Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2005 #1 Skrevet 2. september 2005 Jeg blir så irritert når folk ikke kan skilne disse lydene. Jeg fikk lest opp et telefonnummer i dag, som for meg hørtes ut som om det inneholdt 77 (sju sju)....men nei da...27 skulle det være (tjuesju)... fordi dette neket av et menneske ikke kan si tjuesju, men sier sjuesju i stedet!!!! DET MÅ DA I HIMMELENS NAVN KUNNE GÅ AN Å LÆRE SEG NORSK NÅR MAN ER FØDT OG OPPVOKST HER FOR POKKER!!!!!!!!!
Gjest GreenSky Skrevet 2. september 2005 #2 Skrevet 2. september 2005 Men det viser jo at språket er i utvikling.
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #3 Skrevet 2. september 2005 Så enig så enig. Det er utrolig frustrerende å høre på.
Gjest Dum Perignon Skrevet 2. september 2005 #4 Skrevet 2. september 2005 (endret) JEg synes også det er tjikkelig skjedelig når kjuke folk ikke kan sjilne disse lydene. Endret 2. september 2005 av Dum Perignon
Gjest 1111 Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 Kan fort bli misforståelser av det ja
*Doriz* Skrevet 2. september 2005 #6 Skrevet 2. september 2005 Er vel kanskje folk som rett og slett ikkje klarer å skille dei, nesten som munntlig dysteleksi..
Gjest Bøllefrøet Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Uff, det der irriterer jeg meg over også Min erfaring er at de fleste som snakker sånn er under 16, og det virker nesten som om det er "in" å si; schærste, schino, schøpe osv.. Det er irriterende nok, men når jeg hører folk over 20 snakke sånn, ja:
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #8 Skrevet 2. september 2005 (endret) Uff, jeg hadde en liten "kul" periode da jeg var rundt 18 hvor vi gikk rundt å sa: skal vi dra å shøpe oss røyk på shåsken eller... Endret 2. september 2005 av ~sikka~
vixen Skrevet 2. september 2005 #9 Skrevet 2. september 2005 Språk i utvikling, ja... tilbake til baby-språk... -viXen-
Gjest *Snart medlem* Skrevet 2. september 2005 #10 Skrevet 2. september 2005 Som min mor skrev i meldinger hjem da vi var på ferie i Praha: "Jeg har tjekket opp en sjekk kjekker"
Trampe Skrevet 2. september 2005 #11 Skrevet 2. september 2005 Så enig, så enig!!!! "Jeg var nesten i en skjedekollisjon i dag da jeg var på tur hjem fra jobben"
*Doriz* Skrevet 2. september 2005 #12 Skrevet 2. september 2005 Er jo litt feil å seie at schino,schøpe osv er feil, for det har jo ene og alene med dialekt å gjere..som oftast
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #13 Skrevet 2. september 2005 Som min mor skrev i meldinger hjem da vi var på ferie i Praha: "Jeg har tjekket opp en sjekk kjekker" ← dritbra!!
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #14 Skrevet 2. september 2005 Er jo litt feil å seie at schino,schøpe osv er feil, for det har jo ene og alene med dialekt å gjere..som oftast ← Seriøst?? Hvilken dialekt sier schino, schøpe, schåsk osv?
vixen Skrevet 2. september 2005 #15 Skrevet 2. september 2005 Seriøst?? Hvilken dialekt sier schino, schøpe, schåsk osv? ← Aner ikke.. trodde dette ene og alene var: 1) Tale/høreproblemer - husker det fra barneskolen 2) Trend... -viXen-
*Doriz* Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Det e no vel på austlandet.. Eg for min del seie kjino.. men i oslo seie dei vel noke lignande sjino..
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #17 Skrevet 2. september 2005 Aner ikke.. trodde dette ene og alene var: 1) Tale/høreproblemer - husker det fra barneskolen 2) Trend... -viXen- ← Jepp var det jeg trodde. Som regel er det nok trend.
Søtpotita Skrevet 2. september 2005 #18 Skrevet 2. september 2005 eg har vanskeleg for å skilja mellom desse lydane...og innrømmer det
vixen Skrevet 2. september 2005 #19 Skrevet 2. september 2005 Det e no vel på austlandet.. Eg for min del seie kjino.. men i oslo seie dei vel noke lignande sjino.. ← Opprinnelig ikke... På Østlandet heter det kjino som hos deg. Det er nok trenden vi diskuterer her som har forvirra deg. -viXen-
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #20 Skrevet 2. september 2005 Enig med trådstarter, det er utrolig irriterende at ikke folk i dag klarer å skille mellom disse lydene. Greit at språket er i utvikling, men da er det jo bare å skylde på "utviklingen" hver gang et misfreak innen språk uttaler seg. Når jeg hører folk ikke klare å skille mellom de lydene når de artikulerer seg blir jeg utrolig opggitt over dem..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå