Gå til innhold

Når man ikke greier å skru sammen ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe galt da? Virker som alle klarer å sette sammen flatpakkede møbler. Jeg skjønner ikke bæra av det og må alltid ha hjelp. Bruksanvisninger klarer jeg ikke å forstå om det er så ibnviklet. Men fikk beskjed om at når jeg er voksen så bør jeg klare sånt. 

Anonymkode: 89c8b...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du alltid ber om hjelp så lærer du det jo heller ikke. Jo mer du gjør av ting jo bedre blir du. Jo, du greier det om du virkelig går inn for det.

• Liker 3
Skrevet

Øvelse gjør mester. Noen trenger lenger tid på å få dreisen på montering. Det er da ikke sånn at man «må» kunne det ene eller det andre bare fordi man er voksen, det avhenger jo av hva man har lært seg fordi behovet har oppstått. 

• Liker 2
Skrevet

Som taleren over meg sier; øvelse gjør mester, og der har vi faktisk et ordtak som virkelig er sant. Du kommer ingen vei om du ikke øver deg og prøver, om og om igjen. Til slutt klarer du det. Jeg tipper du gir opp fort fort 😉 

Så stå på! Neste kommode klarer du å montere selv! Men obs, noen større møbler er to-mannsjobber. Man trenger flere enn ett par hender til å holde og skru samtidig osv. Men de små tingene klarer du hvis du øver deg litt og bruker tid.

AnonymBruker
Skrevet

Evnen til å kunne forstå bruksanvisninger har også med leseferdigheter å gjøre. Har du dysleksi eller litt dårlige leseferdigheter? Da kan det være grunnen. Det er faktisk ikke alle voksne som klarer å forstå bruksanvisninger og det har ikke nødvendigvis noe med IQ å gjøre.

Anonymkode: 850b3...ff8

Skrevet

Hei! Jeg har dyskalkuli og sliter også med flatpakket fra IKEA og matoppskrifter. Det er helt vanlig for oss med dyskalkuli, så sånn et det bare. Jeg har montert mange flatpakket iløpet av livet og jeg elsker å lage mat og bake. 

Mitt beste tips, les oppskriften eller bruksanvisning godt før du drar ut alle elementene, slik at du er kjent med de og får oversikt før du overbelastet hjernen med uforståelige og ugjenkjennelige objekter som garanter vil skape forvirring og frustrasjon. Sorter deler og ta en side (i bruksanvisningen) om gangen. Ta tiden til hjelp, og hvis du er som meg- vær alene slik at du slipper mennesker rundt det som påpeker det du gjør feil, og bare gjør deg mer opprørt. 

Ja, det hender (relativt ofte) at jeg må ta delene i fra hverandre og starte på nytt. Siste erfaring var at jeg skrudde sammen sidene på ett babord opp-ned. Så jeg tok det fra hverandre, før det gikk opp for meg at jeg faktisk hadde skrudd det sammen riktig første gang, det bare sto på feil side😅 Da kan du føle deg relativt dum, men ikke kast bort tiden på det.

Lykke til 😃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Evnen til å kunne forstå bruksanvisninger har også med leseferdigheter å gjøre. Har du dysleksi eller litt dårlige leseferdigheter? Da kan det være grunnen. Det er faktisk ikke alle voksne som klarer å forstå bruksanvisninger og det har ikke nødvendigvis noe med IQ å gjøre.

Anonymkode: 850b3...ff8

Sønnen min har dysleksi og er 10 ganger så flink til å forstå en bruksanvisning fra IKEA som meg, som ikke har dysleksi. Jeg lurer på om det å forstå en tegnet bruksanvisning har sammenheng med hvor god man er på å forstå kart. Han finner veien uten problem, jeg snur gladelig kartet på hodet og finner ikke ut av noen som helst vei :)

Anonymkode: adf57...ff5

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det noe galt da? Virker som alle klarer å sette sammen flatpakkede møbler. Jeg skjønner ikke bæra av det og må alltid ha hjelp. Bruksanvisninger klarer jeg ikke å forstå om det er så ibnviklet. Men fikk beskjed om at når jeg er voksen så bør jeg klare sånt. 

