synes jeg de private i det minste burde medvirke til at gravide får gjennomført det ved å ta blodprøven (mot betaling så klart).

Anonymkode: d8e22...9ed

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok blodprøven hos fastlegen, de spurte ikke hva jeg skulle bruke blodprøven til. 

Anonymkode: 50c22...b38

Samme her. De spurte ikke, jeg sa bare at den skulle sendes til utlandet. 

Anonymkode: d3054...96d

• Liker 2
AnonymBruker

Takk for gode råd. Og til info; jeg oppga ikke NIPT først. Jeg sa bare at jeg ønsket å få tatt en blodprøve jeg tok med meg for ekstern analyse. Fikk etter hvert da en SMS der de spurte hva prøven skulle brukes til, og da gikk det som det gikk :(

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det synes jeg er dårlig service. Du betaler jo full pris for å ta den blodprøven, og de utfører ikke selve NIPT-testingen. De bryter derfor ikke noe regelverk. Tidligere var det direkte ulovlig å ta NIPT, så da kan man jo skjønne at mange ikke ville medvirke til det heller. Men det er altså ikke tilfellet nå. Siden testingen ikke har kommet i gang i Norge enda, så synes jeg de private i det minste burde medvirke til at gravide får gjennomført det ved å ta blodprøven (mot betaling så klart).

Anonymkode: d8e22...9ed

Hva er NIPT test?

Anonymkode: 6ca6e...ed9

AnonymBruker

Jeg måtte kjøre over 5 timer en vei for å få tatt den blodprøven. Ingen av mine venninner/omgangskrets som kan ta en blodprøve heller. De vil selvsagt spørre på er legesenter hva slags blodprøve du skal ta, de tapper som regel ikke blod uten å ha et snev av innsikt hva den blodprøven er til.

Anonymkode: ab65c...e39

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bor tett på Oslo. Har du noen eksempler? 

Du fikk et av forslagene over her.

Send meg pm. Tror ikke det er så lurt å skrive det så det er søkbart. Anbefaler å sende mail til de litt mindre private legesenterene (ikke dr.droppin, Volat, Aleris for de gjør det ikke) :)

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvd fastlegen, ts? Min fastlege hadde ingen motforestillinger. 

Anonymkode: 3acc2...303

Ikke enda, tilgjengeligheten er dårlig . Men kanskje jeg kan ringe inn og høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...