Anonymkode: 89c8b...b75

Alle kan lære selv om det ikke faller like naturlig. Oppskriften er å være nøyaktig og gjøre 1 ting om gangen. Bruk god tid og tell over og sortere skruer osv på forhånd. 

Jeg er helt sikker på at du kan klare det. :) 

Skrevet

Det er ikke et problem. Ikke alle er anlagt på denne måten. Det er bare å be om hjelp.

Det som er best å gjøre, etter min mening, er å be om hjelp og gjøre det sammen med den som hjelper deg og få forklart ting og tang slik at du lærer hvordan dette gjøres. Jo mer du gjør det selv, jo bedre blir du. Det eneste jeg ikke har montert selv er garderober fra IKEA fordi jeg er spinkel og har ikke styrken som kreves for de tunge delene :) Men kommoder og andre mindre møbler klarer jeg fint selv. De første gangene måtte jeg gjøre det sakte og sjekke monteringsanvisningen mange ganger, men jo flere jeg monterte, jo raskere gikk det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sønnen min har dysleksi og er 10 ganger så flink til å forstå en bruksanvisning fra IKEA som meg, som ikke har dysleksi. Jeg lurer på om det å forstå en tegnet bruksanvisning har sammenheng med hvor god man er på å forstå kart. Han finner veien uten problem, jeg snur gladelig kartet på hodet og finner ikke ut av noen som helst vei :)

Anonymkode: adf57...ff5

Interessant at du nevner det med kart. Har aldri tenkt på det, men jeg har alltid likt kart og plantegninger og skjønner monteringsanvisninger på et øyeblikk. Bygd Lego i hele oppveksten også. 

TS: godt tips å prøve helt alene, uten folk rundt som stresser deg opp. Sjekk bruksanvisningen, at du har alle delene som skal være med. Bruk en asjett (eller flere) til å legge skruer og slikt på, så du ikke mister dem underveis. 
Lykke til! 

Anonymkode: 67fb6...34b

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke forstår monteringsanvisninger: bygde dere aldri Lego som barn? Det er faktisk akkurat det samme.

Anonymkode: 83881...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for mange år siden kjempedårlig selvtillit og hadde ikke vært borti å fikse ting, bygge ting, skru sammen ting osv. Det lå bare ikke for meg og prøvde heller ikke noe særlig. Har ikke vokst opp med noen voksne som har vist meg. Svigerfar har lært meg masse oppigjennom de siste 20-30 årene. Jeg har også hatt en kone som har tro på meg. Nå er jeg 45 og handyman. Jeg bygger ting, fikser ting hjemme, finner løsninger, pusser opp, og skrur sammen det meste. Det jeg ikke får til spør jeg om råd og hjelp til - dessuten er kona kjempestolt av meg :) 

Alle kan få ting til, man trenger ikke så mye mer enn tålmodighet og at noen tror på at en kan klare det. Og når ting går feil, så er det ikke så veldig farlig, man bruker bare litt mer materialer og tid. Det er ikke så jævlig nøye !

Folkens, den som vil får til ! 

Hilsen handymann 45

Anonymkode: 98380...311

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 16.58):

Dere som ikke forstår monteringsanvisninger: bygde dere aldri Lego som barn? Det er faktisk akkurat det samme.

Anonymkode: 83881...4ed

Nope, bygde masse lego og fikk det til også, men monteringsanvisninger er virkelig ikke min greie. Jeg klarer det, men det koster mye tid og banning. Brukte en hel lørdag ettermiddag på et lite IKEA nattbord... :sukk: Hater generelt skruing og mekking, men akkurat det følte jeg jeg måtte kunne klare selv. Og det gjorde jeg jo, men det tok jammen både tid og tålmodighet. 

Skrevet

Du er vel ikke så praktisk anlagt da. Men du må jo prøve før du gir opp. Jeg elsker å skru sammen ting. Kan hjelpe deg. Ha ha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...